PDA

View Full Version : punchy stratocaster pickups



savale
16 september 2014, 09:10
Hoi allen,

ik heb een fender american std strat (jaren 90) met nog de standaard pickups geïnstalleerd. Ik wil nu een nieuwe slagplaat gaan maken en zoek ook een iets andere sound. Na veel luisteren ben ik erachter dat ik niet zozeer hou van een mellow geluid, maar juist wat meer punch:

Voorbeeldjes:

Tonerider city limits:

www.youtube.com/watch?v=xxCE0NdeAvI

Tonerider classic blues

www.youtube.com/watch?v=hCT-3wXmCNM

Alhoewel al wat lastiger te verkrijgen (want ze gaan al wat jaartjes mee) heb ik nog wel een adresje gevonden die deze pickups leveren. Ik vraag me alleen af of iemand nog goede alternatieven weet.

noise canceling is een pre, maar geen must. De sound gaat voor :)

edit:
de Fender Custom Shop Custom '69 klinken mij ook erg goed in de oren :)

telerocker
18 september 2014, 22:48
Bare Knuckle Pickups Irish Tours? Kunnen heel wat gain aan, want ze blijven mooi strak, helder en gedefinieerd. IT's zijn goed voor alles van Chili Peppers, Stevie Ray tot Rory.

lauke_101
19 september 2014, 00:44
Als je juist geen mellow sound zoekt, denk ik niet dat je je heil moet zoeken in de fender cs 69 pickups. Die klinken an sich wel vettig, maar ze blijven een mellow karakter houden is mijn ervaring (heb een classic player strat met die set erin). Dan zijn die irish tours eerder wat, of van Fender zelf de texas specials.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Pepe
20 september 2014, 08:45
Wat Lauke zegt, punch zou ik niet direct zoeken in vintage voiced maar meer bij de overwounds. Duncan ssl-5/6, Texas Specials of iets potigs van Dimarzio

Kakihara
20 september 2014, 09:09
Bij noisecancelling moet ik altijd aan Bill Lawrence/Wilde pickups denken :) De L-280 in hals- en middenpositie, met een L-290 of L-298 in de brugpositie (afhankelijk van hoeveel punch je nodig hebt).

Rooker
22 september 2014, 00:24
Zelf ben ik nu ook bezig met een nieuwe slagplaat samenstellen. Zoek ook naar het punchy clean en heb nu de toneriders city Limits besteld. Wat mij tegenstaat an die wat hottere pickups is dat de belletjes wat de strat typeert verloren gaan. Ze komen bij mij dus ipv de scn pickups. Electronica ga ik me nu in verdiepen en ben erg benieuwd wat er voor jou uit komt.

savale
22 september 2014, 22:02
Ahh tof! Ik heb nu ook SCN's. Die klinken ook wel lekker hoor, maar heel
warm / mellow. (soms wat doffig) Ik vind ze wel lekker klinken om wat jazz dingetjes te spelen of ik gebruik ze voor high gain werk (aangezien ze muisstil zijn).
Ik heb nu een slagplaat met mexicaanse fender elementen erin en die is veel feller / helderder, maar soms ook wat ielig. Datzelfde hoor ik een beetje terug in de texas specials.
Alle andere opties moet ik nog even goed beluisteren. Ik heb zelf nog wel een setje dimarzio hs-3 PU's liggen, maar heb geen idee wat ik daarvan moet verwachten eigenlijk.

Rooker
22 september 2014, 23:15
Mooi. Zoals jij de scn s omschrijft ervaar ik ze ook exact. Ik hoop met de city limits wat meer openheid en punch te krijgen en op het brugelement wat ook weer een andere voicing heeft toch de smoothe rock te bewaren. Ik laat het wel weten. Kan nog even duren omdat ik alle electronica nog moet bestellen. En dan no in elkaar (laten) zetten... pfff. Maar ik ben ook benieuwd waar jij op uitkomt omdat onze zoektocht denk ik niet zo veel verschild. Grtz

musicmannetje
1 oktober 2014, 03:43
Ik heb een strat met Texas specials en eentje met de 69's erin (beiden eigen bouwsels). De TS set is fel, maar iets scheller dan de 69's. De 69 set heeft meer midden (maar klinkt niet dof) en geeft een warme sound.
Misschien een idee om, als je nog niets gekocht hebt, een luistersessie te organiseren?

savale
1 oktober 2014, 11:16
Tja het blijft zo lastig om op filmpjes en woorden af te gaan inderdaad... Een luistersessie lijkt me best een leuk idee! Ik kan bijvoorbeeld zelf al 3 strats meebrengen met verschillende PU's (SCN's / lase sensor / mex std / dimarzio hs-3)
Even kijken of er meer liefhebbers zijn dan wil ik het wel organiseren.

LRS
1 oktober 2014, 12:56
Lijkt me, afhankelijk van de locatie een leuk idee 🎸


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rooker
3 oktober 2014, 11:36
He savale..

Om even terug te komen op mijn vorige post. Inmiddels heb ik alle spullen binnen gekregen en ook direct in elkaar gesoldeert:seriousf:.
Thuis even alles afgesteld en inmiddels de eerste repetitie gehad met de Tonerider City Limits. Het is natuurlijk wittebroodsweek maar wat een lekkere pickups zeg!! Clean is echt wat ik zocht, heel gevoelig voor je aanslag. Met een stevige aanslag heb je echt die punch. Tussenstandjes geeft heerlijke belletjes en ook vind ik van deze set de midde pickup heel bruikbaar.. Die gebruikte ik voorheen nooit behalve voor de tussenstanden. Met meer/Hi gain is het nu echt een ronkend beest (kun je natuurlijk niets mee haha). zal het proberen te omschrijven. Met de SCN's klinkt het Hi gain meer als een moderne humbucker. Het is geruisloos, heel mooi glad en eigenlijk komt er weinig typisch STRAT naar voren. Dat is hoe ik het ervaar. Het klinkt als een solo bij een concert van bijv de Toppers. Wel een mooi geluid maar niet Rock and Roll.
De City Limits ronken Hi gain als een beest. Typisch een strat geluid. Haha gaat ie weer.... Denk Biffy clyro.. Hard en vies. Een strat geluid met een startende tjopper er naast. Alleen niet noiceless dus je zult moeten wennen aan een lichte brom en wanneer je met veel gain speelt moet je iets eerder even je volume terugdraaien. Maar echt iets he, mij stoort het niet. In het lokaal gisteren met de PA en alles op oorlogsterkte was hij clean echt geruisloos en met gain als ik 3 pedalen gestacked had moest ik in ruste iets het volume terugdraaien.
Kortom... One happy camper here....
Oja.. Op de neck en middelpickup zit een Orangedrop 0,022UF en op de Brugpickup een paper in oil 0,022 UF en deze laatste is echt een verbetering want je kunt echt veel verder hoog wegdraaien voordat je dof en afgeknepen gaat klinken. Aanrader dus! Vooral met high gain.
Deze set heb ik van marktplaats. De man waar ik de set van kocht ging Bare Knuckles Irisch tours kopen omdat hij deze in zijn andere strats ook had. Ik snap niet goed waarom hij dat doet:seriousf:. Maar misschien kan dat je ook nog helpen in je zoektocht.
Succes!

savale
9 oktober 2014, 10:19
Ahhh data klinkt helemaal goed! :D
Inmiddels nog steeds enthousiast?
Eens kijken of ik ze ook ergens vandaan kan toveren ;)

Rooker
9 oktober 2014, 16:45
Nu een week verder en echt nogsteeds enthousiast. En niet alleen voor de prijs. Ze zitten in mijn Usa deluxe en ik had een budget in mijn hoofd van 250 euro max. Deze zijn het geworden. Niet perse de customshops gemeden hoor. Maar fender duwt die dingen tegenwoordig zelfs in hun mex strats terwijl je los wel custom afrekent??! Beetje raar vind ik dat. Maargoed ik zou ze omschrijven als een texas special set maar dan echt gewoon beter. Je kunt genoeg lezen op strat talk. Ik ben zelf nog erg nieuwsgierig naar de BN Irish tour set maar die is een stuk duurder. Deze blijven een hele poos zitten.

pasqual
9 oktober 2014, 22:54
Da's mooi! Mocht je een setje 'Pure Vintage' tegenkomen, meteen ook maar aanschaffen zou ik zeggen. Zal je niet tegenvallen!

savale
10 oktober 2014, 13:20
Die klinken ook erg lekker, maar die city limits zijn volgens mij meer mijn ding :) Ik heb een setje op een loaded pickguard op ebay besteld. Ik zal in ieder geval ook zorgen voor wat geluidssamples zodra ik ze heb. :cooler:

telerocker
10 oktober 2014, 18:23
Nu een week verder en echt nogsteeds enthousiast. En niet alleen voor de prijs. Ze zitten in mijn Usa deluxe en ik had een budget in mijn hoofd van 250 euro max. Deze zijn het geworden. Niet perse de customshops gemeden hoor. Maar fender duwt die dingen tegenwoordig zelfs in hun mex strats terwijl je los wel custom afrekent??! Beetje raar vind ik dat. Maargoed ik zou ze omschrijven als een texas special set maar dan echt gewoon beter. Je kunt genoeg lezen op strat talk. Ik ben zelf nog erg nieuwsgierig naar de BN Irish tour set maar die is een stuk duurder. Deze blijven een hele poos zitten.

The IT's zijn mooie pickups. Ik vind ze geweldig. Maar als je Toneriders CL's fantastisch klinken, zou ik voorlopig geen swap doen. BKP's zijn nou niet bepaald een koopje en de vraag is het beter zal klinken. Anders misschien, maar beter? Het gaat tenslotte om nuances.

Rooker
18 oktober 2014, 12:51
Heb je ze al getest?

Rooker
26 oktober 2014, 19:06
Waarschijnlijk veel aan het spelen.. Dat is een goed teken:seriousf:

savale
27 oktober 2014, 20:40
haha ze zitten nu net 2 uurtje in mijn american std. Het inbouwen duurde wat langer want ik had besloten om die strat meteen maar even te shielden.
Het was wel even vogelen met de pick-up hoogte. Ik ben gewend om ze zo dicht mogelijk op de snaren te zetten, maar die tonerider magneten zijn wat sterk ;)
Ik zit nu op 2,5mm (E) en 2mm (e) voor de neck en dat is wel echt het randje. De middelste nog een halve mm lager en de brug een hele mm lager dan de neck. Maar alles is nu lekker in balans en heb ik alvast even een uurtje kunnen genieten!

Tja het is echt niet te vergelijken met wat ik eerder heb gehoord: Met wat gain erop is het echt een lekker smerig geluid. Met name op de neck komt het bijna in de buurt van een p90 element (beetje fuzz achtig), maar je hoort wel heel duidelijk de strat sound in de aanslag.

Maar vooral clean (met een licht buizend randje) gaat mijn stratocaster hartje sneller kloppen. Met deze elementen is haal je echt de strat uit je strat!
Ik vind het lastig uitleggen, maar een akkoord aanslag klinkt heerlijk vol, maar wel heel mooi helder.
Vooral een cleane solo is het echt te gek. Ik de aanslag blijft super klinken, of je nou hard of zacht picked. Eigenlijk precies zoals het hier klinkt:
https://www.youtube.com/watch?v=AgzTvKb3diQ

Verder vind ik de neck / mid en brug pickup echt heel mooi balans. Alles is bruikbaar!
Ik heb de strat wel goed geshield, maar je blijft wel een beetje een brom houden met wat gain erop, maar dat neem ik voor lief. :)

Ik moet ze uiteraard nog even wat meer aan de tand voelen, maar de eerste indrukken zijn dus erg positief!

Rooker
28 oktober 2014, 13:24
He.. Mooi te horen dat het voor jou waarschijnlijk ook goed uitpakt!
Ik was aan het begin bang dat je te weinig verschil zou horen ten opzichte van de SCN's. Je bent tenslotte even aan het klussen en in die tussentijd ben je al weer kwijt hoe het nu klonk. Maar het bleek niet een nuance verschil maar echt een wereld van verschil. Veel meer twang op hals en midden, veel beer bell's in de tussenposities en veel meer output. Het klinkt nu allemaal heel lomp en overdadig maar dat is het niet. Het is juist heel goed te controleren met je aanslag! Ik vind mijn gitaar er echt veelzijdiger van geworden. En idd echt strat zoals je het in je hoofd hebt... De brom valt bij mij heel erg mee terwijl ik toch heel dicht tegen de amp sta? Qua shielding maak ik alleen gebruik van het folie wat standaard op de usa slagplaat zit. Niet veel meer brom als met mijn humbucker gitaar.
De magneten zijn idd belachelijk sterk ja. Ik bleef maar string pulling houden. Heb ze nu heel laag staan wat de sound ook te goede komt. Op een gegeven moment hoor je aan het geluid dat je in de goede richting gaat komen maar zet je dan de distortion aan hoor je bij het uitklinken van de snaren dat het geluid nog steeds vibreert. Nog verder naar beneden dus. Hier een foto hoe laag ze bij mij staan.
http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/pickupshoogte_zps3f321a8a.jpg (http://s1041.photobucket.com/user/scb81/media/pickupshoogte_zps3f321a8a.jpg.html)

savale
31 oktober 2014, 20:07
Ok, ik ga ze ook wat laten zakken dan. Bij mij staan ze nog erg hoog :)

Hansie
10 februari 2015, 11:41
Ik weet het: er is al een tijdje geen beweging meer in dit topic geweest maar ik moet ff meedoen want dit is te leuk!
Heb sinds twee weken Tonerider City Limits in een van mijn strats zitten als vervanging van een setje EMG SA dat er jaren opgezeten heeft. Wat een snoepwinkel!
Niet dat de EMG’s slecht klonken, maar het is nu net of de gitaar weer echt tot leven is gekomen. Reageert echt geweldig op dynamiek. Wil nog wel een beetje experimenteren met elementhoogtes, want voor mij gevoel staan ze nu nog te laag. Maar ben je op zoek naar vervangende elementen voor een Strat, neem dan de moeite om dit te proberen, want dit klinkt geweldig! En dat zegt iemand die niet bang is om een setje andere elementen in zijn gitaren te schroeven (deze gitaar heeft een geschiedenis van Fender Tex Mex, EMG SA, EMG S en Lace Sensors in willekeurige volgorde).

Waar ik nog wel tegenaan loop is dat de toonpotmeters naar mijn zin een te beperkt regelbereik hebben. Tussen 0 en 3 zit het regelbereik, maar daarna tot 10 gebeurt er niks. Misschien dat het te maken heeft met het feit dat ik gewend ben aan een groot regelbereik met de EMG’s, maar dit lijkt me toch wel heel weinig. Naar het schijnt zitten er nu CTS potmeters in. Zou hier met weerstandjes o.i.d. nog wat aan te verbeteren zijn?

Tabula Rasa
10 februari 2015, 12:38
Experimenteer met log of lin pots. Normaal neem je log voor volume en lin voor tone, maar experimenten kunnen iets anders uitwijzen. Zelf gebruik ik soms log voor tone met succes.

Rooker
10 februari 2015, 17:02
Ik heb de City Limits erg aangeprezen maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ze er al weer uit gehaald heb:hide:. Na meerdere bandrepetities begon het me toch te irriteren dat de boel veel sneller rond ging zingen. Nu heb ik inmiddels de Fender SCN's er weer in en de problemen zijn voorbij. Deze klinken ook zeker niet verkeerd maar heel anders. De punch van de City Limits samen met de belletjes was ik heel blij mee maar de SCN's zijn zo veel stiller.

telecastermaster
11 februari 2015, 10:11
Waarom koop je niet gewoon een exciter pedaal. Of een enhancer?
Ben je in een keer klaar.