PDA

View Full Version : Tone stack mod Fender normal channel (AB763)



Little Jay
10 september 2014, 10:09
Omdat ik het normal channel op m'n Guyatone Twin nauwelijks gebruik, leek het me leuk daar eens wat mods op los te laten. Ik heb al reverb en tremolo op beide kanalen en ging voor een andere voicing. De tone caps zijn nu 500pf / 0.022uf / 0.022uf geworden en ik heb er een 47k slope resistor in gezet (in de meeste designs is dat een 56k, maar die had ik niet meer liggen).

Hoewel de verandering minder drastisch is dan ik eigenlijk verwachtte (het is natuurlijk niet ineens een Marshall geworden), ben ik er wel blij mee! Duidelijk een andere voice: stuk minder mid dip, bassen minder 'boomy' en het hoog is anders maar ook mooi: minder hele hoge sprankel, maar wel een verschuiving naar mid/hoog maar dan alsof de tone-knop op de gitaar wat dicht staat. Het voelt wat 'dikker' en is zeer geschikt om scheurpedaaltjes op los te laten. Een clean jazz-tone doet het ook erg goed, hoewel die meer 50ies klinkt. Voor funky slagjes of sprankelend clean zou dit niet mijn eerste keus zijn, maar daarvoor heb je dan natuurlijk het oorspronkelijke vibrato (tremolo) kanaal. Maakt de amp lekker veelzijdig!

Ik wil ook nog wat experimenteren met de bias-instelling van V1A en B, door een lagere kathode weerstand en lagere caps (Tweed/Marshall waarden), kijken wat dat nog gaat doen.

Wat wel opvalt is dat het normal channel bij de dezelfde stand van de volume knop harder klinkt dan het vibrato-kanaal. Komt dat door de 0.047 koppel-cap ipv de 0.02 van het vibrato-kanaal?

Wellicht nog andere ideeën die ik kan proberen? (Alleen normal channel, met de klank van het vibrato kanaal ben ik zeer tevreden!)

nico verduin
10 september 2014, 12:25
Wat wel opvalt is dat het normal channel bij de dezelfde stand van de volume knop harder klinkt dan het vibrato-kanaal. Komt dat door de 0.047 koppel-cap ipv de 0.02 van het vibrato-kanaal?

Wellicht nog andere ideeën die ik kan proberen? (Alleen normal channel, met de klank van het vibrato kanaal ben ik zeer tevreden!)Redenen kunnen zijn:
a) afwijkende waarden van de weerstanden
b) afwijkende waarden van de potmeters
c) afwijkende waarden van de caps
d) afwijkende waarden van elke triode
e) afwijkende waarden van de spanningen.

Little Jay
10 september 2014, 14:23
Dank Nico! Er zitten wel wat verschillen in spanningen tussen de triodes van V1 en V2; grootste is een verschil van 6v op pin 6, maar da's maar 2,2% van de totale 270v die daar op staat, omwisselen van V1 en V2 geeft dan ook weinig verschil. Ach, het is helemaal geen probleem, het is gewoon dat daar waar het normal volume op 2-3 staat moet het vibrato volume op 4-5 om even hard te klinken (en da's al hard zat bij een Twin ;-). Maar ik heb nog niet eens gekeken of de volumepotmeters bijvoorbeeld wel hetzelfde type zijn en dezelfde waarde hebben, dus het is inderdaad helemaal niet gezegd dat "all things equal" zijn...... het enige schematische verschil is de koppelcap, vandaar dat ik daar het eerst aan dacht.

jacky
10 september 2014, 16:08
als het op een twin lijkt (schema) klopt dat volume verschil dat heeft eenwillekeurige fender amp ook.Vibro snoept nogal wat meen 20% signaal weg

nico verduin
10 september 2014, 16:11
2.2% of welk getal ook zegt niets. Aardige ankedote ergens eind jaren 80.
Ik werkte toen als interim manager beheer en onderhoud bij het GAK in Amsterdam. Gedurende mijn vakantie werd er een neuw systeem opgeleverd (dat doe je altijd als de ontvangende partij er niet is :)). Kreeg ik 10 A4 mappen met documentatie. Of ik ff vanmiddag akkoord wilde geven. Dus 5 mappen schema's en 5 mappen tekst.. Samen goed voor 10000 vel papier :). Al vrij gauw bleek dat er schema's waren zonder ondersteunende tekst en omgekeerd. Dus ik maakte (uiteraard :) ) een opmerking over. Antwoord was (via de hele hiërarchische kerstboom) dat het maar 2% van het totaal was en dus geen reden was om niet te accepteren. Nou kan ik over het algemeen vrij slecht tegen dit soort arrogante bagataliserende opmerkingen. Dus ik antwoorde: Men neme een auto... verwijder de bougies (het gaat hier om een benzine motor). Dit betreft ongeveer 0.0002% van het totale gewicht maar de auto rijdt nooit meer. Uiteraard ook via die hele kerstboom.... en uiteraard einde contract... ces't la vie... Maar na 6 maanden was het systeem nog niet goed....


Moraal van het verhaal. Bij versterkers geldt hetzelfde. Als je 100% nastreeft, zul je ook 100% exact hetzelfde moeten hebben. En daar vrijwel geen enkele buis identiek is (dus niet alleen de bias instelling, maar ook de curves) is dit een nobel zonde van je tijd nastreven.
Verder zul dan alles moeten meten (en ook nog eens frequentie verloop). Dus zaken als "klinkt harder".. zijn wel hele vage begrippen...

Little Jay
10 september 2014, 16:43
als het op een twin lijkt (schema) klopt dat volume verschil dat heeft eenwillekeurige fender amp ook.Vibro snoept nogal wat meen 20% signaal weg

Ja maar beide kanalen hebben reverb en tremolo hè! (schematisch verder idd identiek aan AB763 Twin) Ik vroeg het me gewoon af, het is verder helemaal geen probleem. Ik denk nu aan een A/B pedaal om live tussen de verschillende kanalen te kunnen switchen en dan kan ik van te voren de volumes natuurlijk gewoon op elkaar afstellen.

Little Jay
10 september 2014, 16:54
[/I]
Moraal van het verhaal. Bij versterkers geldt hetzelfde. Als je 100% nastreeft, zul je ook 100% exact hetzelfde moeten hebben. En daar vrijwel geen enkele buis identiek is (dus niet alleen de bias instelling, maar ook de curves) is dit een nobel zonde van je tijd nastreven.
Verder zul dan alles moeten meten (en ook nog eens frequentie verloop). Dus zaken als "klinkt harder".. zijn wel hele vage begrippen...

Ach ja, ik werk zelf bij de overheid, dus dat soort verhalen komt mij (helaas) maar al te bekend voor!

Ik had het volume-dingetje niet gepresenteerd als probleem dat opgelost moet worden (tenminste, was niet m'n bedoeling...) maar als iets dat me opviel waar misschien een simpele verklaring voor was die ik over het hoofd zag...

Mijn eigenlijke vraag is of er nog meer suggesties voor modificaties van het normal kanaal zijn om uit te proberen, wellicht om de klank nog iets meer richting Tweed/Brownface/Marshall te krijgen. De modificaties mogen dan niet het vibrato-kanaal beïnvloeden want dat heeft nu de - voor zover ik dat kan beoordelen - perfecte Blackface Fender klank, dus dat moet vooral zo blijven.

Zelf dacht ik nog aan de volgende zaken om uit te proberen (in het normal channel):
- mid pot (is nu 10K) vervangen door 25k of zelfs 25k
- andere waarden voor de kathode caps en weerstanden van V1a en V1b

Suggesties/ervaringen welkom!

nico verduin
10 september 2014, 17:29
Beide trappen komen uiteindelijk via mixer weerstanden samen bij de mixer. Derhalve kan een modificatie altijd wel enige invloed hebben.
Wij je brownface "achtig" dan zou je kunnen kijken of je de 1e trap wat naar die specs kan brengen. Grootste effecten kun je bereiken door de voedingsspanning fors te laten zakken waardoor je automatisch in het niet lineaire gebied van een triode ga komen. Eventueel een apart voedingslijntje trekken naar de buis met eigen ontkoppel elco om zodoende de andere ingang minimaal te beïnvloeden.

Little Jay
11 september 2014, 10:25
Dank! Verhoging van de 100k's in de voedingslijn van V1 zat ik idd ook al aan te denken, maar ik moet nog research doen naar de voltages in de Brownface amps en berekenen welke weerstandswaarden ik dan moet nemen.

Ik heb inmiddels ook het boek "Great Tube Amps and Guitar Mods" van Mike Thompson besteld, leek me leuk leesvoer. Er staat een gedeelteljke pfd in google books, en daarin zag ik duidelijke diagrammen. Nieuwprijs bij Amazon.com is $199,50 (auw!), een gebruikt exemplaar (condition "good") via Amazon UK gelukkig slechts €17,50.

Ik heb ook dit boek:
http://image1.archambault.ca/2/A/6/6/ACH002778750.1320137482.580x580.jpg

Daarin staat nog een interessante mod met toevoeging van een extra gain-stage dmv een FET. Ga ik ook nog eens naar kijken (voor de rest is het boek erg basic, wel mooie foto's)

Geen gebruikerservaringen hier toevallig van mensen die dergelijke mods hebben uitgevoerd?

clintrubber
22 september 2014, 14:04
Ik heb dat boek gezien, en die toevoeging van die FET ziet er interessant uit.

MaaarrRRRR, nu komt meteen de vraag op hoe ze iets dergelijks voor het Custom channel hebben gedaan bij die '68 Custom Vintage Modified Twin Reverb. Dit lijkt iets vergelijkbaars als in dat boek, maar je hebt er dus 1 extra triode-sectie voor nodig als ik me niet vergis. Tube-complement is ongewijzigd voor die VM-TR, en specs zeggen 'all tube', dus ra-ra ... zou daar wel eens het schema van willen zien! :-)

Groet!

Little Jay
22 september 2014, 20:21
Ik heb dat boek gezien, en die toevoeging van die FET ziet er interessant uit.

MaaarrRRRR, nu komt meteen de vraag op hoe ze iets dergelijks voor het Custom channel hebben gedaan bij die '68 Custom Vintage Modified Twin Reverb. Dit lijkt iets vergelijkbaars als in dat boek, maar je hebt er dus 1 extra triode-sectie voor nodig als ik me niet vergis. Tube-complement is ongewijzigd voor die VM-TR, en specs zeggen 'all tube', dus ra-ra ... zou daar wel eens het schema van willen zien! :-)

Groet!

Ik denk dat de 68 Custom geen extra triode (in FET-vorm) heeft, op TDPRI staan wel foto's van prints van de 68 Custom series en daarop heb ik geen FET ontdekt. Enkel de tone caps en slope resistor vermoed ik, in combinatie met minder negatieve feedback (maar die werkt ook op het vibrato kanaal natuurlijk). Misschien nog met ander kathode cap + R van V1?

clintrubber
23 september 2014, 01:06
Ik denk dat de 68 Custom geen extra triode (in FET-vorm) heeft, op TDPRI staan wel foto's van prints van de 68 Custom series en daarop heb ik geen FET ontdekt. Enkel de tone caps en slope resistor vermoed ik, in combinatie met minder negatieve feedback (maar die werkt ook op het vibrato kanaal natuurlijk). Misschien nog met ander kathode cap + R van V1?

Interessant, misschien heb ik voor het gemak maar onterecht beide dingen (enerzijds die '68 Custom en anderzijds die mod uit dat fraaie kleurplatenboek) naar elkaar toe willen redeneren. Zonder het verder nu voor me te hebben begreepik dat dat 'Custom'-channel een Bassman-ish channel was en dat zoum dan als ik het goed heb een derde triode-sectie vereisen .... maar waar halen ze die dan vandaan ?! Wie weet hebben ze wat zitten jongleren met de voorheen dubbel geschakelde reverd-TX driver ... daar een triode-sectie van vrijspelen ... de (doorgaans gewoon beschikbare) service-manual v Fender zou hier snel licht op unnen schijnen, maar zelfs de gewone handleiding zag ik vreemd genoeg nog niet on-line.

Groet!

clintrubber
24 september 2014, 14:53
Omdat ik het normal channel op m'n Guyatone Twin nauwelijks gebruik, leek het me leuk daar eens wat mods op los te laten. Ik heb al reverb en tremolo op beide kanalen en ging voor een andere voicing. De tone caps zijn nu 500pf / 0.022uf / 0.022uf geworden en ik heb er een 47k slope resistor in gezet (in de meeste designs is dat een 56k, maar die had ik niet meer liggen).

Hoewel de verandering minder drastisch is dan ik eigenlijk verwachtte (het is natuurlijk niet ineens een Marshall geworden), ben ik er wel blij mee!

...

Wellicht nog andere ideeën die ik kan proberen? (Alleen normal channel, met de klank van het vibrato kanaal ben ik zeer tevreden!)

Had je de secties ook nog in andere volgorde gezet (EQ 'later' in de chain etc) of alleen de EQ-cap waarden van een Marshall genomen? Dat genoemde boek illustreert e.e.a. mooi, dus ik zeg hier eigenlijk niets nieuws. :-)

Met name een re-shuffeling v Normal channel (wat dan op de '68 Vintage Modified TR çustom'is genoemd) lijkt me een interessante, die ik ook op m'n 1100D wil loslaten als 'ie eenmaal weer loopt. Helaas zijn de div recensies van die '68 vrij zwijgzaam over hoe dit idee is uitgepakt in de praktijk.

Groeten!

Little Jay
28 september 2014, 19:37
Nee, tonestack gewoon tussen v1a en v1b in gelaten. Misschien later nog eens wat meer experimenteren, voor nu eerst eens kijken hoe dit bevalt, geeft echt al een ander geluid dan op vibrato-kanaal, dus eens kijken of dat live leuke mogelijkheden geeft!

clintrubber
29 september 2014, 09:34
Nee, tonestack gewoon tussen v1a en v1b in gelaten. Misschien later nog eens wat meer experimenteren, voor nu eerst eens kijken hoe dit bevalt, geeft echt al een ander geluid dan op vibrato-kanaal, dus eens kijken of dat live leuke mogelijkheden geeft!

Aja, beter om stap voor stap, zo interessanter en duidelijker wat het steeds doet.

Hmm, jammer dat het een extra boorgat vraagt, (of een pot achterop) anders was zo'n Blackstar ISF-control wel interessant geweest, traploos tussen M & F voicing:

http://www.blackstaramps.com/images/faqs/isf.jpg


http://www.blackstaramps.com/support/faqs-answer.php?ID=4

Schema:

http://3.bp.blogspot.com/-TPVVms8B0JI/T7eVRb9Fl0I/AAAAAAAABVw/YaPxTm_sIfU/s1600/blackstr_isf.gif

Groet!