PDA

View Full Version : Mesa Boogie Mini Mark 5:25



alfred
18 september 2014, 08:28
Nieuwe Mesa Boogie Mark 5:25!

Mooie amp!


OVERVIEW
Packing the legendary preamp TONE, stylistic versatility and aggressiveness of the MARK IIC+™ , MARK IV™ and MARK V™ , the new MARK FIVE: 25™ provides a “greatest hits” collection of our renowned Mark Series served up with a brash new attitude packaged in a truly unbelievably small size!
MAIN FEATURES
2 Fully Independent Channels / 6 Modes:
Ch 1 = Clean, Fat, Crunch
Ch 2 = MK IIC+, MK IV, Xtreme
10 or 25 Watt Channel Assignable Multi-Watt™ Power
5-Band Graphic, Spring Reverb, Buffered FX Loop
CabClone Cabinet Simulator Built-In
Ultra-Compact & Portable – 16.5 lbs / 14” Wide

http://i57.tinypic.com/2doodz.jpg

arjanb01
18 september 2014, 10:15
Mooie uitvoering! Een mini uitvoering van de Mark 5?

Remork1970
18 september 2014, 12:50
Mooi!
Zou dat met 10 Watts nog een beetje te behappen zijn voor thuisgebruik?

Rutger
18 september 2014, 13:26
Er zit een master op dus wat maakt t uit?

Lijkt me een kek dingetje, super veelzijdig en lekker compact, mij heb je.
Wat moet t gaan kosten?

Remork1970
18 september 2014, 13:50
Ja, maar ja, 10W kan nog steeds heel heel heel heel hard hoor!
En als je dan je master bijna moet dichtdraaien omdat het anders te hard gaat.....

TW-Pieter
18 september 2014, 14:21
Ziet er bijzonder fijn uit. Ben zeer benieuwd wat voor een prijskaartje eraan hangt.

arjanb01
18 september 2014, 14:23
Misschien net zo duur als de mini rectifier? 1300 euro misschien?

alfred
18 september 2014, 14:42
Ben bang dat de Mini Mark duurder wordt, in Amerika kost ie 1299 dollar.
Minirec = 999 dollar, in NL € 1240
Mini Mark = 1299 dollar, in NL + circa 25% = € 1623

Speeddemon
5 oktober 2014, 15:22
Had 'm gister gezien op TGP. Ben best benieuwd; de Mini Rec vond ik niks, behalve mooi, karaktervol clean dan. En daar deden de 25W/10W switches nagenoeg niks, terwijl de powerscale/soaks van een Tubemeister 18, Carvin V3M en Engl Ironball wel degelijk wat uitmaakten qua volume en tone. Ook van 18W naar 5W. Waarschijnlijk heeft Mesa de stap te klein gekozen (25W->10W). Dan zou +/-5W een beter iets zijn, maar goed, misschien technisch minder makkelijk haalbaar...aan de andere kant, Tubemeister 18 en Ironball zijn net zoals die Mark V 25 ook 2x EL84 amps.
Niettemin; grafische EQ, mooi clean en een Mark IV setting...ben benieuwd! (heb de demo video's op de Mesa site gezien en dat klonk al veelbelovend).

Speeddemon
17 november 2014, 20:15
Mini Mark = 1299 dollar, in NL + circa 25% = € 1623
Helaas, €1758 tot zelfs €1769. En dat terwijl die $1300 USD zich vertaalt naar €1040,-.
Ik vind dat een erg groot verschil, zelfs rekening houdend met importkosten e.d. Die Amerikaanse verkopers maken ook nog steeds hun winst op basis van $1299 sale price. Als ie in NL zo rond de 1350-1400 euro was geweest, was het gevoelsmatig een stuk beter te behappen.
Een 2e hands Mark IV kost een stuk minder. ;)

Remork1970
18 november 2014, 00:58
Godkelere, wat een geld!
Niet kopen dus, dan zal de prijs ooit wel gaan dalen.

alfred
21 november 2014, 09:59
Video met John Petrucci:

http://youtu.be/gjkfArHfV6Q

Jimwoud
22 november 2014, 11:24
Wat een vette versterker, na het zien van deze video wil ik er ook een, of gewoon een mark IV....

Remork1970
22 november 2014, 12:45
Eerst trouwen met Paris Hilton dan, of een bank overvallen!

Tonton
27 november 2014, 13:00
Andertons heeft hem ook gereviewed..
duur zeg..


http://www.youtube.com/watch?v=nmDOto0WFjY&hd=1

Speeddemon
15 december 2014, 21:43
Wat een vette versterker, na het zien van deze video wil ik er ook een, of gewoon een mark IV....
Ahum....:ok: :soinnocent:

Die Petrucci video was wel echt goed en geeft veel vertrouwen in het Crunch gebeuren. Dat is bij de Mark IV wel het zwakste kanaal, maar ik heb een goeie setting gevonden; de truc was: wel EQ (in V stand), veel mids (draaiknop) en de Pull mode op de Presence knop. Het vervangt geen SLO100, maar is zeker een goed pseudo-Marshall alternatief.

arjanb01
15 december 2014, 21:47
Maar dan vraag ik mij bij die boogies af... Wanneer je het crunch kanaal zo afgesteld hebt, is het leadkanaal dan nog wel om aan te horen? Of is dat dan 1 grote piep en fluitshow?

Speeddemon
15 december 2014, 21:56
Maar dan vraag ik mij bij die boogies af... Wanneer je het crunch kanaal zo afgesteld hebt, is het leadkanaal dan nog wel om aan te horen? Of is dat dan 1 grote piep en fluitshow?
R2 en Lead op een Mark IV zijn volledig gescheiden hè?
R2 deelt alleen Bass en Mids met het cleane R1 kanaal; heeft verder eigen Gain, Treble, Volume en Presence.

Wat moeilijker was, is die grafische EQ zo instellen dat het vet en strak op Lead klinkt, maar niet te zompig en scooped bij R2.
Op een Mark III of IIC(+) heb je wel het probleem van de gedeelde 'kanalen' ja.

arjanb01
15 december 2014, 22:17
Maar die grafische eq kan je bij boogies toch aan en uitzetten? Gebruik je voor crunchkanaal de eq niet en voor lead wel of andersom?

Speeddemon
15 december 2014, 22:31
Nou, eigenlijk, wil je een beetje lekkere sound, moet je de grafische EQ gewoon lekker altijd aan laten staan. Anders klinkt die amp veuls te middy en heeft te weinig laag.
Ik kan je uit ervaring aanraden: lees eerst de handleiding van een Mark IV voordat je er 1 koopt. Helpt zoveel qua inzicht, want de opbouw en functionaliteit van de knoppen is niet rechttoe-rechtaan. De treble knop per kanaal voegt nl. ook gain toe, en hoe meer je treble erbij draait, hoe minder Bass en Mid invloed hebben. Maar teveel Bass erin draaien (dwz, alles boven de '4'!) maakt de boel modderig en dat is nagenoeg niet meer weg te trekken. Beter is dus een hele middy, bijna nasale basisklank te creeëren zonder de grafische EQ, waarbij alles strak klinkt, en dan je laag toe te voegen met gEQ en de mids er daar uit te draaien. Je moet niet vrezen voor een heftige V setting (scooped), aangezien de amps barsten van de mids. En hoog.

Heb wel een aardige pseudo Mark IV tone uit m'n Engl Ironball weten te toveren, maar daar heb je dan wel extreme EQ standen voor nodig: Lead Gain 5-6, Bass 10, Mid 0-2, Treble 7, Presence 7-8, aangezien de Engl veel smoother is qua hoog en ook superveel mids heeft.

Speeddemon
23 december 2014, 20:06
maar eh, iemand die Mark V:25 al getest?

Misery Signals
24 december 2014, 11:39
Zou jij 'm zelf willen? Je Mk IV kan je toch ook op 30 watt zetten en heeft meer mogelijkheden?

MS

Speeddemon
26 december 2014, 11:41
Nou, ik ben er gewoon heel benieuwd naar.
Pluspunten:
-klein
-licht (7-8kg)
-Crunch mode in kanaal 1 (als ik de video met Petrucci in Randall's knutselkelder moet geloven, is die fokkin' vet!)
-Individuele reverb per kanaal (knoppen aan achterkant)
-CabClone output (voor direct recording)
-Stuk simpeler om in te stellen

Nadelen (t.o.v. Mark IV):
-geen schakelbare FX-Loop (ik had graag de schakelbare EQ switching daarvoor opgegeven)
-geen 3e kanaal (hoewel ik R2 bij de Mark IV wel wat zwak en gritty vind...)
-iets minder sound-shaping op lead kanaal (geen tone shift pulls, geen losse Lead/Drive, geen Fat pull)
-veel te duur ;)
-geen 'big bottle' eindbuizen; dit zal het geluid in het laag toch iets dunner maken.

Al moet ik bij dat laatste punt deze video plaatsen om het verschil te laten horen. Als je luistert met betere speakers (of koptelefoon) hoor je de verschillen wel. De 'big V' klinkt ook wel ietsje grootser dan de 'Lil' V'.

https://www.youtube.com/watch?v=jpZQZo7aZCg

BorisA
26 maart 2015, 21:22
Godkelere, wat een geld!
Niet kopen dus, dan zal de prijs ooit wel gaan dalen.

Niet dus :-).
De prijs is sinds vorig weekend met enkele honderden EURs de hoogte in gegaan (dure dollar, weet je wel). Nog net op tijd 1 besteld (en met 10% korting bij b*x).
Ik was eigenlijk aan het wachten tot die ergens beschikbaar was om te testen, maar hij is overal steeds uitverkocht alvorens de nieuwe lading eraan komt en ik voelde de dollar bui al hangen. Een beetje een gok dus, mijn eerste boogie.
Misschien heb ik em volgende week al. Dan schrijf ik er wel wat over.

NielsW
27 maart 2015, 16:54
Deze staat momenteel op #1 op mijn shortlist. Ontzettend lekkere sounds (zowel clean, crunch als lead) en terug te brengen naar 10W. 25W is voor gigs precies genoeg en 10W is voor thuis net te doen. Perfect.

Eens met wat speeddemon zegt though, er zitten aardig wat features verstopt achter de knoppen. Mid knop is ook een boost bijvoorbeeld.

ENGL en Mesa zijn echt anders naar mijn mening. Hoe ik het zie is dat een ENGL 'strak' en gericht is, een Mark V is meer open en grof. Dat geldt vooral voor de Powerball, daar heb ik uitgebreid ervaring mee. Invader is weer anders. Zowel een Mark als een ENGL is buitengewoon gaaf overigens.

Update: hij staat in Amsterdam bij Dijkman trouwens.

Misery Signals
28 maart 2015, 11:28
Holy sh*t wat een prijzen, had die stijging zelfs nog niet in de gaten...

Zo'n Mark 25 kost 2000 Euro bij Thomann... En ik heb hem al eens getest. Klonk ZEER goed, ook al issie duur, je krijgt er absoluut geen spijt van!

En ff mijn USA spul opgezocht... Damn...

Thomann
* Mijn Mesa Roadking 2 kost 4150 Euro?
* Mijn Bogner Uberschall 3200?
Guitar King
* Een basis SLO (ik heb 4 opties) kost 4200?

Waanzin, wie koopt er nu nog zo'n spul? Dat zijn gewoon belachelijke prijzen.
Dan zou ik als gitarist met een redelijk budget zeker naar Diezel beginnen te kijken. Met zo'n Herbert, VH4, Lil Fokker, Hagen (aanrader!) en D-Moll moet je toch wel in eender welke stijl qua channelswitcher je gading kunnen vinden denk ik.
Met Engl (niet mijn ding) als een goed alternatief als Diezel niet je smaak is.

Ik hoop dat de Dollar toch snel terug zakt hoor. Maar als ze de prijzen effectief laten stijgen zal dit niet snel het geval zijn vrees ik.

MS

D3nnis
28 maart 2015, 11:37
Volgens mij zijn de Diezels in prijs gezakt? Een Herbert zat wat jaren terug toch echt over de €3000,-, en nu €2600,-, klinkt bijna als een koopje!

arjanb01
28 maart 2015, 12:06
Inderdaad Duitse amps proberen of dichterbij huis koch of kool en elfring die veel meer bieden dan die Amerikanen. Een ace deluxe van kool en elfring heb je voor ver onder de 2000 of een twintone van koch is ook zeker concurrerend met die mesa.

D3nnis
28 maart 2015, 12:13
De twintone III ken ik niet, maar de eerdere twintones en multitones hebben een drive die toch echt in de schaduw blijven van een Mesa, en zeker de roadking 2. Zal ook wel smaak zijn, maar toch.
Dan liever een Engl Powerball.

The Lo Lands
6 april 2015, 11:23
Had 'm gister gezien op TGP. Ben best benieuwd; de Mini Rec vond ik niks, behalve mooi, karaktervol clean dan. En daar deden de 25W/10W switches nagenoeg niks, terwijl de powerscale/soaks van een Tubemeister 18, Carvin V3M en Engl Ironball wel degelijk wat uitmaakten qua volume en tone. Ook van 18W naar 5W. Waarschijnlijk heeft Mesa de stap te klein gekozen (25W->10W). Dan zou +/-5W een beter iets zijn, maar goed, misschien technisch minder makkelijk haalbaar...aan de andere kant, Tubemeister 18 en Ironball zijn net zoals die Mark V 25 ook 2x EL84 amps.
Niettemin; grafische EQ, mooi clean en een Mark IV setting...ben benieuwd! (heb de demo video's op de Mesa site gezien en dat klonk al veelbelovend).

Ik heb de nieuwere (versie 2) Mesa Boogie Dual RectoVerb 25 Head en kan zeggen dat de 10W/25W Switches wel een groot verschil maken in toon! In volume niet een heel groot verschil. Vergelijkbaar, ik heb ook een 50 Watt versterker en het verschil naar 5W is maar 3 dB meen ik. Dus van 25W naar 10W zou het misschien maar zo'n 1 dB in volume schelen. Ik denk niet dat je een dergelijke amp moet aanschaffen om op lage volumes thuis te spelen aangezien 10W nog steeds heel hard gaat. Zelf heb ik een loadbox waarbij ik het volume tot redelijke volumeniveaus kan terugbrengen. De RectoVerb heeft wel wat power nodig om lekker te klinken dus een loadbox is aan te raden voor thuisgebruik.


Niet dus :-).
De prijs is sinds vorig weekend met enkele honderden EURs de hoogte in gegaan (dure dollar, weet je wel). Nog net op tijd 1 besteld (en met 10% korting bij b*x).
Ik was eigenlijk aan het wachten tot die ergens beschikbaar was om te testen, maar hij is overal steeds uitverkocht alvorens de nieuwe lading eraan komt en ik voelde de dollar bui al hangen. Een beetje een gok dus, mijn eerste boogie.
Misschien heb ik em volgende week al. Dan schrijf ik er wel wat over. Ik heb tevens met dezelfde nog 'lage' prijs en 10% korting de RectoVerb 25 bij b*x aangeschaft! De prijzen zijn daarna echt ABNORMAAL gestegen. En niet alleen het Mesa spul maar alles wat uit de US en A moet komen! Je moet soms een beetje geluk hebben toch, tevens mijn eerste Mesa :-)

Misery Signals
6 april 2015, 12:39
Van 50W naar 5W is 10dB stiller, van 25W naar 10W is 7,96dB verlies...

Voor de rest heb je gelijk. Idem voor thuis is max 2W buizen.

MS

The Lo Lands
6 april 2015, 13:12
Dat moet iemand mij dan maar eens goed uitleggen! :sssh:

In iedergeval ervaar ik het volumeverschil bij de Mesa tussen 10 Watt en 25 Watt niet als erg groot :-) Ik begreep ook van Mesa zelf dat het hier ook niet persé om te doen was maar eerder om een andere vibe en feeling te creeren waarbij de toon duidelijk ronder (meer verzadiging) en hierdoor een meer vintage karakter krijgt in de 10 Watt setting.

Speeddemon
6 april 2015, 13:39
dB schaal is logaritmisch.
Een verdubbeling in wattage is +3B volume toename, wat wij ervaren als 'iets harder'.
Een ver-tienvoudiging in wattage is +10dB volume toename, wat wij ervaren als '2x zo luid'.

Ik snap overigens niet hoe MS aan -7,96dB komt bij 25W/10W, volgens mij ligt dat toch echt eerder rond de 4dB.

Misery Signals
6 april 2015, 14:49
Excuseer verkeerd, het is 3,98 dB minder...

MS

rafke182
8 april 2015, 22:55
Heb deze amp ook in mijn verlanglijstje staan, volgens mij als ik de reviews mag geloven blijkt dit een ongelooflijk veelzijdige amp te zijn.

Jammer van de prijsstijging...

Wie heeft er al eentje in zijn bezit?

BorisA
8 april 2015, 23:32
En na de dB discussie, even terug naar de mark V:25 zelf :-)

Ik heb em nu anderhalve week binnen (de geschatte levertijd van 6 weken bleek uiteindelijk heel wat minder, aangename verrassing!).

Helaas heb ik em nog niet met de band kunnen uitproberen (de PA van onze zanger/toetsenist is in stuk en in reparatie), maar daar kijk wel heel hard naar uit. Thuis heb ik em wel al wat aan de tand kunnen voelen op redelijk volume.

Algemene indrukken:
Je merkt onmiddellijk dat de kwaliteit echt wel superieur is (tov wat ik tot nu toe al gehad/bespeeld heb).
Pots die allemaal perfect gealligneerd staan, niet kraken, perfect zichtbaar positie hebben en allemaal heel 'gelijkmatig' werken over het hele bereik (dus geen 90% geluidniveau op standje '2' zoals menig fender om maar wat te zeggen :-) )
Switches met duidelijke (tussen-)standen, (opnieuw) geen gekraak, faders van de eq die perfect werken, allemaal met identieke 'correcte' weerstand en duidelijke neutrale stand.
De leds die zowel op de switch pedal als op de top zelf aangeven welk kanaal aan staat en of de eq al dan niet actief is. Geen vertraging op de switching.
Niets dat rammelt.
Kortom: in orde!

Sound:
Helemaal 'de max'. Zoals ik al vaak over mesa's gelezen had, moet je inderdaad wel wat moeite steken in het tunen van de sound. De amp is extreem veelzijdig, maar dat betekent ook dat je em (mocht je dat willen of per ongeluk doen) ook als een goedkope transistor amp kunt laten klinken.
Het is dus geen plug en play met sowieso een 'goeie' sound (wat hoe dan ook erg subjectief is). Maar op elke voicing krijg je wel sounds die een 'wauw' gevoel geven.
Het lezen van de handleiding is voor een keer geen overbodige luxe in dit kader (er worden best wat nuttige tips gegeven over de sound shaping per (sub-) kanaal).
Wat me heel hard opvalt is hoe gedefinieerd de versterker klinkt. Normaalgezien hou ik het bij overstuurde geluiden al snel bij 'powerchords' omdat het anders (in mijn oren) al snel een boeltje wordt, maar bij de 5:25 kan ik gerust volle akkoorden spelen die gewoon goed blijven klinken.
De EQ (gebruik met mate) is echt wel handig om de sound net helemaal 'af' te maken, of kan ook handig dienst doen als boost (zo zal ik em denk ik meestal gebruiken)
De 10 watt setting zorgt voor een andere sound, maar niet zozeer voor een serieuze drop in volume. Het is niet dat het ineens een bedside amp wordt daardoor. Hij klinkt ook best goed erg stil (dus ook op 25W met de master down), maar het is geen 5/1W amp.

Dingen die 'beter' kunnen (niets is perfect :-) ):
- de meegeleverde 'cover': hij ziet er niet alleen een beetje cheap uit, je kan em ook niet op je top zetten wanneer die aangesloten is (geen uitsparingen). Hij lijkt me alleen nuttig om de head te beschermen voor de regen tijdens het dragen (maar dan lijkt een echte draagtas nuttiger).
- de reverb pots staan achteraan. Toegegeven: op de front is écht geen plaats over en het is al heel leuk dat je em per kanaal kan instellen. Het is alleen even wennen en je moet het op gevoel doen.
- de crunch voicing had ik best wel (ook) op kanaal 2 willen hebben (en laat misschien de xtreme dan maar vallen). Eigenlijk had het leuk geweest alle 6 voicings op beide kanalen te hebben, maar ja, dan spreken we over een ander soort amp :-)
- de hoofdtelefoon uitgang heb ik met 2 hoofdtelefoons getest en was totaal onbruikbaar (door extra/foute oversturing). Ik lees er anders wel positieve dingen over, dus het zal wel aan mijn hoofdtelefoons liggen, maar hou het in je achterhoofd: hij is picky. De DI heb ik verder nog niet getest.
- de ventilator is best wel hoorbaar in een verder stille kamer. Opnieuw: dit is geen (of niet bedoeld als) bedside amp.

Conclusie:
Dit is ongeveer mijn duurste gear aankoop tot nu toe, maar hij is het meer dan waard.
Het is gewoon het beste wat je kan krijgen binnen wat ik zoek: een draagbare (lichte!) head die meekan op (luid) bandvolume (toegegeven: nog niet irl getest, maar ik voel dat dit goedkomt), met 2 kanalen en die uitermate goed klinkt in alle genres (zonder dat je extra pedalen nodig hebt).
Mijn verwachtingen waren hoog, maar ze zijn meer dan ingelost!


Hopelijk is deze post een beetje nuttig voor mensen die em overwegen. Heb je extra vragen: shoot!

Bates15
9 april 2015, 09:19
Boris. Mooie review. Wat voor stijl muziek maak jij? En met wat voor gitaar heb je gespeeld?

rafke182
11 april 2015, 23:41
Waar heb je hem gekocht boris?

Hoe klinkt ie clean itt een fender buizenamp?

Welke cab en speaker heb je ervoor?

Mvg raf

BorisA
14 april 2015, 20:56
Boris. Mooie review. Wat voor stijl muziek maak jij? En met wat voor gitaar heb je gespeeld?

Ik speel een beetje van alles, blues, pop, rock, wat hardere rock, een beetje old school metal kan ik ook wel smaken maar dat is eerder beperkt. Voor de metal fanaten is het denk ik ook een uitstekende amp maar dat is bij mij dus zeker niet het belangrijkste genre.
Gitaren waarmee ik er tot nu toe (toevallig) op gespeeld heb: les paul met p90s, strat en mijn prs 513 (zowat alle mogelijke gitaren in 1).
Geen 'mismatches' qua sound voorlopig.

BorisA
14 april 2015, 21:06
Waar heb je hem gekocht boris?

Hoe klinkt ie clean itt een fender buizenamp?

Welke cab en speaker heb je ervoor?

Mvg raf

De mijne komt van bij bax. Vooral omdat het daar die dag nog net de oude prijs was en er 10% korting gold (wat leidde tot een prijs waarvoor je nu al heeel wat korting zou moeten krijgen.

Ik heb zelf geen buizen fender in huis, dus geen ab vergelijking, maar je krijgt wel het super heldere clean, tot een bepaald volume (nog in de band te checken of er veel ruimte over is).
Als cab gebruik ik een (goedkope) 1x12 van blackstar. Heel erg licht en klinkt heel aardig in mijn oren. Koop ik er ooit een mesa cab bij? Wie weet, maar eigenlijk zou door het gewicht een achteruitgang zijn voor mij. Rugproblemen zijn voor mij de hoofdreden om voor head + 1x12 te gaan en niet voor een combo.

rafke182
16 april 2015, 22:14
@BorisA; aan welke prijs heb jij hem nog kunnen kopen?

Heb je hem online gekocht via bax of naar de shop zelf gegaan?

Bedankt..

Speeddemon
16 april 2015, 23:07
@BorisA; aan welke prijs heb jij hem nog kunnen kopen?

Bedankt..
Als je de post boven je had gelezen...

rafke182
17 april 2015, 22:08
@speeddemon, waar staat ie zwart op wit :-)

Speeddemon
18 april 2015, 10:44
@speeddemon, waar staat ie zwart op wit :-)
De oude prijs, minus 10 procent.
Klaar. :mmmm:

BorisA
18 april 2015, 22:10
Om Rafke uit zijn lijden te verlossen :-)

1719 - 10% = 1547,1 (incl btw)

Hopelijk vind je er 1 2e hands (ik veronderstel dat dat zoekertje van jou is? :-) ), maar ik veronderstel dat het niet makkelijk wordt de eerste tijd.

arjanb01
19 april 2015, 07:51
Gaat sneller dan je denkt. Hoe snel stonden bijvoorbeeld de eerste mark 5's op marktplaats een kleine 2 jaar gelden, een goed jaar na uitbrengen.
Gewoon jaartje wachten dan is iedereen erop uitgekeken en kan je ze voor rond de 1000 tweedehands kopen.
Van wat ik op YouTube ervan gehoord heb best een leuk ampje, alleen ben ik niet zo'n fan van die wollige deken die er over het geluid van mesa's hangt, deze heeft dat wat minder maar het blijft aanwezig.

D3nnis
19 april 2015, 08:11
alleen ben ik niet zo'n fan van die wollige deken die er over het geluid van mesa's hangt

Grappig, ik associeer wollige deken eigenlijk nooit met Mesa, maar wel met Bogner versterkers. Zo zie je maar weer :)

arjanb01
19 april 2015, 08:33
Bogner heeft dat ook ja, dat ben ik met je eens, en dan met name de shiva.

Speeddemon
19 april 2015, 13:52
Grappig, ik associeer wollige deken eigenlijk nooit met Mesa, maar wel met Bogner versterkers. Zo zie je maar weer :)
+1! En al helemaal niet bij de Mark series; definitie en mids!

rafke182
20 april 2015, 21:21
idd boris :D mss heeft er wel iemand gas voor iets anders he :-)

NielsW
25 april 2015, 19:52
Ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb hem vandaag ook binnen gekregen! Ik heb er nog niet veel op gespeeld, zit midden in een verhuizing en mijn studio is nog niet af. Binnenkort een uitgebreidere beoordeling :-)

http://elektronischemuziek.com/img/mesaboogiemarkv.jpg

rafke182
25 april 2015, 20:43
Mooie set Niels, veel plezier alvast

herrieman
26 april 2015, 00:32
Mooie setje. Klein, compact maar gaat zoo hard.
Staat ook nog op mijn verlanglijst.
heel veel plezier ermee!

Speeddemon
3 mei 2015, 16:06
Idd, mooie set Niels! één van de weinige amps waar ik nog GAS voor heb, zelfs nadat ik een Mark IV heb verkocht.
Hoe storend is de ventilator in de V:25 trouwens?

NielsW
6 mei 2015, 09:59
Idd, mooie set Niels! één van de weinige amps waar ik nog GAS voor heb, zelfs nadat ik een Mark IV heb verkocht.
Hoe storend is de ventilator in de V:25 trouwens?
Ja hij klinkt echt fantastisch! Ben zoals je weet ook erg fan van de Invader 100. Hoewel dit weer 'a different cookie' is, is ie op z'n eigen manier ook wel weer de topper in z'n area. De ventilator is hoorbaar als je niet speelt, maar zodra je speelt is ie weg. Ik was er van tevoren voor gewaarschuwd, maar ik vind het zelf reuze meevallen. Zelfs op lager volume ondervind ik geen last. Ik speel ook veel met headphones en ik moet zeggen dat ik verrast ben door de kwaliteit van de output. Ook dan is de ventilator uiteraard niet meer hoorbaar. Ik heb er geen last van.

Een paar andere dingen die opvallen is dat bijvoorbeeld de crunch setting waanzinnig klinkt. Ik was er al iets op voorbereid, maar nu ik er verder mee aan het experimenteren ben geweest maakt dat deze amp extreem veelzijdig. Van SRV tot Pink Floyd. De cleans zijn op z'n minst concurrend voor m'n Vox buizenbak. Zoveel dynamiek, zoveel headroom. Ben helemaal wild van de fat setting. Voor leads is het precies het geluid dat ik zoek. Instant John Petrucci. Bergen met definitie en diepe nagalmende open akkoorden waar je gerust nog een laag overheen kunt spelen.

Mark IV is voor mij default, maar voor de wat extremere muziek (Periphery) is de Extreme setting lekker. Dat laatste doe ik dan wel enkel op mijn ESP, het biedt voor mijn Tele niet zoveel toegevoegde waarde. Heb het idee dat Extreme nog lekkerder wordt met 7 snaartjes, maar daar doe ik (nog) niet aan. De 2C daarentegen klinkt erg goed op een Tele. Vooral als je classics speelt.

Ik ben nog lang niet klaar met experimenteren, vooral omdat ik ook net alle Eventide boxes binnen heb. Dat wordt nog weken spelen en testen! Loving it.

miyaru
6 mei 2015, 11:05
Mooie spullen man! Veel plezier met uitproberen en natuurlijk in gebruik......

Robin.

rafke182
6 mei 2015, 21:45
Hoeveel komt die thiele cab tot zen recht? closed back en clean bvb...

Iemand al soms al andere cabs erbij getest?

Cheers

Remork1970
18 mei 2015, 12:02
Ik heb er nu al weer een te koop zien staan op MP.
Wat is dat toch, dat mensen zo'n op het oog mooie amp kopen en er dan toch zó snel alweer vanafwillen?

arjanb01
18 mei 2015, 12:20
Tsja, zo gaat dat met elk over hyped product wat hier op dit forum bejubeld wordt, toch?

Speeddemon
18 mei 2015, 21:17
Ik heb er nu al weer een te koop zien staan op MP.
Wat is dat toch, dat mensen zo'n op het oog mooie amp kopen en er dan toch zó snel al weer vanafwillen?
Ik vond z'n prijs nogal gortig. 2 maanden geleden gekocht (dus waarschijnlijk voor 1759) en dan voor 1700 (vaste prijs) verkopen. Nuh-uh. :stop:

Sign me up voor 1300, maar echt no fokkin' way voor 1700.

The Lo Lands
18 mei 2015, 22:26
Ik vond z'n prijs nogal gortig. 2 maanden geleden gekocht (dus waarschijnlijk voor 1759) en dan voor 1700 (vaste prijs) verkopen. Nuh-uh. :stop:

Sign me up voor 1300, maar echt no fokkin' way voor 1700.
Eerste wat ik ook dacht, in geen 1700 jaar :-) Met deze kleine versterkers zijn ze qua prijs echt GEK geworden. Ik heb de Dual RectoVerb 25 (voor de 'oude prijs' met 10% korting), en deze gaat de komende jaren niet weg. Maar dat dit een versterker van 1666 euro nieuw moet kosten vind zelf ik 'over the top' en het zeker niet waard. Het is een prima versterker maar in die prijsklasse zijn er veel alternatieven. Ik ben echt benieuwd waneer- en of de prijzen binnenkort weer gaan zakken??... Kan me niet voorstellen dat veel mensen nu een dergelijke 'over the top' geprijste versterker kopen, maar ik kan er naast zitten :-)

Speeddemon
25 mei 2015, 10:45
En ook Andy Timmons laat 'm geweldig klinken (jammer van de delay-drenchin' af en toe):


https://www.youtube.com/watch?v=i0p-ks5xlnY

arjanb01
25 mei 2015, 11:31
Eerste wat ik ook dacht, in geen 1700 jaar :-) Met deze kleine versterkers zijn ze qua prijs echt GEK geworden. Ik heb de Dual RectoVerb 25 (voor de 'oude prijs' met 10% korting), en deze gaat de komende jaren niet weg. Maar dat dit een versterker van 1666 euro nieuw moet kosten vind zelf ik 'over the top' en het zeker niet waard. Het is een prima versterker maar in die prijsklasse zijn er veel alternatieven. Ik ben echt benieuwd waneer- en of de prijzen binnenkort weer gaan zakken??... Kan me niet voorstellen dat veel mensen nu een dergelijke 'over the top' geprijste versterker kopen, maar ik kan er naast zitten :-)

Voor 1300 heb je tweedehands een rectifier als je toch bij mesa wil blijven.
In deze kleine amp range heb je alternatieven die 1/2 of zelfs 1/3 van dat bedrag kosten.
Koch studiotones, blackstars of engl hebben ook laag wattage buizenamps, die ook tweedehands nog eens gewilder kunnen zijn dan mesa.

dunhill1
25 mei 2015, 12:29
Waarom altijd weer geneuzel over prijzen?
Het gaat om materiaal wat zich in een bepaalde klasse bevindt.
Daar betaal je voor.
Vind je dat te duur?
Koop dan gewoon lekker iets wat goedkoper is.
(Want dat klinkt toch net zo goed??:cheerup:)
Iedereen blij.

Laten we eens stoppen met centjesneuken en het hebben over hoe een apparaat klinkt of zo.

Speeddemon
25 mei 2015, 12:46
Nee sorry Dunhill, die vlieger gaat hier niet op.
Een versterker die in de US $1300 kost, hoort hier (zelfs met invoerrechten en alles) hooguit 1450 euro te kosten, geen 1980 euro! *Dat* is hier de crux van het verhaal.

Die bepaalde klasse zitten voornamelijk versterkers in tussen de 900* en 1300 euro, dus ja, hoe je 't wendt of keert, hij is in Europa gewoonweg te duur. Punt. Klaar. :satisfie:

*=German-made full tube Engl Ironball is 877 euro hier (en $1200 in de US...ik bedoel maar).

dunhill1
25 mei 2015, 13:00
Ha speed,
Het ging mij meer om posts met de strekking zoals in nr 63.
Eindeloos gemier over wat er voor hetzelfde geld ( liefst veel minder) te koop zou zijn.
Ik zou zeggen tegen deze profeten: doe dat dan lekker en houd eens op met piepen....

Over de verhouding van wat iets kost in de USA tov hier heb ik geen mening.
Dat is een feit waar we geen invloed op hebben ( en ons ook niet druk over moeten maken?).
Een corvette of een willekeurige Amerikaanse auto kost aan de overkant van de plas ook een pak minder dan hier.
Een importeur moet ook wat verdienen na alle belastingen en heffingen zullen we maar zeggen.
Daarbij is het ook nog een optie om zelf zo'n apparaat te importeren.
Dat is wel een gedoe met trafo, stekker etc. Maar ook een optie.

Speeddemon
25 mei 2015, 13:17
Ha speed,
Het ging mij meer om posts met de strekking zoals in nr 63.
Eindeloos gemier over wat er voor hetzelfde geld ( liefst veel minder) te koop zou zijn.
Ik zou zeggen tegen deze profeten: doe dat dan lekker en houd eens op met piepen....

Over de verhouding van wat iets kost in de USA tov hier heb ik geen mening.
Dat is een feit waar we geen invloed op hebben ( en ons ook niet druk over moeten maken?).
Een corvette of een willekeurige Amerikaanse auto kost aan de overkant van de plas ook een pak minder dan hier.
Een importeur moet ook wat verdienen na alle belastingen en heffingen zullen we maar zeggen.
Daarbij is het ook nog een optie om zelf zo'n apparaat te importeren.
Dat is wel een gedoe met trafo, stekker etc. Maar ook een optie.
Ik snap je punt, maar juist door die belachelijke price-jump, komt de Mark V:25 met z'n prijs tegenover hele andere concurrentie hier te staan dan in de USA. Dan is het vergelijk met bijv. een Engl Savage 120, Marshall JVM Satriani sig + cab (!!!), of Diezel D-Moll 100 ineens reëel.
Zie dit lijstje:
Buizen heads tussen 1600 en 2000 euro bij Thomann (http://www.thomann.de/nl/bovendelen_met_rietenversterker.html?filter=true&price-first=1600&price-last=2000)

En ja, hoe eerlijk is dat voor ons, om een weliswaar uitgebreide 25W 2x EL84 mini head te gaan vergelijken met bijna vlaggeschip-status, Europees gefabriceerde 100W heads. Goed, die Bogner Atma heeft 't zelfde euvel, maar het blijft gortig.
Neem een EVH 5150 III 50W; kost $1000 in USA en 1045 euro in Europa; gemaakt in Mexico, dus je zit net zo goed met importkosten e.d. Dus zo'n 15% markup ($1000=910 euro vs. EUR 1045) voor distributie/importkosten is haalbaar, alleen om de één of andere wazige (kapitalistische) reden moet er op zo'n Mesa Mark V:25 ($1300= EUR 1184 vs. EUR 1980) effe 67% bovenop!

Dáár wringt bij mij de schoen. Ik wil die amp echt wel graag erbij ('t is niet alsof ik te weinig versterkers heb ;-) ), maar niet voor deze belachelijke prijs. En helaas maakt Mesa geen schakelbare 110V/220V amps (Peavey, Fryette, Egnater allemaal bijv. wel) en ik heb geen zin in gedoe met een extra omvormer.

dunhill1
25 mei 2015, 13:24
Ok,
Point taken.
Het zit je kennelijk nogal hoog die price jump:seriousf:
Wel balen als dat je argument is om hem te laten staan.

D3nnis
25 mei 2015, 13:45
Die bepaalde klasse zitten voornamelijk versterkers in tussen de 900* en 1300 euro, dus ja, hoe je 't wendt of keert, hij is in Europa gewoonweg te duur. Punt. Klaar. :satisfie:


Dat ie duur is kun je zeggen, maar te duur kun je eigenlijk niet zeggen, want het is niet gewoon een theoretische op papier vergelijking.
Je kunt 100 versterkers opnoemen die meer waar voor het geld bieden, maar die klinken allemaal niet als die mesa, wat een essentieel verschil is als je wel die klank zoekt.
Ik kom niet vaak mensen tegen die een Mesa willen, maar alleen omdat ie hier te duur is maar een marshall of engl kopen, om eens wat te noemen. Blijkbaar maakt het je dan niet uit met wat voor geluid je speelt, en kun je wellicht een line 6 overwegen; marshall, mesa, fender, Bogner, allemaal in 1, en dat voor nóg minder :D

Hoe zit dat eigenlijk? Heb het idee dat Europese zooi aan die kant van de sloot ook wel duur is, maar niet zo extreem als de Amerikaanse meuk hier. Ligt dat alleen aan wisselkoersen, of is de overheid aldaar schappelijker met import heffingen en zo?

Edit: betreffende Speeddemon zijn kosten vergelijk....wie maakt die mesa zo duur voor hier? Importeur? Of die nou winst maakt op Amerikaans, Mexicaans, of Indonesisch spul zou niet uit hoeven te maken toch? Of doen de Amerikanen dat zelf? Nederlanders pesten.

Speeddemon
25 mei 2015, 13:53
Ok,
Point taken.
Het zit je kennelijk nogal hoog die price jump:seriousf:
Tja, die *is* ook hoog! :seriousf:



Wel balen als dat je argument is om hem te laten staan.
Uhuh; het is nu ook een principe-kwestie...en wees eerlijk, voor rond de 2 mille zijn er een hoop vette opties. Sterker nog, voor minder heb je een 2e hands full sized Mark V.
Maar uiteraard is de draagbaarheid enzo de reden dat ik in de Mark V:25 geïnteresseerd ben. Heb een Mark IV zo'n 2 maanden gehad en verkocht (R2 was weinig aan; gewicht was gortig, instellingen waren 'finnicky', etc. en ik heb voor 't zelfde geld toen een Fryette Sig:X kunnen regelen; echt een top-amp!).

dunhill1
25 mei 2015, 14:44
Haha,
Zoals Bart de Graaff al zei:

Je hebt principes en hypotheken:seriousf:

Remork1970
25 mei 2015, 14:48
Nee, vaste lasten!

NielsW
26 mei 2015, 11:50
Prijs bepaalt in feite alleen wanneer ie er staat, niet of ie komt. Voor mij dan. Ik heb een tijd research gedaan en deze moest er gewoon komen. De sound en de features wegen zoveel meer dan de prijs. Ookal is ie 'duur' voor een 25W head - wat dat dan ook betekent want ik had ook bijna een SLO gehaald - voor mij is ie perfect. Ik moet er niet aan denken om een amp te hebben die minder vet klinkt waarmee ik dan wel 400 euro bespaar. Dat blijf ik dan jarenlang zo voelen. Als muzikant heb ik geleerd om geen concessies meer te doen op dat gebied. Wel eens gehoord van cognitieve dissonantie? It's real! Ooit een gitaar gekocht met een zeer klein mankement voor minder geld. Ik heb me er jaren aan geergerd, het was het gezeik gewoon niet waard.

Speeddemon
26 mei 2015, 19:30
Niels, nogmaals voor de duidelijkheid; ik vind 'm ook zeker de +/- 1300-1400 euro waard, die ie eerlijkheidshalve in Europa zou moeten kosten. In Amerika kunnen ze er $1300 voor vragen. Maar blijkbaar heeft Mesa (of de importeurs/regeringen/regelgeving) hier meer upmark nodig dan de meeste andere merken. Bij de meeste Amerikaanse merken zag je tot ongeveer een half jaar geleden: $ = €. Bij Mesa nooit geweest.

Met betrekking tot je 2e gedeelte; idd letterlijk meegemaakt recent nog:

Vroeger ooit een geweldig cool gitaartje gehad; een GrassRoots Horizon; wazig low budget dochtermerk van ESP. Helemaal zwart, mooie carved top, H-S config, Floyd imitatie. Door die gitaar wilde ik altijd de real deal: een zwarte ESP Horizon, maar dan (wijsheid komt met de jaren) nu zonder trem. Eerst nog een Schecter C-1 gekocht; nagenoeg dezelfde specs als zo'n ESP, tot het ebben fretboard aan toe (geen neck-through dan weer); en uiteraard nieuw bijna 3x zo goedkoop als zo'n ESP. Maar toch...het bleef jeuken, geholpen door het feit dat m'n Schecter EMG's had en dat ook niet mijn sound bleek. Een maand of 2 later liep ik tegen een zwarte ESP Horizon aan uit de buurt; gelijk afspraak gemaakt en meegenomen. Is nu ook één van m'n favo gitaren; top afwerking, speelt heerlijk en sinds een pickup-swap (JB en '59n eruit, Custom5 en Screamin' Demon erin) nóg beter!

NielsW
27 mei 2015, 09:27
Haha schitterend, en herkenbaar! Heb mezelf ook voor de gek gehouden en in drie gitaren toegewerkt naar een echte ESP M-II. Briljant apparaat, ik heb nog steeds geen andere gitaar die in afwerkingsniveau in de buurt komt. Afgelopen jaren omwille van het continu wisselen van muziekstijlen erg veel op een Telecaster gespeeld (standard American met andere neck). Als ik dan de ESP pak besef ik me weer hoe vreselijk goed die Japanners gitaren kunnen bouwen ;-)

En wat betreft de prijs van de Mesa denk ik dat we er iets anders inzitten. Het lijkt haast een principe ding voor je te zijn :-) Ergens ook begrijpelijk want wat ze doen is crossing a line. Maar dat is niet anders dan wat bijvoorbeeld Apple doet. Een hogere prijs voor nagenoeg gelijkwaardige hardware, of € = $. Daar kun je het principieel mee oneens zijn, maar dat OS is wel echt uniek. (Ik heb overigens een hekel aan OSX) Zo is het ook met de craftsmanship en dikke sound van een Mark. Het is allemaal zeer persoonlijk, maar je moet uiteindelijk wel de keuze maken waar je je goed bij voelt en goed bij blijft voelen. Ik gun ze die paar honderd euro extra wel. Elke keer als ik 'm aan zet weer opnieuw.

Speeddemon
30 mei 2015, 13:14
En Rafke, heb je hem nu voor 1450? ;-)

(ook 2dehands.nl is niet onbekend voor me)

rafke182
31 mei 2015, 20:20
Nope heb nog gene aangeschaft, te druk thuis met verbouwingen.

Speeddemon
31 mei 2015, 20:40
En wat betreft de prijs van de Mesa denk ik dat we er iets anders inzitten. Het lijkt haast een principe ding voor je te zijn :-) Ergens ook begrijpelijk want wat ze doen is crossing a line. Maar dat is niet anders dan wat bijvoorbeeld Apple doet. Een hogere prijs voor nagenoeg gelijkwaardige hardware, of € = $. Daar kun je het principieel mee oneens zijn, maar dat OS is wel echt uniek. (Ik heb overigens een hekel aan OSX)
Maar jij vergelijkt nu Apple met een ander systeem. Ik heb het over Mesa's eigen prijsniveau in Europa t.o.v. de VS. In de VS is die Mark V:25 een ietwat prijzige mini-head met $1300 (en een fractie duurder dan een Engl Ironball); hier zit ie op het niveau van zeer nette 100W full-featured heads. Dát was m'n punt. Die dikke 65% upmark (Europa t.o.v. US), daar waar andere merken met 15-25% genoegen nemen. In dát maximale geval zou zo'n Mark V:25 hier om en nabij de 1450-1475 euro kosten; toch heel andere koek dan €1980, nietwaar?

tnijland
2 september 2015, 20:39
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van EL84 buizen maar ben wel erg gecharmeerd van de compactheid. Heb zelf ooit een Triaxis gehad en die was ook erg goed. Zijn grotere broer de Mark V spreekt me overigens ook erg aan. Zijn er forumleden die de verschillen in sounds tussen de Mark V en de mini kennen?

Speeddemon
3 september 2015, 18:39
Zijn er forumleden die de verschillen in sounds tussen de Mark V en de mini kennen?
Dit filmpje wel eens gezien?


https://www.youtube.com/watch?v=jpZQZo7aZCg

arjanb01
3 september 2015, 18:44
Heb je nog geen goed beeld, is een opname en dit geluid haal je uit elke amp of modelling unit.

Speeddemon
3 september 2015, 18:52
Heb je nog geen goed beeld, is een opname en dit geluid haal je uit elke amp of modelling unit.
De vraag was in hoeverre de Mini klinkt als de grote.
Blijkbaar nogal.

Dus lijkt me wel een goed beeld. (ik zit hier wel met Beyer DT 990 Pro koptelefoon te luisteren, je weet wel, fatsoenlijke shit. :cooler: )

arjanb01
3 september 2015, 19:07
Ah oke, ik zat het te beluisteren via m'n iPhone en niet via m'n koptelefoon. Heb een Beyer dynamic, maar die had ik niet bij de hand. Weet je wel, zo eentje die ze bij 3FM ook hebben....

tnijland
4 september 2015, 10:22
Ik heb ook een beetje zitten bladeren in de user manuals. De Mark five heeft meer mogelijkheden mbt channel tone shaping en hij heeft 3 kanalen. De Mark mini lijkt geïnspireerd op het eerste cleane en het derde (high-gain) kanaal van de Mark five. Hij mist het kanaal met de typische Mark I classic low-mid gain boogie sounds maar heeft dan wel wel weer een handige cab-simulator.

Kortom de Mark five lijkt me meer voor de tone puristen/tweakers en de Mark mini is gewoon een hele mooie afgeslankte compact versie die voor het meeste podium werk ook prima voldoet. Ik zou zelf waarschijnlijk voor de Mark five gaan ;-)

Speeddemon
26 oktober 2015, 21:21
Ok,
Point taken.
Het zit je kennelijk nogal hoog die price jump:seriousf:
Wel balen als dat je argument is om hem te laten staan.
Dus wacht ome Speedy op een betaalbaardere 2e handse, waarvan akte.
Sinds vorige week een Mark V:25 in bezit. :ok:

tnijland
26 oktober 2015, 23:25
Sinds vorige week een Mark V:25 in bezit. :ok:

Gefeliciteerd!! Een uitgebreide review lijkt me op zijn plaats ;-)

BorisA
6 november 2015, 10:43
Mesa heeft net de mark V:35 geïntroduceerd.

http://www.mesaboogie.com/amplifiers/electric/mark-series/mark-five-35/index.html

Mijn indruk:
Voordelen:
- individuele boost per kanaal, footswitchable
- iets meer headroom
- verkrijgbaar in combo
Nadelen:
- groter en zwaarder
- (waarschijnlijk) ietsje duurder

The Lo Lands
6 november 2015, 11:04
Ziet er weer strak uit! Prijs zal als bij de andere modellen nog wel even slikken worden :-)

Speeddemon
6 november 2015, 18:27
Gemiste kans van Mesa.
Zeker aangezien het -misschien afgezien van de combo versie- vlees nog vis is.
-Niet de veelzijdigheid en 'big iron/big glass' tone van de grote Mark V
-niet de compactheid van de kleine Mark V:25

Was het nu een 2X 6L6 geworden, met iets van 40-45W ofzo, evt. een 3e kanaal, schakelbare fx-loop, dán was het een goede positionering tussen de kleine en de grote geweest. Maar méér EL84's, pass... :stop:
Die amp geeft me BIJNA G.A.S. voor een 2e hands DC-5 head. :mad: :seriousf:

Remork1970
6 november 2015, 19:55
Die een ramp schijnt te zijn om te repareren.