PDA

View Full Version : Fender Baja Tele: (veel voorkomende) issue met aarding?



Methoxy7
17 september 2014, 11:21
Hoi, ik bezit sinds kort een Fender Baja Tele, op zich een super gitaar!

Nu viel het mij op dat wanneer de gitaar aangesloten is op de amp, er een fel gezoem ontstaat.
Als ik dan één van de metalen onderdelen (brug, snaren, neckplate, ...) aanraak, is het gezoem weg.
Volgens mij een probleempje met de aarding, maar wat electronica betreft ben ik een complete leek.
Ik heb de kabels allemaal nagekeken, maar alles hangt precies nog goed vast.

Ik ben dan eens aan het rondzoeken geweest op Google, en heb ergens op een Amerikaans telecaster-forum gelezen dat dit al vaker voorkomt bij de Fender Baja's, het zou iets te maken hebben met het hele S1-switchingsysteem (in & out phase, parallel, series, ...)

Ik had dus graag willen weten als er hier nog Baja-eigenaars dit dit ook aan de hand hebben?
En kan dit eventueel (op een simpele manier) gefixt worden?

Thanks!

Orpheo
17 september 2014, 12:35
http://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/background-noise-closing-the-loop/

Lees dit even. Deze vraag komt zo verschrikkelijk vaak voor...

Methoxy7
17 september 2014, 14:02
Orpheo, jij hebt het hier over de typische single coil hum?
Da is normaal, ja, maar is het niet de bedoeling dat deze dan verdwijnt bij de tussenstanden?
Mijn strat is geruisloos bij stand 2 en 4, maar de Baja blijft dat hebben. En een pak feller als de strat.
Vandaar dat ik dacht dat het aan iets anders lag ...

Orpheo
17 september 2014, 19:47
Lees dat artikel nou... Dan zie je dat ik het heb over brom in het algemeen. Wij zelf, mensen (vleeszakken vol water!) zijn de oorzaak van die brom. Wij zijn namelijk electrisch bekeken een antenne en door aarde aan te raken, sluiten we die antenne kort. Dat ik t nog vertaal en herhaal... Alsof ik die zooi voor de krabpaal van mijn kat schrijf.

Orpheo
17 september 2014, 19:50
We all know what happens when we touch a guitar: the hum and hiss that’s present in the sound goes awaystaat direct in de eerste alinea, in de inleiding...

Outrage
17 september 2014, 23:37
Een overigens netjes geschreven artikel. Het punt wordt duidelijk uitgelegd. Ik had het nog nooit zo bekeken.

Timotio
17 september 2014, 23:59
Dat is inderdaad normaal, maar wellicht dat het iets minder kan worden op het moment dat je de gitaar laat shielden?
Ik heb toevallig 2 weken terug mijn Baja laten shielden en sindsdien is het wel wat minder geworden bij mij.
Ze kwamen er in de winkel achter dat er af-fabriek ook geen enkele vorm van afscherming van de pick-ups door fender was gedaan, dus dat is sowieso nog wel raadzaam denk ik

Kim Wilson
18 september 2014, 08:22
Ik moet zeggen dat ik er met mijn Baja weinig last van heb. Ja, soms sta je op een plek waar het vergeven is van adapters en TL-verlichting, dan hoor ik hem wel, maar verder eigenlijk niet extreem veel last. Ik moet er misschien wel bij zeggen dat ik er een 3-way switch in heb gesoldeerd en met de knop in de volumeknop kan ik het spul parallel zetten (dat was stand 4 in normale Baja-setup). De uit-fase stand heb ik nu dus niet meer.

Methoxy7
18 september 2014, 09:35
Ik moet er misschien wel bij zeggen dat ik er een 3-way switch in heb gesoldeerd en met de knop in de volumeknop kan ik het spul parallel zetten (dat was stand 4 in normale Baja-setup). De uit-fase stand heb ik nu dus niet meer.

Ik had ook zoiets in gedachten, de out-of-phase heeft voor mij eigenlijk ook geen meerwaarde.

denis.hermans
20 september 2014, 20:16
Interessant artikel !

Ibanez RuleZ
20 september 2014, 21:00
goed stuk. herkenbaar!