Inloggen

View Full Version : Op pc blijven opnemen of toch overgaan op Boss JS-10?



hega
17 september 2014, 18:53
De laatste jaren neem ik gitaarpartijen op in Ableton en eigenlijk bevalt mij dit prima.

Toch ben ik mij de laatste tijd aan het ori๋nteren op een Boss JS-10?


Wie heeft ervaring met deze JS-10?

En zou dit een verbetering kunnen zijn?

Duhsjaak
17 september 2014, 22:04
Nummer ้้n: dit is een vreselijk subjectief stukje.
Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, dat dit de ultieme visie is etc., ik geef alleen mijn persoonlijke punten.

Ik heb een intense hekel aan opnemen met een computer. Zal de leeftijd zijn, ondanks dat ik al het andere wel met de computer doe. Bijna al het andere.

Ik heb nog een harddisk recorder. Geen problemen met slecht matchende onderdelen. Geen hassle met latency.
Zo lullig als een cassette recorder. Rood is opname, groen is weergave of zo. Maar dan met een stuk of acht sporen.

Mixen, 'masteren', en in de wachtrij zetten voor het fikken van een CD. Die laatste hopeloos ouderwetse stap kun je overslaan. Maar dan luister ik er in de auto nog eens naar.

En razendsnel kunnen werken. Ik schrijf in pakweg anderhalf uur een lied, en dan zijn alle relevante partijen gelijk opgenomen.
Having said that, ik zou er een stevig budget voor overhebben om een nieuwe te kopen als deze die ik nu heb reddeloos verloren zou zijn. Zodat je ook alle benodigde dingen min of meer aan boord hebt. Ik reken op circa 800 euro.

Ter vervanging van mijn in reparatie zijnde Boss BR 1200, heb ik tijdelijk een relatief goedkope Boss te leen gehad. Ik zou dat niet doen, daaraan 249 euro uitgeven. Ik zou een heel goede en complete willen kopen, of anders met plezier de problemen rond pc opnames voor lief nemen.

Zal ik vertellen over mijn ervaring met de Boss reparatie afdeling?
Nee, nou.... In de eerste 26 weken van 2014, is mijn opname ding 13 weken in reparatie geweest. En ben ik tevreden over die reparatie??? Die een nodeloze investering van 180 euro met zich meebracht?
Afijn, dus maar niet verder over vertellen.

Mijn idee dus, kort samengevat:
- koop een mooie 24 of 36 recorder met allerhande dingen aan boord
- heb je die 600 tot 800 euro niet of niet ervoor over, blijf dan op je pc opnemen

Want die goedkope dingetjes? Koop dan maar liever een fatsoenlijk werkende cassette recorder bij de kringloop.
En mijn idee voor een betere.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Arvoitus
17 september 2014, 23:18
De laatste jaren neem ik gitaarpartijen op in Ableton en eigenlijk bevalt mij dit prima.
Opnemen bevalt je prima op de pc. Mag ik dan vragen waarom je toch aan het orienteren bent voor iets anders?

Oftewel, waar zoek je een verbetering in? Snelheid, geluidskwaliteit, gemakzucht, etc?

hega
17 september 2014, 23:25
Opnemen bevalt je prima op de pc. Mag ik dan vragen waarom je toch aan het orienteren bent voor iets anders?

Oftewel, waar zoek je een verbetering in? Snelheid, geluidskwaliteit, gemakzucht, etc?

Eigenlijk valt er weinig te verbeteren op dit vlak.

Ben echter toch wel benieuwd naar deze JS-10.

Ook ivm het kunnen meespelen met songs, patronen etc.

denis.hermans
18 september 2014, 10:28
Ik heb de voorganger de boss js 8.

Je kan hier heel makkelijk mee opnemen -op een sd kaartje) door een druk op de knop zonder daw software en pc.

Echter : je hebt hier mi. veel minder mogelijkheden om het geluid achteraf te bewerken (tenzij je de js 10 als audio interface wil gebruiken natuurlijk maar dan heb je weer een pc nodig).

Wel handig zijn de transpose en slow down functies (al vind ik die op mijn tascam guitar trainer dan weer beter)

Eigenlijk gebruik ik de opnamefunctie van de js 8 voor bij het oefenen : zou kan ik makkelijk fouten in mijn spel ontdekken en het nodige verbeteren . Eigenlijk JS 8/10 daar juist voor bedoeld.
(Speel nu over een Kemper maar deze is via mixer verbonden met js 8 zodat ik daarmee nog kan opnemen. )

Samenvattend :
Mijns insziens is de js een prima oefenapparaat maar vervangt hij niet de uitgebreide mogelijkheden van een pc opname. Je kan hem ook als audio interface gebruiken ( ingebouwde sounds gebruiken) en aan een pc hangen, maar daar heb ik niet veel ervaring mee.

Jannnus
18 september 2014, 13:25
een looper, geluidskaart, versterker, effectemachine, van alles een beetje
of te wel een soort karaokeapparaat voor gitaar

nah zonde van je geld

hega
18 september 2014, 17:48
Ik heb de voorganger de boss js 8.

Je kan hier heel makkelijk mee opnemen -op een sd kaartje) door een druk op de knop zonder daw software en pc.

Echter : je hebt hier mi. veel minder mogelijkheden om het geluid achteraf te bewerken (tenzij je de js 10 als audio interface wil gebruiken natuurlijk maar dan heb je weer een pc nodig).

Wel handig zijn de transpose en slow down functies (al vind ik die op mijn tascam guitar trainer dan weer beter)

Eigenlijk gebruik ik de opnamefunctie van de js 8 voor bij het oefenen : zou kan ik makkelijk fouten in mijn spel ontdekken en het nodige verbeteren . Eigenlijk JS 8/10 daar juist voor bedoeld.
(Speel nu over een Kemper maar deze is via mixer verbonden met js 8 zodat ik daarmee nog kan opnemen. )

Samenvattend :
Mijns insziens is de js een prima oefenapparaat maar vervangt hij niet de uitgebreide mogelijkheden van een pc opname. Je kan hem ook als audio interface gebruiken ( ingebouwde sounds gebruiken) en aan een pc hangen, maar daar heb ik niet veel ervaring mee.

De opname-mogelijkheden op de pc zijn uiteraard wel uitgebreider.
Toch lijkt zo'n JS-10 mij ook wel weer leuk om samen te gaan spelen met drum- en baspartijen.
Zou het wel eerst moeten gaan proberen; kan ook wel weer best tegenvallen natuurlijk.

hega
18 september 2014, 17:51
een looper, geluidskaart, versterker, effectemachine, van alles een beetje
of te wel een soort karaokeapparaat voor gitaar

nah zonde van je geld

Zou kunnen.....
Toch lijkt het me best wel een multi-functioneel apparaat.
Zou het toch eerst moeten gaan proberen; er kleeft best een risico aan.

denis.hermans
18 september 2014, 18:28
Als dat je bedoeling is, is het echt een prima toestel hoor. Ik heb in ieder geval nooit spijt gehad van mijn aankoop. Js10 heeft naar het schijnt betere speakers dan js 8 ( subwoofer voor meer laag).

Jannnus
18 september 2014, 22:15
Zou kunnen.....
Toch lijkt het me best wel een multi-functioneel apparaat.
Zou het toch eerst moeten gaan proberen; er kleeft best een risico aan.
probleem is is dat het allemaal net niet is
dat geld zou ik in m'n pc investeren
goede geluidskaart goede speakers en backingtracks kun je gratis downloaden
ook goede gitaar sims ,muiltitrack software zijn gratis te vinden

of je koopt voor dat geld een leuke buizen amp
dan ga je pas gitaar spelen :)


doe je best

miyaru
20 september 2014, 20:47
Ableton is zeer uitgebreid, ik heb versie 9 met full options. Ik zou dat niet willen vervangen door zo'n Boss. Ik heb ook Cubase 5.5 en dat vind ik zelf nog gaver behalve voor het bouwen van beats onder een song.

Ik snap wel wat je bedoelt: in mijn studio heb ik ook nog een oude Yamaha RM1x Sequencer om met midi te componeren, en soms is het fun met zo'n apparaat te werken. Voor het geld wat zo'n boss kost zou ik investeren in hard- en software..... my 2 cents.

Robin.

hega
22 september 2014, 12:41
Bedankt voor jullie fijne reacties.

Ben momenteel nog een andere optie aan het overwegen.
Heb een Boss GT-100.
Vind dit een geweldige bak; doe hier echter helaas wat te weinig mee.
Zou ik deze eventueel kunnen vervangen door een JS-10 (pedaaltje kan ik natuurlijk altijd los gaan aanschaffen)?
Tevens ben ik ook nog van plan om in de toekomst bas te gaan spelen en hiervoor schijnt de JS-10 ook erg geschikt te zijn (qua oefenen etc).
Nogmaals; ben mij aan het ori๋nteren en weet nog steeds niet helemaal wat ik wil.
Probeer zoveel mogelijk opties open te houden.

Jannnus
22 september 2014, 13:09
simpel vraagje
waarom sluit je die gt 100 niet op je pc aan
zit usb op enzo

hega
23 september 2014, 11:15
simpel vraagje
waarom sluit je die gt 100 niet op je pc aan
zit usb op enzo

Dat klopt.
Ben er nog niet echt toe gekomen, maar wil dit zeker nog gaan doen.

Jannnus
23 september 2014, 11:24
wat voor een speakers heb je op je pc aangesloten ?

hega
23 september 2014, 12:00
Alesis M1 Active 320USB

muziekschuur
23 september 2014, 13:36
Wel opnemen naar een tweede harde schijf en zo. Maar als het zo werkt.... Lekker zo blijven. Er komen nog een onwijze bak met nieuwe dingen aan... Gewoon ff een half jaar wachten. Je zal je ogen niet geloven....

Jannnus
23 september 2014, 14:14
vertel !!!

@ hega
je hebt ut goed voorelkaar
vergeet die js 10

hega
24 september 2014, 23:33
Wie heeft eigenlijk ervaring met de Zoom R24?
Schijnt ook een erg lekker bakkie te zijn.