PDA

View Full Version : scalloped toets voor en nadelen



Elric
29 september 2014, 13:34
Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht maar het kwam laatst opeens in mij op, de uitgeholde toets AKA scallobed fretboard. Wat zijn eigenlijk de voor en nadelen van zo'n toets?

En dan bedoel ik niet die ie misschien ietsje pietsje minder zal resoneren of zo waardoor het geluid anders klinkt, maar meer in de zin van speel eigenschappen.

denis.hermans
29 september 2014, 14:10
Zelf geen ervaring mee maar het voordeel is : snelheid (je raakt de toets niet).

Nadeel zou kunnen zijn dat je sneller "vals speelt" als je (te) hard drukt met je frethand.

D3nnis
29 september 2014, 14:20
Snelheid, qua vibrato of slides dan? Want met 'gewoon' spelen merk je dat niet zo, lijkt me?

barno
29 september 2014, 14:40
vibrato, slides, bends... hoort allemaal bij gewoon spelen. tja geen contact met hout, dus idd sneller, in pricipe ook accurater maar tegelijk grotere kans op inaccuratie als dat woord bestaat😎

Jasper.
29 september 2014, 15:27
Ik heb mijn London City stratje ooit gescalloped. Het sneller spelen heb ik nooit echt wat van gemerkt. Ja,ik heb het idee dat je er wat lichter door leert spelen omdat je de snaren minder hard moet indrukken, maar als je dat eenmaal wat leert, speel je ook lichter op gitaren zonder scalloped fretboard. Groot voordeel is dat bends en hele heavy vibrato makkelijker gaat. Maar dat bereik je ook wel op gitaren met jumbo frets.
De reden waarom ik het deed? Er zaten geen jumbo frets op en die gelakte maple toets vond ik erg vervelend. Had zin in een projectje en dus heb ik dit geprobeerd. Zou ik het weer doen? Nee, denk het niet. Zou eerder een los halsje kopen met rosewood toets oid.

apekop
30 september 2014, 00:41
Belangrijkste voordeel is denk ik dat je veel grotere bends kan maken en dat bends veel makkelijker gaan omdat er geen weerstand is van de toets. Ik heb er zelf nooit op gespeeld maar het lijkt me dat akkoorden heel snel vals zullen gaan klinken omdat je vaak te hard zal duwen.

jimihattricks
30 september 2014, 07:59
Misschien een interessant artikel voor ts:

http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/unleashing-the-mysteries-of-a-scalloped-fingerboard/

apekop
30 september 2014, 11:16
bedankt voor het artikel! daar staat zo'n beetje alles in en het onderstreept mijn vermoedens. Ik zou er wel graag een keer op spelen en willen voelen hij snel akkoorden ontstemmen. Bovenal moet het bij je speelstijl passen.

Di Stefano
1 oktober 2014, 15:22
Dat van het ontstemmen is niet zo erg als sommigen doen uitschijnen (misschien bij heel dunne snaren). Je moet echt al hard duwen om te ontstemmen en dan is volgens mij je techniek gewoon fout en moet er aan gewerkt worden. Bij een gewone toets raken je snaren namelijk het hout ook niet.

Het grote voordeel van zo'n toets is inderdaad dat bends veel gemakkelijker gaan, je vinger glijdt namelijk niet meer over het hout waardoor er minder (of geen) weerstand is. Ik was er wel tevreden van maar uiteindelijk toch die gitaar weggedaan. Vanaf dat je het op één instrument hebt moet je het op allemaal doen. Daar had ik geen zin in aangezien het dan ook heel moeilijk is om ze terug te verkopen.

Epitaph
29 oktober 2014, 10:02
Leggato en sweep picking zou lichter en preciezer gaan. Ook bends en een hevige vibrato. Nadeel is wel dat als je te hard drukt de noot vals wordt. Shredders hebben het vaak: Yngie Malmsteen bijvoorbeeld en Karl Sanders (Nile) spelen (alleen maar) op scalloped guitars.