PDA

View Full Version : Les Paul wiring probleem



Gerard1793
26 september 2014, 16:13
Heren,

Ten eerste: Ik weet dat er al een topic bestaat met de naam SG wiring probleem, maar mijn probleem is van een andere orde.

Ik heb vandaag de bedrading in mijn zelfbouw LP aangelegd volgens het schema van GFS, wat bij de elementen zat. Toen had ik een redelijk storingsvrij signaal uit de nekpickup maar geen output van het brugelement en geen output in de middenstand van de schakelaar. Toen heb ik de boel omgesoldeerd volgens het schema van Seymour Duncan. (2 Humbuckers, 2 volumepots en 2 tonepots.) http://cdn.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_2v_2t_3w.jpg

Nu krijg ik nog steeds geen geluid uit de brugpickup en de middenstand van de schakelaar. De nekpickup heeft wel output maar met een behoorlijke brom. Ook is de tonepot van de nekpickup opeens een volumepot geworden en doen de tone- en volumepot van het brugelement (logisch) niets.

Ik gebruik GFS Cruchy Pat humbuckers, CTS pots en Orange Drop .22pf caps. De boel is via de brugpost geaard. Ik heb wat foto's bijgevoegd, ik hoop dat een van jullie ziet waar het aan ligt!

Alvast bedankt!

Groeten Gerard

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ABTPPDXY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NT66CQY8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NTJA3J4M.jpg

Tabula Rasa
26 september 2014, 16:51
Zonder al de draadje te volgen op de foto's gok ik dat de hete kant van het brugelement ergens massa raakt. Daardoor hoor je in de tussenstand ook ineens niets meer.

fred dons
26 september 2014, 17:20
heb je ook een plaatje van de schakelaar (en dan met name de bedrading) ?

TeleK
26 september 2014, 17:47
Het is niet zo goed te zien op de foto's, maar het lijkt net of de bovenste T-pot niet goed is aan gesloten.
PU hot signaal gaat via groene draad de bovenste V-pot in en via rode draad uit naar 3w switch. Het hot signaal gaat van de V-pot in lug ook via zwarte draad naar de T-pot in. Het is net of de T-pt in lug ook direct aan massa is gesoldeerd, er zit in ieder geval een dikke klodder tin daar. Als dat zo is gaat je hot signaal via dat lek direct naar massa en hoor je niks.
Dit is dan voor zowel dit ene element het geval als wel als je beiden hebt geschakeld want dan gaat alle hot via dit lek naar massa.

Als je een lug aan massa soldeert van de T-pot moet het de 3e lug zijn die niet gebruikt wordt.

Tabula Rasa
26 september 2014, 17:55
Het is niet zo goed te zien op de foto's, maar het lijkt net of de bovenste T-pot niet goed is aan gesloten.
PU hot signaal gaat via groene draad de bovenste V-pot in en via rode draad uit naar 3w switch. Het hot signaal gaat van de V-pot in lug ook via zwarte draad naar de T-pot in. Het is net of de T-pt in lug ook direct aan massa is gesoldeerd, er zit in ieder geval een dikke klodder tin daar. Als dat zo is gaat je hot signaal via dat lek direct naar massa en hoor je niks.
Dit is dan voor zowel dit ene element het geval als wel als je beiden hebt geschakeld want dan gaat alle hot via dit lek naar massa.

Als je een lug aan massa soldeert van de T-pot moet het de 3e lug zijn die niet gebruikt wordt.

exact wat ik bedoel. TS, heb je een metertje? Meten is weten....

Gerard1793
27 september 2014, 12:07
Hoe moet ik dit doormeten dan? En welke waardes moet ik meten?

Tabula Rasa
27 september 2014, 12:47
1 pen op een massa punt en dan de hete kant van het brugelement nalopen. Ergens moet ineens 0 weerstand ontstaan.

Orpheo
28 september 2014, 16:39
dikke kans dat het de switch is. de bedrading lijkt me zo op het eerste gezicht OK hoor. Ik ben alleen niet happy met die verlengingen. Ik zou liever gewoon een langere draad gebruiken dan draadjes verlengen.

Gerard1793
7 oktober 2014, 13:46
Volgens mij heb ik het probleem gevonden: ik heb per ongeluk een grounddraad aan de outputlug van de switch gesoldeerd en de grounddraad aan de outputlug op de potmeter :') Dat verklaart een hoop, en ik hoop dat t nu klaar is :)

Gerard1793
7 oktober 2014, 16:26
Nadat ik de switch goed had aangesloten en de rode en witte draad van de humbuckers aan elkaar had gesoldeerd was het geluid eindelijk goed. Wat blijft is een vervelende brom wanneer ik de snaren niet aanraak. Wat kan dit zijn?

TeleK
7 oktober 2014, 17:09
Brug niet geaard?

Gerard1793
7 oktober 2014, 17:18
Jazeker wel, ik gebruik wel goldplated hardware, maar dat lijkt me toch geen probleem?

Tabula Rasa
7 oktober 2014, 18:44
Brug niet geaard?dat is het niet, want dan zou ie ook brommen wanneer de snaren aangeraakt worden. Brom kan vanalles zijn. Alles geaard wat geaard moet zijn? Aardlussen?

Gerard1793
7 oktober 2014, 18:55
Zoals het op de foto staat ja, verder is er qua aarde niets veranderd...

Gearjunkie
7 oktober 2014, 19:22
Versterker is geaard??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gerard1793
7 oktober 2014, 20:06
Volgens mij wel, ik heb de versterker op een 'vreemd' stopcontact aangesloten in onze werkplaats, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat een geaard stopcontact is. Toen ik de stekker omgedraaid in het contact stak merkte ik in ieder geval geen verschil.

Gearjunkie
7 oktober 2014, 20:29
Wat had je daarbij voor verschil verwacht dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gerard1793
8 oktober 2014, 04:59
Ik heb wel eens gehoord dat het omdraaien van de stekker het verschil uit kan maken tussen brommen en niet brommen...

Tabula Rasa
8 oktober 2014, 07:11
Bij een cvketel die fasegevoelig is misschien.

Gerard1793
8 oktober 2014, 14:54
Hmm... Dan vind ik het wel vreemd dat die humbuckers zo brommen...