PDA

View Full Version : Buizen oversturen op laag volume



BassBo
17 september 2014, 12:15
Beste Gitaristen!

Ik heb een vraagje over het oversturen van mijn buizen combo.
Als bassist hobby ik een beetje bij op gitaar en heb daardoor niet veel verstand van gitaar combos. ik heb een fender vaporizer combo aangeschaft waar ik meer dan tevreden over ben!
Met zijn 12 watt gaat hij helaas veels te hard voor mijn kamertje als ik echt de buizen wil horen.
Weet iemand of er iets bestaat waardoor ik de buizen toch kan oversturen maar het volume wel laag kan houden? een pedaaltje ofzo?

Alvast bedankt!

cluseau
17 september 2014, 12:29
Mastervolume of een kacheltje er achter.

muffstuff
17 september 2014, 13:01
Mastervolume of een kacheltje er achter.

Grappig, dus als de buizen te warm worden krijg je dat buizen geluid nseller?

ik heb zelf een fender excelsior en die gata veels te hard voro mijn appartement. Ik zal eens kijken of ik een matseervolume kit kan vinden ergens waardoor ik hem wat meer kan oversturen.

cluseau
17 september 2014, 13:22
Grappig, dus als de buizen te warm worden krijg je dat buizen geluid nseller?

Waarbij "kacheltje" natuurlijk staat voor loadbox he! :makeup:

muffstuff
17 september 2014, 13:38
Waarbij "kacheltje" natuurlijk staat voor loadbox he! :makeup:

ik heb er echt de ballen verstand van.

cluseau
17 september 2014, 13:50
ik heb er echt de ballen verstand van.

Nix van gemerkt......gek he!

MikeD
17 september 2014, 14:20
leuk hoor… ikke zoeken.. vind je dit
http://www.bax-shop.nl/attenuator-loadbox/koch-lb120-ii/8-loadbox-8-ohm/product-details.html
lijkt me beetje duur voor de BassBo.
Heeft / weet cluseau ze ook goedkoper?

FruscianteFan
17 september 2014, 14:21
bij gebrek aan mastervolume inderdaad een loadbox/attenuator/powerbreak/hoehetookheet.

http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=attenuator&bn=&gk=

Kim Wilson
17 september 2014, 14:42
Een buizencombootje op een kamertje is sowieso geen echt gelukkige combinatie. Een buizenamp heeft een sweet spot, en dat is in 98% van de gevallen veel te luid voor een slaap-/woon-/studentenkamer. Dan kun je beter een goeie modelling amp als een Fender Mustang aanschaffen.

Maar je hebt nu al die buizenamp. De goedkoopste en snelste oplossing is een leuke overdrive. De Boss BD-2 bijvoorbeeld, die doet het truukje voor weinig geld.

FruscianteFan
17 september 2014, 15:03
Een buizencombootje op een kamertje is sowieso geen echt gelukkige combinatie. Een buizenamp heeft een sweet spot, en dat is in 98% van de gevallen veel te luid voor een slaap-/woon-/studentenkamer. Dan kun je beter een goeie modelling amp als een Fender Mustang aanschaffen.

Maar je hebt nu al die buizenamp. De goedkoopste en snelste oplossing is een leuke overdrive. De Boss BD-2 bijvoorbeeld, die doet het truukje voor weinig geld.
Vraag is of TS een simpele oversturing wil, of écht die buizen wil horen werken.

Kim Wilson
17 september 2014, 15:35
"Als bassist hobby ik een beetje bij op gitaar en heb daardoor niet veel verstand van gitaar combos..."

Ik denk, gezien het niveau qua gitaar wat hier doorheen schemert, dat een goeie overdrive ook wel zal volstaan. Hij mist een beetje crunch, en de gitarist van zijn band zal hem waarschijnlijk verteld hebben dat ie de buizen lekker moet laten werken (diezelfde gitarist zal hem waarschijnlijk ook wel een buizenamp hebben aangepraat).

[/Tupelo-mode]

Allemaal aannames natuurlijk, maar iemand die geen verstand van gitaarcombo's heeft, zal het meestal worst zijn of de crunch uit de buizen komt of uit een goed pedaal.

FruscianteFan
17 september 2014, 15:38
good point.

HaroldA
17 september 2014, 23:11
En nog even wat overbodige informatie: knappe gitarist die eindbuizen kan laten oversturen.

Heynis
17 september 2014, 23:48
Met een toonfiets op de ingang en de masters op 10 lukte me dat laatst anders prima op een Mesa 50/50 ;-) . Het zag er op de scope alleen niet bepaald uit als de muzikale vorm van oversturing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
18 september 2014, 09:40
Weet je zeker dat je niet je fasedraaier aan het oversturen was?

BassBo
18 september 2014, 14:24
Dank jullie wel voor alle tips en trics! Kilm wilson heeft zeker een punt, ik ben op zoek naar een lekkere overdrive sound! Die heb ik vandaag gevonden in een Fulltone OCD :D! Die voor de bassisten onder ons ook nog eens heerlijk klinkt op bass! Veel dank!

Kim Wilson
18 september 2014, 14:27
Goeie keus, absoluut een goed pedaal! Gefeliciteerd en veel speelplezier gewenst! :punk:

grayfink
18 september 2014, 14:43
:D KW had/heeft ook de fulltone ocd...

Tabula Rasa
18 september 2014, 15:22
En nog even wat overbodige informatie: knappe gitarist die eindbuizen kan laten oversturen.mijn champkloontje laat gewoon zijn eindbuizen oversturen hoor. Geen probleem.

soup
19 september 2014, 00:01
Een buizencombootje op een kamertje is sowieso geen echt gelukkige combinatie.
Dan kan 90% van dit forum dus zijn amp gaan inruilen.

Tabula Rasa
19 september 2014, 05:34
Dan kan 90% van dit forum dus zijn amp gaan inruilen.

En toch ben ik het ermee eens. Als ik mijn ampje op 1 watt wil laten crunchen dan hebben de buren er al last van.

Gearjunkie
19 september 2014, 07:08
Pedaaltje ervoor dus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

BassBo
19 september 2014, 08:21
Ik heb absoluut geen spijt van mijn buizen bakkie op mijn kamertje. Ik kan hem miss niet over zijn nek laten gaan maar toch hoor je de buizen wel. Dat fender clean is heerlijk met mijn telecaster! Zelfs op laag volume

FruscianteFan
19 september 2014, 09:47
Ik heb absoluut geen spijt van mijn buizen bakkie op mijn kamertje. Ik kan hem miss niet over zijn nek laten gaan maar toch hoor je de buizen wel. Dat fender clean is heerlijk met mijn telecaster! Zelfs op laag volume

hear hear.

Momenteel gebruik ik mijn Blues Junior voor elke situatie, dus ook thuis. Sterker nog: afgelopen woensdag in de studio hebben we e.e.a. uitgeprobeerd, en we waren het met z'n allen eens dat hij op laag volume (master op 4) met condensatormic ervoor lekkerder klonk dan volume 9 met SM57. Maar ook toen onze engineer een positie probeerde te bepalen voor de SM57 vond hij hem zachter beter klinken.

Nu heeft hij misschien een raar idee van hoe versterkers moeten klinken*, maar vertrouw op je oren. Ik gebruik buizenversterkers niet om te oversturen, en toch vind ik ze bijna altijd lekkerder dan transistors. Boeit mij trouwens niet of het de (eind)buizen zijn die oversturen, als het maar lekker klinkt. Ik gebruik mijn buizenversterker clean en in de Box of Rock zit geen buis...

Overigens is de ene amp de ander niet: bij de AC15 hebben we wel geconcludeerd dat hij wat volume nodig heeft.

*eigenlijk is het andersom: wij gitaristen gebruiken versterkers om de boel te kleuren.

mennen08
22 september 2014, 09:53
mijn champkloontje laat gewoon zijn eindbuizen oversturen hoor. Geen probleem.

Mijn Marble guitarman ook ;P

joh@ndederde
22 september 2014, 17:38
Een lichte overdrive ervoor werk thuis, op laag niveau, goed voor een crunch. Maar thuis een buizencombo is niet echt ideaal inderdaad, en volgens mij ook niet echt goed voor de amp. Of je moet max 5 watt gebruiken. Thuis gebruik ik een Fender Mustang ampje, leuk ding voor thuis. Van het weekend een Hughes & Kettner Statesman gekocht. Even thuis bespelen voordat ie naar de oefenruimte ging, damn wat een geluid. Vonden de buren niet leuk volgens mij. Alleen als ik hem heel zacht zette kon het in huis, maar het klonk nergens meer naar. Dus echt niet voor thuis. Maarja, als je in een vrijstaand huis of boerderij woont, hebben je buren er al veel minder last van en is een klein buizenampje altijd "beter" dan een transistor amp.