PDA

View Full Version : Nog een brommende Sessionette



cluseau
11 september 2014, 17:57
Naar aanleiding van dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?166352-session-rockette-30-brom-en-aanpassingen) topic raakte ik wat meer geinteresseerd in de vaker voorkomende bromklachten van de beroemde Sessionette75. Omdat ik toevallig ook zo'n klacht (met alle regelaars dicht vrolijk doorbrommen) in de werkplaats had staan was het een mooie kans om daar eens in te duiken. Het ding is natuurlijk allang financieel totall-lost maar de persoonlijke bevrediging om dit uit te zoeken heeft me ertoe gezet door te gaan tot het gaatje.


Natuurlijk eerst naar de voedingselko's gekeken maar die laten een nette acceptabele rimpel zien. Onder zie je een scoop plaatje van de uitgang. Het getoonde signaal is dus 50mVtt met een DC offset van 75mV. Op het signaal is een gebruikelijke ruis zichtbaar maar die is niet hinderlijk aanwezig, de brom echter wel. Opvallend is de vreemde vorm, dus niet een redelijke zaagtand zoals je zou verwachten. Wat ook opvalt is dat de herhalingsfrequentie (20mSec) 50Hz is wat doet vermoeden dat ik niet naar een voedingsbrom hoef te zoeken, een voedingsbrom zou zich immers laten horen als een 100Hz hum.

Settings 50mV/cm 5mS/div

http://www.amps-unlimited.nl/temp/7778.jpg

De DC offset is een door de fabrikant geaccepteerde afwijking welke ook niet bijdraagt aan de hinderlijke brom. Met een kleine aanpassing is deze DC offset ook makkelijk weg te regelen maar de brom blijft onveranderd aanwezig dus is dat niet de oplossing.



De eindtrap heeft een zekere Power Supply Rejection Ratio maar dit wordt een ander verhaal. De beide fasen van de trafo blijken nogal een verschillende waarden te geven namelijk 39.4V~ en 40.8V~. Niet zo verschrikkelijk maar effectief geeft dit een nog groter verschil en een uit fase zijnde 50Hz riple. Nog eens nader naar de rimpel op de elko's kijkend kwam ik ook tot de ontdekking dat die 50Hz is, zou dan toch de halve brug defect zijn? Dit kon ik makkelijk checken door de apart gezekerde fasen een voor een buiten werking te stellen. Wat ik ook deed, voeding bleef 2x 54V met een rimpel van 50Hz. Achteraf logisch want het rimpel niveau van de hoge wikkeling lag boven die van de lage wikkeling. De lage wikkeling was dus stroomloos tot ik de zekering van de hoge wikkeling verwijderde. In alle gevallen hield ik een 50Hz rimpel over, wat een fopding is dit.



Onderstaand plaatje laat de twee fasen opgeteld zien. Als ze gelijk zijn moet het verschil nul zijn. Wat je dus ziet is het verschil tussen de twee wikkelingen welke uit fase zijn. Er ontstaat een smerig 50Hz reuteltje van zo'n 3Vtt welke aan de uitgang van de amp is terug te zien.

Settings 4v/cm en 5mS/div

http://www.amps-unlimited.nl/temp/7780.jpg

Uiteindelijk wilde ik de veronderstelling dat het de trafo moet zijn bevestigen dus heb er een andere trafo in gezet. Voila, zo stil als maar mogelijk is. Brom niveau nauwelijks meetbaar. Het gaat er niet om het ding voor veel geld te maken maar wilde toch wel eens deze creep tackelen. Voor eens en voor altijd weten we nu bij Session's dat we naar de trafo moeten kijken bij gemoemde symptomen. Ik ben het namelijk vaker tegengekomen.

Hopelijk spaart dit verhaal anderen een hoop zoekwerk.

Dirk_Hendrik
11 september 2014, 18:27
Bedankt. Mooi verhaal en lekker onderbouwd. Mochten er mensen zijn die het niet snappen, too bad. veel succes met studeren.

Met een aantekening van puur persoonlijke aard. En dat is dat ik 4 Sessionette 75's heb en dat ik me echt totaal niet herken in dat "vaker" voorkomen van die bromklacht.

tommus42
11 september 2014, 18:55
Mooi werk, en zo'n scoop is toch wel een vet handig ding:satisfie:

Gearjunkie
11 september 2014, 19:20
Mooi werk, en zo'n scoop is toch wel een vet handig ding:satisfie:

Mits je de juiste conclusies trekt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
11 september 2014, 19:24
Mits je de juiste conclusies trekt...



http://home.casema.nl/jajop/cluseau/takethatbigboy.gif

nico verduin
11 september 2014, 20:34
Mooi werk, en zo'n scoop is toch wel een vet handig ding:satisfie:Niks voor jouw........ Moet je de handleiding bestuderen:seriousf:

branko.nl
11 september 2014, 22:21
Hallo Cluseau.
Dank je voor je onderzoek.
Ondanks dat de versterker financieel Total lost was( zoal je zei), vind ik het leuk dat je toch graag wilde weten waar de brom weg kwam.
In grote lijnen snap ik wat je bedoelt , alleen de finesses nog niet.
Ik ga kijken of dit bij mij ook werkt, alleen even kijken naar een andere trafo.
Mocht ik zover zijn, zal ik er over berichten.
Mvrgr: Branko.

cluseau
11 september 2014, 22:43
Ik ga kijken of dit bij mij ook werkt, alleen even kijken naar een andere trafo.

Beetje jammer dat je gelijk weer over vervangen spreekt. Stel nou eerst eens een diagnose door te meten. Vaststellen of er een afwijking is en dan pas handelen.

Je zegt wat met oude auto's hebt, ook op dat gebied hebben we dan raakvlakken maar als ik bij jouw kom klagen dat mijn auto geen trekkracht heeft hoop ik niet dat je domweg begint de banden te vervangen in de hoop dat het helpt. Meten beste man.....meten en vaststellen. Succes.

Plant
11 september 2014, 22:57
Gewoon even een paar windingen van de ene wikkeling halen tot ze gelijke spanning geven ;)

cluseau
11 september 2014, 23:07
Gewoon even een paar windingen van de ene wikkeling halen tot ze gelijke spanning geven ;)

Ja, heb ik aan gedacht maar het is een klanten ding he, moet ik wel een beetje professioneel handelen. Het lijkt idd eenvoudig een paar windingen te slopen aangezien het een ringkern is maar ik vraag me af hoe deze scheefheid is ontstaan. Ooit is het ding goed geweest dus er is iets gebeurt waardoor de output ongelijk is geworden. Op zich ook wel interessant om uit te zoeken maar niet aan een klant te verkopen. Tja, staat er straks op de factuur "ik heb maar een paar windingen van je trafo afgsloopt"....whahaha.

Little Jay
12 september 2014, 09:52
Goed onderzoek! Meten is weten! Interessante bevinding ook. Mijn Session Rockette heeft ook dat brommetje - vermoedelijk dus van de trafo (de Rockette heeft een gewone trafo overigens, niet de ringtrafo van de Sessionette) - maar het stoort me niet, dus ik blijf er lekker af ;-)

Het valt met trouwens wel op dat de meeste oude trafo's (net-adapters) die ik heb voor effecten en één voor een Mesa V-Twin pedaal allemaal na verloop van tijd zijn gaan brommen. Een MXR-adapter die ik heb heeft zelfs een soort fluittoon (heel zacht) ontwikkeld. Je hoort het gelukkig niet terug, maar ik vraag me toch af wat de oorzaak er van is. Gaan door gebruik en stoten en schudden wikkelingen los zitten?

Little Jay
12 september 2014, 09:58
Overigens zijn via Award-Session ringkern-trafo's voor de Sessionette te bestellen: http://www.award-session.com/award-session_accessories.html

Of ze dat waard zijn is natuurlijk de vraag......

cluseau
12 september 2014, 11:00
Bedankt voor je link.

Toch krijgt dit muisje nog een mooi staartje want de klant ging akkoord met het vervangen van de trafo. Dat gaf me de ruimte om eens te experimenteren met de wikkelverhouding. Plant merkte dat ook al op. Nu ligt de wikkeling met de hogere spanning onderop gewikkeld dus afwikkelen is geen optie. De lage wikkeling een paar windingen bijmaken is niet eens zo moeilijk dus eerst maar eens al het plastic er af gehaald. De draad doorgeknipt en verlengt met 2m van 0.9mm wikkeldraad. Het resultaat is werkelijk verbluffend.

Op dit plaatje zie je boven de 500mVtt rimpel op de voedingselko, niets verontrustend behalve dat deze 50Hz is ipv 100Hz. Onderste lijn is het output signaal met een zichtbare ruis en een 50Hz hobbeltje. Lijkt niet veel maar is o zo hinderlijk hoorbaar.

Ch1: 100mV/div en 2mS/div
Ch2: 50mV/div en 2mS/div
http://amps-unlimited.nl/temp/7785.jpg


Na het bijmaken van 9 windingen is de output van de trafo gelijk en duidelijk zichtbaar op de bovenste lijn is de rimpel gezakt naar 200mVtt en de frequentie van de rimpel verdubbeld. De output is afgezien van een niet hoorbare ruis helemaal vlak.


Ch1: 100mV/div en 2mS/div
Ch2: 50mV/div en 2mS/div
http://www.amps-unlimited.nl/temp/7786.jpg


Hoe simpel kan het zijn :rockon:.

De trafo is weer mooi gesealed en ingebouwd, probleem opgelost.



Met een aantekening van puur persoonlijke aard. En dat is dat ik 4 Sessionette 75's heb en dat ik me echt totaal niet herken in dat "vaker" voorkomen van die bromklacht.
@D-H, ik zie een paar van deze dingen per jaar voorbij komen en denk dat jij tot nu toe geluk hebt gehad. De vierkante connector en de zekeringhouders op de print zijn een zwak punt. Overgangsweerstand kan hier hetzelfde effect veroorzaken. Mogelijk zijn de vier exemplaren die jij bezit gewoon in goede conditie ;)

Dirk_Hendrik
12 september 2014, 12:23
Mogelijk zijn de vier exemplaren die jij bezit gewoon in goede conditie ;)

Een Sessionette die sinds 198x geen servicebeurt heeft gehad is nooit in goede conditie ;-). De mijne zijn allemaal uitgebreid doorgewerkt. Zwakke punten: Effectsloop jacks (slecht contact) en de pots. En met die pots dus ook baggervette prints als gevolg van reparateurs die maar met contactspray bleven spuiten. En natuurlijk de grootste boosdoener: De overlijdende (ILP geloof ik) eindtrap.

cluseau
13 september 2014, 15:04
.......
Het valt met trouwens wel op dat de meeste oude trafo's (net-adapters) die ik heb voor effecten en één voor een Mesa V-Twin pedaal allemaal na verloop van tijd zijn gaan brommen. Een MXR-adapter die ik heb heeft zelfs een soort fluittoon (heel zacht) ontwikkeld. Je hoort het gelukkig niet terug, maar ik vraag me toch af wat de oorzaak er van is. Gaan door gebruik en stoten en schudden wikkelingen los zitten?

Als de trafo zelf bromt is dat puur mechanisch. Bij veroudering en herhaaldelijk opwarmen en afkoelen ontstaat er ruimte tussen de afzonderlijke onderdelen en wikkelingen.

Bij schakelende voedingen kan een fluittoon worden veroorzaakt door de schakelfrequentie. Wel denk ik dat je dan interferentie hoort met de 50Hz want de schakelfrequentie ligt meestal ver boven de gehoorgrens. Hoe hoger de frequentie namelijk hoe kleiner, lichter en goedkoper de componenten kunnen zijn.