PDA

View Full Version : Hook Little Lenny vs. Two-Rock Studio Pro 22/35 test sessie



tnijland
23 september 2014, 22:26
Heb vandaag bij Haar Guitars een test sessie uitgevoerd en wil dat mijn mede-forumleden natuurlijk niet onthouden ;-) Reden tot uitproberen was het feit dat ik eraan zit te denken om een kleine gitaarversterker voor mijn oefensessies en optredens mee te nemen i.p.v. mijn huidige compromis dat bestaat uit een goede preamp met speaker simulator naar de PA. Ik had na overleg met Erik vd Haar gekozen voor een Two-Rock 35 of een Little Lenny die beide ook goed met drive-pedalen lijken te werken. Mijn complimenten voor de service die erg goed was en na een korte intro kon ik uitgebreid e.e.a. uitproberen:

De Two-Rock Studio 35 had de meeste opties en had een mooi clean dat me wel iets aan Mesa Boogie amps deed denken. Veel twang en belletjes maar dit was met de uitgebreide equalizer (push-pull regelaars en contour) helemaal naar een wat meer donker klinkende amp weg te draaien. Erg veelzijdig en hij had ook veel reserves m.b.t. tone-shaping. De 22 was vrijwel identiek maar was imo ietsje donkerder van klank. Ik had zelf overigens meer volume verschil verwacht tussen deze twee amps.

De Hook little lenny is een totaal ander geval. Ik had een prototype combo met een WGS speaker. Imo werkte hij ietsje beter met pedalen omdat ik wat meer met de volume regelaar van mijn gitaar (ook een Haar strat met V60 en Fetcher/Landaeu pick-ups) kon spelen. Het was wel een typische sound met een snellere break-up maar dat werkt op de een of andere manier wel heel erg inspirerend.

Verdict: Ik denk dat de Two-Rock de meest veelzijdig amp is m.b.t. klankkleuren en opties (oa. FX-loop, guitar matching etc.) maar dat de Hook weer wat lekkerder werkt met pedalen. Ik moest met de Two-Rock wat harder "werken" voor mijn gevoel. Beide amps klonken overigens erg goed en veel beter dan mijn Soul-O-45 waarbij ik persoonlijk met de Hook toch wel de meeste "klik" had.

Tristan
23 september 2014, 22:50
Wat vond je van het karakter van de amps, miste je nog wat misschien, heb je uiteindelijk niets mee naar huis genomen?

tnijland
23 september 2014, 23:12
Het was voor mij ook nieuw omdat ik meestal mijn oversturing juist uit de preamp van mijn versterkers haal (zoals bij mijn CAE OD100 amp). Het grappige is dat ik uiteindelijk met een leeg 2x12" leeg cabinet van Custom Audio naar huis ben gegaan. Ik heb er al tijden naar lopen zoeken en Erik had ze gewoon op voorraad staan (stonden alleen niet op zijn website). Die heb ik vanmiddag gevuld met 2 Scumbag speakers gevuld en dat klinkt ook erg goed (heel evenwichtig). Het belooft een goede combi te worden maar time will tell...

Maar on-topic, ik vond de karakters heel verschillend waarbij de Hook wat agressiever, iets nasaler en met wat meer break-up naar voren kwam. Ik miste met name een FX-loop op deze Lenny. De Two-Rock klonk voller, ronder maar hier miste ik een beetje de chemie met de drive pedalen. Ben er dus nog niet helemaal over uitgedacht maar wilde wel e.e.a. proberen alvorens een beslissing te nemen.

Ik heb thuis een Soul-O-45 die toch niet helemaal meekomt met deze amps m.b.t. pedalen. Ooit een Fuchs Clean Machine gehad die imo het beste clean had wat ik heb kunnen bereiken maar die met pedalen toch weer tegenviel. Het blijkt dus een moeilijk vakgebied...

telerocker
23 september 2014, 23:27
Heb je niet deze getest?

https://www.youtube.com/watch?v=fvJDmi-a2Lw

tnijland
23 september 2014, 23:40
Dat zullen er 2 zijn...?

Ik heb toch echt de Little Lenny getest ;-)

Ace 1.15.19
23 september 2014, 23:54
De Dual Lenny is de two channel versie van de Little Lenny. Best prijzige topjes overigens!

Tristan
24 september 2014, 00:07
Aha, ik begrijp het.
Dit soort amps zijn niet zo mijn ding omdat ze mijns inziens toch te weinig karakter hebben, ik hoor liever een goeie Vox style amp zoals een (nieuwere) Valvetech of (oudere) Matchless of een goeie Fender Tweed style amp zoals een Swart.
Het is misschien wat moeilijker in combinatie met (drive)pedalen maar als het eenmaal klikt dan klinkt het echt helemaal te gek, wat mij betreft is het de moeite waard om naar een mooie amp en drive combinatie op zoek te gaan.
Welke drivepedalen gebruik je eigenlijk?

tnijland
24 september 2014, 09:46
Mijn ervaring m.b.t. het zoeken naar een goede amp/drive combinatie lijken aardig te kloppen met wat je zegt. De meeste amps klinken naar mijn gevoel na toevoeging van een drive pedaal teveel compressed en sluiten het geluid teveel af. Het feit dat veel leveranciers stellen dat hun amp speciaal voor pedalen is gebouwd zal deels met marketing te maken hebben maar het viel me gisteren wel op dat een lowgain instelling betere resultaten gaf.

Ik heb momenteel 2 pedalen amps: De Soul-O-45 van Groove Tubes en een 18W Marshall 1974x.

Het overdrive pedaal waar ik zelf erg van gecharmeerd ben en dat ik ook erg veel gebruik is de Lex Bos Superdrive IV. Deze heeft gewoon een hele mooie overdrive met 2 verschillende eq en gain instellingen met als extra nog een 3dB boost.

Daarnaast heb ik nog een Menatone Workingman Blues die een vintage Marschall emuleert en die i.c.m. de 1974x amp een mooie dikke Gary Moore/Warren Haynes achtige sound neerzet. De Soul-O-45 wil ik nog een keertje met KT66 buizen uitrusten om te kijken of deze nog wat beter kan worden.

Tristan
24 september 2014, 11:40
Ik ken die beide pedalen niet maar ik heb het idee dat het gecomprimeerde en afgesloten geluid waar je het over hebt niet aan die pedalen zal liggen, die Menatone dingen klinken vaak toch vrij open en punchy en een simpel buizenpedaal waar de volledige voltage op staat zou eigenlijk ook niet te gecomprimeerd moeten klinken.

Precies datzelfde probleem heb ik ook vaker bij de hand gehad, daarom zeg ik altijd dat de ene amp of het ene pedaal het gewoon niet heeft en zijn er maar een handvol amps die ik wel echt goed vind klinken.
Ik weet niet wat het is met die (Amerikaanse) boutique amps en pedalen maar veel ervan lijken voor een ander publiek gemaakt die het misschien wat meer in de subtiliteit en veelzijdigheid zoeken.
Naar mijn mening verlies je met zo'n opzet dus juist punch en power, de mogelijkheid om zelf volledig je geluid te sturen, en daarmee dus juist ook veelzijdigheid en subtiliteit.

Wat vindt je overigens van de Marshall 1974X, heb je het idee dat die je toch nog wat beter ligt dan de Hook Little Lenny misschien?
Waarom wil je overigens een fx loop als je toch van plan bent om met drivepedalen te werken?

telerocker
24 september 2014, 18:50
Ik heb zelfs wel eens de Little Lenny bespeeld (een vriend van me heeft er een) en ik vond het een middy bak met weinig karakter. Ook een beetje stug. Maar goed, ik heb maar tien minuten zitten tweaken, dus dat is niet echt een diepgravende test. Maar de R20/R40 bekoort me in elk geval meer.

tnijland
24 september 2014, 19:27
De Marshall 174x doet het heel goed met pedalen maar je komt wel snel op een typisch britse sound uit. Dat ligt ook een beetje aan de greenback speaker die het geheel wat krasserig maakt. De cleane en lichte crunch sounds zijn naar mijn mening de achilleshiel van de meeste Marshalls. Dat is ook meteen de reden dat ik het liefst een combi Marshall/Fender (in mijn geval de Soul-O-45) zou willen hebben. Ik heb ook een paar jaar een Fuchs Clean Machine gehad en die had enorm mooie clean sound maar deed het in tegenstelling tot de verwachting minder met drive-pedalen. M.b.t. de fx-loop, ik speel naast een overdrive voor de solo's vaak wat met extra reverb of delay. Als het even kan plaats ik die in de post fx-loop van de amp.

Volgens mij speel jij enorm veel met pedalen (herinner me nog die clip van die belachelijk mooie modulation delay). Hoe combineer jij ze dan?

@Telerocker: De Little lenny vond ik juist veel meer karakter hebben dan de Two-Rock die veel neutraler was. Maar dat is inderdaad een kwestie van smaak en wat iemand zelf natuurlijk gewend is...

Tristan
24 september 2014, 21:26
Wat ik doe is eigenlijk wat ik al een beetje aanhaalde, ik neem een karaktervolle amp en zoek daar het juiste pedaal bij, als die basis goed is dan kan je voor de rest van alles doen zonder dat het je sound en dynamiek te veel aantast als je dat niet wil.

De gitaar heeft ook wel inbreng, de juiste halshoek / kromming, hoogte setup, dikte snaren, goede pickups en de juiste caps doen veel om het geluid van de gitaar te laten "flowen" en een krachtigere, meer natuurlijke dynamiek te krijgen, wat weer zorgt voor een betere aansturing van je pedalen en amp(s).

Ik ben het met je eens dat Marshall amps op zichzelf niet de mooiste clean hebben, daarvoor zou ik zelf eerder een Vox achtige amp of een Fender Tweed of Blackface achtige amp nemen, maar een Marshall achtige amp rockt daarentegen wel weer erg lekker.
Die 1974X vind ik overigens niet zo slecht in het crunch bereik hoor, hij is vrij Bluesy eigenlijk.
Een optie is nog om een simpel eq/boost/preamp pedaal te nemen met bass/treble en eventueel een mid control, en daarmee je cleane sound te vormen, dat kan vaak ook net dat beetje extra geven wat je zoekt.

Qua delays prefereer ik om deze na de drive maar voor de amp te zetten en als het even kan deze wet/dry te laten lopen, dus met twee verschillende amps te werken, eigenlijk klinkt dit naar mijn mening vaak nog beter dan om het door een fx loop te laten lopen (zowel delay gewoon na de drive als in combinatie met een wet/dry systeem).

telerocker
24 september 2014, 22:25
@tnijland Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik denk dat de voicing niet mijn ding is. Hij heeft wel het Hook-karakter, maar vergeleken met de R-serie minder spannend. Ik ben het met je eens wat betreft Two Rock. Een goede amp met een prima clean, maar op de een of andere manier raak ik er niet wild van.

tnijland
25 september 2014, 00:03
Ha ha, no offense taken. Ik kan me goed voorstellen dat een amp heel persoonlijk is. Ik heb al jaren een haat-liefde verhouding met verschillende van mijn eigen amps. Afhankelijk van mijn 'mood' klinken ze super maar soms ook totaal niet ;-)

the sure thing
26 september 2014, 18:47
Ik heb zelfs wel eens de Little Lenny bespeeld (een vriend van me heeft er een) en ik vond het een middy bak met weinig karakter. Ook een beetje stug. Maar goed, ik heb maar tien minuten zitten tweaken, dus dat is niet echt een diepgravende test. Maar de R20/R40 bekoort me in elk geval meer.

Als groot fan van de R40 heb ik uiteindelijk de HookLL gekocht. Ik miste echt behoorlijk wat levendigheid bij de LL die ik wel bij de R40 had. Ik vond de LL inderdaad erg stug. Uiteindelijk de hele zooi verkocht en een Two Rock studio 35 aangeschaft. Dit LEEK het einde van de zoektocht te zijn, maar na een half jaar begon de Two Rock enorm te vervelen vanwege toch wel het saaie geluid.

Rick trodat
26 september 2014, 20:09
Als groot fan van de R40 heb ik uiteindelijk de HookLL gekocht. Ik miste echt behoorlijk wat levendigheid bij de LL die ik wel bij de R40 had. Ik vond de LL inderdaad erg stug. Uiteindelijk de hele zooi verkocht en een Two Rock studio 35 aangeschaft. Dit LEEK het einde van de zoektocht te zijn, maar na een half jaar begon de Two Rock enorm te vervelen vanwege toch wel het saaie geluid.

Ik blijf erbij dat de hook captain ( nog steeds ) de beste hook is die er gemaakt is. Voor mij is het zelfs de beste versterker omdat ie altijd extreem direct blijft. Het is de enige versterker die mijn dwong om beter te gaan spelen. Persoonlijk vond ik een fender deluxe reverb meer mijn smaak dan een little lenny, en deze heb je ook in head vorm tegenwoordig. Two rock vind ik persoonlijk wel veel karakter hebben hoor, maar de versterker die je ook moet testen is de guytron gt40. ( dat is echt een geweldige versterker).

telerocker
26 september 2014, 20:34
De Captain zou ik zo kopen als ie niet zo zwaar + knetterhard was en qua volume redelijk af te regelen (een euvel waar de R-serie ook een beetje aan lijdt). Voor mijn coverband is ie overkill, maar wel een heerlijke toon. Clean is ook echt lekker.

Tristan
26 september 2014, 23:17
Zo zie je maar weer dat ervaringen weleens kunnen verschillen.
De Captain vond ik ook in prettige zin behoorlijk direct voor een multi channel amp, de R40 daarentegen helemaal niet, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je daarmee ooit door een bandmix kan prikken.
Leendert kennende zal dat vast wel mogelijk zijn, maar de feel van dat ding vond ik zo zompig als wat, echt ongelofelijk.

Volgens mij tweakt hij ook veel aan de amps en circuits en zijn er ondertussen stiekem best wel veel verschillende versies.
De oude Captain (volgens mij heette die amp toen nog niet eens zo), point to point en met Fender trafo als ik het nog goed heb, die was legendarisch.
Een maat van me heeft een van die nieuwere PCB 6L6 versies met Mercury Magnetics trafo maar die klinkt toch een stuk afgeperkter en dunner, ik vermoed dat die Captain 34 lekkerder is maar die heb ik nooit geprobeerd.
De Little Lenny heb ik wel eventjes een keer geprobeerd maar daar kan ik vrij weinig over zeggen omdat ik bij voorbaat eigenlijk al niet echt in die amp geinteresseerd was, ik vond 'm niet onprettig, gewoon een prima amp, niet te stug en ook niet te zompig ofzo, geen gekke frequentie respons, vrij saai misschien, zo'n gevoel van "oh ja, hij doet het, daar kan ik wel op spelen", zoiets eigenlijk.

Maar ja, veel amps hebben dat hoor, ze klinken te strak, te stug, te afgeperkt, te slap of te zompig, hebben weinig karakter.
De amps die ik echt fantastisch vind kan ik bij wijze van spreke op twee handen tellen.

Overigens doen (preamp)buizen en de spanningen in het circuit en hoe dat gestuurd wordt ook een hele hoop heb ik ervaren, zet andere trafo's in een amp (geeft andere spanningen) of andere (preamp)buizen en de sound en feel (dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste) kan ineens totaal veranderen.
Oh ja, en de speakers en speakercab he, ongelofelijk wat voor een verschil dat kan maken, verschillende type speakers, openback of closed back cab, zelfs al vergelijk je amps van hetzelfde type (b.v. Vox achtige amps) dan nog kan het zijn dat een bepaald type speaker en/of cab veel beter werkt bij de ene dan bij de andere.

beijer76@hotmail.com
14 oktober 2014, 17:00
Dag mensen, hier even een berichtje van een tevreden Lenny bezitter. Volgens mij is de conclusie dat smaken gewoon verschillen. De een vindt de two rock te gek de ander totaal niet. Zelfde voor de Lenny. Thuisgebruik en livegebruik zijn daarnaast ook 2-verschillende dingen.

De Lenny is bedoeld voor gebruik met pedalen (aldus Leendert). Daardoor heeft hij wel een vrij vlak karakter (wel een focus op het mid). Daarmee klinkt hij als standalone amp minder mooi als een twin reverb of two rock. Het geluid gaat gewoon levendiger klinken met bijvoorbeeld meer bas en treble zoals bij de meeste fenders. Probleem is dat de treble bij een helder pedaal teveel versterkt kan worden, net als de bas etc. Met een vlake respons blijven de pedalen meer klinken zoals ze zijn.

Ik was aanvankelijk zelf niet heel enthousiast over het clean. Standalone vond ik veel Fenders, Bogners, Two Rock mooier klinken. Maar ben wel gaan merken dat er met pedalen weinig amps zijn die zo goed combineren. En ik heb er echt veel geprobeerd. Brunetti Singleman (dun geluid, weinig ballen), de meeste Fenders (TS achtige pedalen werken vaak lekker om de mid op te vullen maar fellere pedalen klinken snel te krasserig), Bogner etc. De two rock werkt ook goed met pedalen maar toch meer richting de bluesy hoek. Voor meer rockwerk minder geschikt. Niels vd Steenhoven gaf daarover dezelfde reactie evenals Vd Haar zelf en Albert Deinum (eigenaar Kaufman muziek).

De Lenny is idd wat meer mid focussed maar ik ben er wel achter dat hij daardoor live heel goed werkt en naar voren komt. Dat is voor mij toch belangrijker. Met ALLE pedalen die ik heb combineert hij geweldig. Ik heb o.a. een blues pro en die in combi met een LTD ervoor geeft mij bij bepaalde instellingen het geluid van een hod rodded marshall. Echt heerlijk aggresief, o.a. door de mids. Krijg er ook veel complimenten op. Als ik het kan uploaden kan ik wel een linkje plaatsen naar een live opname.

En Leendert doet idd weleens aanpassingen. De Lenny heeft sinds iets meer dan een jaar terug aanpassingen gehad aan de input gain. Daardoor is hij veel dikker gaan klinken. Ik was erg blij met deze upgrade. Houd er dus rekening meer mocht je er eentje op het oog hebben. Volgens mij zat er in de allereerste run ook nog geen brightschakelaar op.

Ltrs,

Jeroen

the sure thing
15 oktober 2014, 12:23
Dank! Ik herken overigens geheel je commentaar op de Singleman. Wat een vreselijke amp...

Mitch
16 oktober 2014, 20:46
Het nadeel van de 1974x is dat de M20 aan boord in een open back zit. De verhouding tussen laag, mid en hoog is compleet anders waardoor het sneller krasserig kan klinken. Ik zou zeggen, als je toch die closed back 2x12 hebt aangeschaft... hang 'm eens onder de 1974.
Een M20 is fantastisch in mijn oren, maar wel in een closed back cab.

Amps, pedalen, dynamiek, ballen... het blijft een gehannes. Gelukkig mag ik volgende week tijdens een mini concertje over een Marshall MG spelen in de backline. Hele geruststelling dat ik me niet over dynamiek en ballen zorgen hoef te maken :nervous:

telerocker
17 oktober 2014, 00:26
Mooie review. Ik denk dat in de ervaringen meespeelt op welk volume je zo'n amp kan inzetten on stage. Ik vond die Lenny beter worden op een hoger volume, wat voor mijn band meestal al te veel is. Bovendien speel ik 85 procent clean of clean met een randje.
Mijn maat zet een Emma Reezafratzitz voor zijn Lenny, wat een dikke rocksound oplevert. Speaker maakt ook nogal wat uit. Een V30 bijv. klinkt thuis vaak niet helemaal lekker, maar in de bandmix juist wel. Die uppermids zorgen ervoor dat je jezelf goed hoort.

the sure thing
17 oktober 2014, 07:30
(...) Speaker maakt ook nogal wat uit. Een V30 bijv. klinkt thuis vaak niet helemaal lekker, maar in de bandmix juist wel. Die uppermids zorgen ervoor dat je jezelf goed hoort.

Yep. Ik vond de V30 speaker altijd vreselijk, maar je hoorde jezelf wel in een band. En ik ben erachter dat in een juiste cab je V30 nog helemaal zo slecht niet is.

Ik ben volgende week een weekje vrij en ga eens experimenteren met de originele G12-65 vs. de G12M-20 heritage.

beijer76@hotmail.com
17 oktober 2014, 16:12
Klopt zeker dat hij beter klinkt op hoger volume. Dat is voor mij vaak ook te hard daarom gebruik ik nu een power soak. Veel mensen zijn daar kritisch over maar een hoger volume met goede powersoak levert vaak een beter geluid dan een lager volume zonder soak. Het krijgt gewoon meer ballen en muzikaliteit. Let wel op dat je niet teveel volume afknijpt en de soak een treble switch heeft voor het hoog.

De reeza ligt trouwens ook op mijn boardje. Met name voor zwaarder werk en solo's. Fantastisch pedaal.

Met enkel V30 vond ik de lenny iets te agressief soms. De standaard cab heeft een veteran 30, variant op de v30 die iets minder agressief is in het hoog midden. Die combi is heerlijk :-)

In welke band speelt die maat van jou? Ben wel benieuwd naar zijn sound.

P.s: omwille van het vele gesjouw en de goede dingen die ik erover hoor heb ik een Kemper profiler op de proef. Moet zeggen dat ik tot dusverre zeer onder de indruk ben...tbc

telerocker
17 oktober 2014, 16:56
Klopt zeker dat hij beter klinkt op hoger volume. Dat is voor mij vaak ook te hard daarom gebruik ik nu een power soak. Veel mensen zijn daar kritisch over maar een hoger volume met goede powersoak levert vaak een beter geluid dan een lager volume zonder soak. Het krijgt gewoon meer ballen en muzikaliteit. Let wel op dat je niet teveel volume afknijpt en de soak een treble switch heeft voor het hoog.

De reeza ligt trouwens ook op mijn boardje. Met name voor zwaarder werk en solo's. Fantastisch pedaal.

Met enkel V30 vond ik de lenny iets te agressief soms. De standaard cab heeft een veteran 30, variant op de v30 die iets minder agressief is in het hoog midden. Die combi is heerlijk :-)

In welke band speelt die maat van jou? Ben wel benieuwd naar zijn sound.

P.s: omwille van het vele gesjouw en de goede dingen die ik erover hoor heb ik een Kemper profiler op de proef. Moet zeggen dat ik tot dusverre zeer onder de indruk ben...tbc

Hij ziet niet in een band, want zonder hem te willen desavoueren, is hij in feite een beginner. Doet één, twee keer per jaar mee met ons in een bluesrockprojectje. Hij houdt gewoon van mooie spullen en kan het zich veroorloven. De Reeza heeft hij aangeschaft omdat hij al jaren bij mij op mijn board ligt.