PDA

View Full Version : Andere pickup LP custom



phx
22 september 2014, 12:38
Ik mis een mid geluid in mijn les paul custom. Is dit te verhelpen met andere pickups? Denk zelf aan p90's voor een vintage geluid, niet te schel.

Ervaringen/tips?

HaroldA
22 september 2014, 13:08
Welke versterker/pedalen/etc?

phx
22 september 2014, 13:16
Welke versterker/pedalen/etc?

Kovh powertone (clean kanaal) met ocd en ts9dx, daarnaast enkele modpedalen.

HaroldA
22 september 2014, 13:22
Kovh powertone (clean kanaal) met ocd en ts9dx, daarnaast enkele modpedalen.

Heb je het probleem ook als je direct gitaar > amp gaat?

phx
22 september 2014, 13:30
Jazeker, probleem is het natuurlijk hiet. De standaard pups zijn of bassy/fuzzy of schel, vooral brugpickup. Wil een strakker en voller, meer midtone, geluid. Vond de goldtops met p90 altijd wel lekker.

HaroldA
22 september 2014, 13:46
JWil een strakker en voller, meer midtone, geluid. Vond de goldtops met p90 altijd wel lekker.

Gibson P94?

Hotpepper01
22 september 2014, 13:56
Praten we over een Gibson LP Custom?? De P90 gaat niet passen in een humbucker routing. Daar heb je inderdaad de P94 voor. Dat is een P90 in humbucker afmeting.

phx
22 september 2014, 14:25
Ok, thx daarvoor. Maar is dan meer mijn gezochte sound gevonden? Meer midtone ipv schel en fuzzy?

HaroldA
22 september 2014, 14:41
Ok, thx daarvoor. Maar is dan meer mijn gezochte sound gevonden? Meer midtone ipv schel en fuzzy?

"Kopen, testen > verkopen" en herhaal dit totdat je niets meer verkoopt ;)

phx
22 september 2014, 14:46
Ik was er al bang voor Harold, ga ik maar mee beginnen ;)

HaroldA
22 september 2014, 14:49
Ik was er al bang voor Harold, ga ik maar mee beginnen ;)

2e hands shoppen; scheelt aanzienlijk in de kosten!

rpl
22 september 2014, 19:47
Bij mijn R8 klonk de neck pickup erg wollig en heb deze vervangen door de Seymour Duncan SPH90-1 Phat Cat en dat was voor mij de juiste keuze :ok:

Orpheo
23 september 2014, 14:13
phat cats zou ik niet direct kiezen om wolligheid te verminderen. Die alnico2 magneten werken imho niet lekker met die winding geometry. getuige de duizenden magswaps die ik gezien heb met die pup (en de honderden die ik ervoor gedaan heb) denk ik dat velen dat met mij eens zijn...

anyway.

Ik zou gaan voor een setje Seth Lovers van SD. de mooiste, meest dynamische, milde en tonaal transparante humbuckers in het PAF-segment dat ik ken. Persoonlijk zou ik de alnico 2 vervangen voor een a4 in de brug en a3 in de hals, maar dat is heel erg optioneel.

phx
23 september 2014, 17:58
Seth Lover, is dat niet die knakker van.... Gibson? Hoor er goeie dingen over. Ik ga me eens dieper verdiepen ... zucht :)

Orpheo
23 september 2014, 20:13
http://www.seymourduncan.com/blog/pickup-reviews/humbucker-history-the-sh-55-seth-lover-model/

Check dit maar. En de rest van het blog.

Mitch
23 september 2014, 21:22
'Tonaal neutraal', is dat het nieuwe 'transparant'? :D
Het moeilijke in dit soort situaties is om in te schatten of je pickups nou juist zo'n gebrek aan mids hebben, of je gitaar zelf. Als je al vaker vergelijkingen hebt gehad met andere pickups erin, of vergelijkingen met andere gitaren naast elkaar, dan heb je een iets beter beeld. En dan weet je dus ook beter of je nou juist een neutraler element nodig hebt die de natuurlijke mids beter doorlaten of één die het mid wat benadrukt, zodat de eventuele mid-dip van je gitaar wordt opgevangen. Als ik je verhaal zo lees (zowel te bassig als te schel) zou ik op voorhand denken een combinatie van die twee.
Maar ben je nou wel tevreden over het hals element of wil je ze allebei vervangen?
Hoe dan ook zou ik zeggen: de eerdere tip (tweedehands) inkopen, uitproberen, verkopen en zo verder heeft toch grote voordelen. Het lijkt omslachtig en geld verslindend, maar dat kan reuze meevallen. Grootste voordeel is dat je steeds beter snapt wat nou de klank van de gitaar zelf is. Dingen als tonecharts en omschrijvingen op websites zijn op zich reuze handig, maar als je niet weet wat nou precies de klank van je eigen gitaar is en wat de manco's zijn van de pickups die er nu in zitten, dan weet je nog niet wat je in huis moet halen.
Ik zou sowieso wat verder kijken dan één merk.