PDA

View Full Version : Loopt stroom door transistor indien geen signaal?



RS-Rik
10 september 2014, 01:38
Momenteel werk ik aan een klein electronica projectje. Ik heb een voorversterkertje gemaakt voor een basgitaar (LPB 1, supersimpel).

Maar bij het switchen krijg ik een vervelende plop. Ik gebruik een double pole double throw schakelaar waarmee ik tegelijk het signaal bypass en de + kant van de batterij doorlaat of dood laat lopen.

Nu zijn mijn vragen:
Is dat de oorzaak van de plop bij het inschakelen?
En:
kan ik de batterij gewoon altijd in het circuit zetten en werkt deze alleen als de transistor (2n2907) stroom doorlaat bij het versterken van het signaal? Verhelpt dit de plop?

Alvast bedankt voor het meedenken!

cheers!

--> ik ga nu weerstandjes solderen tussen de in, outputcaps en de ground. Misschien verhelpt dat.

Maar kan ik de batterij altijd aangesloten laten? Dat antwoord heeft het internet me nog niet gebracht.


--> weerstandjes (390K) tussen de "buitenkanten" van de in en output caps en de ground hebben niet geholpen.

De schakelaar is een Bourns Push Pull pot. Ook op de coiltap (die zit er ook een op de gitaar, brugelement) zit een kleine plop.... Zou het gewoon een beetje een niet-zo-heel erg goed mechaniek kunnen zijn? Dan zou ik een ander electronica systeem moeten bedenken voor de gitaar om m plopvrij te krijgen.

Liquitone
10 september 2014, 13:12
Het lijkt mij dat de transistor (en de 830k/100k) altijd stroom zullen verbruiken, ook als er geen signaal is. Verder denk ik dat die 100k aan de base en de 100k potmeter al als een anti-plop voor de condensators fungeren.
Het is de moeite waard te proberen om ipv de plus, de min van de batterij via de switch te ontkoppelen.

Heynis
10 september 2014, 21:23
In een klasse A schakeling loopt er altijd stroom door de transistor, anders werkt het circuit niet. Je kunt een transistor zien als een soort potmeter, waarbija de spanning op de basis de stand van de loper regelt (om het heel simpel uit te leggen). De stroom die erdoor loopt is voor signaaltransistoren vaan erg klein.

Een plop duidt op een potentiaalverschil tussen de contacten op het moment van schakelen. Meestal is een pull-down van 1M tussen signaal en aarde voor de eerste ontkoppelcondensator aan de ingang voldoende. Afhankelijk van de hoeveelheid gain die je ná de booster gebruikt, kun je echter nog steeds een plop horen, die wordt door de volgende gaintrappen dan immers ook flink versterkt.

Eventueel kun je in plaats van een pull-down weerstand een fet transistor gebruiken. Deze sluit de ingang kort naar de aarde, en wordt zachtjes uit geleiding geschakeld bij het uitschakelen van de booster. Dat is wat ingewikkelder, maar wel absoluut stil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Edit: Ik lees net dat je de voedingsspanning afschakelt. Wat je hoort is een inschakelpiek.

Probeer eens om de batterijspanning juist niet te schakelen, en alléén het signaal. Je plop is daarmee zogoed als zeker weg.
Je effect uitschakelen doe je dan alleen als je de gitaar uitplugt. Daarvoor moet je een stereo jackbus in je gitaar installeren, waarbij de signaal en aarde op de gebruikelijke plek komen. De min van de batterij sluit je aan op het overgebleven contact, en de ground van je effect aan de aarde van de gitaar. Als je je gitaar dan inplugt, wordt de min van de batterij via de sleeve van je plug aan de aarde van de gitaar verbonden, en vanaf daar aan de aarde (min) van je effect.

Plant
11 september 2014, 20:27
Ik begrijp niet uit het verhaal dat de voorversterker in de basgitaar zit.

Het probleem is dat je tegelijk met 1 schakelaar én bypass/fx schakelt én voedingsspanning on/off.
De condensatortjes in de signaalweg zullen altijd net op dat moment geladen/ontladen worden. Ook al zet je weerstandjes voor en na de koppelcondensatoren, wat DC heb je als je voeding tegelijk in- of uitschakelt altijd en dus ook een plop.

Als je spanning op de preamp zet en je wacht even, dan ben je dat DC potentiaal op in- en uitgang kwijt en kun je ploploos schakelen. Je zult dus echt het schakelen van voedingsspanning en het schakelen van signaal moeten scheiden in tijd. Dus eerst spanning erop, dan pas signaal schakelen en andersom true bypass en dan pas spanning eraf.