PDA

View Full Version : JCM 800 hum-achtig geluid



caliban
25 september 2014, 15:19
Sinds kort heb ik een 2204 JCM 800, klinkt heel goed enzo, maar ik merk dat wanneer ik de master luider zet, ik ook redelijk veel hum te horen krijg. In het onderstaande filmpje is het in principe te horen. Er zit niks in de inputs, preamp gain en presence hebben zo goed als geen invloed op hum, drie-band equalizer en master volume wel.


http://nl.tinypic.com/r/2j636hd/8

Iemand een idee wat dit is? Eindbuizen oud, voedingscaps aan vervanging toe... Hij gaat trouwens heel erg luid. Valt me wel op hoeveel stiller de low-input erop is, maar dat is denk ik normaal.

cluseau
25 september 2014, 15:52
Sinds kort heb ik een 2204 JCM 800, klinkt heel goed enzo, maar ik merk dat wanneer ik de master luider zet, ik ook redelijk veel hum te horen krijg. In het onderstaande filmpje is het in principe te horen. Er zit niks in de inputs, preamp gain en presence hebben zo goed als geen invloed op hum, drie-band equalizer en master volume wel.


http://nl.tinypic.com/r/2j636hd/8

Iemand een idee wat dit is? Eindbuizen oud, voedingscaps aan vervanging toe... Hij gaat trouwens heel erg luid. Valt me wel op hoeveel stiller de low-input erop is, maar dat is denk ik normaal.


Dit is een 100Hz voedingsbrom vriend, ik zou zeggen een verrotte voedingscap maar er is zoveel mogelijk. Denk maar eens aan een aardlus in het chassis door weet ik wat voor oorzaak of een of andere partyprutser heeft het ding gemod. Het zijn eenvoudige schakelingen maar in de praktijk gebeuren de meest onverwachte dingen.

caliban
25 september 2014, 17:34
Heb hem open gehad, enige wat ik zag, is dat de brightcap over de gain los was geknipt, heb ik eerst terug vast gesoldeerd, maar ook weer losgemaakt, want los klonk beter vond ik. Daarnaast was de anodeweerstand van de tweede preampstage, raar genoeg, meer dan 2M geworden, terwijl het aan de buitenkant gewoon een 100k weerstand is. Die heb ik vervangen. Voor de rest ziet het er deftig uit. Ik weet niet wat er onder de print gaande is, maar als er mods gebeurd zijn, ga ik ervan uit dat ik die bovenaan kan zien.

Hoe kan ik het gemakkelijkst erachter komen welke voedingscap slecht is geworden?

Bedankt trouwens cluseau :-)

cluseau
25 september 2014, 17:42
Hoe kan ik het gemakkelijkst erachter komen welke voedingscap slecht is geworden?

:???: Capaciteit meten. :crazyhappy:


Als je hem toch los hebt en de capaciteit is binnen de tolerantie's meet dan ook gelijk de lek. Moet toch wel minimaal een paar Meg zijn.

joostovermars
25 september 2014, 21:07
Ik heb me ook ooit eens rotgezocht naar zo'n 100hz hum, bleek uiteindelijk een ecc83 met een slechte gloeidraad isolatie te zijn. Uit je beschrijving op te maken zou dat bij jou V2 kunnen zijn. Probeer die eens te vervangen door een vers exemplaar.

nico verduin
25 september 2014, 23:20
Ik heb me ook ooit eens rotgezocht naar zo'n 100hz hum, bleek uiteindelijk een ecc83 met een slechte gloeidraad isolatie te zijn. Uit je beschrijving op te maken zou dat bij jou V2 kunnen zijn. Probeer die eens te vervangen door een vers exemplaar.Tenzij het een gelijkgerichte gloeispanning is met slechte afvlakking, zou ik het knap vinden dat je dan 100Hz hebt. 50Hz kan ik nog begrijpen. Maar 100 Hz?

joostovermars
25 september 2014, 23:26
Ja dat zou je zeggen he Nico? Toch was het een kwestie van 12ax7 vervangen en weg was die hum.... Het was ook reproduceerbaar: de buis in kwestie ergens anders inprikken en daar was ie weer...

nico verduin
25 september 2014, 23:30
Ja dat zou je zeggen he Nico? Toch was het een kwestie van 12ax7 vervangen en weg was die hum.... Het was ook reproduceerbaar: de buis in kwestie ergens anders inprikken en daar was ie weer...Was het geen 50Hz?

joostovermars
25 september 2014, 23:33
Nee, wel bizar toch.. Andere vorm van kortsluiting in de buis? De amp (dr103 kloon) deed het verder prima....

cluseau
26 september 2014, 00:17
Kan wel hoor. Een gloeilamp welke op een 50Hz wisselspanning werkt geeft immers ook 100X per sec licht. We zien daar niks van omdat de gloeidraad niet genoeg is afgekoeld tussen de polariteitswisseling en onze ogen zijn te traag natuurlijk maar horen kunnen we het wel.

caliban
26 september 2014, 00:44
Bedankt iedereen, zal morgen eens een andere preamplamp in de v2 steken.

cluseau
26 september 2014, 07:54
V1 is er niet meer bij ???