PDA

View Full Version : Vox AC30 uitgangstransformator



tommus42
13 september 2014, 15:27
Heb een ogenschijnlijk eenvoudig maar even lastig probleempje.
Ben bezig met het aansluiten van de OT van m'n AC30. Punt is dat ik niet weet wat de verschillende aansluitingen zijn aan de secundaire kant.

De kleuren vind ik niet terug in de schema's die ik kan vinden (uit 1978, 1986, 1990). De 0 is zwart in de twee eerste schema's en bruin in het laatste schema.
Deze AC30 stamt vrij zeker uit 1983, maar het zou kunnen zijn dat de OT een keer vervangen is.

Hoe dan ook, de kleuren zijn in de volgorde zoals ze uit de OT komen; bruin, groen en grijs.
Met een grofstoffelijke multimeter (200 ohm maximaal, het kleinste bereik), mat ik de volgende weerstanden:
tussen bruin en groen: 0,8 ohm
tussen groen en grijs: 0,6 ohm
tussen bruin en grijs: 1,0 ohm, onnauwkeurige metingen lijkt me.

Ik neem aan dat bruin/grijs de 16 ohm uitgang is, en mede op basis van het 1990 schema dat bruin de nul is. Maar het zou ook de grijze draad kunnen zijn.
Iemand misschien bekend met deze OT/kleuren?
Kan eventueel een 6V wisselspanning aansluiten, maar de afstand tussen 0 ohm en 8 ohm, en 8 ohm en 16 ohm is toch ongeveer gelijk:???:?

guitarnijboer
13 september 2014, 16:13
Kan eventueel een 6V wisselspanning aansluiten, maar de afstand tussen 0 ohm en 8 ohm, en 8 ohm en 16 ohm is toch ongeveer gelijk:???:?

Dat zou je denken, maar nee... Het aantal windingen (en dus de gemeten weerstand) tussen 0 en 8 ohm is groter dan tussen 8 en 16 ohm. Je hebt het over een impedantie van 8 of 16 ohm niet de weerstand, dit is dus wat anders.

Het aantal windingen secundair in verhouding tot de windingen primair bepaald de verhouding waarin de wisselspanning wordt getransformeerd. Bij een 100Watt output op 4 ohm heb je een spanning nodig van 20V effectief. (20/4 = 5A, 5x20=100)

Bij de zelfde versterker heeft de 8 ohm winding een spanning van 28,28V effectief nodig voor 100Watt. De benodigde effectieve spanning voor het zelfde vermogen bij een verdubbeling van de impedantie is dus niet twee maal zo hoog. Je hebt dus ook minder windingen nodig en dus is de gemeten weerstand minder hoog tussen de 4 en 8 ohm aansluiting dan tussen de 0 en 4 ohm aansluiting.

Het aantal windingen tussen 0 en 4 ohm en tussen 4 en 16 ohm is wel weer gelijk! Bij 16 ohm heb je voor 100 Watt 40V effectief nodig en dat is weer 2 maal zo hoog als bij 4 ohm dus.... Het dubbele aantal windingen.

Het heeft alles te maken met de formules: U=IxR en P=UxI

Met een 6V wisselspanning op de verschillende aansluitingen secundair kun je nu eenvoudig je verschillende aansluitingen bepalen.

tommus42
13 september 2014, 17:07
Bedankt. De transformatieverhouding en impedantieverhouding was me van buiten al wel bekend, blijf het echter lastig vinden. De schema's van OT's die ik bekeken had zijn getekend als impedantie, terwijl het lijkt of het een zelfde stuk draad is.
Zo direct even meten, als ik het stuk tussen de 8 ohm tap en de 16 ohm tap aansluit, krijg je primair een vrij lage spanning, als ik het goed begrijp (of juist niet:???:). U1/U2 in het kwadraat is gelijk aan impedantieverhouding, dat houdt in, ehm, ik ga meten:D.

guitarnijboer
13 september 2014, 20:42
Het is echt heel simpel. Je sluit gewoon je voltmeter aan op de primaire winding en zet deze op wisselspanning bereik op het hoogste niveau.

6V wisselspanning (gloeispanningswinding) sluit je secundair aan.

Bij het minste aantal windingen secundair krijg je nu primair de hoogste spanning. Dus: hoogste spanning meet je tussen en 8 en 16 ohm. Een lagere spanning tussen 0 en 8 en de laagste spanning tussen 0 en 16. Na het meten weet je dus wat welke aansluiting is.
Pas wel op: primair kan er een hoge spanning staan, je transformeert omhoog!

tommus42
13 september 2014, 23:34
Net gemeten:
6V over bruin en groen geeft 141V; groen en grijs: 372V; bruin en grijs:103V

Bruin is dus 0, groen de 8 ohm tap, en grijs de 16 ohm tap.
Super, hartelijk dank voor de concrete uitleg, anders had ik me er nog geen raad mee geweten:).

Morgen de twee helften vergelijken, en de primaire impedantie berekenen, just for fun.

tommus42
20 september 2014, 13:34
Volgens mij is de uitgangstransformator stuk:(.
Bij inschakelen van de hoogspanning worden de twee buizen van één zijde steeds roodgloeiend en is er een luide brom hoorbaar.
Heb verschillende koppelcaps geprobeerd, met en zonder fasedraaier buisje, geen verschil.
De schermrooster weerstanden zijn nieuw, 2W 270 ohm. De kathodeweerstand is 10W, 82 ohm.
De spanningen vind ik overigens hoog, vergelijkbaar met de waarden in de tabel in deze link, maar dat lijkt me niet de oorzaak.
https://www.flickr.com/photos/73835524@N00/4476115297/
Iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn, behalve een naar de bliksem zijnde OT?

Gearjunkie
20 september 2014, 14:18
Heb je een of twee kathodeweerstanden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
20 september 2014, 14:34
Al was de hele wikkeling kortgesloten dan was dat geen reden om de buizen roodgloeiend te krijgen.....Een buizentester heeft niet meer als een stroommetertje ertussen met een shunt....

Ik weet de werking van een buis blijft lastig voor je maar:
- Een buis is net als een waterkraan.. Anode is toevoer.... G1 is draai knop .... kathode afvoer...
- als je de knop verder open draait dan gaat er meer water stromen
- Een buis doet eigenlijk precies hetzelfde.... Als Vg1 voldoende negatief is, dan dan is de knop dicht en loopt er geen stroom
- Als de knop vol open is (Vg1 = 0V) dan loopt er net zoveel stroom als dat de toevoer kan leveren.. En in jouw geval worden de buizen roodgloeiend...
- Vg1 is de spanningverschil tussen G1 en de kathode. Als er een stroom loopt door de kathode weerstand wordt de kathode positief.
- G1 hangt via een weerstand of potmeter aan GND en is 0V. Dus wordt Vg1 negatief tov. de kathode.
- Als een koppelcap lek is komt er positieve spanning op G1 en wordt G1 minder positief en loopt er dus meer stroom.

De koppelcaps heb je al uitgesloten.
Uiteraard heb je al gemeten dat de DC spanning op Vg1 0V is
Uiteraard heb je al gemeten wat de DC spanning op de kathode gemeten waardoor je de bias instelling hebt bepaald voor de buizen.

Of moet je dat allemaal nog doen?

De OT kan wel doorfikken (versmelten van de wikkelingen) maar doorbranden (nog) niet want dan krijgen de buizen geen stroom meer en kunnen ze ook niet roodgloeiend worden.

tommus42
20 september 2014, 14:56
Heb je een of twee kathodeweerstanden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Eén. Dat zou een oplossing kunnen zijn, elke helft een aparte weerstand. Hoeft niet eens een andere waarde te zijn, denk ik.
Bedankt.

@Nico: Heb niet al die spanningen, geen tijd voor als de buizen gaan gloeien.
Maar geen probleem, ik probeer twee weerstanden. Nu kiest de stroom toch de makkelijkste weg, door de zijde van de OT met de minste 'weerstand'?
Ik vraag me alleen af, is de (eventuele) onbalans in de OT het gevolg van slechte wikkelen, dan zou het zo te corrigeren zijn, of is er al een kortsluiting in één zijde.

nico verduin
20 september 2014, 15:01
Dat zou een oplossing kunnen zijn, elke helft een aparte weerstand. Hoeft niet eens een andere waarde te zijn, denk ik.
probeer de wet van ohm eens.........



Maar geen probleem, ik probeer twee weerstanden. Nu kiest de stroom toch de makkelijkste weg, door de zijde van de OT met de minste 'weerstand'?
Dit slaat nergens op..... Met 1 weerstand ligt 1 helft eruit...... Trek je die andere rode buizen eruit en ga je ff meten of je wel spanning hebt op de kathode.... Zo ja.... dan missen de grids van de rode buizen hun ground referentie.... De weerstand of een of ander master volume potmeter.... Of beide buizen zijn rot... Maar dat had je toch al uitgesloten door de buizen te wisselen... toch.....



Ik vraag me alleen af, is de (eventuele) onbalans in de OT het gevolg van slechte wikkelen, dan zou het zo te corrigeren zijn, of is er al een kortsluiting in één zijde.
welke onbalans?

tommus42
20 september 2014, 16:54
Denk aan je bloeddruk:D.
De grids liggen via 10K gridstoppers aan massa via 220K weerstanden. Heeft geen mastervolume na de fasedraaier.
Nog de OT aansluitingen omgedraaid, geen probleem gelukkig.

Heb het gevonden! Eén van de 220K's lag niet aan massa, merkwaardig, meende toch goed gecheckt te hebben:hide:.
Anodespanning ongeveer 350V, schermrooster 2V lager, mooi, mooi, mooi:).

nico verduin
20 september 2014, 22:49
Verduinen hebben al generaties een lage bloeddruk :)
Zo zie ja maar weer hoe belangrijk het is om te weten waar je mee bezig bent......

tommus42
21 september 2014, 10:01
Het probleem was een koud lasje gecombineerd met meten over de weerstand, ipv een eindje voorbij de aansluitingen, niet handig natuurlijk.
Tot en met de fasedraaier is ie stil, op een brommetje na die er al is als ie op standby staat. Merkwaardig, misschien doordat de luidspreker vlak achter het boeltje staat.
De ingangstrap is klaar (220K anodeweerstand, 2,2K/22uF kathodeweerstand), zo meteen proberen. Kan het de-buggen beginnen:satisfie:, zijn een paar 'oplossingen' waar ik m'n twijfels bij heb.

tommus42
21 september 2014, 17:15
Versterker werkt en klinkt goed. Het volgende valt me echter op.
Hij bromt licht als ie nog op standby staat, hoe kan dat? Bij inschakelen van de hoogspanning komt er een alleszins acceptabel brommetje bij. Dit blijft constant tot de volumepot (tussen de ingangstrap en de fasedraaier) voorbij de helft komt, dan neemt het flink toe, evenals, en met name, de ruis.

Nu heb ik de versterker als volgt geaard:
massa van de ingang aan de kathode van de eerste trap ---> min van een 47uF filtercap ---> volume pot ---> aarde van de fasedraaier ---> min van een 47uF filtercap ---> min van 2x47uF filtercaps (schermrooster) ---> min van 47uF van B+ ---> min van de diodes ---> chassis/aarde stopcontact.

Drie vraagjes:
- is het wel verstandig de aarde via de volumepot te laten lopen? Heb zoveel mogelijk bouwbeschrijving gedestilleerd uit het artikel over de Brian May AC30, maar daar zit het anders:
http://i42.tinypic.com/213eo2.jpg
- de massadraad van de input loopt naar de massa van de kathode, vervolgens naar de 1M op het buisvoetje. Is het beter 'm eerst naar de 1M weerstand te leiden en dan naar de massa van de kathode?
- de afscherming van de input naar het stuurrooster zit aan de massadraad van de input. Iets zegt me dat dat niet deugt:), of kan dat geen kwaad?

Gearjunkie
21 september 2014, 19:07
Standby=geen spanning op de anodes=geen geluid
Met een scope kijken waar het signaal ontstaat?
Je afscherming is eenzijdig geaard neem ik aan?
Al zou je een aardlus hebben, dan nog moet ie in SB stil zijn. Heb je de B+ naar je OT wel onderbroken met je SB switch? (ipv enkel B+ op de voedings elco's) Even los van de discussie dat je deze niet moet gebruiken met een GZ34.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
21 september 2014, 20:04
Er staat geen spanning op de anodes. De standby schakelaar zit tussen de diodebrug (deze heeft geen GZ34) en een 20 ohm weerstand, gevolgd door de eerste voedingselco, van waaruit de OT gevoed wordt. Merkwaardig dat ie toch bromt, niet luid, maar duidelijk waarneembaar.

Heb trouwens nu de volumeregelaar geaard aan de kathode van de ingangstrap, kleine verbetering.
De afscherming is aan één kant geaard, maar wel aan de nul van de input, weet niet of dat goed is. Geen aardlus.

De draad van de anode, de kathode en de nul van de input lopen overigens door één gat in het chassis. Weet niet in hoeverre dat ongunstig is.

Zal binnenkort iemand vragen om me wegwijs te maken met een scoop, staat hoe dan ook op mijn to-do lijstje.
Iig bedankt voor je meedenken, zal straks de afscherming anders aansluiten, kijken wat dat oplevert.

Gearjunkie
21 september 2014, 20:11
Volgens mij kan je de afscherming gewoon laten zitten.
Hoor je niet de PT brommen??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

gloeidraad
21 september 2014, 20:17
Ik denk dat je last hebt van een magnetisch strooiveld brommetje vanuit je voedingstrafo die wordt opgepikt door de uitgangstrafo.

Erik

Gearjunkie
21 september 2014, 20:38
Zou een verklaring zijn, al zitten die best ver uit elkaar bij een AC30 toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
21 september 2014, 20:49
Zat ff te wachten hoe lang dat zou gaan duren. Wat denk je nou waar die brom vandaan kan komen. De primaire spoel is spanningloos dus dat wordt hen niet. Het enige is dat er een stroomje loopt door de speakerbedrading maar ik neem aan dat dit vrij van het chassis hangt dus ook dat valt af. Laatste mogelijkheid is het magneetveld van de voeding of gloeidraad bedrading. Hier kun je achter komen door de eindtrafo los te maken en dan te testen met de trafo los in je hand. Waarschijnlijk moet je hem een kwartslag draaien voor het beste resultaat.

tommus42
21 september 2014, 20:49
Tis niet de PT zelf. Komt uit de luidspreker, heb 'm trouwens verplaatst, is minder geworden. Het zal idd een strooiveld zijn. Maak me er maar niet druk over.
Ik ga de boel nog even bij langs met den soldeerbout, kan geen kwaad hoewel het al redelijk netjes is voor mijn doen:).

Gearjunkie
21 september 2014, 20:53
mmmmm......
Het is toch een standaard chassis wat je gebruikt of??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
21 september 2014, 20:55
......Waarschijnlijk moet je hem een kwartslag draaien voor het beste resultaat.
Dat zou kloten zijn, vanwege montage van het ding in een rechthoek door het chassis.

Gearjunkie
21 september 2014, 21:00
Maar je bent deze versterker toch aan het modificeren? Hij had dit probleem toch niet voor je eraan begon?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
21 september 2014, 21:01
mmmmm......
Het is toch een standaard chassis wat je gebruikt of??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Inderdaad, standaard chassis.
Zat nog even te denken aan de gloeidraden. Nu zitten ze met twee 100 ohm weerstanden aan een soldeerlip, vastgeschroefd aan het chassis. In een board layout van Hofmann amplifiers zijn ze geplaatst naast de kathodeweerstand van de eindbuizen. Zou dat verschil kunnen maken?

Gearjunkie
21 september 2014, 21:02
Dat lijkt me niet de oorzaak van je probleem. Bij mijn 5e3 heb ik dat ook gedaan om hem stiller te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
21 september 2014, 21:05
Maar je bent deze versterker toch aan het modificeren? Hij had dit probleem toch niet voor je eraan begon?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Heb 'm een jaar of twintig geleden gesloopt omdat ik dacht het wel mooier en beter te kunnen. Toen bromde ie trouwens ook wel enigszins. Pas sinds een paar jaar loop ik met het idee hem op te bouwen naar Brian May specs. Nu is het een combinatie geworden.

cluseau
21 september 2014, 22:00
Het is toch zo eenvoudig he!

OT primair loskoppelen.
Secondair alleen een speaker aan hangen.
Amp aanzetten.
Bij een goede positie mag er geen output zijn. Heb je dat wel komt dat omdat er ergens een magneetveld opgepikt wordt.

tommus42
21 september 2014, 22:04
Het is toch zo eenvoudig he!

OT primair loskoppelen.
Secondair alleen een speaker aan hangen.
Amp aanzetten.
Bij een goede positie mag er geen output zijn. Heb je dat wel komt dat omdat er ergens een magneetveld opgepikt wordt.
Bedankt voor de tip, misschien ga ik dat nog doen, maar:
Heb de volumepot vervangen voor een 1M, was 500K. Die laatste was wat briekjes, ondanks contactspray. Wat een verbetering en wat een volume! Staat momenteel te pruttelen met het volume vol open, brom acceptabel, ruis goed te doen, en dat terwijl er nog geen 47pF over de anodes van de PI zit. Ikke blij:crazyhappy:.

Dirk_Hendrik
21 september 2014, 22:15
Het is toch zo eenvoudig he!

OT primair loskoppelen.
Secondair alleen een speaker aan hangen.
Amp aanzetten.
Bij een goede positie mag er geen output zijn. Heb je dat wel komt dat omdat er ergens een magneetveld opgepikt wordt.


Perfecte aanpak. Had het niet beter kunnen beschrijven:ok: !!

tommus42
21 september 2014, 22:25
Mmm, achteraf is alles simpel:soinnocent:.
Maar bedankt voor de tips enzo:ok:.

Dirk_Hendrik
22 september 2014, 11:49
Bedankt voor de tip, misschien ga ik dat nog doen,


Jammer van de "misschien". Ik zou graag je ervaringen horen met het door Cluseau voorgestelde experiment.

tommus42
22 september 2014, 12:50
Op zich ben ik wel tevreden. Vind de brom storend op vol volume, maar ik zit daar niet erg mee.
Wil 'm op termijn echter helemaal goed hebben, zal een ijzerzaagje voor de decoupeerzaag aanschaffen, of een tweede 'kapje' zien te vinden om de OT op het chassis te kunnen plaatsen.
Ik verwacht dat het de oplossing is, vanwege het gegeven dat ie al wat brom heeft op standby. Blijf het merkwaardig vinden dat ze dat in de fabriek niet al doen, maar het is niet anders.
Voorlopig even spelen, een stereo opstelling maken, kijken of de versterkers in fase staan, zin in:).

cluseau
23 september 2014, 10:44
.....Vind de brom storend op vol volume......
:???:


Ik verwacht dat het de oplossing is, vanwege het gegeven dat ie al wat brom heeft op standby.

Wat denk je zelf :soinnocent:.

Ik zeg het nou niet meer voor, ga maar logisch nadenken.

tommus42
23 september 2014, 11:23
Logica is niet m'n sterkste punt. Ben wel bezig wat structuur aan te brengen in de getormenteerde bende die het momenteel is:ok:.

cluseau
23 september 2014, 11:48
Logica is niet m'n sterkste punt.

Dan ben ik bang dat je niet te helpen ben, slechts voorzeggen is dan mogelijk.

Het is toch niet zo moeilijk, stel je nu eens voor dat je een speaker hebt en een trafo. Die sluit je op elkaar aan. Niets meer en niets minder. Heeft toch helemaal niets met een volumeregelaar te maken. Behalve een mechanische verbinding en een magneetveld is er geen enkele link met jouw versterker. Er staat zelfs geen spanning op. Hoe kun je dan in godsnaam het volume van de brom regelen.

Schei$$e, doe ik het weer:hide:

tommus42
23 september 2014, 12:19
Dan ben ik bang dat je niet te helpen ben, slechts voorzeggen is dan mogelijk.......
Nietus.

......Het is toch niet zo moeilijk, stel je nu eens voor dat je een speaker hebt en een trafo. Die sluit je op elkaar aan. Niets meer en niets minder. Heeft toch helemaal niets met een volumeregelaar te maken. Behalve een mechanische verbinding en een magneetveld is er geen enkele link met jouw versterker. Er staat zelfs geen spanning op. Hoe kun je dan in godsnaam het volume van de brom regelen.

Schei$$e, doe ik het weer:hide:
Het brommetje op standby is niet met het volume te regelen.
Als de versterker aanstaat met het volume dicht komt er zo goed als geen brom bij. De brom wordt dus opgepikt ergens tussen de ingang en de fasedraaier concludeer ik daaruit.
Vanwege het brommetje op standby lijkt mij dat de OT zich in een strooiveld bevind. De PT of de gloeidraden. De gloeidraden zitten redelijk netjes, dicht op het chassis, en afgeplakt met aluminiumtape.
Daarom denk ik dat het strooiveld van de voedingstransformator het probleem is. En die strooit natuurlijk over de hele versterker.

cluseau
23 september 2014, 12:27
Nietus.

Het brommetje op standby is niet met het volume te regelen.
Als de versterker aanstaat met het volume dicht komt er zo goed als geen brom bij. De brom wordt dus opgepikt ergens tussen de ingang en de fasedraaier concludeer ik daaruit.

G E Z A K T !


Vanwege het brommetje op standby lijkt mij dat de OT zich in een strooiveld bevind. De PT of de gloeidraden. De gloeidraden zitten redelijk netjes, dicht op het chassis, en afgeplakt met aluminiumtape. Daarom denk ik dat het strooiveld van de voedingstransformator het probleem is. En die strooit natuurlijk over de hele versterker.

Bijna goed :makeup:

Tip:
De versterker op standby staat UIT.

Slechts een kerstboom met gloeidraadjes, meer niet. Strooien doet hij echter wel ;)

tommus42
23 september 2014, 13:07
Ga de ground eens liften, kijken wat dat oplevert:strat:.

tommus42
23 september 2014, 13:21
Verroest, muisstil:hippie:

cluseau
23 september 2014, 23:02
Dus de brom waar je in standby last van had is opgelost met een groundlift? Dat is onmogelijk. Als jij zegt dat de hele hoogspanning van de amp wordt ontkoppeld dan kun je geen probleem oplossen met het loshalen van een aardpunt in een niet werkende versterker.


Hoewel......geen idee wat je gemaakt hebt, gezien het verleden kan alles. ;)

tommus42
23 september 2014, 23:28
Dát brommetje is er nog. Heb een stekkerdoos zonder randaarde gebruikt. Ik denk dat het komt, van de week achter gekomen, doordat de aarde in mijn huuske niet aan aarde zit:D. Maar wel pc enzo erop. Wordt binnenkort gefixt.
Dacht eerst dat ie stuk was, zo stil is ie met het volume vol open:).

cluseau
24 september 2014, 07:34
Ik denk dat het komt, van de week achter gekomen, doordat de aarde in mijn huuske niet aan aarde zit:D. Maar wel pc enzo erop.
Geen randaarde in je huis lijkt me sterk en bovendien dodelijk. Je PC is zo erg nog niet zolang hij niet defect is, in goede staat alleen dodelijk voor randapparatuur en aangesloten audiospul maar stel dat je ijskast of wasmachine een probleem heeft waardoor de behuizing onder spanning komt te staan. Door de zwevende randaarde staat nu elk geaard apparaat juist onder spanning.

Afgelopen zomer iets dergelijks meegemaakt op een camping. In de voedingskast voor het hele veld was de randaarde defect. Zou je normaal niet zoveel van merken tot er een caravan op het net wordt aangesloten met een probleem en dat was ook zo. Waar normaal de zekering zou moeten springen stond nu de hele carrosserie van de caravan onder spanning maar dat is nog niet alles. Elke gebruiker die aan de randaarde hing stond nu onder spanning inclusief alle op dat net aangesloten caravans. Ik kwam er achter omdat ik op mijn blote voeten op de overigens kurkdroge grond tegen de caravan stond te leunen. Als techneut heb ik altijd een DVM bij me, ook op vakantie en meet doodleuk bijna 100V~ op het chassis met één meetpen in het gras. Na melding aan de campbeheerder werd er doodleuk gezegd dat het al langer bekend was en onderzocht zal worden......een keer....later.

Tja, tis een fransman he! Peutetre aujourd'hui, peutetre demain. :soinnocent:

tommus42
24 september 2014, 08:46
Tja, het is wat. Zou blij als het in orde is.
Stel me voor dat die ongeaarde aardleiding allerlei storinkjes verzameld van allerlei apparaten.
Anyway, ben blij dat ie het goed doet.

cluseau
24 september 2014, 19:34
Laat ik je vast uit de droom helpen: als je brom hoort in standby komt dat uit een magneetveld dit is een blijvertje met of zonder randaarde. Alleen zoals eerder omschreven kun je daar wat aan veranderen. Moet je wel willen, dat dan weer wel ;)

tommus42
24 september 2014, 20:29
Geen probleem, het brommetje. Dat de aarde niet in orde is, is natuurlijk jammer, onveilig en ongewenst. Dat wil ik wel verbeteren:D.

cluseau
24 september 2014, 20:39
Geen probleem, het brommetje.

Dat dacht ik al, voorspelbaar antwoord :chicken:





edit: Als Nico dit weet zwaait er wat....je kan het nog weghalen he!

tommus42
24 september 2014, 20:48
Stiller dan een CC in de winkel is ie hoor:cooler:. Maar uiteraard, altijd verbetering mogelijk. Wil er het leadkanaal van een Hotbox bij knutselen:satisfie:.

nico verduin
25 september 2014, 07:13
edit: Als Nico dit weet zwaait er wat....je kan het nog weghalen he!Nee hoor... Ik heb het opgegeven met Tommus42..... zonde van de energie

tommus42
25 september 2014, 08:25
Goeiemorgen Nico, blij weer van je te vernemen:D.

cluseau
25 september 2014, 09:25
Nee hoor... Ik heb het opgegeven met Tommus42..... zonde van de energie

Ga ik zeker wat zorgvuldiger om met mijn dicipelen :sssh:

nico verduin
25 september 2014, 12:01
Ga ik zeker wat zorgvuldiger om met mijn dicipelen :sssh:Nee jij neemt meer pilletjes :)

cluseau
26 september 2014, 00:22
Nee jij neemt meer pilletjes :)

Daar heb je een punt. Kan ik die hier dan declareren?

tommus42
30 september 2014, 18:19
Iemand ervaring met deze EL84?
http://www.bax-shop.nl/versterker-buizen/electro-harmonix-el84-6bq5-versterkerbuis/product-details.html?utm_source=tradetracker&utm_medium=affiliate&utm_campaign=feed%7C188893&utm_term=http%3A%2F%2Fwww.marktplaats.nl%2Fmediapl ex%2Fredirect.html%3Fa%3DEvEya09stBI1ax6cLoy2jzhSx cOM4ULcUVSWd8PXKbamEn2jo7-kqR0PJ5XScEPF7NSeOHlAMbYtCo-wJYcDXnzRlsJ15TNJDqeKzJfyaLGZ2P7TwcpnMhJPeSCSk9QVq 0HGe7LMWpXjgJVIwfQiWQIz5-GlPdq6qniv89nSP2ehrYNb9scVCJsCqE58tfVdYYBeDfrUuOhj ItUldSseLoTsOKSIMIwkEIx5k7tYJ4aMFbrQ5XhZa72RPcsB7W we-A8MrUhGaTbgduqD2ihWTG8yJRR1EkT6HmuBCXFz3dqZAJZXg7o Heojolmyy4PQp3TRrHyj9NRk3RqU2n_GTMkb-wqjJWflMZNJX4I4esbQoeLGXx_KVIiR4l9BJW-DcwscZU2tShhtl_rIj8DpWVOG_8jDmFFpGkPHU59pz5PX5wOj5 7kUHNiAKFcu20QvzX6FBsM4jpu2mok2ary9NADHpuIZE8Of8dq DF080HOK_4lnDhxn8Li0GXSRjokXx7gihuwdmj4XB36BgFMxst pNtzqbs4tx9rilOy2h8ytYhnjPPIX01XoYpK-gzvT2T1PBSzC3c5NvZF2qSSWSAVRiIzemE1OrF3HpYsTWXB9ol stiWFrExrrta0a-f04ArhJWhDDuweBmBStwuyodM0dtbbtuJv6lZI9kDIwC-QixR4nov5k4gfORzD3iRa_anchSlwE02NFxz16iTKG2Bx-cfOVvwTdE2w98i6_Ungm8St8uvTREYVQwFcioLWAcJApWC7_1W c3Jm0b_XuOm00I5nVvVronLxzs-bY5Dw9m_KkUM_FZxGEc61BfrmKaXeJLWvJ8J72U0jjXBQ-Cwi8xz_ClCeqdFT7R6HGQzKLomijscVFeQGmlmbsFNdnQt8uP5 h1Okw781zmvMExJxdTBzkHcCcQzzIdgxhMT5HzvTu5BemMB0-F3ZUA7dbASOguaBQE2AcZZQjdFJX1mxNx1vaJum3wd1Lpbg%26 b%3DVaorcAEktR4wdBSaNZT5gy1TgNmQokDQCkXTNp7Be_XqTC X08qn05URfbMuLMV2FofTeOFVKaYwtf-riI8AjW0v6l-5tjmgIEpPP6repHu_1iK2Tt4NBWlYme13L5rB2tDHZJOGOJeao 2eA-mKVFNE1_n7bJNKM
Heb er Sovtek EL84M in, die krijgt echter niet al te beste recensies voor gebruik in gitaarversterkers.

cluseau
30 september 2014, 18:22
EH is onnodig duur naar mijn idee.

De EL84M is een waardeloos ding. :(


edit:

Dat laatste is een eindewerkdagknik. De EL84M is mil spec en gewoon een goeie buis.
Waar je wel af moet blijven is de EL844, daar zat de verwarring. :makeup:

tommus42
30 september 2014, 18:25
EH is onnodig duur naar mijn idee.

De EL84M is een waardeloos ding. :(
Dank je:).

tommus42
1 oktober 2014, 12:59
Even een vraag over de kathodeweerstand van de eindtrap. In het Dave Peterson/Greg Fryer artikel wordt aanbevolen de 'cementweerstand' te vervangen voor een draadgewonden weerstand of koolstoffilm weerstanden.

Zou dit een nuttige/hoorbare verbetering zijn?

cluseau
1 oktober 2014, 13:08
Even een vraag over de kathodeweerstand van de eindtrap. In het Dave Peterson/Greg Fryer artikel wordt aanbevolen de 'cementweerstand' te vervangen voor een draadgewonden weerstand of koolstoffilm weerstanden.

Zou dit een nuttige/hoorbare verbetering zijn?

Wow, dat is interessant alleen.......ik mis de onderbouwing.



btw Wat denk je wat er in die cementweerstand zit :soinnocent:

tommus42
1 oktober 2014, 13:26
Weerstand-drek:D. Goeie vraag, beats me. Draad toch niet hoop ik?

tommus42
1 oktober 2014, 13:34
Koolstoffilm weerstanden is misschien een betere optie, zou koolstofcomposiet dan niet nog wenselijker zijn? Gaat me om facilitering van de Vox-kleur.

cluseau
1 oktober 2014, 14:33
Zit je maar een beetje te stangen hoor, zijn metaalfilm of koolstoffilm weerstanden. Op een bedje van steen afgegoten met een heerlijke saus van het fijnste cement.

Of je dat gaat horen.....waarschijnlijk wel. Ik denk zelfs dat de houten condensatoren ook wel iets voor jouw is. Je kent dat verhaal toch wel? Is een hele site aan besteed.

cluseau
1 oktober 2014, 14:40
Het resultaat schijnt in de donkere kamer nog beter te worden.......en voorzichtig inspannen in de bankschroef.

KLIK :sssh: (http://www.dhtrob.com/projecten/elna1.php)

tommus42
1 oktober 2014, 15:28
Ik ga proberen aan koolstoffilmweerstanden te komen.
Die houten condensatoren komen nog wel een keer:satisfie:.

tommus42
5 oktober 2014, 09:54
Binnenkort in m'n Voxje:)
http://i60.tinypic.com/25zm7go.jpg

tommus42
30 oktober 2014, 15:34
Kan een 100uF elco voor de kathode van een duur merk krijgen voor iets meer dan 10 euro. Zou dat de moeite waard zijn ihkv verminderde meeropbrengst en met het oog op de (donker klinkende) Fane speakers die in de combo zitten? Of is een meer standaard elco van 2 euro goed genoeg?

nico verduin
30 oktober 2014, 18:17
Dus jij vind 10 euro voor een 100uF cap duur? kom je net kijken........ minstens 50 euro per stuk.......... Dan wordt het wat..... ik heb er nog wel een paar liggen..... zal je matsen..... 45 euro per stuk:seriousf:

Gearjunkie
30 oktober 2014, 18:35
Dacht dat Verelec uit de lucht was??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
30 oktober 2014, 18:52
Hij zag er wel mooi uit, rood was ie:satisfie:. Occasion uit een hi-fi versterker vermoed ik.

nico verduin
30 oktober 2014, 19:20
Dacht dat Verelec uit de lucht was??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van TapatalkRestvoorraad en wat ik nog zo af en toe tegenkom bij opruimen. Zolang verelec nog in de lucht is ligt er nog wat....

Dirk_Hendrik
31 oktober 2014, 09:13
Het resultaat schijnt in de donkere kamer nog beter te worden.......en voorzichtig inspannen in de bankschroef.

KLIK :sssh: (http://www.dhtrob.com/projecten/elna1.php)


...
"Ik wordt niet goed " beschrijft maar heel beperkt m'n braakneigingen bij dit soort onzin.

nico verduin
31 oktober 2014, 10:36
...
"Ik wordt niet goed " beschrijft maar heel beperkt m'n braakneigingen bij dit soort onzin.Wel in een zakje dan heh...... anders wordt het zo'n teringzooi :)