PDA

View Full Version : Soleer plank



Theije
9 juli 2003, 00:59
Ik beroep mij weer eens op jullie kennis :D

Ik denk erover om een gitaar er bij te kopen omdat ik de laatste tijd steeds meer bezig ben met soleren enzo en op mijn gitaar gaat dat moeilijk aangezien hij altijd nogal gedowntuned staat en anders blijf ik aan het stemmen.

Dus nu wil ik eigenlijk een aparte gitaar voor het solo werk erbij die ik gewoon lekker in standaard stemming kan laten.
Maar wat raden jullie aan, ik bedoel wat vinden jullie fijne solo planken??

SonicDeafMonkey
9 juli 2003, 01:03
van die ibanez dingen met zo'n wizard neck. (RG, S, JEMs etc.) die zijn redelijk snel. maar als je floyd rose een shit systeem vind (net zoals ik) zou ik die maar niet proberen. (behalve de RG7321, een 7 string met een fixed bridge, maar een FR is beter voor solo's)

lupoloco
9 juli 2003, 01:22
Jackson/Charvel, can't beat price/quality 8-)

skabouter
9 juli 2003, 01:22
mijn ibanez S2120Xav. geweldig !!
ik speelde laatst op een JS1000, en die was net nog een stapje beter....
ik zou toch echt een JS, of JEM nemen daarvoor, denk ik.

mijn voorkeur gaat verder uit naar LP`s, SG`s, en tele`s. maar die soloën niet echt geweldig. eigenlijk moet je dna gewoon een ibanez nemen

Lacrymosa
9 juli 2003, 09:08
Ik solo zelf nogal veel (.......................... :roll: )
En in heb een Charvel met een Tone Zone en 2 lil 59's

super gitaar

Maar in principe kan je op iedere gitaar wel soleren..........

Ik kan ook helemaal uit mn dak gaan op een Strat of les Paul, een Ibanez RG, of S, of JEM oid is ook leuk, alleen jammer dat ze er alleen in mahony en linden uitvoering zijn en niet in Elzen.............

Maar das mijn smaak, ik hou niet zo van Mohony of Linden (Mahony = te dik, Linden(basswood) = te dun, Elzen(Alder) = precies goed)

CheerS!!

Barret Wallace
9 juli 2003, 09:12
ik zou toch echt een JS, of JEM nemen daarvoor, denk ik.


denk je voortaan even na voordat je iets zegt kerel

Harry
9 juli 2003, 09:42
op 'gitaarmarkt' staat een Gibson Les Paul Junior te koop voor 799.

Phoenix Rising
9 juli 2003, 10:51
Je kan overal op soleren maakt geen donder uit, het is veel belangrijker om te kijken naar wat voor sound je wilt hebben, en wat je ermee wil doen.

jorrit
9 juli 2003, 11:50
ik zou toch echt een JS, of JEM nemen daarvoor, denk ik.


denk je voortaan even na voordat je iets zegt kerel

uhm.....hij zou een js of een jem nemen.....dus das zijn mening....
jij komt waarschijnlijk aan met een jackson of charvel.........

maar elke gitaar kun je op soleren....maakt niet uit wat t is....(t moet wel goed van qualiteit zijn)

Polytheme Pam
9 juli 2003, 12:11
Ik zit altijd met verbazing dit soort threads te lezen.. :???:

snelle hals , snelle frets, snelle snaren, snelle gitaarband...... :???:


voor goed en snel soleren heb je 3 dingen nodig:

- snelle vingers
- veel tijd

en het belangrijkste:

je rechterhand techniek!......de manier van aanslaan...the way you hold your pick!..daar zit de winst (en niet alleen voor snel spelen.... :) )

Anders Destium
9 juli 2003, 12:30
Het is wél zo dat sommige halzen veel soepeler spelen dan andere. Dit is de reden waarom veel snelheidsmonsters of wannabe's op Ibanezhalzen spelen. Het spelen erop kost geen moeite zodat je je alleen hoeft te bekommeren om je techniek.

Zelfpijniging schijnt voor velen een levensdoel te zijn, maar geeft mij maar een hals waarop ik alles kan spelen wat mijn techniek toelaat...

Hitpoint
9 juli 2003, 12:43
Een Peavey Wolfgang soleert ook super lekker

Pickslide
9 juli 2003, 12:51
mijn ibanez S2120Xav. geweldig !!
ik speelde laatst op een JS1000, en die was net nog een stapje beter....
ik zou toch echt een JS, of JEM nemen daarvoor, denk ik.

mijn voorkeur gaat verder uit naar LP`s, SG`s, en tele`s. maar die soloën niet echt geweldig. eigenlijk moet je dna gewoon een ibanez nemen

De JS 2000 is ook leuk als je geen zin hebt in een floyd rose systeem voor de rest lijkt hij aardig op de JS1000. En de kleur is echt te gek!.

Polytheme Pam
9 juli 2003, 12:57
Het is wél zo dat sommige halzen veel soepeler spelen dan andere

ja..ok...maar dat heeft meer te maken met de overall kwaliteit van een gitaar...


En de mate van distortion is natuurlijk erg bepalend...Hi gain geeft een lekkere feel aan je gitaar (het lijkt of je makkelijker speelt) maar zet alle scheur maar eens uit en speel hetzelfde supersnelle riedeltje ff clean... kijken of tie nog zo lekker speelt :roll:

let op: ik ben geen jaren `60 geitenwollen sokken + tuinbroek gitarist, ik kan aardig snel spelen en gebruik ook wel eens Hi-gain settings.. :D

vind het een interessante discussie... :)

Ic3gl0vE
9 juli 2003, 13:02
ik had hier een bericht gepost en nu is het weg!

Anywayz, een jackson randy rhoads is misschien wel wat voor je

Theije
9 juli 2003, 13:02
Ik zit altijd met verbazing dit soort threads te lezen.. :???:

snelle hals , snelle frets, snelle snaren, snelle gitaarband...... :???:


voor goed en snel soleren heb je 3 dingen nodig:

- snelle vingers
- veel tijd

en het belangrijkste:

je rechterhand techniek!......de manier van aanslaan...the way you hold your pick!..daar zit de winst (en niet alleen voor snel spelen.... :) )

Duhhh tuurlijk heb je helemaal gelijk maar er is nog een gezegde "goed materiaal is het halve werk" en als ik toch een aparte gitaar ga kopen voor het soleren kan ik er net zo goed voor zorgen dat ie er in het bijzonder geschikt voor is, je kunt uiteraard op elke plank wel soleren maar op de een gaat het net ff makkelijker idd door hals, fretten etc.

Een JEM is wel aardig prijzig hoor mensen :S maar bedankt voor alle tips ik zal binnenkort us het een en ander gaan uittesten.

Polytheme Pam
9 juli 2003, 13:06
okeehheee theie......ik zat wel een beetje je thread te verzieken hè..... :D


suk6 met je nieuwe plank...

Ic3gl0vE
9 juli 2003, 13:58
Een JEM is wel aardig prijzig hoor mensen :S maar bedankt voor alle tips ik zal binnenkort us het een en ander gaan uittesten.

Niet alleen prijzig, ze zijn ook nog eens lelijk. Dan zou ik eerder voor een RG gaan.

Anders Destium
9 juli 2003, 14:06
Bijkomend Probleem bij een JEM is dat de nek het profiel heeft dat Vai prettig vindt (behalve de 7d, die zwarte). Wat jij prettig vindt hoeft dus ook absoluut niet overeen te komen met wat hij prettig vindt...

Een RG570/RG1570 is uitstekend geschikt voor soleren, het is enkel de vraag of je dan je brughum wil vervangen of niet.

Je kunt natuurlijk het beste gewoon een winkel binnenstappen en kijken welke gitaar jij het prettigst vindt. Hoe lekkerder hij speelt, hoe prettiger je soleert...

jorrit
9 juli 2003, 15:37
anders destinum wat kun je soms toch zinnige dingen zeggen.... :-D

Ibanez RuleZ
9 juli 2003, 15:44
ik vind het allemaal bullshit, sorry dat ik het zeg. Ik kan zowel op een les paul met een knuppelneck als met mn ibanez met een viper neck als met mijn charvel (er tussenin) stevige solo's pompen. de gitaar maakt in principe geen fluit uit. om met keith richards te spreken: "je kan niet zomaar een gitaarzaak binnenlopen en om een sologitaar vragen, je bent gewoon gitarist en je speelt gewoon gitaar". dat je sommige gitaren plezieriger kan vinden dan anderen (qua klank en bespeelbaarheid), dat is een kwestie van voorkeur.
ik vind dit soort discussies echt onzin. een gitarist die omhoog aan het vallen is (of die denkt dat ie dat aan het doen is) en solo's wil gaan spelen en denkt dat ie daarvoor een speciale gitaar nodig heeft, heeft mijns inziens nog ontzettend veel te leren!

Harrald

Anders Destium
9 juli 2003, 19:02
anders destinum wat kun je soms toch zinnige dingen zeggen.... :-D

Hé, nou moet je me niet gaan beledigen, ik zeg NOOIT zinnige dingen :evil: :D

Bigfoot414
12 juli 2003, 19:33
[quote="
mijn voorkeur gaat verder uit naar LP`s, SG`s, en tele`s. maar die soloën niet echt geweldig. eigenlijk moet je dna gewoon een ibanez nemen[/quote]

LP's en SG's soleren niet goed volgens jou???
Ooit van een zekere Angus Young gehoord? Je bent dom of doof als je beweert dat hij niet kan soleren met zijn SG.

FragDaddy
13 juli 2003, 00:04
LP's en SG's soleren niet goed volgens jou???
Ooit van een zekere Angus Young gehoord? Je bent dom of doof als je beweert dat hij niet kan soleren met zijn SG.


Of Slash op zijn LP, of Zakk Wylde op zijn LP, of Toni Iommi op zijn SG, etc etc..

allemaal briljante solisten hoor..



eigenlijk moet je dna gewoon een ibanez nemen

Ik denk dat die mannen een ibanez nog niet eens willen gebruiken om on-stage stuk te slaan ofzo.

Anders Destium
13 juli 2003, 00:15
.


Of Slash op zijn LP, of Zakk Wylde op zijn LP, of Toni Iommi op zijn SG, etc etc..

allemaal briljante solisten hoor..



eigenlijk moet je dna gewoon een ibanez nemen

Ik denk dat die mannen een ibanez nog niet eens willen gebruiken om on-stage stuk te slaan ofzo.

Ik zou graag een Ibanez stuk slaan op je kop als je dit soort onzin blijft uitkramen, er zijn legio gitaristen die goed soleren én Ibanez spelen. Wat zit je dan te zeuren? Een Ibanez koop je meestal omdat hij prettiger speelt dan andere gitaren en soms ook omdat hij mooier is :wink: Ik zie bijvoorbeeld NIETS in een SG, hoe erg ik ook mijn best doe.

Ik heb sterk de indruk dat je ooit een RG270 naast een LP standard oid hebt gehouden en daarop je oordeel hebt gebaseerd...

Theije
13 juli 2003, 00:46
Ik zou een Ibanez juist alleen kopen als ie me goed zou bevallen want ik kan me niet voorstellen dat je een Ibanez voor de 'looks' koopt, ik vind er qua uiterlijk namelijk bijzonder weinig aan, tis 'gewoon' een strat model over het algemeen.
Een strat heeft niet zo veel uitstraling vind ik, een SG of een Les Paul daarentegen wel.
Dus voor de kwaliteiten en bespeelbaarheid ja maar voor het uiterlijk neej :D

Anders Destium
13 juli 2003, 11:07
Ibanezzen zijn meestal superstrats inderdaad, ik vind de vorm van een Gibson LP ook mooier (SG's, strats en teles absoluut niet) dan bijv de RG-vorm. Het begint leuk te worden als je een gitaar oppakt die gelijk super speelt ten opzichte van 1 waar je hard op moet werken. Als ik gitaren vergelijk vind ik hoe ze spelen het belangrijkst en dan wint de Ibanez eigenlijk altijd.

Je kunt op een LP natuurlijk ook super soleren, maar het kost net wat meer moeite en hij is 2 keer zo duur als een ontzettend goede Ibanez die super speelt met uitstekende floyd (die zijn wel prettig bij solo's). Maar er zijn ook andere merken die hetzelfde bieden. Probeer ook eens een Jackson SL-3 bijvoorbeeld...

FragDaddy
13 juli 2003, 11:32
.


Of Slash op zijn LP, of Zakk Wylde op zijn LP, of Toni Iommi op zijn SG, etc etc..

allemaal briljante solisten hoor..



eigenlijk moet je dna gewoon een ibanez nemen

Ik denk dat die mannen een ibanez nog niet eens willen gebruiken om on-stage stuk te slaan ofzo.

Ik zou graag een Ibanez stuk slaan op je kop als je dit soort onzin blijft uitkramen, er zijn legio gitaristen die goed soleren én Ibanez spelen. Wat zit je dan te zeuren? Een Ibanez koop je meestal omdat hij prettiger speelt dan andere gitaren en soms ook omdat hij mooier is :wink: Ik zie bijvoorbeeld NIETS in een SG, hoe erg ik ook mijn best doe.

Ik heb sterk de indruk dat je ooit een RG270 naast een LP standard oid hebt gehouden en daarop je oordeel hebt gebaseerd...

Kom maarop. maar wees gewaarschuwd met een LP sla ik harder ! :razz:

nee, even serieus. ik weet dat er hele goede gitaristen op een ibanez spelen. het is alleen niet mijn ding. dat geldt waarschijnlijk ook voor de hierboven genoemde gitaristen. ik probeerde niet de ibanez af te kraken, maar alleen aan te geven dat je ook op andere gitaren heel leuk kan soleren.

ok? zijn we weer vrienden? :oops: :wink:

Anders Destium
13 juli 2003, 12:22
Nou, vooruit dan maar :wink: :)

FLechdrop
13 juli 2003, 12:42
Urhm.. Jackson Soloist? :D

bert k
13 juli 2003, 12:58
Ik vind dit toch wel een beetje bizarre discussie. Ik heb een Charvel 4 en een Les Paul Custom, en ik vind de Gibson duidelijk het lichtste spelen. Echt een gitaar voor luie mensen :)

AntY
13 juli 2003, 13:08
afstelling?

wel vreemd dat niemand dat nog heeft genoemd....

Kapitan Yonker
13 juli 2003, 13:11
ehm... al die adviezen zijn wel leuk... maar ik denk dat je gewoon maar es een feedback ofzo in moet lopen en gewoon al die gitaren moet uitproberen, kijken welke het lekkerste speelt en die nemen...

geluid kun je altijd nog wijzigen met aftermarket pickups etc

bert k
13 juli 2003, 13:47
afstelling?

wel vreemd dat niemand dat nog heeft genoemd....
Ja, dat is een goeie. Mijn Charvel staat vrij hoog, met 010 snaren. Lekker sportief zal ik maar zeggen, klinkt supervet. De Gib staat gewoon laag afgesteld (snaren weet ik niet eens meer, verroeste 009 denk ik :oops: ) en speelt zeg maar vanzelf.

gjlp
13 juli 2003, 23:18
Probeer gewoon eens wat gitaren uit anders. Ik kan jou zeggen dat een strat geweldig soleert maar dat is mijn mening, en jij kan hem helemaal kut vinden. Ga niet teveel blind op meningen van anderen.

ps: een stat soleert geweldig :wink:

Anders Destium
13 juli 2003, 23:29
Alleen jammer dat een échte strat geen hums heeft en er ook nog eens ontzettend passé uitziet...vooral in zo'n ueberlelijke burst-finish.

SiNiSTRaL
13 juli 2003, 23:31
Alleen jammer dat een échte strat geen hums heeft en er ook nog eens ontzettend passé uitziet...vooral in zo'n ueberlelijke burst-finish.

misschien voelt sash zich nu een tikkeltje aangesproken :roll:
maarja, hij weet van wie het komt :P

Texter
13 juli 2003, 23:40
Een Ibanez Jem is een echte sologitaar... Die patser met dat handvat moet wel sologitarist zijn 8-) (daar komt nog bij dat ze er ook erg voor geschikt zijn hehe...maar soleren kan op elke gitaar)

skabouter
14 juli 2003, 00:09
Alleen jammer dat een échte strat geen hums heeft en er ook nog eens ontzettend passé uitziet...vooral in zo'n ueberlelijke burst-finish.

misschien voelt sash zich nu een tikkeltje aangesproken :roll:
maarja, hij weet van wie het komt :P

zal henrike leuk vinden :D

PeArLjAm
14 juli 2003, 09:37
KRamer gitaren zijn daar ook supergoed voormaar die vind je zowat nergens in NL. Maar een usa kramer met floyd rose brug en seymour duncan brugelement zijn (ALS je die kunt vinden) niet te verslaan qua prijs/kwaliteit denk ik.

Ic3gl0vE
14 juli 2003, 11:13
Bij musik-produktiv hebben ze wel een zooi kramers.

En verder heeft anders destium weer hélemaal gelijk.

PeArLjAm
14 juli 2003, 12:14
Bij musik-produktiv hebben ze wel een zooi kramers.



dat zijn de cheap ass koreaanse modellen ikheb het hier over de ECHTE usa kramers uit de jaren 80 :lol: