PDA

View Full Version : snelle hals , snelle frets, comfortabel spelen??



Polytheme Pam
9 juli 2003, 13:47
vind het een interessante discussie dus heb ik `m maar even verplaatst in een nieuw topic

snelle hals , snelle frets, snelle snaren, snelle gitaarband...... :???:


voor goed en snel soleren heb je m.i 3 dingen nodig:

- snelle vingers
- veel tijd

en het belangrijkste:

je rechterhand techniek!......de manier van aanslaan...the way you hold your pick!..daar zit de winst (en niet alleen voor snel spelen.... :) )


En de mate van distortion is natuurlijk erg bepalend...Hi gain geeft een lekkere feel aan je gitaar (het lijkt of je makkelijker speelt) maar zet alle scheur maar eens uit en speel hetzelfde supersnelle riedeltje ff clean... kijken of tie nog zo lekker speelt

let op: ik ben geen jaren `60 geitenwollen sokken + tuinbroek gitarist, ik kan aardig snel spelen en gebruik ook wel eens Hi-gain settings... :D


collega`s geef je mening...

slayurrr
9 juli 2003, 13:58
Het is ook net aan welke gitaar je "gehecht" bent hoor vind ik en dat met dat snelle hals gedoe enzo, tjah ik vind een dunnere ibanez hals lekkerder spelen dan zo'n dikker ding, maar das ook net wat je smaak is natuurlijk.

En de manier van aanslaan is inderdaad belangerijk ja, bij mij is me rechterhand nog niet zo precies, hammer on's gaan me beter af.
Maarja ik heb nog jaren de tijd om alles te verbeteren :cool:

En wat ik ook wel belangerijk vind is een lekkere sound, met veel distortion en wat reverb ect. klinkt zo'n solo inderdaad wel wat beter ja :razz:

Harry
9 juli 2003, 14:03
het gaat hier bij soleren vaak om hoe snel het gaat, en dan moet het ook ontzettend snel. Niet iedereen wil zo spelen, dus snelheid, 'een snelle nek', enz. enz. is niet voor iedereen een maatstaf, hoogstens voor de snelle gitarist zelf, en die 3 muzikanten in het publiek.
Ikzelf wil vooral een gitaar die lekker aanvoelt, en die ik mooi vind. Ik zou zelf niemand een ibanez aanraden, omdat ik geen snelheidsmonster hoef, en omdat ik ze niet mooi vind. Dus er zijn meerdere manieren om gitaar te spelen.

renier
9 juli 2003, 14:07
het is gewoon een kwesie van smaak.

ik heb tot nu toe altijd RG's gespeeld, en ben daar nog steeds heel tevreden over. snelle hals, goeie feel. het enige dat er mijns inziens op aan te merken is , is dat ze nogal karakterloos zijn. vandaar dat ik nu ook een Les paul ga kopen, gewoon voor die echte bier zweet en tranen nummers...

Anders Destium
9 juli 2003, 14:08
Het is na 2 posts al weer een smaakkwestie geworden.

Je soleert niet lekkerder op een gitaar die je mooier vindt, wel op 1 die prettiger speelt...

Maar om een gitaar alleen op bespeelbaarheid te kopen gaat inderdaad een beetje ver. Binnen de kortste keren zou dan bijna iedereen op een Ibanez spelen :razz:

slayurrr
9 juli 2003, 14:11
Ibanez is ook 1 van mijn favo's, ze klinken lekker, spelen lekker en ze zien er mooi uit vind ik ik.

Harry
9 juli 2003, 14:13
ik denk niet dat het uiterlijk van een gitaar de doorslag geeft bij het kopen ervan. En die bespeelbaarheid van een ibanez is ook een kwestie van smaak, het is geen feit of zo. Als ik zo'n ding beetheb, ben ik bang dat ik er stukken van afbreek, en dat komt m'n spel niet ten goede. :D

Sicky61
9 juli 2003, 14:26
ik oefen altijd 1 uurtje droog op een strat met hoge actie en 011 snaren.,voor ik m'n amp aan zet.Als je daarna versterkt op een doorsnee hals met normale actie speelt wordt het uurtje beloond met snelheid en het gevoel dat ik wat kan op dat ding.Clean oefenen is ook goed.Of op een spanjaard,liefst zo krom mogelijk. 8-)

Negative K3 fan
9 juli 2003, 14:58
Ik vind bespeelbaarheid niet zo heel erg belangrijk alhoewel ik toch veel waarde hecht aan het gevoel van de nek, terwijl makkelijker bespeelbaar alleen maar zorgt dat je beter gaat spelen terwqijl je hetzelfde effect kunt krijgen door meer te oefenen. Maar dat z ou ook betekenen dat iedereen maar op boomstammen zou moeten spelen en gewoon veel zou moeten oefenen. Ik ben er nog neit helemaal uit wat nou wel en niet belangrijk is, maar tot die tijd laat ik de feeling van een gitaar nog wel meespelen bij het bepalen van ded aankoop (maar geluid en uiterlijk zijn belangrijker, ik hou het bij een gitaar die alle drie goed heeft, dus geen ibanez voor mij).

jorrit
9 juli 2003, 15:41
dude jij speelt op een zelf gemaakte budget strat achtig iets wat bijna niet als gitaar te omschrijven valt.......

zelfs een ibanez met stock elementen (v7/v8 etc.) klinkt beter als jou ding.....

Negative K3 fan
9 juli 2003, 15:52
owja, en jij kan het weten :roll:

Bassie79
9 juli 2003, 16:03
dude jij speelt op een zelf gemaakte budget strat achtig iets wat bijna niet als gitaar te omschrijven valt.......

die strat is toevallig een tele en dit topic is niet bedoeld om elkaars gitaren af te zeiken


zelfs een ibanez met stock elementen (v7/v8 etc.) klinkt beter als jou ding.....

dat is een kwestie van smaak

Polytheme Pam
9 juli 2003, 16:08
:-D :-D :-D :-D :-D

het is echt vermakelijk om te zien hoe snel een topic hier ontspoort!!

meestal gaat het op de 2e pagina al helemaal nergens meer over....

BLOK182
9 juli 2003, 16:39
Dat dunne halzen sneller spelen, das wel zo vind ik, mja, het moet ook goed voelen.

musicmaniac
9 juli 2003, 17:14
Gitaristen willen snel spelen, mensen in het publiek willen gewoon mooie solo's horen...

BLOK182
9 juli 2003, 18:13
Heb me net helemaal kapotgerost op mun stagg, kortom, met cheapo gitaren kan je ook behoorlijk snel spelen ;-)

jorrit
9 juli 2003, 18:14
dude jij speelt op een zelf gemaakte budget strat achtig iets wat bijna niet als gitaar te omschrijven valt.......

die strat is toevallig een tele en dit topic is niet bedoeld om elkaars gitaren af te zeiken


zelfs een ibanez met stock elementen (v7/v8 etc.) klinkt beter als jou ding.....

dat is een kwestie van smaak

jah dat kan ik weten want ik heb dat ding gehoord....en nee dat is een strat model, alleen een punt is korter maar het model is nog steeds een strat....dus geen tele....

RaNk
9 juli 2003, 18:34
Gitaristen willen snel spelen, mensen in het publiek willen gewoon mooie solo's horen...

En zelfs dat gaat niet altijd op. Goeie nummers is meestal toch wel het boven-gemiddelde vereiste.

Negative K3 fan
9 juli 2003, 19:32
dude jij speelt op een zelf gemaakte budget strat achtig iets wat bijna niet als gitaar te omschrijven valt.......

die strat is toevallig een tele en dit topic is niet bedoeld om elkaars gitaren af te zeiken


zelfs een ibanez met stock elementen (v7/v8 etc.) klinkt beter als jou ding.....

dat is een kwestie van smaak

jah dat kan ik weten want ik heb dat ding gehoord....en nee dat is een strat model, alleen een punt is korter maar het model is nog steeds een strat....dus geen tele....

jij hebt hem helemaal niet gehoord (behalve op opnames) en het is idd een strat.

gjlp
9 juli 2003, 22:24
ik speel nog steeds het lekkerst op m'n classic '60 strat. Lekkere dikke hals (net als ik) en een vrij lage aktie.