PDA

View Full Version : Soundholetuner van Korg, is het wat?



miyaru
21 september 2014, 16:36
Hallo muziekvrienden/vriendinnen,

Ik zag dit:
http://www.bax-shop.nl/stemapparaat/korg-rp-g1-rimpitch-tuner-voor-klankgat-gitaar
Ik vroeg me af of het werkt en of het de klank van je gitaar beinvloed omdat het bij het klankgat zit?
Heeft iemand al ervaring met het produkt?

Robin.

TopRob
22 september 2014, 11:28
Ik heb sinds een paar weken deze Korg Rimpitch. Hij werkt prima, zelfs met mijn 12-snarige gitaar. Van beïnvloeding van het geluid is geen/nauwelijks sprake. De tuner werkt snel en nauwkeurig en heeft duidelijk zichtbare led's. Echt een aanrader!

miyaru
22 september 2014, 12:35
Dank je, ik ga er denk ik ook maar voor!

Robin.

Harald
22 september 2014, 12:35
Volgens specificaties is dat ding NIET chromatisch, en heb je zo te zien alleen standaardstemming. Klopt dat?

Dat zou wat mij betreft een reden zijn om het ding absoluut niet te willen, sterker nog, een reden om hem af te raden. Stemapparaatjes moeten gewoon alleen een chromatische stand hebben. Ik zie beginners veel te veel worstelen met het stemmen. Vaak blijkt dan weer dat het stemapparaat op ukelele o.i.d. staat. Zit er eens een snaar echt ver naast is het met de gitaarstand op het stemapparaat alsnog ellende omdat ze dat niet in de gaten hebben.

En last, but not least, op een akoestische gitaar zijn alternatieve en open stemmingen toch echt wel heel leuk. Speelt op elektrische al wat minder, maar die hebben geen klankgat. En zelfs dan, slide in open stemming is ook gaaf.

miyaru
22 september 2014, 13:00
Er is ook nog de chromatische de http://www.bax-shop.nl/stemapparaat/korg-rimpitch-c-chromatische-ak-gitaar-tuner die is wellicht meer aan te raden.....

Robin.

miyaru
22 september 2014, 14:01
Ik heb de chromatische besteld, komt in een week of drie...... afwachten dus!

Robin.

ps. ik houd jullie op de hoogte hoe het werkt.

XTZ
22 september 2014, 14:34
(...) Ik zie beginners veel te veel worstelen met het stemmen. Vaak blijkt dan weer dat het stemapparaat op ukelele o.i.d. staat. Zit er eens een snaar echt ver naast is het met de gitaarstand op het stemapparaat alsnog ellende omdat ze dat niet in de gaten hebben. (...)

Eens, maar aan de andere kant zie ik even vaak beginners die de gitaar perfect gestemd hebben, maar dan niet op de juiste noten, wat je dus eerder met een chromatische hebt.

Harald
22 september 2014, 16:38
Wel zo handig als ze gelijk weten welke snaar wat is in standaard stemming.

Een Aap Die Geen Banaan Eet

zie dat maar eens te vergeten


Maar belangrijker nog dan de problemen met een snaar die er een kwart naast zit, de mogelijkheid om het ding ook voor andere stemmingen te gebruiken. Al is het maar alles een halve toon lager a la SRV of Hendrix.

mountainman
22 september 2014, 19:04
Kan die tuner tegen een stootje? Op die plek zou ik er met een plectrum regelmatig tegenaan meppen.

miyaru
22 september 2014, 19:10
Mmm, valt binnen de soundhole op de twee lipjes na, dus dat moet wel goed gaan!

Robin.

Plant
22 september 2014, 19:19
Kan die tuner tegen een stootje? Op die plek zou ik er met een plectrum regelmatig tegenaan meppen.

Kwestie van aanslagtechniek. Er zijn mensen die het presteren in no-time de lak rond het klankgat bij de hoge E eraf te spelen. Dat hoeft helemaal niet.

Harald
22 september 2014, 19:31
Ik anker nog wel eens met mijn ringvinger op de hoge e snaar. (Mijn vingers zijn te kort om comfortabel op de slagplaat te ankeren) Daar komt die slijtage bij de hoge E vandaan, niet van plectrum. Dat raakt de gitaar precies op de plek waar de slagplaat zit. Gitaar klinkt er niet minder om. Amateurs betalen kapitalen voor een kopie van een gitaar die tig jaar op tournee is geweest. Als prof heb ik daar het geld niet voor. Ik moet hem gewoon zelf relicen.

Eko
22 september 2014, 21:38
Live gebruik ik een feedbackbuster ( zo`n mooie rubber dop ) en daar past dit niet bij.......
Liever een losse tuner op de kop. Kun je ook nog eens makkelijker uitlenen aan iemand die hem vergeten is en op een tweede ( derde enz) gitaar gebruiken. Ook elektrisch te gebruiken.

miyaru
24 september 2014, 17:14
@Eko, daar heb je goede punten...... Ik heb maar één akoestische en speel niet op podia. Alleen thuis, of eens in de week op les.

Als ik weer op podia ga spelen neem ik mijn 19" Korg racktuner mee.

De Rimpitch komt pas in begin december, levering is vertraagd - ik houd jullie allen op de hoogte al ie er is!

Robin.

Swaag
24 september 2014, 19:04
Ik heb al een tijd die gewone Rimpitch en vind het met name thuis toch wel goed werken. Idd alleen standaard tuning, maar als alle snaren goed staan is het nu ook weer niet zo lastig om vanuit standaard naar sommige andere stemmingen te gaan.
Hij werkt erg snel en nauwkeurig, en zit mij niet in de weg.

Harald
24 september 2014, 19:12
Open G en D gaat op zich prima. Open C# wordt al lastiger omdat je dan alle snaren moet aanpassen. Maar die typische Michael Hedges stemmingen wordt een heel ander verhaal. Dan moet je vaak al eerst terug naar standaard om niet al te zeer de draad kwijt te raken.

Een leerling speelt nu een arrangement van Sungha Jung. Stemming (uit mijn hoofd) CGDGAD. Voor mij nog niet zo lastig. Moet er dan wel aan denken te beginnen met de B snaar. Maar dat wordt toch al snel tricky. Stond je al in één of andere alternatieve stemming, dan wordt het een ander verhaal.

Overigens tip voor de lage C, 7e frets flageolet op de lage E snaar gelijk aan de open G. Ben die tip nog nergens anders tegen gekomen trouwens.

Swaag
24 september 2014, 19:33
Ik ben ook wel eens bezig geweest met stemmingen van o.a. David Crosby en Joni Mitchell, en dan heb je aan een Rimpitch weinig idd.
Maar het gros van de (thuis)gitaristen komt niet verder dan standaard stemming en misschien iets in drop D.

miyaru
24 september 2014, 19:59
@Swaag: daarom heb ik de chromatische besteld,kan je nog alle kanten op.

Robin.

miyaru
24 september 2014, 20:01
Uhhh, niet dat ik het allemaal al ken en kan hoor, maar wellicht in de toekomst........

Robin.

-Martijn-
24 september 2014, 20:05
Als ik weer op podia ga spelen neem ik mijn 19" Korg racktuner mee.

Naar mijn idee zijn de kleinere stemapparaatjes van tegenwoordig nauwkeuriger dan die Korg racktuners van 10-15 jaar geleden. Ik zou er eentje kopen om zowel thuis als op het podium te gebruiken.