PDA

View Full Version : 2 versterkers



EdJ
21 september 2014, 22:53
Hallo,

zijn er misschien mensen hier die met 2 versterkers tegelijk spelen?
Ik probeer het sinds een paar weken maar vind het erg lastig.
Het geluid zonder de rest van de band erbij is prima maar zodra de rest inzet is het óf te hard(nou ja,dat vinden zij haha)
of te zacht.
na een paar nummers koppel ik dan maar één van de twee af maar vind het wel jammer.

Zijn hier tips/trucs voor?

Alvast bedankt!

telerocker
21 september 2014, 23:11
Heeft het ook niet te maken met de spreiding/projectie van het geluid van twee amps, waardoor de bandleden je beter horen?

EdJ
21 september 2014, 23:30
Dat zou zo maar eens kunnen.
Ik heb de speakers tegen elkaar gezet om dat te minimaliseren.
De ene versterker heb ik clean en heb daar effecten op staan.
Het gekke is dat,met bijvoorbeeld een true bypass phaser,het geluid harder wordt.
Normaal is dat het geluid wat zachter wordt als je die aanzet.
zijn er dingen die ik moet weten bij het gebruik van 2 versterkers?

kassie
21 september 2014, 23:53
Jazeker, je kunt te maken hebben met ground loops of met fase problemen.

Maar als je nog geen duidelijke brom hebt gehad dan denk ik niet dat je een ground loop hebt.
Twee versterkers uit fase krijg je een nasale sound van... dit merk je voornamelijk door minder bas en laag-mid weergave. In fase krijg je een vollere sound van. Je hebt daar speciale apparaatjes voor. Zo gebruik ik de 'palmer triage amp selector'.

Maar het zou maar goed kunnen dat je dit probleem kunt oplossen door de + en - van de speaker(kabel) van één versterker om te draaien. (heb ik zelf echter nog niet geprobeerd, wel met één versterker en 2 speakers). Het verschil zal aardig goed hoorbaar zijn.

Ik speel met name over twee versterkers tegelijk om een vollere sound te krijgen. éne versterker vooral goed in de bas, de ander wat meer tophoog... je kunt daarmee veel experimenteren, ik speel wel het liefst met twee versterkers in fase juist vanwege die volheid.

Als het volume toeneemt als je de phaser aanzet kan dit betekenen dat je signaal opeens goed 'gebufferd' wordt. Het is namelijk wel aan te raden om een buffer voor de signaal split te zetten. Anders wordt de sterkte van je signaal een keer zo zwak. Je stuurt het namelijk nu naar twee amps toe. Heb je nog andere pedalen die in feite hetzelfde doen?

muziekschuur
22 september 2014, 03:39
Zoek eens op stereo of WET/DRY of WET/DRY/WET

Rick trodat
22 september 2014, 09:56
Belangrijkste is een goede splitter. Kijk naar lehle of iets dergelijks. Daarna is het een kwestie van experimenteren. Probeer eerst beide versterkers goed te zetten zonder effecten. Maar alles hangt af van datgene wat je wil. Wil je een dirty amp en een cleane amp. wat veel spelers doen? Of wil je modulatie door één versterker laten lopen en de andere clean ( bv alleen met overdrive pedalen) laten lopen. Dat laatste doe ik. Sommige spelen ook met delay die overspringt van de ene naar de andere amp. Belangrijk is wel om beide cabinets dicht bij elkaar te houden om het effect en volume te controleren. Als je 3 meter verder staat is dat erg lastig.

EdJ
23 september 2014, 12:52
Hartelijk bedankt voor de informatie.
Het was(is)idd de bodoeling dat de ene versterker clean is (met tijdseffecten) en de andere vervormd.
In eerste instantie probeerde ik het met een stereo chorus.dat leek goed te gaan totdat ie er plotseling mee ophield.
Mono werkt,stereo niet meer.
Daarna een kastje gemaakt van een stereo plug naar 2 mono pluggen.
Dubbeladerig snoer met monoplug vanuit de gitaar naar stereoplug in het kastje.
Dit geeft wel een heel klein beetje brom,niet storend.
Er blijken toch iets van fase problemen te zijn dus ga ik zoeken naar een goede splitter.
Misschien dat er iets zelf te bouwen is,zal ook eens kijken op diy stompboxes.
Nogmaals hartelijk dank!

muziekschuur
23 september 2014, 13:32
Stereo chorus werkt voor mij altijd...

Bernardduur
23 september 2014, 15:58
Ik werk al jaren met meerdere amps; mijn pedalenbord heeft hiervoor 3 uitgangen (2x effecten en 1x clean). Voor zowel bas als gitaar kan ik zo perfect uit de voeten.

Alle uitgangen (op 1 na) zijn geisoleerd zodat er geen ground loops kunnen ontstaan. Voordeel van de isolatie is dat de fase ook direct om te draaien valt. Zo heb ik nooit fase problemen met verschillende amps. Een uitgang isoleer ik niet omdat anders mijn power supply begint te brommen. Dit doet hij omdat hij geen vast aardpunt kan vinden.

Ik vind het zoveel meer toevoegen. SS en tube combineren bv is gewoon te gek! Ik gebruik mijn gemodde volume pedaal om naadloos te kunnen blenden tussen de amps (of gewoon als standaard volume pedaal).

EdJ
23 september 2014, 23:05
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met alle uitgangen zijn geisoleerd,op één na.
Kun je dat uitleggen aub?
En heb jij er verder geen splitter,lehle oid tussen?

Alvast bedankt

Gearjunkie
24 september 2014, 07:34
Hij bedoelt dat de uitgangen niet met massa aan elkaar verbonden zijn.
Dat is wat bijv wat Lehle ook maakt. Bernard heeft dus inderdaad een splitter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bernardduur
24 september 2014, 08:59
Yep! Ik heb zelf een splitter gemaakt voor de amps en de isolatie daarin zorgt ervoor dat de aardes van de verschillende uitgangen niet met elkaar verbonden zijn (isolatie met een kleine trafo + plastic jacks). De splitter heeft drie voetschakelaars (om ieder kanaal aan en uit te kunnen zetten) en 2x een fase schakelaar (voor de twee geisoleerde kanalen).

De signalen naar de twee effect amps worden gesplit vanaf 1 signaal, de cleane amp is gewoon een extra aftakking van mn pedalenbord (na een booster en een analoge delay) die geisoleerd is zoals boven beschreven.

EdJ
24 september 2014, 12:09
Ok,ik begrijp nu wat je bedoelt.
Heb ondertussen op geofex een splitter gevonden.
Heren,hartelijk dank!

showband
24 september 2014, 13:09
als je met stereoeffecten op je gitaar werkt, en je gitaar is niet zelf stereo. Dan doen effectprocessors wat met je mono gitaarsignaal.
met chorus, delay, flanging, dimension-D, spatial enz effecten knutselen ze met tijd/fase.

twee (2) versterkers zonder effect zijn harder dan een (1) versterker.
maar
twee (2) versterkers met tijd/fase-effect krijgen uitdoving. Waardoor het volume fors zachter kan klinken. En het rotte is....dat het niet eens constant is over tijd en frequentie.

EdJ
13 oktober 2014, 19:19
Dat is nou precies het eigenaardige;een phaser maakt normaal gesproken meestal het volume iets minder.
Bij mij wordt het bij 2 versterkers dus meer,en constant.

Maar goed,eerst bernarddur's oplossing proberen.

showband
14 oktober 2014, 08:43
een echte phaser is fasedraaing in het analoge vlak en dus totaal anders dan flangers/chorus/delay die exact hetzelfde geluid in tijd verplaatsen.
Voor goede uitdoving is het signaal die een analoge phaser geeft niet geschikt. Het originele signaal lijkt niet op het in fase gedraaide signaal.

Het is afhankelijk van het resultaat van jouw phaser of dat het signaal boost.

EdJ
24 oktober 2014, 12:39
Fijn dat je wat schrijft hoor.
Ik kan er niets mee maar fijn dat je wat schrijft.

guitaraddict
24 oktober 2014, 14:12
Heb ondertussen op geofex een splitter gevonden.

Laat eens horen hoe die bevalt! Ben benieuwd of de kleine trafootjes het laag goed doorlaten.

Zelf heb ik een splitter gemaakt met trafo's van Sowter (UK) veel groter en ook duurder omdat ik niet zo'n vertrouwen had in Geofex schema. Maar ik kan me dus vergist hebben.

Succes met je project.

HaroldA
24 oktober 2014, 14:21
Laat eens horen hoe die bevalt! Ben benieuwd of de kleine trafootjes het laag goed doorlaten.

Het laag gaat niet door die trafo's; het is een galvanische scheiding van ground.

guitaraddict
24 oktober 2014, 15:40
Het laag gaat niet door die trafo's; het is een galvanische scheiding van ground.

http://www11.pic-upload.de/thumb/24.10.14/c1zfnp8pkpwp.gif (http://www.pic-upload.de/view-25033668/humfree-splitter-2-RG-geofex.gif.html)


Het signaal gaat toch door die trafo's ? Of zie ik dat niet goed? Dan is het frequentiebereik van de trafo toch belangrijk?

Alf

HaroldA
24 oktober 2014, 15:46
Het signaal gaat toch door die trafo's ? Of zie ik dat niet goed? Dan is het frequentiebereik van de trafo toch belangrijk?

Alf

Note to self: altijd eerst het schema checken ipv uit "geheugen" te reageren ... :hide:

EdJ
23 november 2015, 00:58
Sorry,helemaal vergeten te reageren.
Ik heb uiteindelijk een bakje van Lehle gekocht.
Het ding heet dual SGOS.
Was niet goedkoop maar ik heb er erg veel plezier van.

hefke
23 november 2015, 07:16
Maar is het probleem hier ook mee opgelost?

EdJ
25 november 2015, 15:40
Ja compleet.