PDA

View Full Version : pijnlijk: output Gretsch kapot



FruscianteFan
22 september 2014, 13:02
Het gebeurde zaterdagnacht in de studio. Ik heb een Gretsch G5422 met de standaard Gretsch-straplocks: je zet de strap op een schroef, en schroeft de knop erop. Werkt in principe prima. Daarnaast gebruik ik een dikke leren strap.

Des te groter was mijn schrik toen de gitaar uit de straplock viel. Nu is ze wel vaker gevallen, meestal niks aan de hand. Maar: ze viel op de jack, die door de klap naar binnen gebroken is.

Gelukkig is onze studio-engineer handiger dan ik, en heeft hij het provisorisch opgelost. Maar toch, het is even schrikken. Vooral omdat ik het zelf niet kon repareren en het in de studio was, maar toch ook omdat het mijn mooiste gitaar is. Maar goed, ze doet het nog, en bovenal is het een instrument.

Het is nu dus tijdelijk gefixt, maar ik zoek wel een permanente oplossing. Het gat is nu afgedicht met tape, daarbovenop de output met een paar brede ringen, en daaroverheen weer tape. Hoe kan ik dit het beste en mooiste (laten) fixen?

En: hoe kan ik het beste de strap weer betrouwbaar maken? Ik denk dat het belangrijk is dat de 'snee' die bij de gaten zit (als je begrijpt wat ik bedoel) dicht moet...

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10695274_10203568646029481_1271960449_n.jpg?oh=dcc 71aa01f5c6614fafab0ce431bad88&oe=5422A887&__gda__=1411521558_bb877099d13a8bcf0525b84d3b97a21 b

HaroldA
22 september 2014, 13:08
http://www.sunsetstudio.net/images/straplocks.jpg

En dankzij de tape kan ik niet zien hoe het origineel hoort te zijn. Zit daar een plasic, of metalen plaatje onder?

Jannnus
22 september 2014, 13:11
ot
die reparatie ziet wel errrug cool uit

FruscianteFan
22 september 2014, 13:12
Nee, zat geen plaatje onder. Gewoon een passend gat in de body. En ja, ik was te druk bezig met balen en hopen dat het gefixt kon worden om een foto te maken ;)

Grolschrubbers zijn me bekend (heb er nu ook eentje op de achterkant zitten) maar dat zit me toch niet lekker, niet op deze gitaar... met name omdat de schroef dan niet meer goed strak kan.

edit: Jannnus, zal het doorgeven ;). It did the trick, maar het scheelt ook dat ik maar 1 gitaar gebruikte en dus niet hoef om te pluggen.

Mr.Fingers
22 september 2014, 13:17
Heb vriendinlief degelijke straplocks aangepraat voor haar Gretsch, ben ik precies wel gelukkig mee. Strap betrouwbaar, ik had op mijn silver-jet er een "rondelleke" (Schoon Vlaams woord voor dit hier (http://www.italbolt.com/viteria_inox/imm_viteria_inox/rondelle_inox.png)) tussen gestoken. En dat hielp.

Foto van de echte schade, zonder tape kunnen helpen, maar ik denk dat het gemakkelijkst/stevigst is om je jack vanaf nu op zo'n plaatje te zetten, zoals een Les Paul:

http://www.jellyfishaudio.com/LP%20gold%20jack%20plate.jpg

FruscianteFan
22 september 2014, 13:20
welke straplocks?

(overigens: dit is dus de enige foto en tot we hebben beoordeeld of alles er werkelijk op staat en of ik nog wat overdubs moet inspelen, staat alles nog in de studio... kan er dus niet bij :( )

HaroldA
22 september 2014, 13:21
welke straplocks?

Die van Dunlop zijn het beste, maar steken wel ver uit.

FruscianteFan
22 september 2014, 13:22
Die van Dunlop zijn het beste, maar steken wel ver uit.
Ja die zitten op mijn Indie (waar ik niet meer op speel, maar zanger Otto wel voor open-C), maar dat uitsteken maakt dat de gitaar minder 'knus' tegen m'n lichaam drukt.

Mr.Fingers
22 september 2014, 13:25
welke straplocks?

Schallers. Prijs/kwaliteit erg goed, stevig, en het duwt je gitaar niet van je af.

FruscianteFan
22 september 2014, 13:28
Schallers. Prijs/kwaliteit erg goed, stevig, en het duwt je gitaar niet van je af.
Schallers vind ik kut, na verloop van tijd krijgen ze speling en doordat je ze vast moet schroeven zijn ze nog steeds niet betrouwbaar.

NB: ik vind het gewoon vervelend omdat ik, na een jaar van veel spelen met dit systeem, van dat hele gezeik met losschietende straps verlost was.

HaroldA
22 september 2014, 13:43
Schallers vind ik kut, na verloop van tijd krijgen ze speling en doordat je ze vast moet schroeven zijn ze nog steeds niet betrouwbaar.

Ik ook.

Dunlop heeft trouwens ook verzonken bussen, maar daarvoor moet er een boor je gitaar in ;)

FruscianteFan
22 september 2014, 13:55
Ik ook.

Dunlop heeft trouwens ook verzonken bussen, maar daarvoor moet er een boor je gitaar in ;)

hmm... interessant concept. Wel denk ik dat dit op een hollowbody niet gaat werken, en al helemaal niet op de achterkant waar de strapschroef door de bigsby heen moet.

Mitch
22 september 2014, 13:55
Het kan veel simpeler. Als je de strap niet verwijdert voor de koffer of tas, dan kun je gewoon de schroef in de houtlijm dopen, inschroeven, avondje laten drogen en je hebt een prima stevige schroef die niet loskomt als jij het wil, maar wel los te krijgen is. Als ik het verkeerd begrijp en de strap schoot niet los: die van Dr. No zijn een stuk flatteuzer dan Grolsch rubbers en anders kun je nog ringen voor de waterleiding kopen bij de bouwmarkt, werkt ook prima. Of een paar metalen ringen van een straplock setje zonder dat je de strap locks gebruikt. Zo heb ik het op mijn 6103 ook gedaan.

Reparatie van de jack: hangt er vanaf of het hout ook stuk is, anders zou ik het toch liever laten doen.

FruscianteFan
22 september 2014, 14:02
Voor de duidelijkheid: de strap schoot los over de standaard Gretsch straplock heen.

De schroeven zelf zitten reeds met lijm in de body. Dit hebben ze in de winkel gedaan voor aanschaf. De knoppen zitten soms een tikje los, maar tot nu toe heb ik dat altijd ruim op tijd bijgedraaid. Dus eigenlijk werkt het prima, afgezien van dat het gat in de strap toch te groot en vooral flexibel is geworden.

En ja het hout is stuk, en deels ingescheurd.

caliban
22 september 2014, 14:25
Echt kut... Hoop voor je dat het mooi hersteld geraakt.

Squier4ever
22 september 2014, 16:10
Voor de duidelijkheid: de strap schoot los over de standaard Gretsch straplock heen.

De schroeven zelf zitten reeds met lijm in de body. Dit hebben ze in de winkel gedaan voor aanschaf. De knoppen zitten soms een tikje los, maar tot nu toe heb ik dat altijd ruim op tijd bijgedraaid. Dus eigenlijk werkt het prima, afgezien van dat het gat in de strap toch te groot en vooral flexibel is geworden.

En ja het hout is stuk, en deels ingescheurd.

Grote jackplate kopen. Loop je ook niet het risico dat je je output jack eruit trekt doordat je op je kabel gaat staan. Heb ik ook eentje op mijn Gretsch geschroefd en met een beetje geluk valt het ook nog over de scheur heen.

WesleyD
22 september 2014, 16:34
Ah, dat is kut zeg, is ook een van mijn angsten.

Maar, wat Squier4ever zegt:

http://2.bp.blogspot.com/_1pReYSnJDes/SwF9TCf-GeI/AAAAAAAAAe4/wzUIcDj53b8/s1600/JackPlate3.jpg

mennen08
22 september 2014, 16:50
http://www.sunsetstudio.net/images/straplocks.jpg

En dankzij de tape kan ik niet zien hoe het origineel hoort te zijn. Zit daar een plasic, of metalen plaatje onder?

Werkt ook prima als reserve straps haha of reserve van de reserve straps etc ;P

Little Jay
22 september 2014, 19:20
Maar het probleem is toch dat de band is gaan lubberen en daardoor over de straplock heen schoot?
Dan ligt het dus niet aan de straplocks, maar aan de band!

Hoop dat het mooi gerepareerd kan worden! (En tegen redelijke kosten.)

soup
22 september 2014, 21:29
Wat deed je eigenlijk waardoor hij viel, je houdt normaal toch de nek vast als je recht staat waardoor je hem kunt opvangen/vasthouden?

Gearjunkie
22 september 2014, 21:45
Alsof dat er nog toe doet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

D3nnis
22 september 2014, 22:17
Schallers vind ik kut, na verloop van tijd krijgen ze speling en doordat je ze vast moet schroeven zijn ze nog steeds niet betrouwbaar.


Speling klopt, maar onbetrouwbaar omdat je ze vast moet schroeven?

HaroldA
22 september 2014, 22:34
Speling klopt, maar onbetrouwbaar omdat je ze vast moet schroeven?

Ja: moeren* gaan altijd los. Zeker bij leren straps die vat op de moeren hebben.


*) Ik denk dat hij de moertjes bedoelde

Tunes
23 september 2014, 08:05
Ik ook.

Dunlop heeft trouwens ook verzonken bussen, maar daarvoor moet er een boor je gitaar in ;)

Die zijn wel heel fijn hoor, die heb ik op een paar van mijn bassen. Super stevig.
Daar moet je overigens ook nog steeds een deel aan je band schroeven, daar ontkom je niet aan.
Wat ik dan vaak die is, als het goed vast zit, even nagellak over de schroefdraad.

zjanke
23 september 2014, 09:07
Ja: moeren* gaan altijd los. Zeker bij leren straps die vat op de moeren hebben.


*) Ik denk dat hij de moertjes bedoelde
Drupje loctite en ze gaan echt niet meer los...

Mitch
23 september 2014, 10:01
Ah, als het ook aan de band ligt: kun je met stevig garen krapper laten naaien bij een goeie schoenmaker. En anders de 'washers' (heet dat nippel in het Nederlands? Ik ben het kwijt) van straplocks gebruiken als je geen rubbertjes wil gebruiken. Zit het ook prima beschermd zoals dat ook met Grolsch rubbers is, maar charmanter.

Tupelo
23 september 2014, 10:10
Maar het probleem is toch dat de band is gaan lubberen en daardoor over de straplock heen schoot?
Dan ligt het dus niet aan de straplocks, maar aan de band!

Hoop dat het mooi gerepareerd kan worden! (En tegen redelijke kosten.)
Los van dat het kut is, en dat het gelukkig gefixd kan worden met zo een plaatje, de band ja.

Voor mij een onbekend probleem, en ik speel nooit met straps.
Op mijn strat plus had ik ze wel, Schallers, en daarbij had ik het gevoel dat de montage van die dingen op mijn riem, gevaarlijker was dan de riem zelf rondom de knopjes sluiten.
Een goede stugge gitaarband, zo eentje waar je je vingers op stuk duwt voor je 'm om de knoppen op je gitaar hebt, heb ik meer vertrouwen in dan in straps, keer van die Grolsch rubbertjes erover, en de enige variabele die overblijft zijn de schroefjes in je gitaar, en juist doordat je daar niet aan hebt zitten morren (voor straps) wil dat ook nog weleens houden.

HaroldA
23 september 2014, 10:11
Drupje loctite en ze gaan echt niet meer los...

... of gewoon een goed systeem gebruiken.

humbucker
23 september 2014, 10:12
Ja: moeren* gaan altijd los. Zeker bij leren straps die vat op de moeren hebben.


*) Ik denk dat hij de moertjes bedoelde

Nog geen last van gehad. Ik zet ze wel in de bankschroef als ik ze aandraai, dat scheelt waarschijnlijk wel :)

HaroldA
23 september 2014, 10:14
Nog geen last van gehad. Ik zet ze wel in de bankschroef als ik ze aandraai, dat scheelt waarschijnlijk wel :)

... of gewoon een goed systeem gebruiken.

FruscianteFan
23 september 2014, 11:16
Los van dat het kut is, en dat het gelukkig gefixd kan worden met zo een plaatje, de band ja.

Voor mij een onbekend probleem, en ik speel nooit met straps.
Op mijn strat plus had ik ze wel, Schallers, en daarbij had ik het gevoel dat de montage van die dingen op mijn riem, gevaarlijker was dan de riem zelf rondom de knopjes sluiten.
Een goede stugge gitaarband, zo eentje waar je je vingers op stuk duwt voor je 'm om de knoppen op je gitaar hebt, heb ik meer vertrouwen in dan in straps, keer van die Grolsch rubbertjes erover, en de enige variabele die overblijft zijn de schroefjes in je gitaar, en juist doordat je daar niet aan hebt zitten morren (voor straps) wil dat ook nog weleens houden.
Ja. Bij mijn Jag zit het, na veel aankloten, zo: dikke, lange schroef gepakt, die direct in de bovenste hoorn geschroefd met een andere hoek dan oorspronkelijk (bij Japanse Jag's zitten ze sowieso te ver naar boven gericht), dat komt echt niet meer los. Grolsch straplocks erop en ik maak me geen zorgen meer.

Robert, de studio-engineer, suggereerde inderdaad om met de band naar een schoenmaker te gaan. Als die snee gedicht wordt, blijft alleen dat gat over en dat is precies groot genoeg voor de Gretsch-strapknop.

MikeD
23 september 2014, 12:08
Ik heb deze op m'n strat
http://darrenriley.com/store/fender-f-strap-locks-buttons-chrome-0990818300/
best wel een soort van radio knop - kwestie van smaak of je dat leuk vindt - maar zit als een huis.

humbucker
23 september 2014, 14:27
... of gewoon een goed systeem gebruiken.

Er is toch niks mis met het systeem? Ik gebruik ze al een jaar of 8, nooit last mee gehad.

HaroldA
23 september 2014, 14:32
Er is toch niks mis met het systeem? Ik gebruik ze al een jaar of 8, nooit last mee gehad.

Ja, maar dat is omdat je het systeem niet vertrouwd: jij lijmt de boel vast en een ander gebruikt een bankschroef. Ergo: het systeem deugt niet.

FruscianteFan
23 september 2014, 14:57
... of gewoon een goed systeem gebruiken.
Wat dat betreft is Dunlop inderdaad een fijner systeem.

Anyway, ik denk dat ik bij dit strapsysteem blijf, alleen dus ervoor zorg dat de strap dichtgenaaid wordt. Blijft over dat ik iets met die output moet. De klusjesman annex bassist van de bigband zei vanochtend dat het aan te raden is de output te verplaatsen naar een nog intact zijnd deel van de body. Zit wel wat in...

humbucker
23 september 2014, 15:01
Ik zet ze in de bankschroef, geen lijm... Puur en alleen omdat je ze anders niet voldoende kunt vastzetten omdat je er geen grip op hebt. Heeft niets met vertrouwen te maken. Je moet het systeem enkel toepassen zoals het ontworpen is, en dan werkt het prima :)

Prima als jij een andere voorkeur hebt, maar Shallers werken ook perfect.

FruscianteFan
23 september 2014, 15:05
Ik zet ze in de bankschroef, geen lijm... Puur en alleen omdat je ze anders niet voldoende kunt vastzetten omdat je er geen grip op hebt. Heeft niets met vertrouwen te maken. Je moet het systeem enkel toepassen zoals het ontworpen is, en dan werkt het prima :)

Prima als jij een andere voorkeur hebt, maar Shallers werken ook perfect.
mijn probleem met Schallers, los van dat ze inderdaad losraken (wat ook met de strap zelf te maken kan hebben), is dat ze op een gegeven moment ook speling krijgen. Dan zitten ze nog wel vast, maar niet strak. En op mijn Les Paul krijg ik één van de straplocks met geen mogelijkheid meer los. Of nouja, zou misschien wel lukken, maar zolang het niet lukt om hem eraf te krijgen, zal hij ook wel zijn werk doen als lock...

Jannnus
23 september 2014, 15:22
een kruk en een voetsteun, beste postie om te spelen ook lekker rustig op het podium
ik heb geen strap nodig :)

FruscianteFan
23 september 2014, 15:25
een kruk en een voetsteun, beste postie om te spelen en ook lekker rustig op het podium
ik heb geen strap nodig :)
Vind een strap ook zittend fijn, aangezien ik de gitaar toch redelijk hoog hang.

Daarnaast: 1 keer zittend opgetreden met The Hubschrauber omdat ik me niet zo chill voelde, maar ik mag graag dansen en springen enzo...

D3nnis
23 september 2014, 18:28
Ik zet ze in de bankschroef, geen lijm... Puur en alleen omdat je ze anders niet voldoende kunt vastzetten omdat je er geen grip op hebt.

Ik doe dat ook zo, en bij mij komen ze ook nooit los, maar dit werkt alleen als het materiaal van de band er zich voor leent. Leer gaat goed, is zeg maar een sterke veer waarmee je genoeg voorspanning op de schroefdraad kunt zetten.
Met een kunststof uiteinde kan ik me voorstellen dat het niet werkt. Als het kunststof vervormt onder de spanning van de moer (kruip), dan zit ie los, en dan wordt het niet wat.

Maar, het probleem van de groter wordende speling tussen de delen blijft.

FruscianteFan
23 september 2014, 18:53
maar goed, er komen geen Schallers op mijn Gretsch...

zjanke
27 september 2014, 00:20
Ja, maar dat is omdat je het systeem niet vertrouwd: jij lijmt de boel vast en een ander gebruikt een bankschroef. Ergo: het systeem deugt niet.
Dus de automotive industrie gebruikt systemen die niet deugen. Ik zie een kans voor je om heel rijk te worden; bedenk maar iets beters. Loctite is een borgmiddel en mijn schallers zitten met een drup loctite al bijna 10 jaar vast. De gemiddelde grolschrubbers, hoe stoer ook, zijn dan al lang uitgedroogd en gescheurd. Ligt je gitaar alsnog op de grond...

FruscianteFan
27 september 2014, 10:25
Dus de automotive industrie gebruikt systemen die niet deugen. Ik zie een kans voor je om heel rijk te worden; bedenk maar iets beters. Loctite is een borgmiddel en mijn schallers zitten met een drup loctite al bijna 10 jaar vast. De gemiddelde grolschrubbers, hoe stoer ook, zijn dan al lang uitgedroogd en gescheurd. Ligt je gitaar alsnog op de grond...

Volgens mij is dat het punt niet....

anyway: vanavond weer opnames. Eén nummer staat er nog niet goed op, waarschijnlijk neem ik vannacht m'n shit weer mee naar huis.

zjanke
27 september 2014, 10:41
Dat was wel het punt van HaroldA, maar voor jou niet van toepassing aangezien je toch geen schallers wil. Heb je al bedacht hoe je het definitief gaat fixen?

FruscianteFan
27 september 2014, 10:49
Dat was wel het punt van HaroldA, maar voor jou niet van toepassing aangezien je toch geen schallers wil. Heb je al bedacht hoe je het definitief gaat fixen?
Nee, het argument was:

jij zegt dat Schallers prima werken. Maar volgens Harold (omdat je dat zelf aangeeft) gebruik je wel lijm en een bankschroef om ze te installeren. Ergo: Schallers werken minder goed zoals ze bedoeld zijn en jij geeft dat impliciet toe omdat je ze bij 'normale' installatie niet vertrouwt.

Anyway, dat was het argument. Eerlijk gezegd boeit het mij niet wie gelijk had.

Qua straplock: ik denk eigenlijk dat dichtnaaien van de strap genoeg moet zijn. Sterker: als ik gewoon altijd even controleer of de strap niet dubbel zit, zou er überhaupt niks aan de hand mogen zijn.

Qua output: ik zit nog in dubio, met name over naar wie ik ermee ga. Ik kan het sowieso niet zelf oplossen, en ook niet goed inschatten of het verstandig is om de output op dezelfde plek te houden.

Een optie zou zijn om hem nu te installeren in plaats van de volumepot van een van de pickups. Dat zou wel een aanleiding zijn om ook deze gitaar te modden. De vraag is of ik dat wil. Mij kennende, als het hek van de dam is... aan de andere kant zijn die volumeputs op deze gitaar volstrekt nutteloos.

Goed, ik moet zo werken (post, ja). Dus uitgebreid tijd om hierover na te denken.

zjanke
27 september 2014, 13:03
Succes met oplossen, dit soort beschadigingen is in ieder geval erger dan een krasje of zoiets.

het gaat mij niet om gelijk hebben, maar "normale installatie" hoeft niet perse te betekenen dat vastdraaien voldoende is. In de auto- en motorbranche wordt er van alles geborgd omdat het niet los mag gaan. Als ik dat bij een gitaarstrap doe (waarvan ik wil dat deze niet losgaat ;) ) is dat ineens geen normale installatie? Better safe than sorry...

Mitch
27 september 2014, 22:43
NAAIEN VERDOMME!
Da's altijd de beste oplossing en ook nu is dat het geval.






Zo, dat is eruit.

FruscianteFan
28 september 2014, 04:35
NAAIEN VERDOMME!
Da's altijd de beste oplossing en ook nu is dat het geval.






Zo, dat is eruit.
ja kut...

opnames hadden vannacht wel klaar moeten zijn, maar da's niet gelukt. Gitaar wel mee naar huis genomen, maar komende zaterdag opnemen is belangrijker dan dat ze voor die tijd gefixt is. We zien wel.

FruscianteFan
29 september 2014, 16:34
1 van 2 is opgelost. Heel simpel een plaatje eroverheen gezet. Een beetje gebogen, en schroefjes bij elkaar gezocht.

Met complimenten aan Jaap, die dit heeft gedaan voor minder dan de prijs van het plaatje zelf. Mag binnenkort nog eens terugkomen voor nog 2 vergulde schroeven.

Heb geen foto's meer gemaakt van het gat zelf, maar het lijkt erop dat het redelijk als een 'gat' is uitgescheurd en dat de scheuren (waarvan 1 nu duidelijk te zien) vooral in de lak zitten. Ik heb geprobeerd om dat scherp te krijgen, maar mijn camera (telefoon) focust nu eenmaal op het plaatje...

Vóór:

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/DSC_0506.jpg (http://s16.photobucket.com/user/erikharings/media/DSC_0506.jpg.html)

Na:

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/DSC_0524.jpg (http://s16.photobucket.com/user/erikharings/media/DSC_0524.jpg.html)

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/DSC_0525.jpg (http://s16.photobucket.com/user/erikharings/media/DSC_0525.jpg.html)

nu dus nog de boosdoener, de strap dichtnaaien:

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/DSC_0528.jpg (http://s16.photobucket.com/user/erikharings/media/DSC_0528.jpg.html)

nota bene: had benadrukt dat ik de gitaar komende zaterdag sowieso weer nodig heb, en dat ik het vooral belangrijk vind dat het stevig zit. Mooier had namelijk wel gekund, maar dat boeit me vrij weinig, zeker omdat ik afgelopen sessie merkte dat ik er gewoon niet tegenaan kijk.

Tupelo
29 september 2014, 16:43
Ziet er netjes uit toch ? :ok:

Mitch
29 september 2014, 16:54
Ja hoor, inderdaad alleen nog effe langs de schoenmaker. Mooi!

Squier4ever
30 september 2014, 10:44
Die jackplate ga je zeker profijt van hebben! Ben ook nog steeds erg blij met de mijne op m'n Gretsch, om dit soort redenen!

Little Jay
30 september 2014, 12:06
Je strap dichtnaaien is natuurlijk een oplossing, bij mij voorkomt een simpel stukje tape al jaren heel veel ellende:

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/e5df7d7b3534401591c35da21f8e856d.jpg

Het zit overigens over een leertje dat omhoog kan schuiven om de band er af te halen. Er zit overigens ook nog een Grolsch rubbertje op dat ik er voor de foto even heb afgehaald.