PDA

View Full Version : Les paul weight relief



rik-92
8 september 2014, 12:31
In de les paul serie zijn er verschillende soorten van weight relief.

Nou zit ik te denken om een model te kopen zonder weight relief, omdat dit na mijn idee meer sustain heeft.
Wat zijn, naast het lichter zijn, de voordelen van een weight relief?

arjanb01
8 september 2014, 12:51
Een weight relief kan als voordeel hebben dat hij wat opener gaat klinken, lekker voor blues muziek of voor als je clean of clean met een randje speelt, je hebt minder dat boomy laag van mahonie. Maar dat zijn echt nuances die een leek nauwelijks hoort.

Eko
8 september 2014, 12:59
De nieuwste vorm is het gebruik van toonkamers. Is wat anders dan de rondjes die er uitgefreesd zijn. Ik heb een nitrobird ( van Dick Dijkman ) die heeft ook toonkamers. Spaart uiteraard nogal wat belasting van schouder en nek , maar laat tevens de klank iets meer richting ES modellen neigen. Het leuke is dat ,naar mijn idee , dat beter hoorbaar is als je de elementen als singlecoil hebt gesplit.

caliban
8 september 2014, 13:00
And as for the weight-equals-sustain myth, “if anything,” says DeCola, “the weight relieving enhances the resonance, which I feel helps with the sustain.”

http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/weight-relief-gibson-les-paul-guitars-0615-2012.aspx

Weliswaar van op hun eigen site, maar toch, daarom niet gelijk leugens

dunhill1
8 september 2014, 14:52
Sustain en gewicht.
Zo'n heerlijke guitargeek mythe.

Ik geloof dat bijvoorbeeld Billy Gibbons echt geen gebrek aan sustain heeft.
Check vervolgens eens wat zijn les Pauls wegen.
Niet alleen Hollowed body maar zelfs de neck.....
Als het hard waait op het podium wappert die Les Paul harder dan z'n baard.

Gecombineerd met 008 snaren heeft de beste man toch echt een mega dikke zingende toon en sustain.

It's all in the hands:ok:

Kim Wilson
8 september 2014, 14:59
Ik denk dat het bij Gibbons vooral óók in de rest van zijn gear zit.

dunhill1
8 september 2014, 15:07
Ik denk dat het gewoon vooral in z'n handen zit:rockon:

rik-92
8 september 2014, 15:31
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik maar een paar verschillende moet proberen en kijken hoe het klinkt.

Tonton
8 september 2014, 15:34
Ik denk dat je met een Les Paul sowieso wel goed zit qua sustain :)
Vergeleken met mijn andere gitaren heeft de Les Paul een sustain van hier tot volgende week, apart.
Sustain is eigenlijk zo weinig mogelijk de trilling tegenwerken lijkt me.... dus een resonant goed stuk hout (hals body), goede fixed bridge en nut.

Die van mij heeft ook ronde gaten geloof ik (swiss cheese)
EDIT: ohnee die van mij full: "a carved figured maple cap fitted onto a solid mahogany back"

Ik vond een 2008 model Les Paul met holle kamers maar apart, dat geeft echt ander gevoel IMHO.
Voor de rest zou ik er niet echt een beslissingsfactor van maken, let op andere dingen.
Ik heb er een stuk of wat geprobeerd naast elkaar en de custom sprong er zo ver bovenuit voor mij op alle fronten, dat ik er niet omheen kon...

Trouwens een goed stuk LP custom hout is juist weer lichter dan een Standard geloof ik.
die van mij 4kg schoon aan de haak.

Er was leuke sustain test tussen wat les pauls: http://www.youtube.com/watch?v=rzM9dvV-VJU
rond 11:30 begint die tussen 3 gitaren met different price level: Epiphone, een Gibson studio en een Gibson Standard.

arjanb01
8 september 2014, 16:25
Superfilmpje trouwens! Erg leuk.

Mitch
8 september 2014, 16:49
Hout, gebruikte hardware, afstelling. Dat bepaalt je sustain, of er nou nog aan dat hout geschaafd of geknabbeld is... veel minder.

Tonton
9 september 2014, 11:59
Steve Vai heeft het er ook over dat zijn Evo gitaar maar blijft gebruiken, doordat er eenzelfde resonantie in de hals zit als in de body.
Terwijl er zelfs een huge crack in de neck pocket zit, maar hij vindt geen Jem met zelfde eigenschappen.
Zo zie je maar tis hout en niet allemaal hetzelfde en je moet ff geluk hebben dat je een magic one hebt :)
(of ieder geval 1 niet de magic one maar een die je ligt en lekker speelt en een goede feel geeft en waarbij je blijft gitaar spelen)
zo werkt het bij mij zeg maar, met een gitaar die ik blijf bespelen en niet weg wil doen ....