PDA

View Full Version : Donker klinkende ''10'' speakers



Rick trodat
2 oktober 2014, 09:27
Oke ik ben me aan het oriënteren op ''donker klinkende'' 10 speakers. Doel is een 4x10 cabinet met daarop een felle fender amp, die keihard kan. Het liefst heb ik dus laag rendement, low-mid focus achtige speakers.

Nu zou je zeggen waarom niet een 1x12? Reden is dat ik de ''snelheid'' van een 10 zo lekker vind.

Wie heeft suggesties?

Pepe
2 oktober 2014, 10:08
Het eerste in wat bij me opkomt is de Jensen Mod. De tweede zou de Tone tubby San Rafael zijn.

Bernardduur
3 oktober 2014, 11:26
Ik zou wegblijven van AlNiCo speakers omdat deze altijd wat meer hoog / mid hebben. Ik heb in de mijn 4x10 Eminence's (Legend 10) met een ceramische magneet die donkerder klinkt dan de AlNiCo versie met wat meer laag midden. Heb ook een cab met Celestions (vintage 10's) en ik zou dan meer daarvoor gaan. De Eminence's klinken nog aardig Amerikaans met een uitgesproken midgebied en mooi hoog (zonder teveel te worden), de Celestions klinken wat meer in het laag midden en gaat iets minder hard. Ik ben zelf ook een fan van 4x10 (naast een 2x12 bv) omdat deze speakers op hoog volume zo lekker strak in het laag klinken. Laag heb je voldoende (op volume) maar het is bijna nooit modderig.

Ik wil ook wel eens mijn cab horen naast een cab met Greenback 10's...... die zouden meer in het laag midden moeten zitten

scabiosa
3 oktober 2014, 14:00
ik heb de jensen mod's nog als 12 inch speakers gehad,
vond ik zeker niet donker, eerder schel en steriel
jakkie

jacky
3 oktober 2014, 20:05
celestion gold ?

Ace 1.15.19
4 oktober 2014, 00:14
Ik heb geen ervaring met andere 10" speakers, maar ik vind de Celestion 7442 wel érrug goed! Nadeel is dat ze oud zijn en redelijk zeldzaam, niet goedkoop dus.

LRS
4 oktober 2014, 12:47
celestion gold ?


Als de 10" versie hetzelfde doet als de 12" versie, kan ik deze suggestie alleen maar beamen. Mijn 12" alnico gold in een Fender DRRI haalt precies die scherpe randjes eraf die bij deze versterker in combinatie met single coils zo pijnlijk kunnen zijn aan je oren. Verder een ontzettend mooi, vol, warm geluid. Allemaal subjectieve kwalificatie's uiteraard... maar ik ben nog niet veel betere speakers tegengekomen. Veel duurder trouwens ook niet 😜


Sent from my iPhone using Tapatalk

Speeddemon
5 oktober 2014, 14:04
Heb zelf de Eminence Legend 10" in een SF Princeton Reverb, omdat ie veel breder klinkt dan de stock Oxford en wél goed drive-pedalen slikt. Heb ook ge-experimenteerd met de Copperhead van Eminence, maar die bevat iets meer hoog/mid; klinkt iets meer country/jangly.

Mijn punt is: de Copperhead is zeker NIET wat je zoekt, als een Legend ook als te helder omschreven wordt.
Van Eminence de Ramrod misschien? Hun soundsamples zijn best goed en komen overeen hoe ik de 2 speakers (Legend & Copperhead) heb ervaren.

Rick trodat
5 oktober 2014, 18:49
Voor nu bedankt voor alle reacties. De gold de 12 dan heb ik ooit eens getest en viel op door de helderheid in het midden en hoog gebied en overstuurde ala brian may. Klinkt wellicht cliche maar dit was destijds de musthave voor een vox achtige amp waarmee je classic rock wil spelen. De 10 ken ik echter niet. De eminence legend ken ik wel. Behoorlijk neutrale speaker die minimaal kleurt in mijn optiek. Volgende week ga ik testen bij een bekende winkel in den haag waarbij in 1 amp een lil buddy zit van eminence, het blijkt dat dit een donkere speaker is. Ik kan daarvan via een speaker iut de oorspronkelijke versterker loskoppelen en mijn versterker eraan koppelen. Uiteraard post ik mijn bevindingen.

raabje
5 oktober 2014, 21:01
Ik heb een paar maanden geleden in mijn Marshall JTM30 combo een paar 10 inch Greenbacks gezet. De JTM30 heeft een clean kanaal dat erg "Fender" klinkt. Geluid wordt dan heel helder, voor mij te helder met een Telecaster, ik piek het hoog af met en EQ pedaal in de EFX loop. De speakers zijn 30 watt en 95 db, niet zo efficiënt, master volume kan wat meer open. Boost kanaal van de JTM30 is (na een mod, bypass van een interne clipping diode) al heel donker.

Het zijn fijne speakers, ik heb alleen weinig vergelijkingsmateriaal, hiervoor zaten er Emincene Heritage Marshall 10 inch speakers in, en die klonken niet zo eens zo heel anders dan de Greenbacks, vooral veel luider, en de attack van de aanslag kwam harder door.

Wat ik niet echt hoor is het vervormen van de speakers bij hoger volume, waar de Greenback nu juist beroemd om is. Speel ik niet hard genoeg thuis op zolder denk ik.

Rick trodat
8 oktober 2014, 09:39
Ik heb gisteren de lil buddies speakers getest. Leuke speakers, snelle respons en toch een goede bas. Echter hebben deze toch een flinke piek in het hoog ( welke weg schijnt te gaan na een tijdje). Hoe dan ook, toen ik de versterker in een versterker prikte met celestion g-10 greenbacks, wist ik het. Dit was de speaker waar ik naar zocht.

Het is een speaker met een hele volle, warme sound en klinkt bijna als een 12 speaker ( maar dan minder bas). In mijn optiek perfect voor een hele felle amp ( of om te combineren met een andere 10). Geweldige speaker. Ik heb er dus 4 gekocht.