PDA

View Full Version : Cort Aero 2 of Yamaha Pacifica 112V(CX)



LarsHe
16 september 2014, 09:10
Hoi allemaal,

Ik ben een beginner en wil graag naast mijn akoestische gitaar een elektrische aanschaffen.
Muziekstijlen die ik vooral wil spelen zijn rock, alternative, indie. Misschien nog andere stijlen, maar in ieder geval geen metal.

Nu kan ik (met mijn budget) kiezen uit de volgende gitaren:
Cort Aero 2 aanbieding voor 169,-
Yamaha Pacifica 112V voor 269,-
Yamaha Pacifica 112VCX voor 257,-

Zou iemand me verder kunnen helpen met advies? Ik heb gehoord dat de Cort wel geschikt
zou zijn maar ik kan daar nergens reviews over vinden terwijl de Yamaha 112V heel goed uit reviews
naar voren komt. Van de 112VCX zijn ook weer bijna geen reviews te vinden.

Alvast bedankt!

Rooker
16 september 2014, 10:07
Dag Lars,

Als ik zo lees dat je gecharmeerd bent van de Yamaha dan zou ik mijn budget net iets opkrikken naar 300 euro en voor de Pacifica 311H gaan. Zelf geen ervaringen mee. Maar de specs bekeken is dat het eerste model in de lijn waar je waarschijnlijk erg lang plezier van gaat hebben. Ook als gevorderde gitarist. Cort ken ik niet.

LarsHe
16 september 2014, 10:11
De Yamaha lijkt me inderdaad wel wat maar de Cort ben ik erg benieuwd naar of iemand
daar ervaringen mee heeft.

Het max. budget is trouwens 275,-

Outrage
16 september 2014, 10:15
Cort maakt ook goede gitaren. Alleen heeft die Aero 2 meer het uiterlijk van een metalgitaar. Bij Cort heb je ook de G-series, die iets meer het uiterlijk van een Fender strat hebben. Ik denk dat je met beide merken goed zit.

raabje
16 september 2014, 12:00
Ik heb een Cort M520, deze gitaar zit heel goed in elkaar. Het is een beetje een PRS/Les Paul achtige body, hals is 24 inch lang, lage action, lekker plat en wat breder. De humbuckers werken ook als single coil (tone knop uittrekken).

Wat ikzelf ook een interessante serie vind is de Ibanez Roadcore, met name de RC320 lijkt me een mooie gitaar, de hals heeft de Fender 25.5 inch lengte.

Ruud313
16 september 2014, 12:02
Zowel beide merken leveren prima waar voor geld maar ik zou wel niet de goedkoopste modellen kiezen; met 100 euro meer krijg je stukken meer gitaar. Zowel de Cort G-serie als de Yamaha Pacifica's zijn overigens zeer veel te vinden op marktplaats, vaak vrijwel onbespeeld, dus daar zou ik ook eens kijken, dat kan je best wat geld besparen.

Jannnus
16 september 2014, 12:29
naar de winkel en testen
uiteindelijk weet het je zelf toch het beste

frekie
16 september 2014, 12:35
2dehands oudere Yamaha Pac 600/700/800 series. Wilkinson trem, Sperzels, Seymour Duncan pickups.

Jannnus
16 september 2014, 13:05
2dehands oudere Yamaha Pac 600/700/800 series. Wilkinson trem, Sperzels, Seymour Duncan pickups.
tweedehands voor een beginner ?
moet hij wel iemand mee nemen met verstand van zaken

MikeD
16 september 2014, 13:16
tweedehands voor een beginner ?
moet hij wel iemand mee nemen met verstand van zaken

Ook als LarsHe nieuw gaat kopen is het verstandig om 'iemand' mee te nemen want er zijn nog altijd muziekzaken waar de heren verkopers je gewoon alle soorten pulp in je poten stoppen (hoeveel wil je uitgeven???) en wanneer je iets opmerkt (dat-ie niet zo lekker in de hand ligt of de actie wat hoog staat) standaard antwoord geven 'dat hoort zo dat hebben ze allemaal, daar wen je wel aan als je beter leert spelen' en wat dies meer zij.. gelukkig minder dan vroeger omdat 'men' door heeft gekregen dat je een beginner maar 1 keer kunt belazeren en hem dan als klant definitief kwijt bent, maar desalnietteplus...

Jannnus
16 september 2014, 13:33
@ MikeD
daarom geef er ook meestal de tip bij om gewoon weg te lopen als je je niet ok voelt in die winkel(om welke reden dan ook)
op naar de volgende
tja ervaring...............
tip 1
blijkt de verkoper een wannabe guitar hero te zijn, ren zo hard mogelijk weg ;)

Duhsjaak
16 september 2014, 15:25
Alleen met de Yama 311H en 611H ervaring.

Dit zijn in essentie dezelfde gitaren. De 311 heeft Duncan designed P90 in de nek.
Daarmee heb je jazz, rockabilly, indie onder je vingers qua geluid. Warm, open, een feest.

Bij de brug een Duncan designed humbucker, die zeer mooi gedefinieerde geluiden maakt. Tot single coil te splitten.

Voor het wat hardere werk en de wat meer snijdende solo's.

Fraai werkende stemmechanieken, een verdraaid goed in te stellen brug. Pracht sustain.

De 311 heeft een mate van perfectie die je met een lampje moet zoeken. Zeker in die prijs range.
De 611 heeft wat duurdere hardware, maar met de 311 koop je in feite een bijzonder fijne gitaar die in allerlei verschillende muzieksoorten prima uit de voeten kan.

Doe jezelf een plezier en spaar 25 euro verder door. Dan hoef je geen beginnersding te kopen. En geloof maar dat dat verschil maakt. Zolang je die gitaar met een brede grijns oppakt, is de kans gewoon groter dat je er over een paar jaar nog steeds leuk mee uit de voeten kunt.

En alleen het uitzoeken van hoe of wat is al een leuke klus.
Succes!
Vrindelijke groet, Gus


Edit
Helemaal eens met Rooker dus.

LarsHe
16 september 2014, 18:26
Ik zie net dat ik voor 269,- ook een 311H kan kopen. Goede deal? Mis ik dat middelste single coil element dan niet?

Tabula Rasa
16 september 2014, 19:04
Nee, mis je niet. Meer is niet altijd ook echt meer.

Duhsjaak
17 september 2014, 08:14
Lars, als je mij een persoonlijk bericht stuurt (PB) met een werkend email adres, dan zal ik je een aantal liedjes zenden die zijn gemaakt met die 311H.

Dan hoor je de klank. Dat wil nog niet zeggen dat dat een gitaar is waarop jij prettig speelt natuurlijk.
Maar dan heb je een idee.

Als je denkt dat de kans aanwezig is dat ik achter je billen aanzit (smiley) dan maak je gewoon een extra gmail account aan hè.

Je kunt ook zeggen: Ik neem een gok! Ik bestel hem of ga ervoor reizen. It's up to you.
Maar dat het een vreselijk fijne gitaar is voor een vreselijk bescheiden prijs, dat staat voor mij wel vast.

Vriendelijke groet Gus

frekie
17 september 2014, 11:08
Ook als LarsHe nieuw gaat kopen is het verstandig om 'iemand' mee te nemen want er zijn nog altijd muziekzaken waar de heren verkopers je gewoon alle soorten pulp in je poten stoppen (hoeveel wil je uitgeven???) en wanneer je iets opmerkt (dat-ie niet zo lekker in de hand ligt of de actie wat hoog staat) standaard antwoord geven 'dat hoort zo dat hebben ze allemaal, daar wen je wel aan als je beter leert spelen' en wat dies meer zij.. gelukkig minder dan vroeger omdat 'men' door heeft gekregen dat je een beginner maar 1 keer kunt belazeren en hem dan als klant definitief kwijt bent, maar desalnietteplus...

+1 :cheerup:

Hoe vaak ik in muziekwinkels niet slecht afgestelde gitaren met roestige snaren heb gezien. Of, laatst nog, een "perfecte beginnersgitaar" met hele dunne lage fretjes waar je in 2 jaar doorheen bent. Plastic topkam. Geschroefde neck met een hals/body verbinding waar je een speelkaart in kan steken. Nieuw in de winkel is net zo goed opletten als 2dehands op MP.

MyGreenLady
17 september 2014, 11:14
Dit is misschien een beetje een knakending, maar wat mij betreft klinkt en speelt het best wel lekker en minder is naar mijn mening meer:

http://www.thomann.de/gb/kramer_guitars_baretta_special_black.htm

En as je het niks vind kan je het binnen 30 dagen terug sturen.

Jannnus
17 september 2014, 12:31
+1 :cheerup:

Hoe vaak ik in muziekwinkels niet slecht afgestelde gitaren met roestige snaren heb gezien. Of, laatst nog, een "perfecte beginnersgitaar" met hele dunne lage fretjes waar je in 2 jaar doorheen bent. Plastic topkam. Geschroefde neck met een hals/body verbinding waar je een speelkaart in kan steken. Nieuw in de winkel is net zo goed opletten als 2dehands op MP.

een ontgroenings gitaar als het ware
houd je het 1jaar vol op dat ding, dan krijg een "echte" gitaar

MikeD
17 september 2014, 14:04
een ontgroenings gitaar als het ware
houd je het 1jaar vol op dat ding, dan krijg een "echte" gitaar

Ja… ontgroenigs-elektrische -gitaar…. dat was mijn eerste early 70's..….. een Egmond…..meer kon ik me niet veroorloven maar wat een kreng…….was blij dat ik iets meer dan een jaar later m'n eerste echte goeie kon kopen: een Yamaha SA 50, een vroege met de kunststof rollers, nieuw en toen 'overjarig' maar de absolute eye opener qua kwaliteit en bespeelbaarheid (helaas erg gevoelig voor feedback…) heb 'm nog steeds en voor mij nog altijd wel de benchmark waar ik alles aan afmeet.

MikeD
17 september 2014, 14:15
+1 :cheerup:

:grouphug:

Hoe vaak ik in muziekwinkels niet slecht afgestelde gitaren met roestige snaren heb gezien. Of, laatst nog, een "perfecte beginnersgitaar" met hele dunne lage fretjes waar je in 2 jaar doorheen bent. Plastic topkam. Geschroefde neck met een hals/body verbinding waar je een speelkaart in kan steken. Nieuw in de winkel is net zo goed opletten als 2dehands op MP.

Helaas kwam ik enige maanden geleden met een kennis van mij (op zoek naar…..) in een winkeltje dat gerund wordt door een op zich niet onsympathiek overkomende vent die met z'n gezellig rommelige winkeltje de indruk wekt liefhebber te zijn en duidelijk mikt op de aspirerende muzikanten met smalle beurs. Ook al bied je een gebruikte bas aan voor een bescheiden prijs, stel het ding behoorlijk af en repareer het kaduke element… (wat waarschijnlijk eerder een bedradingskwestie is dan het element zelf)

LarsHe
17 september 2014, 18:38
Bedankt voor alle input. Mijn gitaarleraar adviseert om de Cort Aero 2 (voor 169,-) aan te schaffen.
Heeft iemand een idee of deze gitaar van goede kwaliteit is en is te gebruiken met mijn muziekstijlen (rock, alternative, indie, geen metal)?

Ik hoor het graag en bedankt dat jullie allemaal zo goed helpen.

raabje
17 september 2014, 21:37
Staan er geen filmpjes op Youtube? De commentaren op de filmpjes zijn soms wel nuttig voor meer info.

En staat de gitaar hier tussen?

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/cort

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar voor € 169 kan er weinig misgaan. Bevalt de gitaar niet, dan kan je hem in stukken slaan of tegen de muur gooien.... ;)

In mijn tijd hingen bij b.v. Stafhorst in Utrecht de hele wand vol met Samick of Fenix gitaren, tegenwoordig is een basic gitaar een stuk beter dan die shit zooi.

Ik vind het eigenlijk helemaal niet gek om te starten met een hele basic gitaar, dan weet je beter wat je zoekt in een volgende gitaar.

beruk
17 september 2014, 21:48
Kijk, geluidskwaliteit is zeer waarschijnlijk niet representatief. Maar deze kerel laat wel even horen wat je uit deze gitaar kan halen.
Muziekstijl is nogal eens niet afhankelijk van de gitaar die je ervoor gebruikt, hoor! Er is hier een niet meer zoveel postend forumlid Eurocinema die er tegenwoordig op los jazzed en funkt met een Gibson SG notabene.

Samen met de versterker overigens een zeer veel gebruikte beginners combi:



https://www.youtube.com/watch?v=X5c8T-bLqs8