PDA

View Full Version : Gibson ES 330 VOS



Brianjones
18 september 2014, 14:27
Beste Forumleden,

Ik heb altijd al een oogje gehad op een Gibson ES 330. Ik vind de recente VOS versies erg mooi, en heb er inmiddels een aantal getest en ben erg onder de indruk. Sinds Gibson met de productie is begonnen van deze '59 reissue hebben ze wel een aantal veranderingen doorgevoerd (o.a. een lichte flame top). Ook lees ik op internet dat de pickups in de laatste versie zijn veranderd. Op de website van Gibson vind ik erg weinig informatie hierover. Heeft iemand op dit forum de VOS versie, en/ of weet iemand hier meer over deze gitaar te vertellen?

Daarnaast lees ik op internet dat het soms gaat over de Gibson Custom ES 330, en soms Gibson Memphis ES 330. Volgens mij gaat het echter in al deze advertenties over dezelfde gitaar. Kan iemand me dit verschil uitleggen, of is memphis en custom hetzelfde?

Daarnaast heb ik de mogelijk om voor een beetje meer een '66er te kopen. Ik ga deze nog testen, maar kan iemand mij goede raad hierover geven? Het klinkt gek, maar ik vind de reissue mooier namelijk.

Ik zou dus gewoon wat meer informatie willen over de ES 330. Kan er hier op het forum weinig over vinden namelijk. Iemand daarnaast nog alternatieven?

Dank alvast,

ps. Mocht iemand zijn ES 330 willen verkopen, graag pm!

Hotpepper01
18 september 2014, 15:36
Gibson Custom Shop, Gibson Memphis, Gibson Custom....verwarring alom. Hier is een stukje daarover
http://forum.gibson.com/index.php?/topic/32343-custom-shop-es-335/

Mooi ding trouwens de 330. Wel opletten welk model je neemt: de ver uitstekende nek of niet. Als alternatief zou ik de ES390 kunnen aanreiken. Een kleine full hollowbody, maar dan met mini humbuckers. Ik heb er eentje en die is heerlijk resonant en nog goed in de hand te houden qua feedback,.

terrasbeest
18 september 2014, 15:52
Ik heb een 330 uit '67 die momenteel weg is voor een refret,want dat ding is dus 'zwaar gebruikt' geweest, ( ik heb dat ding al 44 jaar ).
Misschien doe ik ze wel weg....

barno
18 september 2014, 16:59
als een 330 uit 66 dezelfde neck maten heeft als een 335 uit die periode, zou ik vooral checken of je overweg kan met de erg smalle en dunne neck. Ik kon het niet en heb daarom mijn 335 verkocht.

soup
18 september 2014, 23:58
Ik heb bij boekel op een ES 330 gespeeld. Erg mooie gitaar maar ik vond de hals niet lekker spelen (kan dat model specifiek zijn geweest) en je hebt snel te maken met feedback. De amp stond op een normaal niveau ingesteld en het was compleet clean.

terrasbeest
19 september 2014, 09:31
Feedback heb ik maar 1 keer moeten oplossen, openlucht optreden, versterkers op 10 , festtivalletje 1970 ofzo.we speelden toen op de versterking die er stond, davoli(wie kent dat nog ?). Een stapje naar links gezet, en het probleem was weg.
het is wel zo dat de meeste gitaristen toen gewoon droog speelden, ik neem aan dat dat meespeelde.

humbucker
19 september 2014, 09:40
Ik had ook serieus last van gas voor een 330. Heb een paar maanden terug nog op een nieuwe VOS ES-330 gespeeld, maar dat viel toch wat tegen. De afwerking was ondermaats, dikke nek (was heel erg wennen voor mij) en de P90's vond ik ook niet super. Ik heb een gitaar met Lollar P90s en die vind ik toch een pak beter als de standaard P90s die Gibson er in gooit.

telerocker
19 september 2014, 22:27
Mooie gitaar, maar als je bang bent voor feedback, waarom dan geen 335?

Pepe
20 september 2014, 08:20
Ik heb de Vos 330, wat wil je precies weten?

Brianjones
20 september 2014, 11:00
Dank voor jullie info! Ik heb er gister een gekocht! Geweldige gitaar, speelt super goed en klinkt fantastisch. Ik ben bij een aantal winkels geweest, en deze was verreweg beste die ik kon vinden. Het is de vintage burst geworden. Ik vond eigenlijk de cherry mooier, maar alle cherry's ik bespeelde vond ik tegenvallen.

Ik zal snel even wat foto's posten!

humbucker
25 september 2014, 09:47
Waar blijven die foto's?

arjanb01
25 september 2014, 11:33
Feauteauxs, please😉

soup
25 september 2014, 12:01
Welke winkels heb je allemaal bezocht?

Brianjones
22 oktober 2014, 16:35
Foto's komen echt spoedig. Ik heb thuis geen goede camera om foto's mee te maken.

Even een vraag:
Als ik de volumepotmeter opendraai hoor je van 1 - 6 niets. Vanaf 6 - 10 gaat het volume pas 'open'. Opzich heb ik hier niet zo veel last van, aangezien ik mijn gitaarvolume vrijwel altijd om 10 heb. Ik wil echter wel dat het werkt, mocht dit niet zo zijn. Op internet lees ik dit probleem wel meer en vroeg me daarom af of iemand weet of dit iets met de 50's wiring te maken heeft? Ik hoor het graag. Het gaat dus om de Gibson ES 330 VOS

soup
22 oktober 2014, 16:42
Dat hoort zo. Er is een specifieke naam voor maar ik kan er even niet opkomen.

Edit: Logarithmic normaal gezien

Brianjones
23 oktober 2014, 12:51
Er zitten audio taper pots in. Voorzover ik weet zijn deze gelijk aan logarithmic pots. Op internet zijn veel grafieken te vinden over hoe deze pots van in volume oploopt van 0-10. Als je deze grafieken volgt kloppen mijn pots dus perfect. Maar hier zit een misverstand in. Het menselijk gehoor zou namelijk een logartismische / audio pot horen als een volume dat gelijkmatig harder wordt.

Iemand die dit kan bevestigen?

Pepe
23 oktober 2014, 12:58
Ik gebruik de volumeknoppen van mijn 330 veel in live settings, werkt prima. Het probleem van tussen 1 en 6 geen geluid herken ik van geen kant?

Brianjones
23 oktober 2014, 13:05
Wat vreemd. Dan zijn de potmeters wellicht niet in orde.. Ga ik contact opnemen met de betreffende winkel. Dank voor je reactie.

Pepe
23 oktober 2014, 13:08
Ik moet er wel bijzeggen, volumeknoppen werken in samenhang, als je 1 dicht hebt werkt de andere anders. Zoals bij alle Gibsons.

Little Jay
23 oktober 2014, 13:10
Is idd niet goed. De volumeknoppen van mijn ES-333 hebben een heel gelijkmatig verloop, ik speel live regelmatig op 3 of 4 en gooi 'm omhoog voor solo's.

Als je wil kan ik wel even kijken wat voor pots ik heb (want de ES-333 heeft een handig luikje acherop ;-)

Brianjones
23 oktober 2014, 13:14
@Pepe: Dat zou ik dan nog even kunnen proberen. Dank voor de tip. Volgens mij zit daar het probleem in dit geval niet.

Zie link hieronder ook. Het komt dus kennelijk wel vaker voor.

http://forum.gibson.com/index.php?/topic/110019-volume-pots-on-59-vos/

soup
23 oktober 2014, 13:25
Net nog bij mijn 335 gecheckt. Vanaf 2 heb ik pas geluid, bij 4 weer wat meer, vanaf 6 hoor je hem echt en bij 9-10 krijg je die boost.

Op 2 en 4 moet ik mijn amp luider zetten op wat te horen.

Pepe
23 oktober 2014, 17:33
Ik kijk er vanavond even naar hoe ze precies werken bij mij. live gebruik ik ze, bedenk ik me, alleen van 10 tot 7, het verschil tussen lead en slag.

Brianjones
24 oktober 2014, 12:50
En Pepe? Heb je iets kunnen ontdekken?

Ik vond dit topic op het Les Paul forum
http://www.mylespaul.com/forums/historics-reissues/273950-2013-r9-pots-they-junk.html

Hier wordt ook gesuggereerd dat het vintage correct is. Ik heb er ook geen last van, maar wil zeker weten dat het niet ligt aan slechte pots o.i.d. want in dat geval laat ik ze vervangen door de winkel waar ik hem gekocht heb.

Dank!

Pepe
24 oktober 2014, 13:06
ja, tussen 0 en 1.5 gebeurt er niks, tussen 1.5 en 7 neemt het gradueel toe, van 7 tot 10 neemt het gradueel x2 toe.

soup
24 oktober 2014, 13:29
Heb je al een foto? :)

Brianjones
24 oktober 2014, 14:40
Ja, hierbij een paar foto's. De kleur komt hier echter niet tot zijn recht. Ik heb snel wat foto's gemaakt met mijn telefoon.

Dankje Pepe. Als ik het goed begrijp lopen de potmeters van jouw 330 dus ook niet geleidelijk naar 10. Bedankt voor jullie hulp anyway.

http://i47.photobucket.com/albums/f199/gitarenen/foto1.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f199/gitarenen/foto3.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f199/gitarenen/foto2.jpg

soup
24 oktober 2014, 14:50
Erg mooie gitaar. Prachtig die kleur.

Heb je die toevallig bij Boekel gekocht? Toen ik naar een 335 keek heb ik daar eerst ook nog op 330 gespeeld maar die lag me niet echt goed.

Brianjones
24 oktober 2014, 14:57
Dankje!

Nee, niet in Boekel!

telerocker
24 oktober 2014, 20:10
Wat een mooie burst. Toffe ES zo!

barno
24 oktober 2014, 21:21
Dè Grant Green gitaar. blijft een van de coolste Gibson gitaren (en Grant Green een van de coolste gitaristen ever). bijzonder, dat de zwarte burstrand verdwijnt onderaan.

.slash.
24 oktober 2014, 21:34
Dè Grant Green gitaar. blijft een van de coolste Gibson gitaren (en Grant Green een van de coolste gitaristen ever). bijzonder, dat de zwarte burstrand verdwijnt onderaan.

Barno spreekt waarheden.

Hotpepper01
24 oktober 2014, 22:40
Heeele mooie gitaar. Ik hou wel van ES'n. En dit is echt een plaatje. Van harte gefeliciteerd er mee.

Pepe
24 oktober 2014, 22:46
Je kan natuurlijk niet zomaar Grant Green roepen zonder er wat bij te draaien.


https://www.youtube.com/watch?v=GLBTSrD42QY

Tupelo
24 oktober 2014, 23:09
Oh wow !!
Over een vibrochamp geloof ik ?
Te gekke toestand samen !!
Congrats.

E-J
25 oktober 2014, 12:53
Er zijn twee potmeters op de markt in Europa die een heel gradueel verloop van volume geven, namelijk de RS Guitarworks Superpot en de CTS TVT. De laatste heb ik in mijn Les Paul zitten. Denk dat jij de korte variant ("short") moet hebben. Aanrader! Hier kun je ze kopen.
http://www.crazyparts.de/electronics/cts-tvt-custom-pots/index.php

terrasbeest
25 oktober 2014, 13:43
( Grant Green speelde ook op Epiphone. Een ' echte'.)

Brianjones
26 oktober 2014, 11:22
Bedankt voor jullie reacties.

Interessant om te zien dat de ES 330 altijd in een adem wordt genoemd met Grant Green. Fantastische gitarist met erg mooie sound.

Ik speel inderdaad over een Vibrochamp uit '73. Echt te gekke versterkers! Samen met mijn ES 330 een heerlijke clean (ik vind een overstuurde (vibro)champ echter niet heel erg mooi, maar dat terzijde).

E-J: bedankt voor je tip. Ik moet je zeggen dat ik niet opzoek ben naar nieuwe pots hoor. Ik wilde alleen zeker weten dat de pots in mijn ES wel goed waren, en dat deze abrupte taper niet een defect was.

Zijn er meer mensen op dit forum met een 330?

terrasbeest
26 oktober 2014, 11:36
Ik heb een '66 of '67. Ondertussen al 44 jaar in mijn bezit.