PDA

View Full Version : Beste jazzgitaar



JeffreyBlok
29 september 2014, 15:35
Hallo

Weet iemand wat de beste jazzgitaar is om te kopen met de prijzen tot 500 euro? Ik ga deze week naar ippenburen en moet dan wel wat te testen hebben :P

Mr.Fingers
29 september 2014, 15:40
Jazz kan op iedere gitaar: https://www.youtube.com/watch?v=hgjXO9bFrdU


Maar kijk eens naar The Loar LH309, 319, 280 & 350

beruk
29 september 2014, 16:01
Jazz kan op iedere gitaar:
https://www.youtube.com/watch?v=sxTbVzY5KTY
Ik zou mijn geld uitgeven aan een FenderThinline Telecaster met humbuckers of een Epiphone Sheraton.

terrasbeest
29 september 2014, 16:06
Ibanez Artcore.

Tupelo
29 september 2014, 16:12
Aaarghhh moehaHAHA, om advies op te geven..? :crazyhappy:

1. : te intoneren !!, vind ik; een jazzgitaar hoort perfect geintoneerd te zijn.
2. : bij voorkeur, tunomatic floating bridge.
3. : bij voorkeur full hollow.

Al geniet dit mijn voorkeur (ebben floating bridge, met gleufjes met fretdraad).

http://www.vintagehofner.co.uk/factfiles/bridge/72-20c.jpg

Brugpup kan je vergeten, gewoon goede neckpup.
In mijn beleving, bij voorkeur een minihumbucker, compressed, maar niet te hot, en met nog wat hoog.

Ennuh, dat gezegd hebbende, vooral niets nieuws.
Kijk naar oude Hofners, Hoyers, dat soort meuk, 2e hands, mits in orde, heb je daarmee de mojo.

Duw er zelf een Kent Armstrong, Attila Zoller of Benedetto op, en gaan met die banaan. :jam:

kirito
29 september 2014, 19:58
voor zover ik weet wordt jazz voornamelijk op archtop gitaren gespeeld, maar zoals gezegd kan het op elke gitaar. op mijn schecter speel ik ook wel eens een jazzdeuntje

telerocker
29 september 2014, 22:24
Kijk ook eens naar een tweedehands Peerless.

JeffreyBlok
29 september 2014, 22:58
Ik denk dat een epihpone dot het ook wel goed zou doen, ben toch meer geïnteresseerd in de muziek alla larry carlton en John scofield

TimoSomers
30 september 2014, 00:33
Check zeker de Godin 5th Avenue serie!
Ik heb het topmodel, maar de goedkopere versies zijn ook echt te gek!

telerocker
30 september 2014, 00:58
Check zeker de Godin 5th Avenue serie!
Ik heb het topmodel, maar de goedkopere versies zijn ook echt te gek!

Good call. Goede prijs/kwaliteit-verhouding.

beruk
30 september 2014, 15:38
John scofield
Zoals ik al zei:

https://www.youtube.com/watch?v=uTtilMeCnPQ


https://www.youtube.com/watch?v=giRayK4fQkg

:soinnocent:

terrasbeest
30 september 2014, 18:28
Ik denk dat een epihpone dot het ook wel goed zou doen, ben toch meer geïnteresseerd in de muziek alla larry carlton en John scofield

Tele.De Blacktop bvb , heb je voor een dikke 500 € .Flatwounds erop, setje 12.Dik plectrum.Neck pickup. Vergeet ook niet dat hetgeen je op opnames hoort ' bewerkt' is...
Het belangrijkste zijn natuurlijk je ' vingers '.

Tupelo
30 september 2014, 18:42
Mike Stern - Yamaha Pacifica (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m845958220-yamaha-pacifica-mike-stern-pac-1511ms.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)..?

FruscianteFan
30 september 2014, 18:53
Jongens, TS zoekt een jazzgitaar. Ja, jazz kun je op alle gitaren wel spelen, maar dat was de vraag niet.

Bij mij is het andersom: mijn hele bigband vindt dat ik aan mijn Gretsch G5422 een jazzgitaar heb. Ik niet, maar dat is omdat ik jazz gewoon niet trek (om te luisteren, that is).

Jazzgitaar moet warm, natuurlijk en transparant klinken, denk ik. Je kunt ook wel bij een Fender Mustang de tonepot dichtdraaien en dat klinkt ook wel warm, maar om nou te zeggen dat dat natuurlijk en transparant klinkt?

kirito
30 september 2014, 20:11
ik zie net dat bax-shop een gretsch G9550 verkoopt voor minder dan 500 euro. http://www.bax-shop.nl/western-gitaar/gretsch-guitars-g9550-new-yorker-archtop-western-gitaar/product-details.html zoals ik al zei wordt jazz vaak op archtop gitaren gespeeld en aangezien dit een archtop is. misschien moet de TS die eens even proberen

terrasbeest
30 september 2014, 21:22
Met een Gretsch kan je veel, maar Jazz ? Ik ken maar één jazzgitarist op Gretsch en dat was Cal Collins.
Een tele zie je steeds meer, LP daarentegen bijna nooit, met uitzondering van Ulf Wakenius die een cheapo Aria LP had toen hij bij Oscar Peterson speelde.
Ed Bickert heeft de tele voor Jazz aanvaardbaar gemaakt ( 2 HB's ).Chris Crocco, gitarist bij George Garzone speelt op een strat.Wayne Krantz ook... Lorne Loffsky op een Ibanez Roadster ( of zoiets )

Geen van bovengenoemden klinkt echter zoals Sco of Carlton, en alhoewel beiden goeie gitaristen zijn, is hun klank niet de referentie voor andere jazzgitaristen.

JeffreyBlok
30 september 2014, 21:45
Een archtop gitaar klink gewoon het beste. Het word toch geen tele of jaguar, ik heb al een strat. Nu heb ik alleen nog maar twijfel tussen een ES gitaar of archtop

Hotpepper01
30 september 2014, 21:46
Ik zou Scofield en Carlton eerder associëren met Ibanez As200 en Gibson ES335 dan met de tele... beiden fors boven budget. Maar een goede gebruikte full hollow met een lekker hals element, daar zou ik voor gaan voor het budget van 500 Euries. Ibanez, Epiphone en een aantal andere merken/types zijn er voor dat bedrag te krijgen. En een cleane amp is van net zo groot belang voor het verkrijgen van de jazzy sound.

terrasbeest
30 september 2014, 21:52
Een archtop gitaar klink gewoon het beste. Het word toch geen tele of jaguar, ik heb al een strat. Nu heb ik alleen nog maar twijfel tussen een ES gitaar of archtop

Zoals ik al eerder zei : Ibanez Artcore. Binnen budget, en netjes afgewerkt. Verder : kiezen = testen.

Pepe
30 september 2014, 21:55
Ik denk dat een epihpone dot het ook wel goed zou doen, ben toch meer geïnteresseerd in de muziek alla larry carlton en John scofield

Dat stiefelt toch wel naar een humbucker semi/335 achtige gitaar. Kwa budget & Ippenburen lijkt het dan te gaan tussen Epi en Ibanez dus je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.

FruscianteFan
30 september 2014, 22:28
Met een Gretsch kan je veel, maar Jazz ? Ik ken maar één jazzgitarist op Gretsch en dat was Cal Collins.
Een tele zie je steeds meer, LP daarentegen bijna nooit, met uitzondering van Ulf Wakenius die een cheapo Aria LP had toen hij bij Oscar Peterson speelde.
Ed Bickert heeft de tele voor Jazz aanvaardbaar gemaakt ( 2 HB's ).Chris Crocco, gitarist bij George Garzone speelt op een strat.Wayne Krantz ook... Lorne Loffsky op een Ibanez Roadster ( of zoiets )

Geen van bovengenoemden klinkt echter zoals Sco of Carlton, en alhoewel beiden goeie gitaristen zijn, is hun klank niet de referentie voor andere jazzgitaristen.
...ik kom net terug van bigband-repetitie met m'n Gretsch. En óf daar jazz uitkomt, zelfs met mijn vingers! Het is gewoon een hollowbody en de filtertrons (blacktops op de mijne) geven een enorm open, maar warm geluid. En ja, tuurlijk draai je dan de tone wat terug.

Met een Les Paul werkt het wel minder, omdat die te zwaar en boomy zijn. Donker klinken ze wel, maar het beukt en zingt teveel.

terrasbeest
30 september 2014, 23:06
Zo zie je maar : het zit 'm in de vingers.

Dit klinkt ook heel mooi, vind ik :

https://www.youtube.com/watch?v=06qnbxerLq8

FruscianteFan
1 oktober 2014, 10:41
Jazz heeft niks met mooi te maken :p

Rutger
1 oktober 2014, 11:53
...ik kom net terug van bigband-repetitie met m'n Gretsch. En óf daar jazz uitkomt, zelfs met mijn vingers! Het is gewoon een hollowbody en de filtertrons (blacktops op de mijne) geven een enorm open, maar warm geluid. En ja, tuurlijk draai je dan de tone wat terug.

Ik heb de G5120 met de standaard Gretschbuckers, en met een setje 011 flatwounds en de brugpu goed afgesteld is het jazz all the way.

Gretsches zijn tenslotte gewoon gepimpte jazzbakken ;)

Pepe
1 oktober 2014, 12:04
Je kan toch een toon mooi vinden?
Er zit een wereld van verschil tussen een warme mellow 50's toon van Kenny Burrell, de platte processed 80's sound van Mike stern of de post moderne country/surf strat van Bill Frisell. Allemaal te vinden bij Boll.com onder jazz.

Wat Gretsch betreft, niet de minste jongens (Anton Goudsmid o.a.) spelen daar een leuk deuntje jazz mee hoewel de TVJones Gretsches wat te middy en te bijterig zijn voor een old school jazz sound.

@topicstarter: je budget staat het net niet toe maar ik zou Guild zeker niet uitsluiten, die zitten kwa sound tussen Gibson en Gretsch in.

FruscianteFan
1 oktober 2014, 12:07
brugpickup nog wel?

Ik heb trouwens 012-052 erop, wel met onomwonden G-snaar (zou fijn zijn als Elixir dit ook als set leverde...maar helaas). Met name de bassist (jazz-liefhebber) en dirigent (idem, m.n. bigband) waren erg blij met mijn aanschaf. Ze noemen het ook consequent een jazz-gitaar.

Speelde gister over een akoestische versterker. Wel lekker warm, maar had toch die akoestische sprankel die ik er niet uit kon draaien. Kurkdroog, niet levendig... jazzy blues in F en ik kreeg een solo. Blues is makkelijk, en voor jazz gooi ik er wat noten tussen. Het is wel grappig om te gokken wat lekker zou klinken en te spelen met die nootkeuze, maar het blijft kutmuziek. Wel leuk om te spelen. Gelukkig hoef ik zelf niet naar het totaalplaatje te luisteren.


edit: pepe: ik doe mijn best, en heb aan mijn Gretsch, zeker met de blues junior, een heerlijk klinkende gitaar. Maakt eigenlijk niet eens uit welk genre, want of een gitaar mooi klinkt staat los van het genre. Ik houd wel van een warm klinkende gitaar, en dat kan ook prima met een strat of tele.

Maar jazz blijft voor mij... ik weet niet. Ik kan het vergelijken met middeleeuwse filosofie: middeleeuwse filosofen deden ontzettend hun best om daadwerkelijke filosofie (destijds verboden) te verwerken in theologie (verplicht). Het kan daarom zinnig zijn om die filosofie te bestuderen, maar het kost zoveel moeite om door de theologie heen te lezen.

Natuurlijk is er jazz die mooi is, en soms kan een vleugje jazz een nummer echt wel een stuk mooier of interessanter maken. Maar door alle elitaire nootkeuze en accenten heen vind ik het vaak verdomd moeilijk om het mooie in jazz te horen.

Gitaren die ervoor bedoeld zijn - dikke hollowbody's met een lekkere halspickup vind ik vaak juist erg mooi klinken. Ze hebben een natuurlijk warm element ofzo, een resonantie, die verdwijnt op het moment dat een gitaar teveel wordt ingericht op het elektrisch-zijn.

terrasbeest
1 oktober 2014, 12:59
(Elitaire nootkeuze ?????)

FruscianteFan
1 oktober 2014, 13:09
(Elitaire nootkeuze ?????)
Noten die minder voor de hand liggen, minder makkelijk 'mooi' worden gevonden, maar die niettemin worden gekozen.

Noten die je moet 'begrijpen'.

terrasbeest
1 oktober 2014, 13:17
Noten die minder voor de hand liggen, minder makkelijk 'mooi' worden gevonden, maar die niettemin worden gekozen.

Noten die je moet 'begrijpen'.

Je moet ze ' horen'. Maar ik begrijp je, soms lijkt het op rocket-science. En bepaalde individueen hebben het natuurlijk graag zo:).

Pepe
1 oktober 2014, 13:51
Ach, je moet, zoals met alles, eruit pikken wat je ligt. Tegenwoordig zijn genres vrij smal en afgebakend maar de "oude" genres zijn nog lekker breed en worden meer bepaald door attitude dan commerciële belangen.
Jazz is niet alleen "elitaire" Parker en Coltrane maar kan ook lekker onderbuik grooven, dan gaat het zo van Grant Green over in James Brown en Stevie Wonder en kan je alles afhandelen met 1 scale waar je alleen de terts en zeven in de gaten moet houden.

Dat grooven is dan weer rete moeilijk, dat dan weer wel.

frekie
3 oktober 2014, 12:11
Ik heb een Richwood RE400 dikke jazzer. Ben ik al jaren mee aan het prutzen, fretjes gevlakt, Graphtec topkam, alle elementen en elektronica eruit, 1 Attilla Zoller HB bij de neck en 1 volpot. Hij begint nu pas te komen zowel akoestisch als elektrisch en dat komt door de snaren. Thomastik Infeld 013 flatwounds. 013 ja, wie vet wil klinken moet pijn lijden :noob:011 krijgt het bovenblad niet in beweging, 013 wel. Al die jaren 50 jazzknakkers, Kenny Burrell enz., speelden op dikke archtops met flatwounds als kabels.

frekie
3 oktober 2014, 12:27
Update. Je kan hem een halve noot omlaag stemmen dus Eb Ab Db Gb Bb Eb. En dan een capo op de 1e positie zetten. Deed Jim Hall wel in de 50s en 60s. Dan krijg je dus a.h.w. een medium scale gitaar met een lagere snaarspanning. Net even geprobeerd, speelt heerlijk maar is wel wennen, alles schuift 1 positie op namelijk...

FruscianteFan
3 oktober 2014, 12:33
...je gebruikt dikkere snaren voor meer snaarspanning en stemt de gitaar vervolgens lager om de snaarspanning te verminderen. Great thinking...

Ja, dan heb je nog steeds dikkere snaren die ook nog eens meer bewegingsruimte hebben - dus lekkere tone. Maar als je het hebt over de resonantie door de spanning op de gitaar, moet je dikke snaren niet lager gaan stemmen. Merkte het ook met mijn Gretsch. In de winkel (010) klonk ze alleen elektrisch lekker. .011 maakte al een enorm verschil, maar pas met 012 kwam ze echt tot leven. Daarmee werd ook het verschil tussen akoestisch en elektrisch kleiner.

frekie
4 oktober 2014, 21:18
...je gebruikt dikkere snaren voor meer snaarspanning en stemt de gitaar vervolgens lager om de snaarspanning te verminderen. Great thinking...

Ik wil dikkere snaren omdat dat een vetter geluid geeft. Het NADEEL hiervan is juist een hogere snaarspanning. Die ik vervolgens weer verlaag mbv de genoemde truc.

Tupelo
4 oktober 2014, 22:36
Noten die minder voor de hand liggen, minder makkelijk 'mooi' worden gevonden, maar die niettemin worden gekozen.

Noten die je moet 'begrijpen'.
Probleem met slechte jazz musici (veel fusion luitjes, en hack, the hele muziekschoolclub), is dat ze stoicijns (jazz)collectief, volgens het boekje hun blue notes erin gooien.
Een wijs man zong: all the poets studied rules of verse.

http://www.sherv.net/cm/emoticons/hand-gestures/crazy-sign-smiley-emoticon.gif

Ik kan mezelf daar mateloos aan ergeren.
Zelf ben ik geen erg goede jazzer, maar wel autodidact, en iedere eens in de zoveel jaar, wanneer ik zo een blauwe noot herken in mijn dissonantie, dan treedt er een dikke grijns op mijn smoel, omdat ik 'm helemaal tot stand heb voelen komen.
Beetje een crescent & whole of the moon dingetje.
De overtuiging waarmee het jazzcollectief grooved op haar blue notes ?
Het mist iets, vaak...