PDA

View Full Version : Wat is op dit moment de beste tuner? Tips?



jonesd
22 september 2014, 17:35
Hallo allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik nog op het forum gepost heb maar ik zou graag nog eens beroep willen doen op jullie expertise.

Dit weekend heeft mijn TC Polytune de geest gegeven en nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe tuner.
Er is qua pedaltuners echter veel nieuws bijgekomen de afgelopen jaren zodat ik mij afvraag wat op dit moment de beste keuze is.

Het polytune-principe beviel mij wel. Dit betekent dat een Korg Pitblack Poly of opnieuw een TC Electronic (polytune 2, Polytune mini of Polytune Mini 2 - verschillen die onderling hard??) in het vizier komt.

Vergeet ik er nog?

Alle tips en ervaringen zijn welkom.

Groet,

Jonas

telecastermaster
22 september 2014, 17:42
Vergeet ik er nog?


Ja, de Turbotuner van Sonic Research.
http://www.bestguitareffects.com/sonic-research-turbo-tuner-st-200-review-best-guitar-tuner/

Rhythm Machine
22 september 2014, 19:25
De beste is waarschijnlijk inderdaad de turbo, maar de fijnste in het gebruik vind ik nog steeds de Boss TU-3. Classic for a reason...

jonesd
23 september 2014, 09:30
Alvast bedankt voor de reacties. De Turbo Tuner en TU-3 zijn naar mijn weten niet poly, toch?
Ook lijkt de Turbo, hoewel het waarschijnlijk een zeer goede tuner is, mij wat te duur en te omslachtig (wegens bestellen in de VS,..).
Heeft er iemand al ervaring met de Pitchblack Poly of met de TC Polytune 2 en Polytune 2 mini? Is er wat die laatsten betreft, behalve de afmetingen ervan, nog verschil?
Grtz,
Jonas

The Lo Lands
23 september 2014, 09:53
Alvast bedankt voor de reacties. De Turbo Tuner en TU-3 zijn naar mijn weten niet poly, toch?
Ook lijkt de Turbo, hoewel het waarschijnlijk een zeer goede tuner is, mij wat te duur en te omslachtig (wegens bestellen in de VS,..).
Heeft er iemand al ervaring met de Pitchblack Poly of met de TC Polytune 2 en Polytune 2 mini? Is er wat die laatsten betreft, behalve de afmetingen ervan, nog verschil?
Grtz,
Jonas Ik heb de Polytune v1 en onlangs de Polytune mini 2 aangeschaft voor mijn tweede pedalboard. Het verschil is een fellere led display en een iets snellere tracking. De strobe functie heb ik nog niet gebruikt maar moet met 0,1 cent zeer nauwkeurig zijn. Voordat ik een Polytune aanschafte had ik de Boss TU-2 en vond de nauwkeurigheid, true bypass en led display van de Polytune een wezenlijke verbetering. Met de nieuwe Polytune 2 kun je volgens mij geen buil vallen.

Mitch
23 september 2014, 10:05
Ik heb nu ervaring met de Korg poly. Heel aardig, enige minpunt is dat -ie om één of andere reden een naar D gestemde lage E snaar niet zo snel wil oppikken, hij heeft dan de neiging om in polymode te blijven ipv per snaar. Verder schakelt -ie uitstekend tussen poly en mono en is zowel snelheid, afleesbaarheid als accuratesse meer dan prima.

The Lo Lands
23 september 2014, 10:31
Ik heb nu ervaring met de Korg poly. Heel aardig, enige minpunt is dat -ie om één of andere reden een naar D gestemde lage E snaar niet zo snel wil oppikken, hij heeft dan de neiging om in polymode te blijven ipv per snaar. Verder schakelt -ie uitstekend tussen poly en mono en is zowel snelheid, afleesbaarheid als accuratesse meer dan prima.
Misschien een handige tip? Bij TC geven ze aan dat het het beste is om te stemmen middels je neck pickup. Ik had met de Polytune v1 dit probleem ook wel eens dat de E (of dropped D) niet goed of snel genoeg werdt opgepakt, maar bij het stemmen op de neck pickup leek dit in iedergeval minder problemen te geven.

FruscianteFan
23 september 2014, 11:30
Ik heb de pitchblack poly eens geprobeerd en vond hem erg traag in het schakelen tussen mono en poly.

Ben intussen ook alweer twee jaar erg blij met de TU-3 maar die is en niet de meest nauwkeurige die er is (turbo? peterson strobo?) en niet poly.

Mitch
23 september 2014, 17:03
Misschien een handige tip? Bij TC geven ze aan dat het het beste is om te stemmen middels je neck pickup. Ik had met de Polytune v1 dit probleem ook wel eens dat de E (of dropped D) niet goed of snel genoeg werdt opgepakt, maar bij het stemmen op de neck pickup leek dit in iedergeval minder problemen te geven.

O, ik stem juist bijna altijd met brugelement aan. Dat ga ik eens testen, bedankt voor de tip.

apekop
24 september 2014, 02:16
Ik heb zelf geen polytune, maar een vriend van me zei dat de lampjes niet altijd goed zichtbaar zijn op het podium? iemand daar ervaring mee? en wat is het verschil met de gewone polytune en de mini (behalve uiteraard de afmeting)?

yavin
24 september 2014, 06:57
De polytune 2 heeft volgens de site extra heldere LED's, één van de verbeterpunten die ze er in hebben gestopt. Wat me ook opviel is dat de nieuwe versie een power-out heeft waarmee je je overige pedalen met een daisychain kunt voeden. (Geen idee of dit op andere pedalen ook zo werkt, ik begin me pas net te oriënteren op de tunermarkt)


[edit: zie net dat de oude ook al een power-out had]

Mitch
25 september 2014, 22:23
Ik heb nu ervaring met de Korg poly. Heel aardig, enige minpunt is dat -ie om één of andere reden een naar D gestemde lage E snaar niet zo snel wil oppikken, hij heeft dan de neiging om in polymode te blijven ipv per snaar. Verder schakelt -ie uitstekend tussen poly en mono en is zowel snelheid, afleesbaarheid als accuratesse meer dan prima.

Effe mezelf corrigeren. Ik heb gisteren de proef gedaan met stemmen op hals -f brugelement. Dat gaf minimaal verschil, in het voordeel van het halselement, maar verwaarloosbaar. Echter... ik sloeg gewoon te hard aan. Ik dempte alle andere snaren en dacht dat het wel genoeg was, maar dan nog, als de gitaar in drop D stond, pakte hij niet over naar monofone modus als ik die laagste snaar wilde stemmen. Maar als je netjes zachtjes aanslaat: feilloos!
Dus vóór het een internet hearsay waarheid feitje wordt: de Korg Polyblack schakelt prima snel tussen mono- en polyfoon, stemt snel en is goed zichtbaar als je maar wel zacht aanslaat :)

dml
26 september 2014, 07:55
Je mag niet hier niet spammen dus ik heb je via PM laten weten dat ik een Korg Pitchblack Poly te koop heb.

Mitch
27 september 2014, 22:49
En ik heb zojuist verteld dat ik daar best wel heel erg tevreden over ben, dus wat let je om die PB te beantwoorden :crazyhappy:

the sure thing
28 september 2014, 09:53
Op mn kleine board de TU-3. Een wezenlijke verbetering tov de TU-2: sneller, fellere LEDS en nauwkeuriger. Op mn mainboard de TC POLYTUNE-2. Ook zeer tevreden over. Beide pedalen in fel zonlicht goed afleesbaar.

Kim Wilson
28 september 2014, 14:09
Ze hebben mij ooit eens geleerd om te stemmen met het halselement en de toonpot helemaal dicht. Op die manier heb je de minste last van storende boventonen.

Ik ben trouwens nog steeds erg tevreden met mijn Korg DT-10, maar ja, geen poly...

the sure thing
28 september 2014, 15:18
Poly is leuk, maar niet essentieel. Ik ben echt even happy met beide type tuners. Felheid en snelheid van reageren vind ik het belanrijkste (tijdens een optreden)

Rooker
28 september 2014, 16:00
Heb de TC mini en de Korg Pitchblack (Niet Poly). Bijde prima dingen. De TC heeft een speciale stand voor drop d tuning, middels poly kun je even super snel checken of alles nog klopt. Nadeel, je gaat elke keer checken :-).. De Korg is heel fijn af te lezen. Snaar voor snaar stemmen voelt iets prettiger als met de TC. Maar bijde prima vind ik. Ik zou trouwens een goedkopere van Boston ofzo ook prima vinden. Het is maar om te stemmen.... Alleen die brede zilveren van Korg ging bij mij wel heel snel kapot.

Mitch
28 september 2014, 20:49
Ik blijf de DT10 ook gewoon gebruiken (twee boards), maar hoewel ik erg fan ben van mijn trouwe alu vriend moet -ie het qua snelheid toch echt afleggen tegen zijn zwarte jongere broertje.

FrankC
28 september 2014, 21:05
Wat schiet je op met poly stemmen? Levert het veel tijdwinst op? Ik heb de TU2 en de Korg Pitch Black. Beiden prima.

the sure thing
28 september 2014, 23:14
Wat schiet je op met poly stemmen? Levert het veel tijdwinst op? Ik heb de TU2 en de Korg Pitch Black. Beiden prima.

Poly stemmen is leuk, het is lekker gadget-spelen. Is voor mij ook veel waard!

Thiez
29 september 2014, 07:28
Hier nog een diehard DT-10 gebruiker. Die van mij doet al zeker 9 jaar trouwe dienst, build like a tank.

jonesd
29 september 2014, 09:38
Vreemd, ik dacht dat ik vrijdag al een bericht gepost had maar blijkbaar is er iets mis gegaan. Dit is alleszins wat ik wou posten:

Bedankt voor alle tips.

Om een of andere bizarre reden werkt mijn TC Polytune terug. Zou het kunnen dat het disfunctioneren veroorzaakt werd door brakke stroom? (Tuner werkte zeer slecht tijdens een optreden op buitenpodium)

Ik ga het dus nog even aankijken. Indien ik toch zou vervangen, spreekt op dit moment de poytune mini 2 mij het meeste aan (vooral omwille van het formaat en de helderheid van de leds, in de zon kan de gewone polytune soms wat moeilijk leesbaar zijn).

dml
29 september 2014, 11:54
Hier ook een fervent DT-10 gebruiker. Heb ook nog een Turbo Tuner liggen maar die gebruik ik voornamelijk voor intoneren.
En natuurlijk is de meester der pedaltuners ook in mijn bezit, die raak je op dit moment aan de straatstenen niet kwijt: Boss TU-1000, wat eigenlijk een TU-3 is maar dan 10 miljoen miljard keer zo groot. Wie weet wordt het ooit een collector's item.....

De Pitchblack Poly verkoop ik weer omdat ik benieuwd was wat de voordelen nou eigenlijk zijn. Die "enorme" tijdswinst waar iedereen het over heeft, valt in de praktijk best wel mee.

TopRob
29 september 2014, 12:08
Wat schiet je op met poly stemmen? Levert het veel tijdwinst op? Ik heb de TU2 en de Korg Pitch Black. Beiden prima.

Ik heb zelf al een paar jaar de TC Polytune. De poly-mode is vooral handig om tijdens optredens tussen de nummers door even snel te checken of je nog in tune bent. Eén keer aanslaan en je weet welke snaar/snaren je moet bijstemmen.

HaroldA
29 september 2014, 12:13
Ik heb zelf al een paar jaar de TC Polytune. De poly-mode is vooral handig om tijdens optredens tussen de nummers door even snel te checken of je nog in tune bent. Eén keer aanslaan en je weet welke snaar/snaren je moet bijstemmen.

... mits poly overeenkomt met losse snaren, wat bij de Polytune Mini iig niet zo was: zsm weer verkocht.

De vraag was wat de beste tuner op dit moment is: "Turbo Tuner ST-200". Punt.

FruscianteFan
29 september 2014, 12:31
Ik heb zelf al een paar jaar de TC Polytune. De poly-mode is vooral handig om tijdens optredens tussen de nummers door even snel te checken of je nog in tune bent. Eén keer aanslaan en je weet welke snaar/snaren je moet bijstemmen.
Hierbij vraag ik me telkens weer af of dat daadwerkelijk sneller is dan mono tunen.

Ofwel ik heb de tijd om gewoon even fatsoenlijk te stemmen (kost ook maar 10 of 15 seconden). Als het echt nodig is om te stemmen, hoor ik meestal ook wel waar het probleem zit.

Dit alles is natuurlijk geen argument tegen polytunes. Reactievermogen is dat echter wel - ik wil niet dat een stemapparaat 2 seconden moet nadenken over de aard van de input.

telecastermaster
29 september 2014, 12:40
De vraag was wat de beste tuner op dit moment is: "Turbo Tuner ST-200". Punt.

Zo is het. Wat een heerlijk apparaat.

Wat me overigens helemaal over de streep trok is het feit dat hij zonder voeding kan werken.
Bij mij zit er een batterij in die alleen wordt ingeschakeld als je er mee stemt. Op 1 batterij kun je circa 1000 keer stemmen.
Bespaart ook nog eens op de voeding van je pedalboard.

HaroldA
29 september 2014, 12:46
Ik heb overigens naast drie ST-200's (1 uitgeleend) ook de ST-122 voor thuis. :ok:

http://www.premierguitar.com/ext/resources/archives/issue/features/images/200710_sonicresearch_1.jpg

FruscianteFan
29 september 2014, 12:47
Die kunnen zeker niet zonder strobe werken he? Ik trek dat niet, word er duizelig van.

HaroldA
29 september 2014, 12:49
Die kunnen zeker niet zonder strobe werken he? Ik trek dat niet, word er duizelig van.

Ik -en velen met mij- vinden het geweldig: extreem nauwkeurig zonder vervelend te worden. Aflezen in vol licht gaat ook perfect.

Lexvandoef
29 september 2014, 17:56
Nja, ik vind het ook maar irritant zo'n ronddraaiend dingetje op het podium. Heb er weleens eentje geprobeerd maar toch maar weer terug gegaan naar mijn vertrouwde DT-10 :).

FruscianteFan
29 september 2014, 17:59
Ik -en velen met mij- vinden het geweldig: extreem nauwkeurig zonder vervelend te worden. Aflezen in vol licht gaat ook perfect.
heb de TU-3 weleens op strobe gezet... ik houd het echt geen stembeurt lang vol.

the sure thing
29 september 2014, 18:28
Strobe is voor mietjes

dml
29 september 2014, 18:30
Strobe is voor mietjes

Wat je zegt ben je zelluf, lekker puh *maakt lange neus*

telecastermaster
29 september 2014, 18:36
Een strobe is voor echte mannen. De rest neemt een eenvoudig afleesbaar nepdingtje.

FruscianteFan
29 september 2014, 18:50
Strobe is voor mietjes

hehe ik zeg nét dat het andersom is!

D3nnis
29 september 2014, 19:19
Ik was niet zo'n fan van strobe tuners, maar dat ronddraaiend ding van de turbo tuner valt me zeer veel mee

FruscianteFan
29 september 2014, 19:25
Is een strobe trouwens per definitie nauwkeuriger dan een niet-strobe? Hoe zit dat als een stemapparaat (zoals de TU-3) beide kan?

HaroldA
29 september 2014, 22:24
Is een strobe trouwens per definitie nauwkeuriger dan een niet-strobe? Hoe zit dat als een stemapparaat (zoals de TU-3) beide kan?

TU-3 is geen stobe-tuner, maar een tuner met (nep)stobe weergave.

Tristan
29 september 2014, 23:18
Stroop?
Mja, bij de pannekoeken, liefst van maple...

the sure thing
30 september 2014, 07:58
Ik denk dat er ook een onderscheid gemaakt moet worden of je de tuner op het podium gebruikt of thuis. Niet alle tuners zijn nauwkeurig/accuraat genoeg om mee te intoneren, maar ik durf wel te stellen dat ALLE pedaaltuners van de A merken van tegenwoordig nauwkeurig genoeg zijn om op t podium je gitaar te stemmen.

telecastermaster
30 september 2014, 11:22
En wat dachten jullie van deze tuner?
Krijg je er gratis een multi-effect pedaal bij....

http://cdn.korg.com/us/products/upload/3eecf30367e0a8584d70e98e103a4359_pc.jpg

the sure thing
30 september 2014, 12:52
iew! Te nieuw, te vooruitstrevend, te onbekend, te onconventioneel