PDA

View Full Version : Audio interface voor ipad.



levyaa
2 oktober 2014, 00:45
Beste forumleden,

Na een lange tijd te hebben gesleept met verschillende pedalboards, wil ik
graag mijn ipad een grotere rol laten spelen in mijn gitaar gear. Ik wil tijdens
repetities niet meer slepen met pedal boards en mijn ipad hierbij gebruiken.

Ik heb hierbij een audio-interface nodig met de volgende vereisten:
-Connectie d.m.v. Ipad lightning connector i.p.v. via de stereo aansluiting (dit ivm de geluidskwaliteit)
-Minimaal 1 1/4 Jack input en 1 1/4 amp output.
-De audio-interface moet met verschillende apps te gebruiken zijn zoals: GarageBand of amplitube.
-Er moeten meerdere stompboxes geladen kunnen worden (dus als een soort multieffect)
-Gitaarmelodieën moeten moeiteloos opgenomen worden.
-het is een pré als de audio interface ook per computer te gebruiken is.

Natuurlijk heb ik al wat research gedaan naar verschillende audio interfaces en had de vraag of
Jullie hier ervaring mee hebben?

Ik heb de volgende (guitar) audiointerfaces al even onder de loep genomen:
-IK Multimedia Irig Stomp
Voordeel: kan gebruikt worden op pedalboard en heeft is compatibel met verschillende apps, daarnaast is de Irig stomp direct door te lussen naar de amp, en heeft een stereo output.
Nadeel: ipad wordt aangesloten dmv een audio kabel en de kwaliteit is daardoor niet te waarborgen. Daarnaast zitten er geen gain/volume knoppen op de Irig stomp.

-Digitech Istomp
Voordeel: wordt dmv ligghtning connector met de ipad gekoppeld, kan net zoals de Irig stomp op het pedalboard gebruikt worden. Verder heeft de Digitech Istomp een aantal knoppen waarmee de parameters van een effect ingesteld kunnen worden.
Nadeel: er kan maar 1 stompbox per keer geladen worden. Je hebt dus minimaal 3 stompboxes van Digitech
Nodig voordat je een volledig pedalboard kan evenaren.

-Line 6 Sonic port
Voordeel: De line 6 sonic port heeft een speciale uitgang voor naar de amp en wordt dmv een lightning connector op de ipad aangesloten. Het design is mooi klein en hij is makkelijk mee te nemen in een gitaarkoffer.
Nadeel: de line 6 sonic port kan alleen gebruikt worden i.c.m. De app van line 6: mobile pod is niet compatibel met andere apps zoals garage band en amplitube. Hij is daarnaast ook niet op de computer aan te sluiten.

Over de volgende audio interfaces ben ik niet zeker of ik deze direct kan doorklinken naar mijn versterker:

-Roland UA-22
Voordeel: 2 inputs zowel xlr als Jack en ook aan te sluiten op de computer, daarnaast ook in bezit van een midi input. Wordt aangesloten dmv ligghtning connector.
Nadeel: hij is wat aan de grote kant waardoor deze minder makkelijk is mee te nemen.

-Focusrite iTrack solo
Voordeel: verbind dmv lightning connector, een volumeknop om het monitor volume in te stellen, xlr en jack line in.
Nadeel: output d.m.v. Stereo tulp kabel.

Ik hoop dat jullie ervaring hebben met hetgeen wat ik wil gaan uitvoeren. Ik heb van de Alesis ipad Dock er
Extra niet bij gezet omdat deze niet te gebruiken is in combinatie met een ipad air.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groeten,

Levi.

harrie-beton
2 oktober 2014, 13:11
Ik heb een irig en is leuk voor op de camping maar moet er niet aan denken om het in een band te gebruiken. Jij hebt het over slepen maar mijn multieffect processor is lichter en kleiner dan mijn gitaar and zou zelfs bij de gitaarhoes in kunnen.
Een ipad is een hele lichte computer en behalve de beperkte hoeveel effecten tegelijk zit ik met de extra ruis en onbetrouwbaarheid.

En, hoe wil je het uitversterken?

Waarom moet het op de IPAD?

10us
2 oktober 2014, 15:04
en moet je alle effecten kunnen "stompen"?

je zou kunnen kijken naar iets als een
- Apogee GIO, niet met ipad maar laptop maar dan kan je wel volledig digitaal en topkwaliteit
- Irig Blueboard, bluetooth maar hoe zit het met latency?
- Digitech IPB-10, multifx met ipad als basis


maar als ik jou was zou ik lekker voor een multi-fx gaan.
- Zoom G3 / digitech rp360 als het niet te duur moet, nova system en vele andere als je wat meer te makken hebt...
hebben een usb-audio out dus opnemen is een makkie met een pad of telefoontje...

levyaa
2 oktober 2014, 18:17
Mijn pedalboard is zwaarder dan mijn gitaar en is dan ook een combinatie van een multieffect plus verschillende andere effecten. En ze zitten ook allemaal in een aardige koffer. Ik wil dan ook om de ruis tegen te gaan geen audio interface welke via de headphone connector is aangesloten (om de ruis te vermijden). De effecten hoeven niet te stompen te zijn. Ik gebruik het liefst de ipad omdat deze handig in gebruik is en makkelijk is mee te nemen. Het gaat me er dus om dat ik tijdens repetities makkelijk wat effectjes kan creëren en deze direct via de pa of via de amp dit kan uitversterken.

10us
3 oktober 2014, 00:48
Er loopt volgens mij een sofware en hardware vraag door elkaar...

Ik snap de wens voor 1/4 out niet... Wil je je signaal met effecten naar een gitaar amp sturen of naar het mengpaneel?
Bij naar mengpaneel: In dat geval kan je volgens mij any audio interface gebruiken... alle outs zijn doorgaans line level en kunnen naar de mixer. Naar een amp is lastiger...

Garageband met alle addons, of irig op je ipad ( wat jij het fijnst vindt)
Een verloopje (eventueel)
Apogee one (universele toppert), apogee Jam (ios device) of iets van focusrite (allemaal goed en betaalbaar) er voor,
Inpluggen
Out naar het mengpaneel
Gaan!

levyaa
3 oktober 2014, 10:14
Er is inderdaad wat onduilijkheid ontstaan over de software en hardware. Ik zou graag net als een stompbox de audio interface ook aan willen sluiten o op de amp. En daarnaast mocht er een keer geen amp aanwezig zijn, moet deze ook op de pa aan te sluiten zijn. Ik vind de Roland UE 22 een goede optie, maar zal ook naar de andere opties die zijn genoemd kijken. Heeft iemand ervaring met de Roland en of het mogelijk is wat ik wil met dit apparaat?

xommen
3 oktober 2014, 10:26
Ik gebruik een iRig in combinatie met JamUp op mijn iPod, en dat werkt voor mijn doeleinde prima.
IK stop de uitvoer altijd in een Mengpaneel -> Zanginstallatie. Ik heb daarvoor een kabel van stereo mini jack naar twee maal gewone jack gemaakt. I heb wel een chorus ervoor zitten die het akoestische signaal wat er ingaat splits. Mocht er wat mis gaan aan de iPod kant heb ik daardoor nog wel geluid.
Voor wat inspiratie over digitale effecten live gebruiken, moet je dit filmpje met Vernon Reid van Living Color maar eens kijken.
Daarna laat Doug Wimbish overigens nog even zien dat "analoge" effecten ook leuk zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=aPekZmNeuDs.

harrie-beton
3 oktober 2014, 15:28
Laat ik het dan zo formuleren, als jij een effectendoos wilt die op een PA kan en op een AMP is voor mij een ipad plus interface geen optie. Ik kies dan voor een complete multi effect processor met ingebouwde of losse speaker modeling.
Vind ik veel degelijker en klinkt beter.

denis.hermans
3 oktober 2014, 15:34
Heb je al naar de nieuwe amplifi serie van line 6 gekeken (zelf geen ervaring mee). Hiervan bestaat ook een floormodel. Je kan de ipad hiermee verbinden via bluetooth. Misschien ligt dit in de lijn van wat je zoekt ?

levyaa
3 oktober 2014, 20:07
Hey! Ik ben al in het bezit van twee multieffecten en het draaide me gewoon erom dat ik op een makkelijke manier via de ipad dit kan doen. Ik heb gekeken naar de amplifi serie van line six maar dan zit ik vast aan de apps van line six en kan geen andere apps gebruiken. @xommen leuke video !! Analoge effecten blijven nog steeds het leukst naar mijn mening maar zoek meer iets richting de irig maar dan wel via de lightning ingang zodat de kwaliteit beter is.