PDA

View Full Version : Cabinet voor JCM800 2204



caliban
22 september 2014, 17:27
Sinds het weekend heb ik een JCM800 2204. Speel ermee over mijn Mesa Oversized 4*12 cabinet (V30's dus). Klinkt goed, maar ik vraag me af wat er nog beter zou klinken :). De Mesa cabinet blijft normaal gezien ook gewoon, dus het gaat om een extra cabinet erbij. Op internet komen twee speakers wel vaker terug, namelijk G12-65 en Greenback. Wat raden jullie aan?

iWishmaster
23 september 2014, 10:32
Wat voor een geluid zoek je? Ik heb wel eea ge-experimenteerd met die amp (of eigenlijk de 2203, maargoed). Heel grofweg en aardig getint door mijn eigen mening:
-Marshall cab met G12-65's geeft een heel 'smooth' geluid (erg lekker voor soleren en medium drive sounds). Lekker wat punch, maar minder flapperende broekspijpen als sommige alternatieven.
-Marshall cab met Greenbacks (geen idee meer welke variant ik getest heb): low-gain en medium-gain erg lekker (de meer vintage rock sounds), maar een bepaalde korrel waar je van moet houden.
-Bogner cab met V30's: voor high gain absoluut de koning. Strak, punch, vet, wat fizz in het tophoog wat niet altijd prettig is, maar wel heel goed door de mix heen knalt.
-Marshall cab met G12-75's: Karakterloos is denk ik het beste woord. Niet mijn ding in ieder geval.
-Marshall cab met V30's: gewoon niet doen. Geeft een heel 'ielig' geluid.

Bogner met V30's en Marshall cab met G12-65's staan bovenaan wat mij betreft. De eerste voor high gain (metal), de tweede voor medium gain (hardrock/rock). Greenbacks was ik het minder mee 'eens', maar ik denk voor lowgain / vintage sounds de beste.

muziekschuur
23 september 2014, 13:44
Oversized 2x12 Marshall cabinet.... (looks.... maar ook gewoon een bad ass cabinet) en een paar Weber speakers erin naar keuze.

https://taweber.powweb.com/weber/

Of gewoon een stel Eminence Maverick's (in te stellen op de magneet)...


Deze misschien:

http://www.thomann.de/nl/marshall_tslc212_gitarrenbox.htm


https://www.youtube.com/watch?v=u5gDOSjbsWA

Brum
23 september 2014, 14:50
Gezien je toch al een V30 cab hebt, zou ik zeker 's kijken naar een cab met G12-65's, of Greenbacks. Een G12-65 is wat smoother en donkerder, een Greenback heeft wat meer bite, aan jou de keus. Een Koch cab met de huidige Jensen speakers (ik heb me laten vertellen dat die Jensen speakers een soort V30's zijn met een hogere powerrating, geen idee of dat waar is) vond ik een verrassend goeie combi met mijn 2210. Misschien voor je 2204 ook het uitproberen waard.

Marc Oblivian
23 september 2014, 14:51
Ik heb onder mijn 2203 een Rivera 2x12 met een G12k-100 en een V30. De 100 watter heeft behoorlijk wat laag, neutraal mid en niet teveel hoog en blijft altijd mooi gedefinieerd. De V30 om het middengebied in te kleuren zeg maar. Werkt prima samen en klinkt beter dan de kast die ik ervoor had, de EVH 5150 kast. Greenbacks, dus ook de 65 watters zijn natuurlijk bijna wel standaard voor dit soort amps, maar op de een of andere manier vind ik ze altijd wat te vuig/slordig klinken. Maybe that's just me...

arjanb01
23 september 2014, 17:23
Slash gebruikt altijd v30s voor z'n marshall sound en ik kan nou niet zeggen dat dat beroerd klinkt.
Misschien een combi maken van v30s met g12-65 in een 212 of 412 kast? Best of both worlds!

scabiosa
23 september 2014, 20:41
persoonlijk ook wel fan van g12k 100's.
lekker diep en strak.

caliban
24 september 2014, 00:25
Bedankt voor jullie respons. Bedoeling is niet direct om er een zware overdrive uit te toveren, daarvoor gebruik ik liever de ENGL. JCM 800 zie ik eerder als medium-gain voorziener.

driesp
24 september 2014, 07:03
Langte tijd G12-65's gebruikt, erg goede match. Maar nu al een tijdje op een oude blackbacks cabinet G12M-25 (75Hz) en dat doet het wel erg goed in bandformaat.

caliban
4 oktober 2014, 16:39
Het is een 1960 ax geworden, greenbacks dus!

caliban
4 oktober 2014, 21:29
Slecht belicht fotootje nog!

http://i60.tinypic.com/swpq81.jpg

kirito
5 oktober 2014, 11:00
en hoe klinkt het tot nu?

Speeddemon
5 oktober 2014, 15:57
Slash gebruikt altijd v30s voor z'n marshall sound en ik kan nou niet zeggen dat dat beroerd klinkt.
Misschien een combi maken van v30s met g12-65 in een 212 of 412 kast? Best of both worlds!
True, maar Slash speelt/speelde voornamelijk op Jubilee's, die weer de naam hebben om stukken donkerder/ronder te klinken dan de typische JCM800's, dus dat balanceert dan waarschijnlijk beter uit met Vintage 30's.

Ik kan IWishmaster's verhaal volledig be-amen, met de toevoeging dat bij Greenbacks het heel erg uitmaakt hoe de kast gebouwd is. Best klinkende Greenback-cab die ik ooit gehoord heb (met een Engl Savage 60 erop), waren van die 70's London City 4x12's. Die hadden -als ik me niet vergis- de G12H-30's.
De standaard 1960A met G12-T75's is saaier dan saai, en nog pinnig/dun ook. Geen 'oomph' in die kasten; zeker niet als je een Engl Pro cab met Vintage 30's gewend bent en ik kan me zo voorstellen dat Bogner en Mesa-cab bezitters dat precies zo ervaren.
Overigens zijn die G12K-100's waanzinnig lekkere speakers, als je in combinatie met
-Vintage 30's meer laag(mid) wil, een iets ronder tophoog en wel veel strakheid en punch
-Greenbacks meer laag wil en sowieso meer 'push'
-G12-65's meer punch en definitie in het mid/hoogmid wil.

muziekschuur
5 oktober 2014, 20:18
Waren London City cabs niet gewoon pulphout? Dus spaanplaat? Net als de WEM cabinetten? Dan krijg je een veel minder resonerende kast. Een goed gebouwde multiplex kast heeft een "eigen" resonantiefrequentie. Een spaanplaten cabinet kent veel meer demping door het zachtere materiaal.

De 1960 AX schijnt een fantastisch cabinet te zijn. Maar je kan altijd kijken of de balk in het midden van het cabinet wel goed is "opgespannen". Dat kan het cabinet strakker maken.... Maar.... goed is goed. Het is een beroemd cabinet. En lijkt me met de JCM800 een gouden combinatie.

caliban
5 oktober 2014, 20:38
en hoe klinkt het tot nu?

Zeer goed, ongeveer wat ik verwachtte, veel minder strak dan een V30-cab, leuk met de JCM800.

Speakers zijn denk ik goed ingespeeld, zou van begin de jaren 1990 moeten zijn (1994 zou ik denken aan de hand van de SN)

Speeddemon
5 oktober 2014, 20:55
Zeer goed, ongeveer wat ik verwachtte, veel minder strak dan een V30-cab, leuk met de JCM800.

Speakers zijn denk ik goed ingespeeld, zou van begin de jaren 1990 moeten zijn (1994 zou ik denken aan de hand van de SN)

Cool! Heb de BX cab bij Macwilliams gehoord, met een Engl Steve Morse sig erop! Was ook supervet en juicy!