PDA

View Full Version : Lead volume opkrikken! VOLUME NO Gain! Iemand pedaal idee?



Melvin Eenink
26 september 2014, 14:23
Met welk pedaal kan ik mijn lead volume opkrikken? Ik speel veel op de lead channel van mijn amp , dat geeft die scheurende metal sound. Maar nu wil ik tijdens een solo net iets meer output krijgen. Zodat de solo tijdens een optreden beter te horen is. Zelf zat ik te denken op de clean channel een overdrive te plaatsen. En bij de solo gewoon de lead intrappen. Jullie suggesties? (ik houd het graag simpel , en speel liefst op de amp vandaar dat ik bijna geen pedals gebruik)
Alvast bedankt!

Oja heb een compressor sustainer , die doet zijn werk alleen op de clean kanaal verhogen. Maar niet op de lead/distortion. daar hoor je geen verschil..:(

arjanb01
26 september 2014, 14:42
Een Ibanez tubescreamer kan je ook als boost gebruiken. Wel in de fx loop gooien, gebruik je hem direct in de input krijg je meer gain, geen volume boost.
Andere optie is je volume knop op je gitaar gebruiken. Is de goedkoopste oplossing😉
Dus leadkanaal hard genoeg zetten en voor slag volume op je gitaar op de helft en bij solo's vol open. Zo doe ik het en is voor mij de meest doeltreffende oplossing. Voordeel is dat je je clean kanaal ook op die manier kan gebruiken.
Werkt super!

Remork1970
26 september 2014, 15:18
http://www.pcl-vintageamp.de/produkte.php?grp=3&id=10&la=en&r=0

Ace 1.15.19
26 september 2014, 17:24
Andere optie is je volume knop op je gitaar gebruiken. Is de goedkoopste oplossing. Dus leadkanaal hard genoeg zetten en voor slag volume op je gitaar op de helft en bij solo's vol open. Zo doe ik het en is voor mij de meest doeltreffende oplossing. Voordeel is dat je je clean kanaal ook op die manier kan gebruiken.
Werkt super!
Nadeel hiervan vind ik dat je dan ook je signaal opschoont en daarmee lever je niet alleen in op volume maar ook op gain.

Timotio
26 september 2014, 17:55
Ik heb zelf een Suhr Koko Boost en die heeft zowel een cleanboost knop als een midboost knop, dus je kunt kiezen. De cleanboost is werkelijk clean - het voegt geen enkele vervorming toe aan je signaal, alleen volume.

arjanb01
26 september 2014, 18:34
Nadeel hiervan vind ik dat je dan ook je signaal opschoont en daarmee lever je niet alleen in op volume maar ook op gain.

True, maar je kam dan voor je slagjes naar half gain gaan en als je vol wil soleren alles opengooien. Brengt wel meer dynamiek aan je spel.

the sure thing
26 september 2014, 18:49
De grote vraag is: wat voor versterker heb je?

groovieguitarguus
26 september 2014, 19:19
Fulltone Fat-Boost!!!!!

D3nnis
26 september 2014, 19:42
Denk dat ze alleen tweedehands nog te krijgen zijn, maar Banzai New Risico sun 2.

telerocker
26 september 2014, 20:29
Genoeg boosters op de markt. TC Electronic SparkBoost doet het prima voor een redelijke prijs.

Rhythm Machine
26 september 2014, 20:43
Echte mannen gebruiken de volumeknop(pen) op hun gitaar...

Melvin Eenink
27 september 2014, 00:25
Vintage amp solo switch werkt het? De knoppen.. ja de geile sound gaat er een stukje op achteruit maar , als ik dan nog eens wil switchen naar de neck positie wordt het bv lastig. Aangezien ik veel zakk wyldde achtige riffs bespeel. Hij werkt met zijn switchknop. In de neck zet hij deze volume dicht. Waardoor je lekker kan switchen. aan/uit. De tc electronic , echt een mooi apparaat. Maar doet hij zijn werk? Rob Champman heeft er een filmpje over , daar word nogal de standaard crunch sound gebruikt met minimale gain...

arjanb01
27 september 2014, 06:06
De meeste boosters werken inderdaad vanuit crunch naar maximaal volume. Dus als je vanuit high gain meer volume wilt vraag ik me af of boosters dan wel de ideale oplossing zijn.
Misschien een equalizer gebruiken? Die dingen van boss schijnen ook vaak als volume boost gebruikt te worden, misschien is dat wat?
Aangezien ik geen metalgitarist ben, werk ik veel met de volumeknop. Vanuit de crunch stans van m'n amp op 60-70% volume op gitaar naar de leadstand van m'n amp op 100% gitaar volume werkt voor mij binnen pop/rock muziek het beste.
Ook kan je volume verschillen creëeren door je aanslag en plectrum techniek.

telerocker
27 september 2014, 14:44
De SparkBoost met gain bijna dicht geeft wel een beetje crunch, maar niet veel. Ik heb ook een nog Toadworks Dual Boost liggen, waarbij je clean en fat boost kunt mixen. De cleane boost blijft langer clean boost dan de TC. Een eq-pedaaltje in de send-return werkt ook.

Meneer I.
27 september 2014, 16:21
Een Clean booster, volumepedaal of een EQ in de FX loop. In jouw geval dus niet iets voor je amp input, want dan verandert je sound (gain) en dat wil jij niet.

Ik gebruik zelf een mid-focussed EQ met delay in de loop voor Lead sounds tijdens gigs. Thuis speel ik op een dubbele humbucker gitaar en zet ik mijn 5Watt buizenamp voluit en regel het terug op mijn nekelement naar clean met een licht randje, brugelement helemaal open. Dan heb ik Clean (nek), crunch (mid) en Lead (brug). Wat neer komt op spelen met je volumeknoppen om de hoeveelheid Gain EN Volume te regelen

danee
27 september 2014, 20:48
Inderdaad een eq ertussen. De mids opschroeven en je snijd mooi door de mix zonder dat je je volume heel erg op hoeft te schroeven :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Mitch
27 september 2014, 22:53
Juist, als je versterker een FX loop heeft kun je ieder willekeurig boost/volume/EQ pedaal ertussen hangen om voor beide kanalen het volume te verhogen zonder dat je meer gain krijgt op je lead kanaal.

habberdoedas
4 oktober 2014, 11:08
TC electronic mini Spark Boost of de Xotic RC booster wel duur maar rete goed!

Speeddemon
5 oktober 2014, 17:40
Een Ibanez tubescreamer kan je ook als boost gebruiken. Wel in de fx loop gooien, gebruik je hem direct in de input krijg je meer gain, geen volume boost.!
Een Tubescreamer (of aanverwanten) moet je echt niet in de FX-Loop gooien!
1) zelfs met de gain op 0, vervormt ie lichtjes. Dat moet je maar net willen; de meesten willen niet extra 'dirt' toevoegen in de FX-Loop.
2) hij heeft een mid-hump en bass-cut; m.a.w., in de fx-loop maak je je bestaande basisgeluid niet alleen harder, maar ook neuziger en dunner in het laag.

Een 'lineaire' cleanboost, volume-pedaal of EQ werkt dan het beste. Maar wel in de fx-loop, want tussen gitaar en versterker in, gaan ze alleen maar gain toevoegen, wat je wel als extra volume kan ervaren op het cleane kanaal, maar niet/nauwelijks op een scheurkanaal.

apekop
6 oktober 2014, 09:37
Andere optie is je volume knop op je gitaar gebruiken. Is de goedkoopste oplossing

Nadeel is dat het nooit helemaal clean wordt, er blijft altijd nog een randje drive op zitten. Sommigen zullen dat juist mooi vinden, maar voor veel stijlen wil het toch helemaal clean hebben. Dan maar geen echte man...

Kim Wilson
6 oktober 2014, 10:02
Hier gebruik ik mijn Boss GE-7 voor. Beetje meer volume en een beetje meer mid/laagmid. Maar die staat aan het eind van de keten, vóór een cleane amp. Als je zoiets voor een scheurkanaal gooit, helpt het niet zoveel. Dan moet je hem in de FX-loop leggen.

Brum
6 oktober 2014, 11:32
Ik heb er een tijdje een MXR Micro Amp voor gebruikt, in de fx loop. Werkte perfect en het voordeel was dat het leadgeluid een ietsiepietsie dikker werd, naast een flinke volume boost. Tweedehands goedkoop te verkrijgen en een retesimpel pedaaltje, als in; één draaiknop en een voetswitch.

Een tubescreamer vind ik persoonlijk ook niet echt geschikt als volume boost in de fx loop, zou ik persoonlijk niet aan beginnen om de eerder genoemde redenen. Als straktrekker en eventueel gain boost voor je pre-amp vind ik een tubescreamer veel beter werken, maar da's denk ik niet wat je zoekt.