PDA

View Full Version : Volumedrop bij gebruik pedalen



Lodedsvd
25 september 2014, 20:20
Hoi,

Ik speel over een oude Echolette Showstar versterker met ET 100 CAB (2 x isophon speakers)
Alles gaat goed maar wanneer ik bv. mijn Octaver wil gebruiken dan krijg ik te maken met een serieuze volumedrop. (ik gebruik een octaver van EHX). Ook bij het gebruik van mijn fuzz (mooer) vallen de bas klanken serieus weg. Is hier iets tegen te doen of is dit gewoon mee leren leven?

http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-NHMSGRHM.jpg

http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-KIEKU3RE.jpg

andy
29 september 2014, 01:05
Nee. Ga op zoek naar betere effecten. Die moeten je sound versterken niet afzwakken.

Bernardduur
29 september 2014, 13:20
Is de amp wel eens nagekeken? Speel je LUID?

De eerste buisstage van veel van deze oude amps heeft een andere BIAS manier van latere; hierdoor kan bij teveel ingangssignaal (bv zoals door een effect) de BIAS van deze eerste buis fors veranderen waardoor je volume problemen kan krijgen. Ik heb het eerder gezien en verholpen. Maar ik ken deze amp niet zo goed om te zeggen dat dat ook hier aan de hand is.

Tegelijk kan het ook je effecten zelf zijn, of je kabels / etc........ dan is het zoeken naar de oplossing. Is het met elk effect of alleen met combinaties / bepaalde effecten?

HaroldA
29 september 2014, 15:23
Zou het zinnig zijn om een buffer aan het einde van je keten te zetten? Dan ziet de amp altijd dezelfde impedantie ...

Lodedsvd
29 september 2014, 15:23
Is de amp wel eens nagekeken? Speel je LUID?

De eerste buisstage van veel van deze oude amps heeft een andere BIAS manier van latere; hierdoor kan bij teveel ingangssignaal (bv zoals door een effect) de BIAS van deze eerste buis fors veranderen waardoor je volume problemen kan krijgen. Ik heb het eerder gezien en verholpen. Maar ik ken deze amp niet zo goed om te zeggen dat dat ook hier aan de hand is.

Tegelijk kan het ook je effecten zelf zijn, of je kabels / etc........ dan is het zoeken naar de oplossing. Is het met elk effect of alleen met combinaties / bepaalde effecten?

Ik speel met niet veel effecten, bij de fuzz en octave heb ik voorgenoemde problemen. Ik heb ook een echo en Wah en daar hoor ik geen problemen. De amp is 2 weken volledig na gekeken. Ik heb daar ook het probleem uitgelegd maar een heel vage uitleg gekregen. En hij heeft de problemen op alle volumes.

Lodedsvd
29 september 2014, 15:25
Ik heb ook de octave er eens alleen voor gezet dus zonder andere aangesloten effecten en was het zelfde probleem.

HaroldA
29 september 2014, 15:30
Is dit al opgelost: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?165104-Schaller-Wah

Lodedsvd
29 september 2014, 15:39
Is dit al opgelost: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?165104-Schaller-Wah

Jep, was een slecht contact.

HaroldA
29 september 2014, 15:40
Jep, was een slecht contact.

Dus je adapter is in orde?

Lodedsvd
29 september 2014, 15:46
Dus je adapter is in orde?

Ja want ik speelde met dezelfde effecten en adapter op mijn vorige amp zonder problemen.
Maar moest het idd komen door dat de amp verstilt door dat er te veel signaal ingaat, zou ik het ook vrij logisch vinden om een buffer aan het einde te zetten

FruscianteFan
29 september 2014, 17:26
Is de amp wel eens nagekeken? Speel je LUID?

De eerste buisstage van veel van deze oude amps heeft een andere BIAS manier van latere; hierdoor kan bij teveel ingangssignaal (bv zoals door een effect) de BIAS van deze eerste buis fors veranderen waardoor je volume problemen kan krijgen. Ik heb het eerder gezien en verholpen. Maar ik ken deze amp niet zo goed om te zeggen dat dat ook hier aan de hand is.

Tegelijk kan het ook je effecten zelf zijn, of je kabels / etc........ dan is het zoeken naar de oplossing. Is het met elk effect of alleen met combinaties / bepaalde effecten?
geen idee hoeveel deze lijkt op een Klemt echolette BS40, die onze bassist heeft (gekregen), maar die heeft geen enkele moeite met pedalen...

Bernardduur
29 september 2014, 21:16
Je zou die buffer kunnen proberen; Boss pedaaltje bv. Als ik zoek op Echolette Showstar zie ik in de schema's dat deze amp een transistor input zou moeten hebben. Misschien is er eentje van / misbiased / etc

Lodedsvd
30 september 2014, 10:19
Je zou die buffer kunnen proberen; Boss pedaaltje bv. Als ik zoek op Echolette Showstar zie ik in de schema's dat deze amp een transistor input zou moeten hebben. Misschien is er eentje van / misbiased / etc

Ja, 2 kanalen met telkens 2 inputs. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat de amp nog steeds volledig origineel is en enkel open gedaan voor onderhoud.

HaroldA
30 september 2014, 10:22
Ja, 2 kanalen met telkens 2 inputs. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat de amp nog steeds volledig origineel is en enkel open gedaan voor onderhoud.

Dus er kan geen transistor kaduuk zijn, of een weerstand verlopen?

Lodedsvd
30 september 2014, 10:44
Dus er kan geen transistor kaduuk zijn, of een weerstand verlopen?

Hij is juist terug van onderhoud twee weken geleden. Ik weet wel niet in hoe verre ze hem daar na gekeken/gecontroleerd hebben. En zonder pedalen doet hij het perfect. Hij staat nu in onze repetitie ruimte en van zodra ik hem heb ga ik eens kijken of het op alle vier de inputs is maar ik meen mij te herinneren van wel.

HaroldA
30 september 2014, 10:54
Hij is juist terug van onderhoud twee weken geleden.

Ik heb na een beurt van mijn auto ook wel eens gehad dat iets niet werkte.

Oftewel: ze gaan echt niet alles lossolderen en doormeten als er "onderhoud" gepleegd wordt op een versterker.

Bernardduur
30 september 2014, 11:00
Daarom juist, meestal gaan ze de grote dingen af (buizen, condensatoren, etc) en zelfs ik zou vergeten om deze transistor voortrap even na te kijken of alles nog wel werkt. Ik snap alleen het idee van deze trap niet echt....... denk dat het een soort van modern iets moest zijn in de tijd van de opkomst van de transistor.

Tegelijk zou dit ook het probleem kunnen verklaren; het is deze voortrap die reageert op het ingangssignaal. De amp stamt uit een tijd dat effectpedalen niet zoals nu in huidige mate werden gebruikt. Ik kan me voorstellen dat deze inputtrap niet 1:1 om kan gaan met de ingangssignalen / impedanties zoals een buis dat zou doen. Maar dit is alleen speculatie, heb het schema nog niet zo heel goed geinspecteerd.

Lodedsvd
1 oktober 2014, 12:20
Daarom juist, meestal gaan ze de grote dingen af (buizen, condensatoren, etc) en zelfs ik zou vergeten om deze transistor voortrap even na te kijken of alles nog wel werkt. Ik snap alleen het idee van deze trap niet echt....... denk dat het een soort van modern iets moest zijn in de tijd van de opkomst van de transistor.

Tegelijk zou dit ook het probleem kunnen verklaren; het is deze voortrap die reageert op het ingangssignaal. De amp stamt uit een tijd dat effectpedalen niet zoals nu in huidige mate werden gebruikt. Ik kan me voorstellen dat deze inputtrap niet 1:1 om kan gaan met de ingangssignalen / impedanties zoals een buis dat zou doen. Maar dit is alleen speculatie, heb het schema nog niet zo heel goed geinspecteerd.

En zou het de moeite waard zijn om een met een buffer te proberren? want ik ken niet direct iemand die er een heeft dus moet hem wel aankopen.

HaroldA
1 oktober 2014, 12:35
En zou het de moeite waard zijn om een met een buffer te proberren? want ik ken niet direct iemand die er een heeft dus moet hem wel aankopen.

Heb je geen enkel Boss pedaal?

Maar goed: als je een pedaaltje aan het einde van je keten aanzet, heb je dan ook drops als je aan het begin van je keten een pedaal aan schakelt?

Lodedsvd
1 oktober 2014, 12:45
Heb je geen enkel Boss pedaal?

Maar goed: als je een pedaaltje aan het einde van je keten aanzet, heb je dan ook drops als je aan het begin van je keten een pedaal aan schakelt?

Juist een tu-3 die vanvoor staat, dus die kan ik wel eens achteraan zetten.

Mijn pedalen zijn als volgt: Gitaar - volume pedaal - Wah - tuner - echo - fuzz - octaver - amp.
De echo en de wah doen het perfect.
Ik heb ook de octaver eens alleen geprobeerd, zonder andere pedalen aangesloten en was het zelfde probleem.

HaroldA
1 oktober 2014, 12:47
Juist een tu-3 die vanvoor staat, dus die kan ik wel eens achteraan zetten.

Doen, en dan weer rapporteren ;)

Lodedsvd
4 oktober 2014, 09:51
Doen, en dan weer rapporteren ;)

Dankuwel iedereen! Boss pedaaltje op het einde en werkt perfect! :)

HaroldA
4 oktober 2014, 12:42
Dankuwel iedereen! Boss pedaaltje op het einde en werkt perfect! :)

Dus nu weten we dat de ingang van jouw versterker of kapot, of slecht ontworpen is. Ik zou het ergens laten fixen als ik jou was.