PDA

View Full Version : Custom voetschakelaar Hughes & Kettner Switchblade



Rinze
28 september 2014, 10:21
Sinds een paar maanden heb ik een Hughes & Kettner Switchblade 50 combo. Te gek ding en ik wil hem in bandverband gaan gebruiken. Nu werkt de Switchblade alleen met presets, wat voor- en nadelen heeft. Uit ervaring met mijn huidige band-setup (19" set met JMP-1, G-Major en Peavey Classic 60/60 door een Engl Standard 4*12) weet ik dat die presets weliswaar handig zijn, met name in een band waarin je toch wat meer verschillende geluiden nodig hebt. Het grote nadeel is wat mij betreft dat je bij het aanpassen van de toonregeling aan de plek waar je speelt meteen weer al die presets bij langs moet. Nu is daar vaak niet eens tijd voor dus meestal pas ik alleen de twee meest gebruikte presets en hun solo-variant (boost op eindtrap en delay) aan.

Met de Switchblade kan ik verschillende oplossingen kiezen:

- alle geluiden inclusief de luidere solo-instellingen met delay een eigen preset
- geluiden in presets maar de solo-boost via een volumeknop of booster in de effectloop van de Switchblade
- geluiden in presets maar boost via effectloop én de ingebouwde effecten via footswitch aan en uit

De laatste optie lijkt me het aantrekkelijkst vanuit het oogpunt van overzichtelijkheid en snel even aanpassen van de toonregeling aan de zaal.

De Switchblade heeft naast de midi-voetschakelaar voor de presets de mogelijkheid om een dubbele voetschakelaar aan te sluiten waarmee je met de ene knop de effectloop aan en uit zet en met de andere knop de interne effecten aan en uit zet. Voor mij is het 90 % van de tijd het handigst wanneer ik van effectloos slaggeluid in één keer overschakel naar een soloboost met delay. Dat betekent dus beide knoppen van de voetschakelaar tegelijk indrukken. Gezien de hectiek op het podium en mijn niet bepaald geweldige voetenwerk (en het feit dat ik op klompen loop en speel) een lastige klus. Bij een paar nummers heb ik op het slaggeluid ook al effecten, dus apart schakelen moet ook kunnen.

Heel verhaal maar nu komt de vraag: is het mogelijk om een voetschakelaar met drie knoppen in elkaar te knutselen waarbij twee knoppen de normale functie hebben en de derde een combinatie van de andere twee?

Dus:
- een knop voor het aan- en uitschakelen van de effectloop
- een knop voor het aan- en uitschakelen van de interne effecten van de Switchblade
- een knop die tegelijk de functies van de beide andere knoppen schakelt

Liefst ook nog met led-aanduiding, om verwarring over de status te voorkomen. Ik vraag veel, ik weet het. Misschien dat er informatiebronnen op het net zijn waar dit al besproken wordt, ik hou me aanbevolen voor een link. O ja, de voetschakelaar voor de Switchblade is van het latching-type.

Misschien kan wat ik wil helemaal niet, maar dan weet ik dat tenminste. De Switchblade kan alleen presets schakelen, geen losse effecten via midi zoals bijvoorbeeld de Grandmeister.

FNaRK
28 september 2014, 13:37
En, bevalt de Switchblade?
Zit al een tijdje te geilen op de 100W top ;-)

arjanb01
28 september 2014, 13:57
Ik zou in jou geval voor de 1e optie gaan, aangezien je genoeg presets kan opslaan.
Ikzelf gebruik een gmajor en gebruik altijd vaste presets: clean, crunch, lead-met korte delay, lead-met lange delay, clean+chorus, clean-korte delay, crunch-met korte delay voor de U2, Coldplay, muse achtige dingetjes. Simpel en effectief en je tap danst je geen ongeluk.

Rinze
28 september 2014, 17:55
@ Fnark: hij bevalt thuis erg goed, daarom staat ie ook nog thuis :cheerup: Het ding kan prima klinken op huiskamervolume. Heb hem nog niet geprobeerd in bandverband, denk dat dat ook wel goed gaat maar ben vooral benieuwd naar het hoog, dat nogal prominent kan zijn bij de Ruisch & Knetters. We zullen het zien. Er zitten erg veel goeie geluiden in als je van de Marshall kant houdt maar ook mooi Fenderig clean.

@ Arjanb01: volgens mij heb je niet mijn hele verhaal gelezen.. ;)

Ik ben dus vooral benieuwd naar zo'n footswitch, staat me bij dat ik vroeger al eens zoiets heb gezien maar kan me heel goed vergissen.

Misery Signals
29 september 2014, 09:45
Ik heb net foto's gezien. Dat ding heeft midi... Zijn die functies niet midi te bedienen en samen met bepaalde fx in presets op te slaan?

Ten tweede ivm je oude Setup... Waarom steek je er dan geen analoge rack Eq tussen dat je geluid snel bijregelt?

MS

Rinze
29 september 2014, 10:38
Ik kan alles met presets doen maar vind dat onoverzichtelijk en onhandig ivm bijregelen.De Switchblade heeft weliswaar midi maar schakelt alleen presets, je kunt geen afzonderlijke effecten schakelen met een eigen toegewezen knop op je midi-board De optionele extra dubbele voetschakelaar biedt dus wel de mogelijkheid om de fx-loop aan en uit te zetten en alle ingebouwde effecten aan of uit te zetten.

Met een schakelbare boost/delay optie heb ik aan één bankje presets voldoende. Er gaat al genoeg mis live, ik moet ook veel van gitaar wisselen en omstemmen, allemaal ad hoc omdat we niet met een setlist werken en het publiek bepaalt wat er gebeurt. En dat vergt al dermate veel van mijn concentratie dat ik verder alles liefst zo simpel mogelijk houd.

Een rack eq heb ik wel eens over gedacht, wie weet, ik heb toevallig nog een eenheid ruimte over in het rack. Ik zou eventueel ook een eq in de fx-loop van de Switchblade kunnen prakken.

Maar toch, die voetschakelaar-optie met een combi-knop blijft me intrigeren 8-)