PDA

View Full Version : Iemand een eigen flight case gemaakt voor je elektrische gitaar / Les Paul?



Majmun
26 september 2014, 21:39
Ik heb hulp nodig. Met name met het maken van de Les Paul-vorm. Waar kan ik die vorm laten uitsnijden?
Ik wil echter dat het precies past en dat er geen speling tussen zit, zoals hier:

http://www.mylespaul.com/gallery/data/721/IMG_0502_600.jpg

stijnkenens
27 september 2014, 00:05
Daar zit nochtans veel speling tussen ...

Geen idee, waar, maar ik zou een bedrijf zoeken waar ze meubels herstofferen, die gaan je wel op het juiste spoor zetten !


s.

Plant
27 september 2014, 00:24
Spelingvrij zou ik het ook niet willen noemen nee.
Nadeel van dit spul vind ik ook de houdbaarheid. Het gaat best wel snel verteren / uitharden en 'verkruimelen' om maar niet te spreken wat het spul chemisch na een tijdje met je gitaar gaat doen. Een wat meer solide basis met een tapijtje lijkt mij ook beter.

dunhill1
27 september 2014, 00:35
Gewoon een plak schuimrubber, gitaartje aftekenen en snijden maar?
Dunne plak eronder plakken en klaar is Clara.

Uiteraard met het voorbehoud van plant mbt houdbaarheid en eventuele reactie met de lak.

Cocobolo
27 september 2014, 09:34
even "foam snijden" intypen op google en je vindt veel bedrijven die dat doen, o.a. met waterstraal. Dus een kwestie van een cad-bestandje aanleveren vermoedelijk en ze snijden het exact op die maat. Cad-bestanden van de Les Paul zijn er best veel van te vinden. Misschien die dan wel even bijvoorbeeld 4mm "offset" geven voor een beetje ruimte.

zjanke
27 september 2014, 10:47
+1 voor cocobolo, maar ik zou juist geen offset kiezen. Mag best vastzitten omdat speling juist de reden is dat bij eventueel (om)vallen van de koffer de gitaar in de koffer net genoeg kan bewegen om toch te beschadigen. Er zijn genoeg voorbeelden van les Paul's die op die manier een headcrack hebben opgelopen. Daarom zou ik ook een paar blokken schuim onder de hals maken zodat de hele gitaar ondersteund wordt in plaats van alleen de body.

nickofzo
27 september 2014, 15:11
Je had toch een mooie protector kees?

Jannnus
27 september 2014, 15:13
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat je gaat met je gitaar op stap ?

ga je er ook op spelen ?

Majmun
27 september 2014, 17:24
Daar zit nochtans veel speling tussen ...

Geen idee, waar, maar ik zou een bedrijf zoeken waar ze meubels herstofferen, die gaan je wel op het juiste spoor zetten !


s.

O ja, dat is wel een goede.


Spelingvrij zou ik het ook niet willen noemen nee.
Nadeel van dit spul vind ik ook de houdbaarheid. Het gaat best wel snel verteren / uitharden en 'verkruimelen' om maar niet te spreken wat het spul chemisch na een tijdje met je gitaar gaat doen. Een wat meer solide basis met een tapijtje lijkt mij ook beter.

Er zijn velen die het gebruiken en dat al heel lang. Ik denk dat zij die road case al lang geleden zouden vervangen in het geval dat er daadwerkelijk een reactie tussen het spul en de gitaar zou hebben plaatsgevonden.


Gewoon een plak schuimrubber, gitaartje aftekenen en snijden maar?
Dunne plak eronder plakken en klaar is Clara.

Uiteraard met het voorbehoud van plant mbt houdbaarheid en eventuele reactie met de lak.

Zelf snijden zorgt voor een niet zo mooi resultaat, er zijn voorbeelden op Google daarvan te vinden.


even "foam snijden" intypen op google en je vindt veel bedrijven die dat doen, o.a. met waterstraal. Dus een kwestie van een cad-bestandje aanleveren vermoedelijk en ze snijden het exact op die maat. Cad-bestanden van de Les Paul zijn er best veel van te vinden. Misschien die dan wel even bijvoorbeeld 4mm "offset" geven voor een beetje ruimte.


+1 voor cocobolo, maar ik zou juist geen offset kiezen. Mag best vastzitten omdat speling juist de reden is dat bij eventueel (om)vallen van de koffer de gitaar in de koffer net genoeg kan bewegen om toch te beschadigen. Er zijn genoeg voorbeelden van les Paul's die op die manier een headcrack hebben opgelopen. Daarom zou ik ook een paar blokken schuim onder de hals maken zodat de hele gitaar ondersteund wordt in plaats van alleen de body.

Dit zou perfect zijn. Uiteraard zal er voldoende steun voor de nek zijn.

Zijn er verder mensen die naar een bedrijf zijn gegaan en zo'n ding lieten bouwen? Misschien is het goedkoper om gewoon een tweedehands road case te kopen en dat schuim niet te kopen.

MikeD
21 oktober 2014, 08:48
kijk maar even naar de flightcase voor mijn LP op post je les paul pagina 551 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?81458-Post-your-Les-Paul&p=3114995#post3114995) niet helemaal 100% in de vorm maar voor 8 tientjes…..

djee
21 oktober 2014, 09:15
Is het een idee om er gewoon een zachte dunne doek onder te leggen zodat het de ruimte opvult? Zo kun je hem ook makkelijk uit de vorm halen. tevens beschermt het tegen het materiaal van de vorm. (als het alleen bedoeld is om het te vervoeren )

MikeD
21 oktober 2014, 11:04
de ruimte van de cut out (single cut) vul ik op met de opgerolde gitaarband. zachte dunne doek (mits niet bovenmaats) past er nog wel bij denk ik zeker wanneer je die doek in de vorm knipt en netjes afwerkt. De uitsnijding in de foam voor de hals heeft een V-vorm; de hals wordt over de volle lengte gesteund. De headstock ligt vrij. Van oudsher slapen mijn gitaren in hun koffer (enkele uitzondering daargelaten). Geeft beter bescherming tegen stof, vuiligheid, temperatuurschommelingen, zonlicht en 'ongelukjes'. Een collectie aan de wand vind ik prachtig maar zeker in een vanaf de straat zichtbare huiskamer te veel uitnodiging voor het dievengilde.

HaroldA
21 oktober 2014, 11:17
Ik zou een voorgevormde fabriekscase kopen. Gibson maakt best wel goeie.

Jannnus
21 oktober 2014, 12:47
Ik zou een voorgevormde fabriekscase kopen. Gibson maakt best wel goeie.
heb zomaar het vermoeden dat majum opzoek is naar een showcase ipv een goede flightcase

Majmun
22 oktober 2014, 22:54
Is het een idee om er gewoon een zachte dunne doek onder te leggen zodat het de ruimte opvult? Zo kun je hem ook makkelijk uit de vorm halen. tevens beschermt het tegen het materiaal van de vorm. (als het alleen bedoeld is om het te vervoeren )


de ruimte van de cut out (single cut) vul ik op met de opgerolde gitaarband. zachte dunne doek (mits niet bovenmaats) past er nog wel bij denk ik zeker wanneer je die doek in de vorm knipt en netjes afwerkt. De uitsnijding in de foam voor de hals heeft een V-vorm; de hals wordt over de volle lengte gesteund. De headstock ligt vrij. Van oudsher slapen mijn gitaren in hun koffer (enkele uitzondering daargelaten). Geeft beter bescherming tegen stof, vuiligheid, temperatuurschommelingen, zonlicht en 'ongelukjes'. Een collectie aan de wand vind ik prachtig maar zeker in een vanaf de straat zichtbare huiskamer te veel uitnodiging voor het dievengilde.

Het bouwen / kopen van een flightcase stel ik even uit, want een gitaarbouwer bouwt nu een gitaar '59 replica voor mij. Als ik hem eenmaal in juni ga ophalen, dan wil ik wel zeer goede bescherming hebben want de kosten voor dat ding zijn hoger dan een Gibson Historic.

Ik zal het schuim met leer laten bekleden bij een stoffeerder, dat lijkt mij beter dan elke keer moeilijk doen met een doekje. Dat binnenschuim is veel makkelijker te bekleden met leer dan bijvoorbeeld een autostoel, dus met die kosten zal het wel meevallen.


heb zomaar het vermoeden dat majum opzoek is naar een showcase ipv een goede flightcase

Ik heb het zomaar vermoeden dat jij niet zo snugger bent, klopt dat?

Jannnus
23 oktober 2014, 20:46
simple vraagjes
1 zit je in een band ?
2 wat is de naam ?
3 waar en hoeveel oefenen jullie per week ?
4 hoeveel gigs doe je per maand ?

universe777
23 oktober 2014, 21:06
Ik zal het schuim met leer laten bekleden bij een stoffeerder, dat lijkt mij beter dan elke keer moeilijk doen met een doekje. Dat binnenschuim is veel makkelijker te bekleden met leer dan bijvoorbeeld een autostoel, dus met die kosten zal het wel meevallen.




Hier moet je net zoals met schuim mee oppassen. Net zoals in schuim zitten er in leer ook chemicaliën die in cellulose lak kunnen vreten. Het veiligste is gewoon pluche. Dat kunnen ze verlijmen met een minimale laag spuitlijm. Dat is het minst schadelijk.
Kost bij een stoffenwinkel niet veel per meter en is makkelijk verwerkbaar. Heb er zelf meerdere cases mee bekleed.

dunhill1
23 oktober 2014, 21:09
Hoe ziet een gitaar replica '59 er eigenlijk uit?

HaroldA
23 oktober 2014, 21:20
Hoe ziet een gitaar replica '59 er eigenlijk uit?

Niet :)

Majmun
23 oktober 2014, 21:37
Hier moet je net zoals met schuim mee oppassen. Net zoals in schuim zitten er in leer ook chemicaliën die in cellulose lak kunnen vreten. Het veiligste is gewoon pluche. Dat kunnen ze verlijmen met een minimale laag spuitlijm. Dat is het minst schadelijk.
Kost bij een stoffenwinkel niet veel per meter en is makkelijk verwerkbaar. Heb er zelf meerdere cases mee bekleed.

Aha, kijk aan. Dan is bij deze het probleem opgelost!