PDA

View Full Version : Longhorn bas dynelectron verschil met danelectron fretless short scale



Giorgio
1 oktober 2014, 21:10
Wie weet de verschillen tussen de dynelectro en danelectro basgitaren ( fretless short scale)

barno
1 oktober 2014, 22:20
Danelectro is een van de meest legendarische amerikaanse budget gitaarbrands. Dynelectro zal ongetwijfeld een copiecat zijn.

RUIS
1 oktober 2014, 22:39
Dynelectron is inderdaad een kopie. Wel een hele goeie.

Duhsjaak
1 oktober 2014, 22:59
Dynelectron is inderdaad een kopie. Wel een hele goeie.

Ik ben dan zo'n Sjaak, dat mijn eerste reactie is: nou lekker, heb ik originele planken gekocht terwijl er goeie kopieën zijn.
Maar de broad sweep van je bewering is verleidelijk in zijn eenvoud en mist tegelijk een fatsoenlijk ijkpunt.

We hebben:
- da originals
- de eerste retro's van pakweg 2002
- de fabelachtig goeie series die uit Korea kwamen
- de Made in China series

Als je zo vriendelijk wilt zijn ons te melden waar het nou een fraaie kopie van is, is er ook een beetje chocola van je bewering te maken.
En dan zal ik de eerste zijn die erkent dat ie nog nooooooit van Dynelectro had gehoord.

Sinds tientallen jaren worden de Danelectro's ook als Danella's aangemerkt. Als koosnaam dus. Je gaat er nog net niet mee naar bed.
Maar lekker is het wel.
Ik leer hier iedere dag wel wat. Danella's rule!!!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
2 oktober 2014, 01:56
De Dynelectro's waren kopieën uit Italie (staat me bij) en in de sixties en seventies het enige alternatief voor een echte Dano want die werden niet in Europa verkocht. Dynelectro's zijn schaarser dan de originele of de Aziatische, er zullen weinig mensen zijn die daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
Verder zijn er nog de Greco's en de Jerry Jones. Die lijken mij op voorhand een stuk beter gebouwd dan iets wat uit het land van Eko en Wandre komt.

Duhsjaak
2 oktober 2014, 06:23
De Dynelectro's waren kopieën uit Italie (staat me bij) en in de sixties en seventies het enige alternatief voor een echte Dano want die werden niet in Europa verkocht. Dynelectro's zijn schaarser dan de originele of de Aziatische, er zullen weinig mensen zijn die daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
Verder zijn er nog de Greco's en de Jerry Jones. Die lijken mij op voorhand een stuk beter gebouwd dan iets wat uit het land van Eko en Wandre komt.

Dat mag je wel zeggen. Of Welson gitaren, die zelfs een accordeon afwerking hadden, druktoetsen voor pick up keuze en zo microfonisch waren, dat je hartslag via de speakers waarneembaar was. (Smiley).

DYnelectro. Zal er eens naar zoeken. Misschien waren dat die dingen waar Robbie van Leeuwen een tijd op heeft gespeeld.....
Vriendelijke groet, Gus

Harry
2 oktober 2014, 14:24
ik heb Frank Kraaijeveld ook wel eens over Dynelectro gehoord of geciteerd gezien. Kwamen uit Italie inderdaad. Kraaijeveld is trouwens niet zo enthousiast over de nieuwe Danelectro Longhorn bassen, qua geluid. Maar goed, hij speelt al een dikke 40 jaar op hetzelfde exemplaar.

RUIS
2 oktober 2014, 17:53
Het is Dynelectron (met een n op het einde). De echte Dano's zijn niet van nep te onderscheiden, zo goed zijn die kopieën uit Italië. En ze zijn erg zeldzaam. Ze werden eind jaren '60/begin jaren '70 gemaakt, dus ik verwacht niet dat het kopieën van latere reissues zijn. Een vriend van me heeft er eentje. Een redelijk mishandeld geval, maar wel een prima basje.

Duhsjaak
2 oktober 2014, 20:45
ik heb Frank Kraaijeveld ook wel eens over Dynelectro gehoord of geciteerd gezien. Kwamen uit Italie inderdaad. Kraaijeveld is trouwens niet zo enthousiast over de nieuwe Danelectro Longhorn bassen, qua geluid. Maar goed, hij speelt al een dikke 40 jaar op hetzelfde exemplaar.

De Heer K. (Hoofdletter expres en gemeend) heeft met zijn staat van dienst alle recht van spreken. Maar opnieuw komt de vraag op: welke van de categorieën nieuwlichters hij rubbish vindt.

Maar goed. Hij speelt al erg lang op die dingen. Iets van mythe vorming speelt gelukkig ook nog een rol. En als je na zo lang nog steeds verliefd bent, moeten wij m dan van zijn geloof af lullen?
Ik zeg: Frank, held, geniet ervan.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
2 oktober 2014, 21:11
De eerste lichting uit Korea waren echt heel goed. Ik had een oude peanut butter one pickup Dano en een black sparkle Silvertone (wat in feite een rebranded Dano was) ten tijde dat die Koreanen in de Plug opdoken. De oudjes klonken beter maar meer zoals een oude strat beter klinkt dan een nieuwe. Alleen... met die oudjes kon je niet met goed fatsoen optreden dus dat ging exit ten faveure van den Koreaan.
Uiteindelijk is de Koreaan ook exit gegaan maar niet omdat er klachten van de baas waren.

De Chinese lichting ken ik niet.

Duhsjaak
2 oktober 2014, 22:01
De eerste lichting uit Korea waren echt heel goed. Ik had een oude peanut butter one pickup Dano en een black sparkle Silvertone (wat in feite een rebranded Dano was) ten tijde dat die Koreanen in de Plug opdoken. De oudjes klonken beter maar meer zoals een oude strat beter klinkt dan een nieuwe. Alleen... met die oudjes kon je niet met goed fatsoen optreden dus dat ging exit ten faveure van den Koreaan.
Uiteindelijk is de Koreaan ook exit gegaan maar niet omdat er klachten van de baas waren.

De Chinese lichting ken ik niet.

Ik heb een 6snaar en een bas van Koreaanse herkomst en kan eerlijk zeggen dat dat iedere cent waard is. De Chinese zijn sterk wisselend, maar dat zijn de Chinese Fenders ook. En misschien daar des te erger. Een Chinese Danella kijk je goed na; een Chinese Fender, staat Fender op.
Ben je minder op voorbereid.
Vriendelijke groet, Gus

Harry
3 oktober 2014, 10:32
De Heer K. (Hoofdletter expres en gemeend) heeft met zijn staat van dienst alle recht van spreken. Maar opnieuw komt de vraag op: welke van de categorieën nieuwlichters hij rubbish vindt.

Maar goed. Hij speelt al erg lang op die dingen. Iets van mythe vorming speelt gelukkig ook nog een rol. En als je na zo lang nog steeds verliefd bent, moeten wij m dan van zijn geloof af lullen?
Ik zeg: Frank, held, geniet ervan.
Vriendelijke groet, Gus

er zijn in de loop van de jaren verschillende longhorns gemaakt, hij zal ze niet allemaal geprobeerd hebben, eerder alleen de modellen die toevallig voor handen kwamen. Zelf zou ik nog wel eens zo'n Dead On in copperburst willen hebben...