PDA

View Full Version : Modulators



EBOUE
10 september 2014, 14:49
Van de meer out-of-the-box effecten is een modulator wel tof. Soms gebruiken de grote jongens wel eens eentje tijdens een solodeel (bvb Jeff Beck) wat supersmerig en vuig klinkt. De 'bell-like' sounds zijn inmiddels bekend.

Voorbeelden zijn o.a. EHX Ring Thing (die ik heb), Moog heeft net een nieuw gitaarpedaal naast de uitgebreide Moogerfooger Ring Modulator (ook gehad). Een aantal vintage merken hebben er een uitgebracht. Uiteindelijk gebruik ik er maar bitter weinig van live...

... hoe is jullie ervaring?

Tristan
10 september 2014, 15:30
Ik hou er niet van om ermee te spelen, maar Jeff Beck met zijn Maestro Ring Modulator is natuurlijk wel erg gaaf, zelf gebruik ik liever een bit crusher, of eigenlijk een sample rate reducer voor soortgelijke maar toch net iets andere sounds.

Mitch
10 september 2014, 15:35
Ring modulator? Hmm ja, die van EHX vond ik wel erg oké, goed bruikbaar te tweaken.
Een goede 'nep' ring, maar wél een modulator is de 3e setting op de Ibanez PM7. Phaser, maar met een golfvorm en snelheid dat je 'm als pseudo-ring mod kan gebruiken. En doordat je de Depth goed kan regelen kun je ermee van totaal freaky tot lichtjes in de achtergrond mee uit de voeten. Erg leuk. Live gebruik? Eeeh... nee, nooit eigenlijk. Hoeveel ik ook houd van freaky sounds, het komt er eigenlijk nooit van.

onrust nv
10 september 2014, 22:56
Ik heb 2 moogerfoogers en zo'n EHX freq analizer. Leuke sound scapes met delays en reverbs mee kunnen maken

Jeroenvanhulsteijn
12 september 2014, 09:57
Leuk voor percussieve geluiden, maar eerlijk gezegd kon ik het nooit toepassen. Maarja, wellicht ook niet bruikbaar bij een koor.

Snarling Dog Mold Spore gehad, freaky. Ik kon er totaal niet mee omgaan. Die Ibanez PM7 beviel me wel erg goed. Was gecontroleerder. Om de een of andere reden heb ik liever phasers die over hun nek gaan dan chorus of flanger.

FruscianteFan
12 september 2014, 11:56
Ik heb de ZVEX Fuzz Probe en de Moogerfooger Freqbox. Beide geen ring mods, maar beide kunnen wel in die richting gaan.

De Moogerfooger vind ik geweldig omdat hij, toen ik hem kocht, precies een idee vertolkte dat ik had. Maar telkens als ik probeerde hem toe te passen in mijn bands, moest het geluid juist zo zuiver mogelijk te zijn. Heerlijk om mee te kutten dat er valse gemoduleerde tonen uitkomen die amper nog te maken hebben met wat je aanslaat, maar bruikbaar is dat niet. Momenteel heeft onze toetsenist hem (bassist heeft hem nog een hele tijd gebruikt, was fucking vet), geen idee of hij hem ook echt gebruikt eigenlijk.

De Probe eigenlijk zelfde verhaal. Die gebruik ik wel weer om mijn gitaar te verkrachten, maar niet als ring mod. Wel leuk om daar dingetjes mee te loopen: volume terug en aanslaan leidt tot geluiden die klinken alsof hij 'de volle noot' gewoon niet aankan en dan maar een kwint eronder gaat zitten ofzo. Maar bruikbaar? Nee.

apekop
13 september 2014, 01:32
Wat zijn naast de Ring Thing nog meer echt goede ring modulators? Moogerfooger vind ik veel te duur....

Tristan
13 september 2014, 12:22
Ook die Minifooger, die is toch niet zo prijzig?
Verder vind ik die van Copilot FX wel gaaf.

FruscianteFan
13 september 2014, 13:22
Wat zijn naast de Ring Thing nog meer echt goede ring modulators? Moogerfooger vind ik veel te duur....
Staat nu een tweedehands (muzikanten marktplaats op facebook) voor 220.

Zo duur zijn ze nou ook weer niet, vind ik eigenlijk.

apekop
14 september 2014, 22:37
Verder vind ik die van Copilot FX wel gaaf.

welke bedoel je precies van Copilot? ze hebben verschillende ring modulators.
Ik vind dit wel een van de mooiste ring modulator-achtige geluiden. Het is het geen echte ring modulator, maar een 360 Systems Frequency Shifter (synth). Maar welk pedaal kan zoiets? (begint bij 1:00 ongeveer):


http://www.youtube.com/watch?v=a9ToxetEZUM

EBOUE
14 september 2014, 22:43
Dat is er wel een. Wel vet zo live te horen een keer, maar daar moet je het muziekstuk wel voor hebben. Met de Ring Thing kan je dit gemakkelijk naar voren halen. Hij lijkt het te combineren met een envelope filter later. Zo komt een ringmod uberhaupt lekker naar voren in mijn beleving. :)

Ik heb een opname waarbij ik een viezig solootje speel, met ringmod (square volgens mij) en een wah. Voor die het horen wil: www.bandmix.com/bouwe en dan Henry in de playlist, laatste minuutje. Vanaf 1:20s de solo, vanaf 1:30s en beyond de modulator

apekop
14 september 2014, 22:54
Bedankt. Ik hou wel van die freaky geluiden. Deze EHX Frequency Analyzer (met de blend naar 100%) komt wel in buurt van die Mc Laughlin video van de vorige bladzijde. Jammer dat alle EHX pedalen zo'n slechte bypass hebben, dat is voor mij echt een deal breaker.


http://www.youtube.com/watch?v=XrJ-2_qk9zM

EBOUE
14 september 2014, 23:07
Klopt. Een goede looper (die eigenlijk als je het echt netjes wilt doen voor bepaalde pedalen een must lijkt) doet wonderen. :)

Mijn Ring Thing staat te koop trouwens. Ik ben uitgefreakt (en heb daarnaast nog synth / filters).

apekop
17 september 2014, 23:54
Ik kwam 'toevallig' uit bij deze Ring Mod. is wel een Gas opwekkend apparaat:


http://www.youtube.com/watch?v=y_yvjQchUmE