PDA

View Full Version : Raar fenomeen met kabel



ellisvertellis
15 september 2014, 12:07
Hallo,

Ik ben iets vreemd tegengekomen in mijn setup en wil graag weten wat er scheelde.

Mijn pedalboard heeft een true bypass looper met 2 loops in het begin van de keten.

Loop 1 klonk plots dof en stiller dan loop 2, ook met allen pedalen af.

Na wat speur- en testwerk was het duidelijk dat het om een kabel ging die ik zelf in elkaar gesoldeerd heb. De kabel kraakte niet, ook niet als ik er aan friemelde, dus er was gewoon contact, maar minder luid en heel dof.

Ik heb beide pluggen opengemaakt (het zijn Neutrik pluggen met blank metalen omhulsel), terug ingestoken en vreemd genoeg was het probleem weg! Signaal klonk plots terug normaal. Pluggen terug in elkaar gedraaid en nog steeds goed.

Wat kan dit hebben veroorzaakt? Ik wil het weten want wil niet graag op een optreden plots signaalverlies hebben. Iemand een idee wat er fout ging?

Alvast bedankt!

Gearjunkie
15 september 2014, 17:08
Klein contactje tussen massa en tip? Slechte las?
Als ik zoiets heb knip ik 15cm van de kabel af en soldeer ik de plug opnieuw. Problemen komen anders geheid terug.

Plant
15 september 2014, 19:17
Hoge overgangsweerstand + kabelcapaciteit = zachter + hoogverlies.
Slechte las is wel waarschijnlijk ja.

ellisvertellis
16 september 2014, 00:11
Hmm, dan zal ik ze eens opnieuw solderen. Ik vond het een van mijn mooiere exemplaren, maar zal toch nog wat moeten oefenen dan.
Bedankt voor de reactie!!