PDA

View Full Version : fender reissue 69 middelste element in de weg



daub
8 september 2014, 12:33
Mensen,

Ik ben al een tijdje in bezit van een fender reissue 69 maar het lukt me niet me rechter hand plaatsing goed te krijgen.

Ik zit met mijn plectrum op mijn middelste element te tikken en dat speelt K.

Nu probeer ik mijn hand te verleggen maar dan moet ik weer alles opnieuw gaan leren voor mijn gevoel, (ik speel al een tijdje) is dit herkenbaar bij jullie?

Heerlijke sound maar als het niet speelt zal ik 'm moeten verkopen.

Heb altijd op een ibanez roadstar gepeeld en daar ken ik dit probleem niet..

Groetz,

Ren.

Pepe
8 september 2014, 12:40
Volgens mij haal je boel door elkaar, een RI '69 is een 2 pickup telecaster maar je hebt het over een 3 pickup stratocaster?

Maar... wat is je vraag? Of gewoon alleen lekker over babbelen?

Je kan de pickup naar beneden draaien, misschien is dat nog een tip?

jutter
8 september 2014, 12:45
Je zal iets moeten veranderen:
a) plaatsing van je arm
b) verandering van gitaar
c) middelste element naar beneden draaien(zoals Pepe al zei) of eruit slopen

Eko
8 september 2014, 12:56
Daub,
ja , herkenbaar. Ik heb een keer enorme last van m`n linkerhand gehad. Bleek een verkeerde / houding techniek te hebben en daarbij m`n spieren te zwaar te belasten of te veel eenzijdig. Tijdje niet mogen spelen en daarna een andere techniek aan moeten leren. Is best KloXXX omdat je steeds in je oude patroon dreigt te vervallen.
Probeer met je rechterhand een op de zadels te blijven of , en dat klinkt misschien gek , probeer eens een ander model/grootte van plectrum. Door ineens met een ander model te spelen ben je min of meer verpicht anders te spelen. Een kleiner plectrum speelt anders een hele grote.

Pepe
8 september 2014, 13:02
De grap van al die verschillende ontwerpen is dat ze verschillend zijn.
Ik heb ook een paar gitaren waar ik niet mee lekker mee overweg kan omdat ze te groot zijn of teveel output hebben of whatever. Die gebruik ik niet voor live dingen maar het is enorm grappig om daar thuis op te jengelen juist omdat ze je iets anders laten doen.

Ik denk wel dat je eerst een model moet zoeken dat jou helemaal ligt.

barno
8 september 2014, 14:27
de clou van spelen op verschillende gitaren is juist dat je anders gaat spelen oa vanwege andere balans, layout enz. zie het als een nieuwe scale leren. ben je ook even mee bezig eer het in je spiergeheugen zit

MikeD
9 september 2014, 08:30
Hetgeen je beschrijft is geen nieuw verschijnsel; reeds kort na de introductie van de Strat in de jaren 50 kwamen bij Fender klachten binnen dat de element-kapjes gingen slijten doordat gitaristen blijkbaar met het plectrum die kapjes raakten. Daarom is Fender toen overgestapt van (ik meen) celluloid naar slijtvaster plastic variant elementkapjes. Ik denk dat het m zit in de plaatsing van de rechterhand, wellicht moet je meer met de rechterhand bij de brug gaan spelen zoals ook Eko schrijft. element omlaag draaien heeft gevolg voor je geluid. Voor de rest moet ik het eens zijn met Pepe en Barno.

Eko
9 september 2014, 08:53
Er zijn genoeg gitaristen die de kant van de E,A en D snaren lager hebben staan dan de G.B.E . Heeft ook met klankvoorkeur te maken, maar het helpt wel.

Hotpepper01
9 september 2014, 09:25
Je zou je rechterhand techniek proberen te veranderen en minder diep te graven met je plectrum. Is best lastig. Als het alleen maar het geluid van het tikken is (het versterkte geluid wat je krijgt als je geen noot aanslaat, maar op het element tikt met je plectrum) dan kun je als laatste mogelijkheid ook nog overwegen om de schakeling te veranderen zodat je alleen het brug en het hals element gebruikt. Zou ik overigens niet zo snel doen..de eerder gegeven optie om het element lager te zetten is veruit het gemakkelijkst.

Duhsjaak
15 september 2014, 15:50
Er staan hier al voldoende leuke suggesties en gedachten.
Ik zou daaraan nog het volgende willen toevoegen.

Probeer eens na te gaan waarom je je hand houdt op de plaats waarop je dat doet. Is daarvoor een reden?
Ik heb van een aantal gitaren om die reden de inbus schroefjes door kortere exemplaren vervangen. Je staat er niet bij stil dat zoiets een factor kan zijn, maar bij mij was dat dus de reden waarom ikbij een aantal gitaren onwillekeurig meer naar de hals speelde dan mijn bedoeling was.

Vier Euro per gitaar en ineens speelde hij weer lekker.

Vriendelijke groet, Gus

Gretsch 5120
17 september 2014, 10:15
Ik las dat Yngwie Malmsteen het middelste element veel lager schroeft (tot bijna vlak met de slagplaat) om hetzelfde probleem als jij hebt te voorkomen...

daub
24 september 2014, 14:23
Super, tnx voor de reacties.

Ik ga mijn element eens lager zetten kijken of ik nog steeds een mooi geluid kan halen uit die bak.
Een andere techniek aanleren vind ik teveel van het goede.

Dank een lot.

guitarkid
25 september 2014, 20:48
Tijd voor een Ritchie Blackmore Strat.... ;)

Mr.Fingers
25 september 2014, 21:31
Of een Robertson...

http://www.strat-talk.com/forum/attachments/stratocaster-discussion-forum/3386d1248967186-robbie-robertson-signature-series-stratocaster-robbiesstrat2.jpg
(middenelement 180° gedraaid en tegen het brugelement geplaatst. Zat in de weg voor z'n fingerpicks anders.