PDA

View Full Version : Revisie Fender Blackface Amps



dacrow
11 september 2014, 21:39
Ik ga eindelijk beginnen aan de revisie van verscheidene Fender BF amps en ik had enkele vraagjes;

Bijna al de amps hebben 70uF/350V voedingselco's (enkel de Bandmaster '64 heeft een 40uF+70uF wat niet klopt volgens schema maar lijkt me stock)

Nu wil ik deze bij TAD bestellen maar bij de 70uF/350V staat duidelijk AUDIO cap terwijl het juist dezelfde afmetingen heeft als de originele nl. 25x49mm het andere type is 70uF @ 350V 18x40mm, iemand raad aub?

Ook de 25uF+25uF/25V caps vervang ik door deze neem ik aan:TAD Audio Cap 25+25uF@ 25V 25x38mm

De 25uF/25V bruine cap rechts op de foto ga ik door deze vervangen:25uF @ 25V 8x16mm Elektrolytkondensator,


http://s24.postimg.org/b0yozi38x/2014_08_27_21_57_35.jpg (http://postimg.org/image/b0yozi38x/)

dacrow
12 september 2014, 15:10
Iemand misschien een antwoord op enkel deze vraag dan?

Nu wil ik deze bij TAD bestellen maar bij de 70uF/350V staat duidelijk AUDIO cap terwijl het juist dezelfde afmetingen heeft als de originele nl. 25x49mm het andere type is 70uF @ 350V 18x40mm, iemand raad aub?

tommus42
12 september 2014, 15:24
Wat is er mis met AUDIO cap? Vrees je dat ie voor high-end hifi apparatuur is oid? Als het een goede elco is is het prima denk ik. 70uF lijkt me een rare waarde, zal daarom wel belachelijk duur zijn. Kunt ook 50uF nemen plus eventueel 20(22)uF. Volgens mij maakt dat allemaal niet uit. Maar ik pruts altijd maar wat aan:D.

Little Jay
12 september 2014, 15:46
De afmetingen van de cap lijken me onbelangrijk, de juiste waarden zijn belangrijk. Waarom neem je gewoon niet de Gold Cap, scheelt de helft in prijs: http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Capacitors_TAD_Gold_Cap_axial/70uF_350V_18x40mm_axial_capacitor_507. Heb ik in mijn Twin Reverb gezet, prima cap. (niet de 20/22uf nemen, die zijn voor de 3 andere caps in de B+ voorziening).

Volgens mij heb ik gewoon deze gebruikt voor de preamp kathodes, 39 cent per stuk: http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Capacitors_TAD_Gold_Cap_axial/25uF_25V_8x16mm_axial_capacitor_503

Al die dure caps, upgrade dit, upgrade dat..... het is uiteindelijk de juiste waarde die telt... maar misschien zijn mijn oren wel niet goed hoor.

Little Jay
12 september 2014, 15:50
Oh ja, die buin papieren kathode caps in de oude Fenders zijn eigenlijk twee caps in één behuizing. TAD maakt daar ook een replacement voor, maar ik heb gewoon 2 stuks 25/25 gebruikt..... scheelt weer geld en maakt geen verschil volgens mij (ik heb het niet gemerkt).

dacrow
12 september 2014, 18:29
Al die dure caps, upgrade dit, upgrade dat..... het is uiteindelijk de juiste waarde die telt... maar misschien zijn mijn oren wel niet goed hoor.

Inderdaad voor voedingselco's wel lijkt me, ik vind alleen gek dat ze deze in twee afmetingen verkopen waaronder de ene juist overeenkomt met de originele Mallory elco's

tommus42
12 september 2014, 20:01
Het zijn geen bekerelco's die in een klem horen. Dan is kleiner eigenlijk alleen maar prettiger werken. Ik begrijp dat ze dezelfde waarde hebben van een goede kwaliteit. Zou ik die nemen.

Frits van Mourik
12 september 2014, 23:42
Inderdaad voor voedingselco's wel lijkt me, ik vind alleen gek dat ze deze in twee afmetingen verkopen waaronder de ene juist overeenkomt met de originele Mallory elco's

Ik kan me vergissen, maar ik dacht, dat het verschil 'm zat in het gebruikte aluminium;
Voor de grote caps gebruiken ze glad alufolie, terwijl ze voor de kleinere caps "gesinterd"
(soort van geruwd) alufolie gebruiken. Daarvan is het oppervlak veel groter, zodat de caps kleiner kunnen zijn.
De ware audiofiel hoort natuurlijk het verschil...

obiwanjacobi
13 september 2014, 08:31
Heb geen idee welk effect het in een buizen amp heeft maar een elco heeft naast de waarde nog een aantal belangrijke factoren. Allereerst de temperatuur. Aangezien het in een buizen amp warmpjes kan worden zou ik een vrij hoge waarde kiezen (min 80, liever 100+) Daarnaast is er nog ESR (Equivilant Series Resistence (http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_series_resistance)) oftewel: hoeveel weerstand heeft de cap? Lager is meestal beter.

De betere (en ook duurdere) caps hebben een hoge temp en een lage ESR...

Daarnaast is plaatsing van de elco ook belangrijk, ze kunnen namelijk uitdrogen (en dan worden ze steeds minder goed). Dus als je toch aan reviseren bent, kan je misschien de hotspots ontwijken... (niet direct naast eindbuizen etc).

[2c]
Marc

dacrow
13 september 2014, 23:17
Heb geen idee welk effect het in een buizen amp heeft maar een elco heeft naast de waarde nog een aantal belangrijke factoren. Allereerst de temperatuur. Aangezien het in een buizen amp warmpjes kan worden zou ik een vrij hoge waarde kiezen (min 80, liever 100+) Daarnaast is er nog ESR (Equivilant Series Resistence (http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_series_resistance)) oftewel: hoeveel weerstand heeft de cap? Lager is meestal beter.

De betere (en ook duurdere) caps hebben een hoge temp en een lage ESR...

Daarnaast is plaatsing van de elco ook belangrijk, ze kunnen namelijk uitdrogen (en dan worden ze steeds minder goed). Dus als je toch aan reviseren bent, kan je misschien de hotspots ontwijken... (niet direct naast eindbuizen etc).

[2c]
Marc

Bedankt voor de visie maar de elco's gaan gewoon waar ze horen, onder de cap pan.

dacrow
19 september 2014, 22:11
Juist de Pro Reverb '67 hersteld met TAD caps, zelfde waarden voor de filtercaps en voor de bypasscaps.

Enkel de 'voedingcap' van de bias verhoogt naar 50uF/100V

Klinkt ongelooflijk ! Echt punchy en gewoon perfect!

Frits van Mourik
20 september 2014, 00:04
Mooi zo!

Wel de elko van de bias met de "+" aan aarde gelegd?
Heb dat ooit eens verkeerd-om gedaan:
>>>BÈNG<<<, vlak onder m'n neus...

Little Jay
20 september 2014, 09:52
Als 'ie 'em verkeerd om had aangesloten, had 'ie 't al gemerkt hoor! :D

dacrow
20 september 2014, 14:27
Als 'ie 'em verkeerd om had aangesloten, had 'ie 't al gemerkt hoor! :D

LOL :) Inderdaad!

Trouwens deze was al ooit vervangen ziet helemaal wit aan die kant , ze hadden hem vervangen door een veel TE grote Mallory cap 20uF die ze vast hadden gelijmd op de chassis en zo twee draadjes naar de aansluitpunten.