PDA

View Full Version : opnemen met DI voor fuzz?



FruscianteFan
16 september 2014, 12:44
Morgen de studio in om gitaren te soundchecken, dit weekend gaat het dan eindelijk gebeuren.

Maar: onze studio-engineer wil graag experimenteren met DI's, geloof ik. Voor onze andere gitarist geen probleem - sterker, omdat hij het liefst met nogal wat overdrive speelt en omdat hij opneemt over een AC15 die we pas sinds afgelopen repetitie te leen hebben, is het alleen maar verstandig om zijn gitaar ook direct op te nemen.

In mijn geval zit dat anders. Niet alleen omdat ik zelf ontzettend bezig ben met mijn geluid (ik ben ook meer bezig met zijn geluid dan hijzelf!), of omdat ik met betrekkelijk clean speel. Maar omdat het eerste pedaal in mijn keten de ZVEX Fuzz Probe is. Ik speel verder niet met mijn volumeknop, maar dat ding is wel ontzettend gevoelig voor alles wat je ervoor hangt. Met name hoe de Probe reageert...

Mijn vraag, nu theoretisch voordat ik het morgen in de praktijk probeer (maar we hebben veel te doen voor 1 avond): zou een DI voor de fuzz mogelijk géén invloed kunnen hebben op hoe de fuzz reageert?

En: is er een mogelijkheid, mocht dat nodig zijn, om het met DI opgenomen signaal door de fuzz te sturen zonder dat het anders gaat klinken dan wanneer het signaal direct uit de gitaar komt?

lcvanderhelm
16 september 2014, 17:56
Wil hij niet met DI's werken om te kunnen re-ampen?
Als er sporen genoeg zijn kan je dan toch gewoon met versterker en DI werken?

FruscianteFan
16 september 2014, 18:08
Wil hij niet met DI's werken om te kunnen re-ampen?
Als er sporen genoeg zijn kan je dan toch gewoon met versterker en DI werken?
Kan om te reampen, kan ook om het geluid iets scherper te maken door het droge gitaargeluid erin te blenden. Aantal sporen is het probleem ook niet: het gaat mij puur om de interactie tussen fuzz en gitaar en wat voor effect de DI daarop heeft.

Eventueel zou ik trouwens ook een DI na de fuzz kunnen aansluiten. Of gewoon geen DI, denk niet dat het nodig is.

Dirk_Hendrik
16 september 2014, 19:22
In de tijd dat ik me nog wat fanatieker met opnemen bezig hield was een microfoon voor een versterker de algemene norm. Droog voor re-ampen was een bijzaak die sporadisch werd gedaan. Met vervorming, al dan niet via een DI de mengtafel in werd alleen gedaan als er een dito speakersim voorhanden was.

Zeker in het geval van een buizenbak met een fuzz kan ik me eigenlijk geen enkele andere manier dan met een versterker en een microfoon voorstellen. DI gaat het echt niet doen en reampen is met een fuzz (denkende aan fuzzface en soortgelijken) ook niet echt haalbaar. Dat worden allemaal varianten op een pot vol wespen.

FruscianteFan
16 september 2014, 19:30
Dat zal ik morgen dan meenemen!

Ding is: onze studio-engineer is 1) relatief nieuw, 2) enorm leergierig en 3) ontzettende ADHD'er. Dus ik sta open voor zijn ideeën, maar niet ten koste van mijn geluid.

Jannnus
16 september 2014, 20:10
met zoiets kom je maybe nog ergens
http://store.thesegoto11.se/images/palmer-pdi-03.jpg
maar voor de rest??? een goede cab sim idd

miyaru
20 september 2014, 19:32
Frusciante Fan: jullie zouden een passieve di met thru functie kunnen proberen, ik weet niet of dit al effect heeft op jouw fuzz. Ik hang eigenlijk ook aan dat je beter als je geluid in orde is op te nemen via amp en micro. Wel zou ik zonder reverb opnemen en later in de mix toevoegen of je moet echt gehecht zijn aan je springreverb, of jij hebt een holy grail toch? Als je een holy grail hebt kun je hem in de mixfase gebruiken.

Laat je niet leiden door een engineer, jullie bepalen het geluid, niet werken voor zijn gemak. Ik weet waar ik het over heb: ik ben zelf afgestudeerd geluidstechnicus (SAE). Ik kijk altijd wat mensen meebrengen, wat ze willen en wat uiteindelijk kan. Probeer ook versterkers te lenen, ook fx pedalen lenen kan lonen. Als jullie echt tijd geld en moeite steken in wellicht een cd opname, denk dan goed na of je wellicht een andere techneut moeten hebben. En dan bedoel ik niet mijzelf, ik doe het niet meer voor anderen, enkel nog voor mijzelf.....

Robin.

FruscianteFan
22 september 2014, 10:44
uiteindelijk wilde hij (vreemd genoeg) de DI na de effecten. Vond ik geen probleem...

Het staat erop!

miyaru
22 september 2014, 17:41
Goed man, is naar zin geworden? Een paar nummers of een hele CD?

Robin.

FruscianteFan
22 september 2014, 18:18
lijkt erop dat we tevreden zijn, maar we moeten het nog terughoren met frisse oren. EP, 5 nummers... toch best zwaar om in een avond en middag in te spelen (en anderhalve dag gehad om op te bouwen/soundchecken/troubleshooten)

miyaru
22 september 2014, 18:33
Zeker, dat is best wel haasten. Tijd is geld in de studio natuurlijk. We krijgen niet allemaal een half jaartje in Abbey Road om wat te keutelen en op te nemen LOL.

Robin.

FruscianteFan
22 september 2014, 18:35
Zeker, dat is best wel haasten. Tijd is geld in de studio natuurlijk. We krijgen niet allemaal een half jaartje in Abbey Road om wat te keutelen en op te nemen LOL.

Robin.
Zonder in details te willen treden: dat was zeker niet de motivatie, onze situatie is qua studio best relaxed eigenlijk.