PDA

View Full Version : Nieuwe pickguard samenstellen... Help? :-)



Rooker
19 september 2014, 19:18
Ik wil dus een nieuwe slagplaat gaan samenstellen voor mijn USA Deluxe strat met rosewood toets en Alder body.
Ik ben geen fanboy van Biffy Clyro (Siemon Neil) maar wil zijn gitaren wel even noemen om mijn wens duidelijk te maken. Wat ik erg mooi vind is dat hij in 1 nummer van het prachtig clean naar knetter hard gaat. Maar het blijft altijd strak en bij elkaar. Nu hoef ik geen copie van hem maar zoek ik wel pickups (single coils) met die eigenschap. Echt Fender clean maar ook een bak gain aankunnen. Zelf dacht ik misschien aan Fender cs 69's...

Anyone?? Ik zie door de elementenbomen het Pickups bos niet meer. Alle soorten met eigen demotje en babbeltje. Maar wat werkt er nu echt? Owja.... Ongeveer voor het budget van een setje Fender cs pickups...

Alvast erg bedankt!

Hotpepper01
19 september 2014, 20:16
Laat ik nou denken dat het om een slagplaat te doen was...tikkie misleidende topic titel :(

Rooker
19 september 2014, 20:24
Nou... Er staat Pickguard samenstellen en dat is waar ik mee bezig ben. Het balangrijkste bestanddeel zijn voor mij de pickups maar ook sta ik open voor adviezen voor gave wiring diagrams die erg goed bruikbaar zijn.

dunhill1
19 september 2014, 20:32
Voor meer gain is een midboost setje van fender heel praktisch.
Zit standaard in claptonstrat maar is ook los te verkrijgen.
Geeft een boost van 20db.

denis.hermans
19 september 2014, 21:00
Cs 69 pu zitten standaard in mijn mim classic player 60 strat. Ik ben heer zeer tevreden over. Je kan hier zowel mooi clean mee spelen en ook met de nodige drive. Zou dus een prima keuze zijn.

denis.hermans
19 september 2014, 21:02
... Tenminste als je niet echt high gain bedoelt. Maar dan zou je niet voor een strat kiezen denk ik dan..

telerocker
19 september 2014, 22:27
Ik heb Bare Knuckle Irish Tours in mijn main strat zitten, gecombineerd met een Crawler, die ik kan splitten. De IT's klinken clean erg mooi, nog voldoende woody, maar kunnen ook een flinke bak gain aan. Voor de bridge zou met de pickup meteen een baseplate bestellen voor wat meer ballen.

jimihattricks
20 september 2014, 10:36
Niet al te bekend met Biffy en Simon, maar een snelle google search ('Simon Neil gear') suggereert dat Simon geen eenvoudige gitaar-plug-amp guy is.
Er staan allerlei amps tegelijk te branden en dan hangen er bovendien nog tig pedalen voor...
Kortom: zijn pickups zijn slechts één van vele factoren die zijn sound beïnvloeden.
That being said - deze kerel heeft blijkbaar een Squier sig waar een combinatie van alnico III en V single-coils op zijn gemonteerd.

mikeyaxeman
20 september 2014, 14:21
Hier ook CS 69ers in mijn Squier zitten.
Kunnen idd heel goed clean als ook overdrive aan.
Heerlijk setje!

Rooker
20 september 2014, 21:36
De Pickups in de strats van Simon Neil zijn Toneriders pure vintage. Ook die in de sig Squier. Maarja, waar koop je die dingen. Ik ben idd ook erg gecharmeerd van de Irish Tours maar die zijn wat duurder en ook niet overal te krijgen.

Ik ga nu even proberen of ik aan de Toneriders kan komen, als iemand me daar nog bij kan helpen ben ik je erg dankbaar.

De midboost set lijkt me ook gaaf. Je hebt ook de passieve tbx control van fender. Is dat een toevoeging? Want dan hoef ik geen batterij te gebruiken. Ik haal namelijk de overdrive en boost uit mijn pedalboard en dan is actief misschien overbodig. Maar een tonepod waar je de frequenties beter mee kan mixen zonder de helderheid te verliezen (als bij de S1 switch van Fender) vind ik heel interessant!! Heeft iemand daar ervaring mee?

pasqual
20 september 2014, 22:28
Je zou Marktplaats goed in de gaten moeten houden voor de Toneriders. Er staat momenteel een setje City Limits op MP:http://link.marktplaats.nl/m849674380 . Deze zijn niet helemaal hetzelfde als de Pure Vintage. Ik heb zelf ook een setje Pure Vintage in mijn mainstratje. Ik heb trouwens het brugelement vervangen voor een keramisch exemplaar met een lage output ( herkomst onbekend maar goeie kwaliteit ). Dit heb ik gedaan voor het erg scherpe karakter van het Tonerider brugelement. Het was een gok maar het pakt verdomd goed uit. Ik denk dat de truuk er vooral in zit dat je single coils pakt met een vrij lage output ( vintage ), zodat het clean lekker helder blijft en je redelijk wat gain kunt gebruiken waarbij je veel definitie houdt in je geluid. Voor mij werkt het in ieder geval!

Rooker
21 september 2014, 07:32
Het toeval wil dat ik gisteren geboden heb op die city limits. Dank voor de tip!! Qua omschrijving zijn ze precies wat ik zoek. Alleen het meest word er over dr pure vintage gesproken.

obiwanjacobi
21 september 2014, 07:37
De midboost set lijkt me ook gaaf. Je hebt ook de passieve tbx control van fender. Is dat een toevoeging? Want dan hoef ik geen batterij te gebruiken. Ik haal namelijk de overdrive en boost uit mijn pedalboard en dan is actief misschien overbodig. Maar een tonepod waar je de frequenties beter mee kan mixen zonder de helderheid te verliezen (als bij de S1 switch van Fender) vind ik heel interessant!! Heeft iemand daar ervaring mee?

Gerelateerd:
Ik heb op mijn eigen-bouw gitaar een push-pot zitten waarmee ik alles uitschakel. Het signaal gaat direct van de 5-way switch naar de output. Geen volume, geen tone. En je hoort het - nog net effe iets fijner en helderder. Leuke bijkomstigheid is dat je een instelling met je volume en tone kan maken en kan wisselen tussen voluit en die instelling.

Nou moet ik erbij zeggen dat het om een humbucker (DiMarzio) en een dual-rail (DiMarzio) element gaat met 500k pots. Ik weet niet wat het verschil is voor single coils met 250k pots.

Als alternatief heb je ook van 7ender tone pots die zich op het eind (helemaal open-helder) loskoppelen van het circuit: zou ik zeker overwegen als je toch iets nieuws aan het maken bent.
http://www.fender.com/guitar-bass-parts/controls-and-switches/250k-no-load-split-shaft-potentiometer-vol-or-tone/

[2c]
Marc

Rooker
21 september 2014, 09:40
Ja goede tip. Deze Fender pot zit ook al standaard in de pickguard die nu op mijn deluxe zit. Bij standje 10 voel je een klikje en dan staat de pod als het goed is in bypass. Maar ik zoek juist een pod die iets meer kan. Wat ik al zij heb ik naar een passieve serie van Fender TBX control gekeken. Deze schijnd in middelste stand ook bypass te staan. Draai je hem dan naar links krijg je meer hoog en naar rechts meer bas. Zo kun je de suggestie wekken dat je iets kunt boosten of jezelf juist iets uit de mix draaien. Ook lijkt het me lekker om met veel gain een beetje meer bas in te kunnen draaien. Of zie ik dit verkeerd en is het niets??

Die pod waar jij het over hebt kan ik misschien wel gebruiken voor de middel en nek pickup.

Rooker
21 september 2014, 09:45
Als volume pod was ik gecharmeerd van de Seymour Duncan solderless. Dit omdat ik wel vaker wil experimenteren maar een redelijke kneus ben met solderen. Iemand daar al ervaring mee. Ze beloven dat het net zo goed werkt als een nagenoeg perfecte soldeer....?

Maarja zo hier ook een dilemma, want ook de snel reagerende YJM signature pod lijkt me te gek voor swells enzo. Ik gebruik namelijk geen volume pedaal.

pasqual
21 september 2014, 11:17
Een YJM signature pot (met een t! van potmeter)??? Het moet niet gekker worden!;):crazyhappy:

obiwanjacobi
21 september 2014, 11:36
Draai je hem dan naar links krijg je meer hoog en naar rechts meer bas.

Dat kan niet met een passief circuit. Je kan nooit "meer" van iets krijgen zonder versterking. Je kan wel andere zaken weg halen waardoor de nadruk op een andere frequentie komt te liggen, maar het is altijd "minder".

Om die reden zou ik het nooit doen - zou ik eerder die actieve mid-boost plaatsen. Maar dat is maar mijn mening...

Marc

Brum
21 september 2014, 12:22
Als er nu één gitarist is die helemaal niet zo bezig is met z'n gear, dan is het Simon Neal wel. Die strats van hem zijn redelijk standaard, met zelfs een aantal Mexicaanse stratjes, helemaal origineel. Ook wat betreft pedalen, hij is daar echt niet zo mee bezig. Een paar Boss pedaaltjes en that's it. Geen racks, geen moeilijke versterkers, geen tropische verzameling aan pedalen en gitaren, toch zeker niet voor een gitarist van een grote act als Biffy Clyro. Het zit 'm echt gewoon in z'n spel, hij speelt gewoon heel dynamisch. Wat zacht moet, is ook echt zacht, wat hard moet, is ook echt hard. Ik weet niet of je 'm wel 's live hebt gezien, maar dan begrijp je wat ik bedoel. Mocht je zijn gain geluid ongeveer willen benaderen, pedaaltjes stacken en hard aanslaan over een redelijk cleane versterker, dat is wat ie grotendeels doet. Met het vervangen van je elementen en verdere aanpassingen ga je het met zekerheid niet redden, gegarandeerd. Dat is misschien iets wat je niet wilt horen en lezen nu, omdat je al op een bepaald spoor zit, maar je gaat er met zekerheid achter komen.;)

Rooker
21 september 2014, 16:39
Huhhh... Je moet hier altijd wel veel herhalen he:makeup:..
Het is niet het copiëren van Simon zijn sound wat ik zoek.
Ik zoek pickups die met veel gain overeind blijven en die clean de vintage sprankel gewoon hebben.
Even als voorbeeld. Mijn huidige slagplaat bevat Fender SCN's. Deze pickups speel ik met gemak metal riffs mee alleen clean vind ik dat de sprankel net wat afgevlakt word. Vind ze net niet vintage klinken maar met veel gain blijven ze goed overeind.
Nu ik toch een nieuwe slagplaat ga maken omdat ik alles in zwart wil. Wil ik nu eens iets anders proberen. Andere pickups en andere electronica. De S1 gebruikte ik namelijk nooit omdat wanneer die ingeschakeld was alles erg afgevlakt word, dat vond ik niet mooi. Vandaar dat ik daarin ook iets anders wil.
De strats waar Simon Neil op speelt is daarom voor mij totaal niet interessant. Ik noem hem enkel omdat hij net als ik ook zo eigenwijs is om metal met singlecoils te spelen. Uiteraard iets getalenteerder dan ik.;)
Anyway.... Ik ga mezelf nu dus een setje Toneriders City Limits aanschaffen omdat ik denk dat de omschrijving wel bij me past. Iemand daar ervaring mee??

Rooker
21 september 2014, 19:12
Om die reden zou ik het nooit doen - zou ik eerder die actieve mid-boost plaatsen. Maar dat is maar mijn mening...

Marc


Hmm... Daar zit wat in ja.. Maar dat is gelijk een hele set van Euro 75,=. Dan heb ik niet meer de mogelijkheid om bijvoorbeeld de soldeervrije volumepod van SD te proberen. Maar die boost is dan misschien wel veel bruikbaarder.

Past dat apparaatje wel in mijn deluxe body? Of moet ik dan gaan hakken?
En is het dan noodzakelijk om de hele body routing te shielden?

Brum
22 september 2014, 10:12
Huhhh... Je moet hier altijd wel veel herhalen he:makeup:..
Het is niet het copiëren van Simon zijn sound wat ik zoek.

Ik had het wel begrepen hoor. Ik vond het alleen grappig dat je uitgerekend Simon Neil uitkoos als voorbeeld, want een beter voorbeeld is er wat mij betreft niet dat het niet in het vervangen van allerlei dingetjes in je setup zit. Echt alles is standaard bij hem en zit 'm in de dynamiek van spelen. Da's dus een tip, voor je verdwaald in je zoektocht. Been there, done that en ik verdwaal nog wel 's.

Rooker
22 september 2014, 13:58
Dat begrijp ik ook wel. Maar nogmaals....

Ik ga nu eenmaal een nieuwe slagplaat creëren omdat ik een andere kleur wil en de huidige me niet aanstaat. Klinkt clean niet naar mijn zin en de extra's die er op zitten naar mijn mening niet van meerwaarde zijn. Mijn huidige plaat laat ik in originele staat en daarom ben ik aangewezen op een nieuwe. En waarom als ik lid ben van een forum zou ik niet eerst even hier vragen naar een leuke inrichting maar zelf het wiel opnieuw uitvinden.
Jij post nu 2 keer in dit topic met reacties die voor mij totaal irrelevant zijn. Post dan niet... Want nu gaat het topic langzaam ombuigen in wat Simon Neil met zijn gitaren doet.

On topic:

Ik heb nu dus de zwarte slagplaat en de Tonerider City Limits in bestelling.

Nu rest nog de electronica.

Ik heb even gekeken naar de 25db boost set van Fender. Lijkt me wel gaaf, maar moet ik dan in de gitaar gaan hakken of kan ik dat plaatje net kwijt in de routing onder de volume pod??
Als alternatief had ik al de tegenhanger van EMG opgezocht maar die lijkt er alleen maar te zijn in een soldeerloze versie. Klopt dat? Zo ja, zou het dan mogelijk zijn om de toneriderpickups te gebruiken in kombinatie met verder alle elektronica van EMG?

Brum
22 september 2014, 14:46
Jij post nu 2 keer in dit topic met reacties die voor mij totaal irrelevant zijn. Post dan niet... Want nu gaat het topic langzaam ombuigen in wat Simon Neil met zijn gitaren doet.

Het was een goedbedoelde tip en ging niet om Simon Neil. Je gaf 'm zelf als voorbeeld. Succes met de zoektocht.