PDA

View Full Version : netjes afwerken nutslot, hoe dat te doen



Ibanez RuleZ
12 september 2014, 11:42
allen: ik heb een heel praktisch vraagje. op mijn huidige bouwsels heb ik het fretboard zelf gezaagd in plaats van voor gezaagd gekocht, maar ik krijg het niet echt goed voor elkaar om de nutslot netjes te maken. wat gebruiken jullie daarvoor en hoe krijg ik dat wel mooi?

stijnkenens
12 september 2014, 11:49
Je bedoelt dus de fretslots ?

De juiste zaag gebruiken, en dan nog liefst een trekzaag ipv een westerse duwzaag.
Blokje net naast de afgetekende fretlijn klemmen (afstand blokje tot afgetekende lijn = 1/2 breedte zaag), controleren met winkelhaak en zagen maar !



s.

Ibanez RuleZ
12 september 2014, 12:22
nee, ik bedoel het bredere slot bij de topkam, fenderstyle

stijnkenens
12 september 2014, 13:04
Ha ok, op die manier .

Ik deed het op dezelfde manier als de fretsleuven, alleen telkens binnen de lijntjes zagen. Ipv erop.



s.

barno
12 september 2014, 13:26
zagen en met smalle beitel uitsteken idd of met juiste bitmaat uitfrezen, gaat ook zeer strak

Tabula Rasa
12 september 2014, 13:35
Zagen en uitsteken zoals Stijn zegt. Verder heb ik een vierkant sleutelvijltje waar ik twee kanten van glad geslepen heb. Werkt perfect voor de bodem.

fred dons
12 september 2014, 14:03
ik heb een bakje gemaakt waar je neck in past, hij is eigelijk bedoelt voor inleg maar je kun hem ook gebruiken voor topkammetjes en locknuts, kwestie van een geleide latje overdwars plakken of schroeven als geleide rand voor de dremel, en dan met een nutfreesje steeds een stukje dieper frezen tot de juiste diepte
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10498203_844530058893162_2771836558713067757_o.jpg

Ibanez RuleZ
14 september 2014, 16:03
allen, dank. het ging mij ook met name om de bodem: die krijg ik maar niet netjes glad, maar hier heb k zeker wat aan!

Javaca
30 september 2014, 21:48
Voor het afwerken; Polijsten met een stukje touw, vochtig gemaakt en door de tripel gehaald, geeft mooie gladde, goed lopende sleuven. Je kan het touwtje ook door de commandant halen en dat er op laten drogen.

Ike57
1 oktober 2014, 11:00
Voor het afwerken; Polijsten met een stukje touw, vochtig gemaakt en door de tripel gehaald, geeft mooie gladde, goed lopende sleuven.

Als je geen tripel in huis hebt kan het dan ook met amstel of heineken?

barno
1 oktober 2014, 12:11
Als je geen tripel in huis hebt kan het dan ook met amstel of heineken?

nee, het moet bier zijn.

Rikkert
1 oktober 2014, 18:16
Mijn vrouw heeft een slijterij dus dan zit ik wel gebakken! Prima Duvel triple hop, zeer aan te raden!!

Tabula Rasa
1 oktober 2014, 18:22
nee, het moet bier zijn.
Juist, geen rommel. Barno snapt het.

pim raaijmakers
2 oktober 2014, 06:24
Ik brouw zelf af en toe ook eens een biertje.... dan kan ik nu aan het thuisfront vertellen dat het voor de gitaarbouw is....dank!

Javaca
2 oktober 2014, 22:33
Ik brouw zelf af en toe ook eens een biertje.... dan kan ik nu aan het thuisfront vertellen dat het voor de gitaarbouw is....dank!
Home-brewing luthiers unite!

Hier is het ook een gekoesterde hobby, helaas zit er maar 24 uur in een dag...

De tripel waar ik op doelde is diatomeeënaarde...

barno
2 oktober 2014, 23:08
Home-brewing luthiers unite!

Hier is het ook een gekoesterde hobby, helaas zit er maar 24 uur in een dag...

De tripel waar ik op doelde is diatomeeënaarde...

ik dacht al wel dat we voor de nerd-interpretatie van tripel moesten gaan. en diato enz... dat heb ik net moeten googlen! on the double :)

Javaca
6 oktober 2014, 11:35
ik dacht al wel dat we voor de nerd-interpretatie van tripel moesten gaan. en diato enz... dat heb ik net moeten googlen! on the double :)
Bij mij gaar het vrijwel altijd om de nerd-interpretatie... :cheerup: