PDA

View Full Version : 12 snarige gitaar brug 5 mm omhoog gekomen.....wat te doen?



gitaargerrit
8 september 2014, 15:06
hallo beste mensen.

ik heb een 12 snarige, waarvan de brug zo'n 5 mm te hoog is, zie fotos
er is een flinke bolling in het bovenblad, net achter de brug ontstaan, met gevolg, dat de brug zelf, schuin naar voren is gedraaid.

nu kan ik van de brug wat afhalen, maar is er een mogelijkheid om de bolling achter de brug te corrigeren?
http://i62.tinypic.com/2j14p5x.jpg
http://i60.tinypic.com/2enp4py.jpg
http://i59.tinypic.com/33f6q6p.jpg

alvast bedankt.

muffstuff
8 september 2014, 16:38
Hoe is die bolling onstaan?

en 5mm van fret tot brug hoogte? want string height van 2 mm is toch wel het minium voor een dikke E string.

Op eletrische gitaren wil ik het vaak lager maar krijg ik fret buzz als ik lager dan 2mm ga. ook heb ik dan iets meer speling mbt vocht gehalte wat wel eens invloed heeft.

barno
8 september 2014, 17:23
bijna alle gitaren met din bovenblad krijgen ooit last van opbollende top oiv trekkracht snaren. dan valt meestal het gevreesde woord neckreset. hoeft op zich geen probleem te zijn. is alleen niet echt een doe het zelf klus als je niet wat ervaring hebt

gitaargerrit
8 september 2014, 17:23
ok.
5 mm meet ik van lat over frets tot bovenkant brugzadel, maar zou toch 3 mm moeten zakken, gitaar is bijna onbespeelbaar door die grote hoogte.
de bolling is denk ik ontstaan door 40 jaar te droog bewaren, en de snaarspanning.
daardoor is het bovenblad tesamen met de steunbalkjes vervormd.
die bolling vindt ik geen bezwaar, maar de snaren moeten hoe dan ook veel lager.....
zou die bolling vlak te krijgen zijn?

Rizz
8 september 2014, 17:32
Zo te zien heeft je zadel nog aardig wat ruimte om te zakken. Tenminste, ik mag hopen dat je die bedoeld ipv je brug.. En, idd, wat Barno zegt, het is bijna onvermijdelijk. Is je halsholling ook nog ok? Zadelhoogte? Maar misschien kan je 'm beter ff wegbrengen voor een goede afstelbeurt.

De bolling verhelpen is mogelijk met een bridgedoctor, maar zeg maar baai bai zwaai zwaai tegen je geluid dan.. Wat je in feite doet is je bovenblad vastzetten.. 'T werkt, maar de prijs is groot, in mijn ogen dan..

gitaargerrit
8 september 2014, 21:17
neckreset is de laatste optie, als de rest niet is gelukt, wat zou zoiets kosten? is de gitaar waarschijnlijk niet eens waard.

het zadel is idd vrij hoog, daar is wat aan te doen, van de brug zelf kan ook wel iets af eventueel.

ik zat in eerste instantie te denken om het hout onder de brug, in een straal van 10 cm, warm te maken, en met klemmen door het klankgat vlak te klemmen tussen 2 metalen platen, en de klemmen steeds van vaster zetten........

bedankt voor jullie meedenken.

barno
8 september 2014, 21:46
de bracings zijn ook kromgetrokken natuurlijk dus een stuk van die top gaan klemmen is niet aangewezen

Rizz
8 september 2014, 21:50
neckreset is de laatste optie, als de rest niet is gelukt, wat zou zoiets kosten? is de gitaar waarschijnlijk niet eens waard.

het zadel is idd vrij hoog, daar is wat aan te doen, van de brug zelf kan ook wel iets af eventueel.

ik zat in eerste instantie te denken om het hout onder de brug, in een straal van 10 cm, warm te maken, en met klemmen door het klankgat vlak te klemmen tussen 2 metalen platen, en de klemmen steeds van vaster zetten........

bedankt voor jullie meedenken.

Liever niets van de brug af halen. Vergeet niet dat de brug ook een brace is en je daarmee en je constructie zwakker maakt en ook mogelijk het geluid veranderd. Maar als je brug dik genoeg is, kan er wel een halve mm af.. Vind ik dan, alleen als allerlaatste redmiddel. Het blijft water naar de zee dragen, uiteindelijk zal er of een neckreset moeten plaatsvinden, of je hebt tien minuten warme handjes bij de vuurton.. Vergeet overigens niet dat om de actie een mm lager bij het twaalfde fret te krijgen, moeten er twee van het zadel/brug af..

Je plan voor de bolling lijkt me prima, maar zal, vermoed ik, hooguit even effect hebben, want daarna trekt de snaarspanning het blad toch weer bol.. Je probleem is eigenlijk ook niet de bolling achter je brug maar de holling voor je brug die het grootste probleem veroorzaakt... Je zal beiden moet aanpakken..

Je kan er ook een iets lichter setje snaren opzetten, minder spanning.. Duh.. :)

stijnkenens
9 september 2014, 00:43
ok.
5 mm meet ik van lat over frets tot bovenkant brugzadel, maar zou toch 3 mm moeten zakken, gitaar is bijna onbespeelbaar door die grote hoogte.
de bolling is denk ik ontstaan door 40 jaar te droog bewaren, en de snaarspanning.
daardoor is het bovenblad tesamen met de steunbalkjes vervormd.
die bolling vindt ik geen bezwaar, maar de snaren moeten hoe dan ook veel lager.....
zou die bolling vlak te krijgen zijn?


Elementaire meetkunde: als je in het midden van de snaar 2 of 2,5 mm wil overhouden, dan moet aan het punt van de brug het dubbele gerekend worden.
Dus een actie van 2,5mm (wat een beetje aan de hoge kant is, maar niet extreem) behoefd een brug hoogte van 5 of dus liever 4 mm boven het fret oppervlak.
Anders gezegd, als je de actie een halve mm wil laten zakken, moet je een volledige mm van het zadel af halen.

Een klankblad staat altijd bol, maar in dit geval misschien een beetje te veel. Hoewel ik niets verkeerds zie aan de positie van de brug. Misschien is je brugplaat te dun, of gebarsten.
Dan zou je die kunnen (laten) vervangen door een dikkere en zo de brug zone terug verstevigen.

Wat is de hoogte van de snaren aan de topkam, en wat is de kromming in de hals?


s.

gitaargerrit
9 september 2014, 09:46
de hoogte aan de topkam was normaal (snaren zijn er al af)
de hals is recht, en zonder snaren iets bol........

-Martijn-
9 september 2014, 11:29
Wat is de actie op de 12e fret als er wel snaren op zitten?
Ik zou er een bridge doctor op zetten, werkt prima. Sommige gitaren hebben dat zelfs af fabriek al.

gitaargerrit
9 september 2014, 19:54
dat heb ik niet gemeten, maar de gitaar was heel moeilijk te bespelen.
een bridge doctor gebruik ik nooit!
heb es een 12 snarige ibanez in handen gehad, die daarmee "gerepareerd" was.......niet om aan te horen, helemaal dood/dof/geen harmonischen meer enz.

-Martijn-
9 september 2014, 21:32
Maar hoe wil je gaan bepalen hoe ver de brug naar beneden moet, als je niet hebt opgemeten wat de actie was voordat je de snaren eraf haalde? Wat ik op de foto's kan zien lijkt namelijk niet heel ernstig.

Wat betreft die bridge doctor, dat dat "niet om aan te horen" is kun je pas zeggen zodra je de gitaar zowel met als zonder gehoord hebt. Het klankverschil valt namelijk echt wel mee. Bovendien zit er een bout in die dingen om ze af te stellen, met dat afstellen kun je inderdaad je klank verprutsen. Op de meeste internetfora roepen mensen echter maar wat omdat het idee ze niet zint dat je het bovenblad "vast" zou zetten. Die kunnen zich maar beter wat verder in natuurkunde en trillingen van plaatconstructies gaan verdiepen.

Plant
9 september 2014, 22:37
Wat betreft die bridge doctor, dat dat "niet om aan te horen" is kun je pas zeggen zodra je de gitaar zowel met als zonder gehoord hebt. Het klankverschil valt namelijk echt wel mee. Bovendien zit er een bout in die dingen om ze af te stellen, met dat afstellen kun je inderdaad je klank verprutsen. Op de meeste internetfora roepen mensen echter maar wat omdat het idee ze niet zint dat je het bovenblad "vast" zou zetten. Die kunnen zich maar beter wat verder in natuurkunde en trillingen van plaatconstructies gaan verdiepen.

Nou, neem het van mij als 'ervaringsdeskundige' aan: dat verschil valt niet mee.

Ik heb er ooit een zelf nagemaakt (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156231-Zelfbouw-Bridge-Doctor&p=2873820#top) om op een cheapo gitaar uit te proberen. Op zich is het projekt geslaagd met als doel de belly uit het bovenblad te krijgen, maar het klankkarakter van de gitaar verandert desastreus! Daar hou je van of niet, maar het verschil valt dus niet mee.

Het gaat er niet zo zeer om of je het bovenblad 'vastzet' maar dat je via die konstruktie trillingen vanaf de brug ook direkt op de kont overbrengt met alle gevolgen van dien. Veel kennis van zaken heb ik hierin niet, maar mijn oren namen een groot verschil waar.

-Martijn-
9 september 2014, 23:33
Nou, neem het van mij als 'ervaringsdeskundige' aan: dat verschil valt niet mee.

Ik heb er ooit een zelf nagemaakt (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156231-Zelfbouw-Bridge-Doctor&p=2873820#top) om op een cheapo gitaar uit te proberen. Op zich is het projekt geslaagd met als doel de belly uit het bovenblad te krijgen, maar het klankkarakter van de gitaar verandert desastreus! Daar hou je van of niet, maar het verschil valt dus niet mee.

Het gaat er niet zo zeer om of je het bovenblad 'vastzet' maar dat je via die konstruktie trillingen vanaf de brug ook direkt op de kont overbrengt met alle gevolgen van dien. Veel kennis van zaken heb ik hierin niet, maar mijn oren namen een groot verschil waar.

Het is niet zomaar een simpel blokje dat via de zijkant de top naar beneden trekt, er is echt over nagedacht.

In een van mijn gitaren zit ook een bridge doctor. Wat me opvalt is dat die steun onder het zadel bij jou misschien wel meer dan twee keer zo breed is als bij die van mij.
De snaren laten het bovenblad niet op en neer gaan, ze laten de brug roteren waardoor je golfbewegingen krijgt. Je hebt dus ergens een knoop zitten waar alleen rotatie is en geen verplaatsing. Op dat punt moet de bridge doctor zitten. Je wilt hem het liefst oneindig smal hebben, want hoe breder die wordt, des te meer wordt de translatie van het bovenblad aan beide zijden van die knoop gedempt.

Of die stok waarmee ie aan de zijkant vastzit bijvoorbeeld, die is bij mij via een kunstof busje met het blok verbonden. Dat geeft een hele andere frequentierespons. Trillingsenergie verdwijnt niet zomaar; als zo'n busje ervoor zorgt dat bepaalde frequenties vrijwel niet doorgegeven kunnen worden aan de zijkant dan betekent dat dat ze in het bovenblad blijven.

En de schroef bijvoorbeeld waarmee ie aan het bovenblad wordt geschroeft zit in het originele systeem niet direct in het houten blok, daar zit ook een kunstof buisje tussen.

Het idee is hetzelfde, maar jou uitvoering is denk ik toch wel heel anders.
Daarnaast heeft de bolling die in de loop van de jaren in het bovenblad is gekomen ook invloed op de stijfheid van de constructie.

gitaargerrit
10 september 2014, 08:52
ik meng me niet in de discussie over e bridge dokter, ik gebruik hem toch niet.

de hoeveelheid die ik van het zadel afhaal bepaal in proefondervindelijk: een 1/2 mm eraf, en even monteren, snaren op spanning brengen, en dat zonodig een aantal keren herhalen

Rizz
10 september 2014, 09:21
ik meng me niet in de discussie over e bridge dokter, ik gebruik hem toch niet.

de hoeveelheid die ik van het zadel afhaal bepaal in proefondervindelijk: een 1/2 mm eraf, en even monteren, snaren op spanning brengen, en dat zonodig een aantal keren herhalen

Als je nou eerst je snaren erop zet, meet wat de actie is en daarop gebaseerd de hoeveelheid van je zadel afhaalt... een halve mm is 0,25mm bij het twaalfde fret. Als je daar een mm afwilt, ben je wel ff bezig.. leuk voor de finetuning, maar het is al een k klus met de hand... En zorg dat je de onderkant vlak en haaks houdt! ;)

Maar als je het als bezigheidstherapie ziet, by all means, go your geng :D

Plant
10 september 2014, 19:49
Het is niet zomaar een simpel blokje dat via de zijkant de top naar beneden trekt, er is echt over nagedacht.

In een van mijn gitaren zit ook een bridge doctor. Wat me opvalt is dat die steun onder het zadel bij jou misschien wel meer dan twee keer zo breed is als bij die van mij.

De mijne is gekopieerd van JLD, op de site van Stewmac stond ooit een plaatje met de afmetingen en die heb ik overgenomen.


De snaren laten het bovenblad niet op en neer gaan, ze laten de brug roteren waardoor je golfbewegingen krijgt. Je hebt dus ergens een knoop zitten waar alleen rotatie is en geen verplaatsing. Op dat punt moet de bridge doctor zitten. Je wilt hem het liefst oneindig smal hebben, want hoe breder die wordt, des te meer wordt de translatie van het bovenblad aan beide zijden van die knoop gedempt.

Of die stok waarmee ie aan de zijkant vastzit bijvoorbeeld, die is bij mij via een kunstof busje met het blok verbonden. Dat geeft een hele andere frequentierespons. Trillingsenergie verdwijnt niet zomaar; als zo'n busje ervoor zorgt dat bepaalde frequenties vrijwel niet doorgegeven kunnen worden aan de zijkant dan betekent dat dat ze in het bovenblad blijven.

En de schroef bijvoorbeeld waarmee ie aan het bovenblad wordt geschroeft zit in het originele systeem niet direct in het houten blok, daar zit ook een kunstof buisje tussen.

Kun je best gelijk in hebben. Neemt niet weg dat je druk uitoefent op punten waar dat normaal nooit gezeten heeft. Als ik de ervaringen met het systeem lees, zijn er toch een hoop mensen teleurgesteld. Ze hebben een bespeelbaar instrument terug maar dat is het dan.


Het idee is hetzelfde, maar jou uitvoering is denk ik toch wel heel anders.
Daarnaast heeft de bolling die in de loop van de jaren in het bovenblad is gekomen ook invloed op de stijfheid van de constructie.

Ik maakte ook de opmerking dat de gitaar nieuw mogelijk anders heeft geklonken dan toen het blad bol stond. Daardoor is mogelijk heel geleidelijk een klankverschil ontstaan. Als je dat ineens 'rechtduwt' is het idd niet zo vreemd dat de gitaar ook ineens heel anders klinkt.

Ik wil niemand een bridgedoctor uit zijn of haar hoofd praten, maar het is afhankelijk van de variant geen onomkeerbaar proces. Als zo'n ding er in zit en het bevalt niet heb je zoals in mijn geval, dan heb je een gat in je brug.

Er is een variant met bevestiging aan een brugpin zodat je dat gat niet nodig hebt, dan kan het wel schadeloos verwijderd worden.

Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen: "bezint eer ge begint".

barno
10 september 2014, 21:45
voor mij is het eenvoudig. een gitaar heeft niet het eeuwig leven. als de top kromtrekt, ga eerst de kam afvijlen, als dat niet meer kan indien mogelijk kamslot fractie dieper frezen en stukje vd brug. daarna is er een neckreset. en als dat het niet oplost, een nieuwe top (en wsch een nieuwe toets) maar dan zitten we in de categorie Zware werken. bridge doctor is een fijne technische vondst maar voor acoustifreaks tevens een bridge...too far

oigun
11 september 2014, 10:46
Jammer dat je geen foto hebt geplaatst van de gitaar onder spanning, maar zo te zien kom je met het verlagen van het brugbeentje al een heel eind. Kijk wel eerst of alles in de gitaar goed vast zit, bracings, brugplaat etc.

gitaargerrit
12 september 2014, 20:56
nogmaals allen bedankt!
probleem is opgelost, stukje van de kan afgehaald, brug verlagen was niet nodig, actie is nu perfect!
viel me reuze mee, die bolling valt achteraf ook erg mee (leek in eerste instantie veel erger)
niuwe snaren erop gezet, fretjes gefatsoeneerd , opgepoetst, en spelen maar.

Plant
12 september 2014, 23:34
hallo beste mensen.

ik heb een 12 snarige, waarvan de brug zo'n 5 mm te hoog is, zie fotos
er is een flinke bolling in het bovenblad, net achter de brug ontstaan, met gevolg, dat de brug zelf, schuin naar voren is gedraaid.

nu kan ik van de brug wat afhalen, maar is er een mogelijkheid om de bolling achter de brug te corrigeren?
http://i62.tinypic.com/2j14p5x.jpg

Dit is een gevaarlijke instinker. Je kijkt langs de rand van de top waar een bocht in zit. Door optisch bedrog lijkt de brug al snel 'flink' naar voren gedraaid terwijl dat niet zo is. En een klein beetje bolling door de snaarspanning is er altijd wel.
Bij de gitaar waar ik aan bezig was viel het zadeltje nog eens ruim in de sleuf en was het zadel te laag i.c.m. opvulstripjes. Het zadel zelf kantelde al naar voren t.o.v. de brug. Daar heb ik toen een precies passend zadel op juiste hoogte voor gemaakt.