PDA

View Full Version : SG wiring probleem



Rewind
21 september 2014, 18:05
Hoi!

ik heb hier een SG voor me liggen die niet meer werkt. De bedrading lijkt echter goed aangesloten. Er komt geen signaal uit (heeeeel zacht bij versterker op vol volume).


Weerstand tussen de tip en sleeve:
Switch op: rhythm 547kOhm
-middle 268 kOhm
-treble 527 kOhm
Met alle pots open.

Direct gewired (element naar output):
Bridge werkt zonder problemen en meet dan 17kOhm
Kabeltje neck is te kort om te proberen maar meet 12 kOhm

Nu geprobeerd met enkel volume pots, geen tone pots, weer geen geluid.


't stomme is, voordat er aan geknutseld is (originele wiring met dependent volume controls) deed ie t prima.

https://imagizer.imageshack.us/v2/735x551q50/538/IBZUsA.jpg

https://imagizer.imageshack.us/v2/502x669q90/537/hB0PRi.jpg

Dit zou het zelfde moeten zijn als dit:
http://www.dominocs.com/Gibson/WiringLibrary/wiringModernInd.jpg
Maar weet ook niet hoe ik dit het best door kan meten.
Kunnen jullie wat handvatten bieden?
Bij voorbaat dank.

Gearjunkie
21 september 2014, 18:52
Heb je een multimeter? Zet deze op de 'door-piep-stand' en kijk of er verbinding is tussen tip en sleeve van een in de gitaar ingeplugde kabel.

Bij de 2 onderste pots op de foto zie ik geen verbinding met massa.
Edit, die zit er wel, maar dan met een onnodige draad. Gebruik zo min mogelijk draad voor je bouwsels, dus even de 'lug' omkrullen naar het deksel en vast solderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
21 september 2014, 19:13
Tussen de tip en sleeve meet ik 527 kOhm
Zal kijken of ik die stukjes draad kan inkorten volgens mij gaan ze niet ver genoeg omgebogen. Weet dat de originele wiring ooit ook via draad ging (mantel van deksel naar deksel volumepot en kern van lug naar volumepot)/

Gearjunkie
21 september 2014, 19:16
Ik was bang, of hoopte dat je juist geen weerstand zou meten. 527K is wel heul errug veul. Wat als je met de schakelaar speelt?
Lijkt alsof je enkel een potmeter meet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
21 september 2014, 19:28
rhythm 547kOhm
middle 268 kOhm
treble 527 kOhm

Met alle pots open.

't stomme is, voordat er aan geknutseld is (originele wiring met dependent volume controls) deed ie t prima. Is het mogelijk dat de soldeerbout te heet heeft gestaan en iets is doorgebrand ofzo? Ik heb de pots doorgemeten, die leken in orde.

Gearjunkie
21 september 2014, 19:36
Er klopt iets heel erg niet. Ik zou ongeveer 10K, wellicht iets meer verwachten.
Soldeerbout mag heet, het de de tijd die je iets warmstookt die schade maakt.
Neem een goede overzichtelijke layout van het web en loop alles daarmee goed na.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
21 september 2014, 19:37
Bij nader inzien lijkt de tone pot van de neckpickup niet helemaal lekker. Zou hier het probleem in kunnen zitten? Tussen de middelste en linker (ongebruikte) lug meet ik 0 tot 500kOhm, andere combinaties van lugs geven niks.

Gearjunkie
21 september 2014, 19:39
Nee. Zet voor de grap eens ee pickup direct op de output.
Je condensatoren heb je op een andere lug gezet als je naar je layout kijkt.

Nog een edit, hoe gaat je signaal vanaf de volumepots naar je switch?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
21 september 2014, 20:17
Bridge werkt zonder problemen en meet dan 17kOhm
Kabeltje neck is te kort om te proberen maar meet 12 kOhm
t gaat dus daarna mis. Schakelaar werkt ook, geen onnodige weerstand daar.
Zoals op de foto mat ik geen weerstand tussen alle aardes, dus die draden waren ook in orde. Miss de condensators tussen de volume en tone pots?

Gearjunkie
21 september 2014, 20:40
Maar die rode draden brengen je signaal van de pots naar je switch? Het lijkt op de foto dat die aan de massa liggen op de deksel van de pots.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
21 september 2014, 20:43
Klopt, die verbinden alle deksels, zodat alles geaard is. (dunne rode draden)
Nadeel is dat de draad van de neckpickup ook rood is en ook de draad die van de bridge volumepot naar de switch is rood, maakt het iets lastiger te zien.

Gearjunkie
21 september 2014, 20:46
Ik bedoel expliciet hoe je van je pots(volume) naar je switch gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
21 september 2014, 21:05
van de middelste lug naar de switch (kern) (via de mantel de ground van de switch aan de deksel)

De ground van de output en de ground(deksels) van de twee volumepots zijn dus via de ground van de switch met elkaar verbonden. Daarnaast zijn alle deksels en ground-lugs (bij allen lug 1) via de dunnere rode draad met elkaar verbonden.

Gearjunkie
21 september 2014, 21:07
ok


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
21 september 2014, 22:01
Wat info aan originele post toegevoegd. Inmiddels enkel volumepots aangesloten, geen tone pots; weer geen geluid.
Weerstanden bij rhythm, middle, treble weer 519, 263 en 533 kOhm.

Gearjunkie
21 september 2014, 22:07
dat brengt je dicht bij je probleem dan 😉
Hot van humbucker linker lug, andere kant aan massa, dus ook de rechter lug.Loper, dus middelste lug gaat naar je switch. De centrale aansluiting van je switch aan de tip van de output.
Switch behuizing aan massa.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

obiwanjacobi
22 september 2014, 07:38
Het ziet er naar uit dat je een aardlus heb gemaakt. Als ik alle rode draden volg van de pot-behuizingen kan ik rondjes blijven lopen. Verwijder dus iig 1 van die rode draadjes...

Rewind
22 september 2014, 15:39
Die rode draden zijn inmiddels weg, enkel
pickup -> kern linker lug volumepot, mantel pickup en rechterlug naar deksel.
Middelste lug volumepot -> kern naar switch, mantel van deksel naar ground van switch
De ground van de brug zit dan nog aan de ground van de switch en van de switch gewoon naar de output. Dus geen lus en toch werkt het niet :S

HaroldA
22 september 2014, 15:50
Een aardlus zorgt heel, heel misschien voor wat brom, niet voor niet-werkende outputs ;) Zit er overigens geleidende lak in de cavity? Dan zijn die draden helemaal overbodig.

Gearjunkie
22 september 2014, 15:56
Heb je niet de verkeerde kant van de switch aan massa gelegd?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
22 september 2014, 16:09
Nee leek me ook dat aarding voor de rest het probleem niet zou moeten zijn. De lak zal niet geleidend zijn, is een goedkope epi sg.
De switch is voor de rest niet veranderd, nog gelijk als vanuit de fabriek. Huidige situatie:
https://imagizer.imageshack.us/v2/562x939q90/911/oaFk4l.jpg

https://imagizer.imageshack.us/v2/1280x766q90/537/F30eDq.jpg

Plant
22 september 2014, 19:30
Je kunt je versterker (op een laag pitje!) natuurlijk als signaaltracer gebruiken.

Maak gewoon even een lange draad aan de hete kant van de outputjack en ga alle punten af.

- Hoor je met je vinger op de draad brom? Zo nee, jack kortgesloten.
- Is dat ok, komt er rechtstreeks uit de elementen signaal?
- Zo ja, komt dat ook door de potmeters heen?
- Zo ja komt het ook door de switch heen?

Rewind
22 september 2014, 21:38
Het gaat mis bij de potmeters. Elementen op switch naar output werkt gewoon. Het ground verhaal gewoon zo aangesloten gelaten als op de laatste foto's, alleen even de draden van lug 2 en lug 3 aan elkaar geknoopt.
Maar zouden dan beide potmeters kaduuk zijn? Dat er ééntje sterft kan ik nog in komen, maar twee tegelijk? En zou dat kunnen van de hitte van een soldeerbout? Een andere reden zou ik niet weten.

Oh, ik kom er zojuist achter dat er wel geleidende verf is gebruikt in de cavity. Leg de pinnen van m'n multimeter even neer en meet ineens maar 3kOhm weerstand.

Volumepots doorgemeten:
Pot 1
Vol open: lug 1 en 2 553kOhm, lug 1 en 3 600kOhm, lug 2 en 3 niks/blijft heen en weer springen tussen paar honderd en paar duizend kOhm
Helemaal dicht: 1 en 2 0kOhm, 1 en 3 niks, 2 en 3 585kOhm
Pot 2
Alles ongeveer het zelfde, maar helemaar dicht meet ik tussen 2 en 3 niks/blijft heen en weer springen tussen 400 en 1400 kOhm

Gearjunkie
22 september 2014, 21:43
Dat lijkt wel te kloppen dus. Het zit hem in de manier van aansluiten. Ik vermoed dat je ergens je signaal aan massa hangt.
Nu kan je wel wat soldeeroefening gebruiken, dus sloop alles eruit en maak het volgens een duidelijke en betrouwbare layout gewoon opnieuw zou ik zeggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
22 september 2014, 21:54
Volumepots doorgemeten:
Pot 1
Vol open: lug 1 en 2 553kOhm, lug 1 en 3 600kOhm, lug 2 en 3 niks/blijft heen en weer springen tussen paar honderd en paar duizend kOhm
Helemaal dicht: 1 en 2 0kOhm, 1 en 3 niks, 2 en 3 585kOhm
Pot 2
Alles ongeveer het zelfde, maar helemaar dicht meet ik tussen 2 en 3 niks/blijft heen en weer springen tussen 400 en 1400 kOhm

Ik weet niet wat je lug 1 en lug 3 noemt (welke zit aan massa)? Ik krijg het idee dat je de potmeters andersom bedraad hebt en dat er mogelijk in stand '0' juist geluid uit komt. Door het logartimische gedrag dat dan ook andersom zit heb je een heel abrupt regelgedrag tegen de klok in, van 10 naar 1 bijna niks en dan ineens van 1 naar 0 bijna alles.

Rewind
22 september 2014, 22:17
Ik weet niet wat je lug 1 en lug 3 noemt (welke zit aan massa)? Ik krijg het idee dat je de potmeters andersom bedraad hebt en dat er mogelijk in stand '0' juist geluid uit komt. Door het logartimische gedrag dat dan ook andersom zit heb je een heel abrupt regelgedrag tegen de klok in, van 10 naar 1 bijna niks en dan ineens van 1 naar 0 bijna alles.

http://www.beavisaudio.com/techpages/Pots/images/Potentiometers-front-back.png

1 hing aan de aarde, 2 ging naar de switch, 3 op het element

Inmiddels volumepot op neckpickup weer aangesloten, bridge nog direct.
Bridge werkt nog, neck niet meer...

Voor de gein lug 2 en 3 omgedraaid, dus 1 aarde, 2 element, 3 switch: nogsteeds niks

Plant
22 september 2014, 23:11
http://www.beavisaudio.com/techpages/Pots/images/Potentiometers-front-back.png

1 hing aan de aarde, 2 ging naar de switch, 3 op het element

Is correct.


Inmiddels volumepot op neckpickup weer aangesloten, bridge nog direct.
Bridge werkt nog, neck niet meer...

Riekt naar brak soldeerwerk. Misschien isolatie weggemolten en element kortgesloten.


Voor de gein lug 2 en 3 omgedraaid, dus 1 aarde, 2 element, 3 switch: nogsteeds niks

Nee, da's het verschil tussen 50's wiring en modern wiring als ik me niet vergis. Ik bedoelde in mijn post helemaal andersom bedraad, dus 3 en 1 verwisseld. Maar dat kan bijna niet (hoewel... sommigen zijn tot alles in staat :hide: ;) )

Rewind
22 september 2014, 23:57
Hmm, wat raar dan, want had t omgesoldeerd, werkte niet. Losgehaald om te testen, werkte wel. En weer vastgesoldeerd, werkte weer niet. Dan zou los t element ook nog kortsluiting maken, ga ik morgen eens testen.

Rewind
24 september 2014, 11:58
Als ik t vandaag niet voor elkaar krijg, weet ik t ook niet meer. Zou t echt slecht soldeerwerk zijn? Had er nog wel zo m'n best op gedaan. De soldeer zal ook wel goed geleiden lijkt me (skandia 1,5 mm electro soldeer). Poging 97 dan nu maar :P

Als ik de draad die van de vol pot naar de switch gaat doormeet, meet ik 16 kOhm tussen mantel en kern. Dat is niet goed lijkt me, toch?
Inmiddels draad verwijderd, de signaal en ground van de switch zelf meet 16 kOhm. Maar alleen tussen neck en ground. De bridge zit nog direct naar de switch, werkt gewoon en meet niks raars.

Rewind
24 september 2014, 13:26
Inmiddels alles losgehaald, doorgemeten en de volumepots weer aangesloten.
De kabels waren goed, nergens contact tussen mantel en kern. Switch was goed, nergens contact tussen signaal en ground, switchen tussen signaal werkt goed.
Volumepots weer aangesloten (1 ground, 2 switch, 3 elementen), switch aangesloten op pots en output. Niks. Gewoon weer helemaal niks.
Weerstand op de output gemeten, weer 536, 263 en 516 kOhm (neck, middle, bridge op switch)

op de lugs van de pots gemeten 1 en 2 gaan van 0 tot +/-260 bij beide pots, 2 en 3 gaan van 0 tot +/-270 bij beide pots. Zou dit niet 500 moeten zijn? Tussen 1 en 3 meet ik bij beide pots tussen de 10 en 20 kOhm.

Gearjunkie
24 september 2014, 13:41
Waar woon je? Laat er even iemand met ervaring naar kijken zou ik zeggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
24 september 2014, 13:49
Den Haag, net inderdaad maar even een oproep op m'n facebook gedaan.

HaroldA
24 september 2014, 13:54
Den Haag.

Cluseau:
* http://www.amps-unlimited.nl
* http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?20718-cluseau

Gearjunkie
24 september 2014, 14:04
Cluseau, Orpheo

of kijk eens naar dit plaatje, duidelijker wordt het niet:

http://home.provide.net/~cfh/humbuck.gif

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
24 september 2014, 14:46
Heb pm's gestuurd.
Zoals op het plaatje is precies zoals het zat.
Ik denk toch dat er iets raars gebeurt in de potmeter. Inmiddels ook op zoek gegaan naar de pots van m'n oude gitaar, ga ik die eens testen.

HaroldA
24 september 2014, 14:53
Ik denk toch dat er iets raars gebeurt in de potmeter.

Als de weerstand gewoon varieert met het draaien is daar niets mee aan de hand.

Gearjunkie
24 september 2014, 16:15
Precies, maar hij lijkt niet over het element te staan gezien zijn hoge aflezing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
26 september 2014, 15:31
Gevonden!
De pots zijn idd niet helemaal lekker. Dit zou kunnen komen omdat m'n soldeerbout te warm stond? (350 graden) Bij de pots merk ik dat de lug niet goed contact maakt met de print. Direct op de print meet ik tussen 1 en 3 netjes 500k, op de lugs meet ik helemaal niks.
Inmiddels met hulp van wat slooponderdelen van een oude gitaar iig de twee volumes en 1 tone weer werkend, mis nog een pot voor de tweede tone.

Gearjunkie
26 september 2014, 15:42
Een wijze Hagenees van dit forum heeft mij geleerd dat dit kan komen als je de moeren te strak aandraaid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rewind
3 oktober 2014, 13:08
Effe nog een update. De gitaar is weer terug bij 't baasje. Nieuwe pots erin, drie van de vier deden niet meer wat ze moesten doen (tussen lug een en drie meette ik niks meer, op de print zelf nog 500). Oorzaak heb ik geen idee van, maar het is in ieder geval weer een leuk projectje geweest.

HaroldA
3 oktober 2014, 13:14
Oorzaak heb ik geen idee van.

Vaak is dat te lang, of op de verkeerde plaats verhitten.