PDA

View Full Version : Matchless Clubman-Hook-CAE



PT1989
28 september 2014, 20:37
Ik speel in een allround coverband en zoek een nieuwe amp. Waarschijnlijk ligt een Hook Captain en CAE OD100, maar is de Matchless Clubman allround genoeg? Ik heb dr laatst een gehoord en erg gechameerd van het geluid. Hoe snel breekt hij op?
CAE en Hook veel verschillen? Ervaringen?

heavy-metal-thunder
28 september 2014, 21:09
ik speel al 3 jaar met een Captain 6L6 (nog een oude PTP handwired). Dit is de enigste versterker die ik 3 jaar aan een stuk gebruik. Met zijn 3 kanalen, boost en de level v/d Fx-loop die fungeert als all master volume, is dit een echte luxe in een allround coverband.

Nadelen: 27 kg is zwaar voor enkel een head, maar de meeste combo's wegen nog meer. Dus dat vind ik niet onoverkomelijk.
Hij gaat ook hard. Met mijn band proberen we niet te luid te spelen, maar als we al eens een groot podium hebben of in open lucht, zet ik hem wat harder en dan vind ik de sound toch wel beter.

Maar ik vind het toch een goede amp en 2de hands zijn ze tegenwoordig minder dan 1500. Wat ik toch aanvaardbaar vind voor een degelijke boutique amp.

De matchless ken ik niet. Maar in een all round coverband ga je dan toch wel enkele scheurpedaaltjes moeten gebruiken.
Zelf gebruik ik niet graag pedalen, want dat lijdt al gauw tot tapdansen. ik gebruik op mijn Hook een TC electronic Gmajor2 die ik bedien met een Behringer FCb1010. De Gmajor schakelt de 3 kanalen van m'n Hook. De 2 relais van de Behringer dienen om de boost te activeren. met 1 druk op de knop schakel ik kanaal, effecten, boost... vind ik veel gemakkelijker.

Tristan
29 september 2014, 02:28
Een OD100 is niet echt een veelzijdige amp denk ik, waarschijnlijk de minst veelzijdige van die je opnoemt naar mijn idee, maar bij de Matchless moet je inderdaad wel drivepedalen gebruiken,.
Om het breakup point te halen moet je die Matchless flink hard zetten hoor, het zijn amps met een behoorlijke headroom.

Rick trodat
29 september 2014, 09:44
Speelt Robert Cray niet over twee clubmans en een super reverb oid live?

Als er iemand een extreem direct geluid heeft dan is hij het. ( ook nog eens over twee keer 4*10 speakers). Helpt ook mee.

the sure thing
29 september 2014, 14:35
Yep. Clubman 35 en een Fender Vibroking

Tristan
29 september 2014, 21:52
Bizar eigenlijk inderdaad, hij heeft naar mijn idee echt zo'n vreselijk plat, stug en klinisch geluid, erg knap hoe hij dat voor elkaar krijgt met zulke mooie apparatuur, ik vind zijn geluid ook geenszins een referentie voor het geluid van een goede Matchless amp eerlijk gezegd.

telerocker
29 september 2014, 22:29
Ik zou ook de Diezel Schmidt inspecteren. Fender-vibe clean en dikke oversturing plus solotrapje. Geen drie, maar een 2,5 kanaals. De Captain lijkt me van genoemde drie de veelzijdigste.

Lexvandoef
30 september 2014, 01:02
Ik speel live ook op de Captain 34, geen ervaring met de CAE en de Matchless Clubman, maar elke keer dat ik die Captain pak denk ik 2 dingen.

Bij het opbouwen, jezus wtf ik moet van dat grote zware kreng af...
Bij het spelen, damnit waarom klinkt het zo vet ik kan er maar niet vanaf blijven....

Rick trodat
30 september 2014, 09:38
Bizar eigenlijk inderdaad, hij heeft naar mijn idee echt zo'n vreselijk plat, stug en klinisch geluid, erg knap hoe hij dat voor elkaar krijgt met zulke mooie apparatuur, ik vind zijn geluid ook geenszins een referentie voor het geluid van een goede Matchless amp eerlijk gezegd.

Smaken verschillen blijkbaar. Het is al jaren mijn favoriete gitarist en songwriter en zijn gitaargeluid is voor mij ,clean, het geluid. Al heeft hij ook jaren over Fender amps gespeeld.

heavy-metal-thunder
30 september 2014, 12:01
Ik vind de 27 kg van de hook niet onoverkomelijk. De loodzware Bogner 4*12 heb ik aan kant geschoven. Gebruik tegenwoordig 1 of 2 1*12 cabjes (celestion gold en 12-65). Klinkt lekker

arjanb01
30 september 2014, 12:45
Gewoon top en kast, wielen eronder of een zgn 'hondje' met goeie wielen eronder en je bent klaar, niks gesjouw.

Tristan
30 september 2014, 13:12
Smaken verschillen blijkbaar. Het is al jaren mijn favoriete gitarist en songwriter en zijn gitaargeluid is voor mij ,clean, het geluid. Al heeft hij ook jaren over Fender amps gespeeld.

Wow, ik kan me daar echt helemaal niks bij voorstellen, er moet dan inderdaad wel een heel groot verschil in onze beleving qua sound zijn...

Rick trodat
30 september 2014, 13:20
Wow, ik kan me daar echt helemaal niks bij voorstellen, er moet dan inderdaad wel een heel groot verschil in onze beleving qua sound zijn...

Wat ik zeg. Verschillende smaken. Voor mij is het geluid van Robert Cray als een engel die op mijn tong schijt...(of was het nou pissen?)

Trouwens mijn hook gaat ook op wieltjes. Lijk wel gek om die te tillen.

Hell's Engl
30 september 2014, 19:52
Ik heb een van de eerste productie modellen van de Hook Captain gehad (5881) welke ik destijds om heb laten bouwen naar Captain 34 (EL34).
Zeer fijne en veelzijdige amp!

De afgelopen 4 jaar heb ik de Suhr/CAA PT100 gehad in combinatie met een Kool & Elfring 2x12 met Scumbag M75's.
Zéér fijne en compacte combinatie!
Niet zo zeer beter dan de Hook, maar anders...
Het cleane kanaal is ongelofelijk clean en de oversturings kanalen zijn, in vergelijking tot de Hook, rauwer en agressiever.

En sinds afgelopen donderdag heb ik de nieuwe Suhr PT100 sig.
Ook weer anders dan de Hook en "oude" PT100....

Ik heb de Hook eens bij Vd Haar naast de OD100 classic gehad en zat toen te twijfelen.... Alleen de oversturing van de OD was iets meer in mijn straatje, maar het cleane totaal niet!

Je zou de amps gewoon eens moeten testen, want ze klinken niet alleen anders maar ze hebben allen ook een andere "feel"!


Gr. Joost

alfred
1 oktober 2014, 18:40
Suhr PT100 Signature?
De nieuwe Pete Thorn, hoe bevalt dat ?

Hell's Engl
2 oktober 2014, 08:19
Ik heb 'm alleen bij Erik een beetje op volume gehad, maar dat was op een Hook cab....

Thuis op laag volume klinkt ie al wel erg lekker.
Wat ik al aangaf; het is een andere amp dan de CAA PT100, welke ik ook écht een geweldige amp vind!

Wat ik anders vind ten opzichte van de CAA PT100;
Kanaal 1 heeft wat meer compressie.
Kanaal 2 en 3 zijn wat directer, iets meer Plexi style (met de feedback stand heel laag)
De Suhr PT100 heeft een mosfet boost op elke kanaal, welke je per kanaal kan programmeren.
Dit is voor mij een uitkomst. Bij de CAA gebruikte ik een Maxon SD9 als boost. Ik denk niet dat ik 'm nog nodig heb....
Tevens heeft de Suhr midi.
Ik heb een Flashback X4 in de loop. De midi van de X4 is heel summier, maar tot nu toe heb ik niet meer nodig.

Preset 1, 2 en 3 van de X4 staan gelijk met kanalen 1, 2 en 3 van de Suhr.
Preset 1 en 2 zijn vrij wel gelijk en preset 3 heeft een langere delay en staat iets harder in de mix.

Dat wil zeggen dat als ik kanaal 3 inschakel, welke ik gebruik als solo kanaal, heb ik een volume boost met een langere delay.

Ik ben er blij mee...

CAA PT100 setje;
http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/0E952683-7233-4C6B-805B-F5D5004BD525.jpg (http://s70.photobucket.com/user/mothers-finest/media/0E952683-7233-4C6B-805B-F5D5004BD525.jpg.html)

Suhr PT100 setje;
http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/35A20ACC-B231-43A1-8C78-ADF60CF66EA6.jpg (http://s70.photobucket.com/user/mothers-finest/media/35A20ACC-B231-43A1-8C78-ADF60CF66EA6.jpg.html)

Gr. Joost

telerocker
2 oktober 2014, 19:59
Daar staat wel heel veel moois op een kluitje!

Big E
3 oktober 2014, 09:30
Niet om de thread te kapen of zo, maar heb je die PT100 sig eerst nog getest of gewoon blind gekocht? Ik heb deze ook op de radar (de productieversie dan die er nog aan schijnt te komen), samen met nog een of twee high end channelswitschers, maar ik ben een beetje huiverig om dit soort bedragen neer te leggen voor een amp waar ik nog nooit over gespeeld heb. Of heb je de ze gekocht op basis van wat je wist over zijn voorganger?

Hell's Engl
3 oktober 2014, 12:38
om deze thread niet te kapen heb ik in een andere thread gereageerd...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?61852-Post-je-stack/page409