PDA

View Full Version : Torres zelfbouw kits



SymphonY-X
8 juli 2003, 22:46
Hey,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met 1 van de zelfbouw kits van Torres. -> http://freespace.virgin.net/vyse.co/index.htm
Het klinkt allemaal geweldig wat ze daar verkondigen, maar is het allemaal zo goed te doen als men beweerd?? Het lijkt mij hartstikke leuk om te doen, ik zou dus graag willen weten of mensen zo'n amp kit van torres hebben gemaakt, of misschien is er wel een soortgelijk bedrijf dat soortgelijke kits maakt... alvast bedankt :D

EmgMaster
9 juli 2003, 11:29
Tico Torres. Is dat niet de drummer van Bon Jovi :razz:

pimmetje
9 juli 2003, 12:26
Je hebt nog wel meer van dat soort kits... www.missionamps.com bijvoorbeeld. Bij al die kits uit de VS zal je er wel meteen rekening mee moeten houden dat je een andere powertrafo zal moeten kopen of een verhuistrafo zal moeten inbouwen of meeslepen.

Ik zat er zelf ook een tijdje aan te denken, maar 't leek me achteraf leuker om zo'n ding na te bouwen uit onderdelen die ik uit oude buizenversterkers en -radio's kan slopen. Momenteel zit ik nog in de fase waarin ik allerlei spullen hamster en schema's uitpluis.

Je zou ook op www.ax84.com kunnen kijken. Ik denk persoonlijk dat het leuker en leerzamer is om zonder specifieke kit te gaan knutselen. Het kost ook wel wat extra uren aan puzzel- en verzamelwerk, maar met een beetje geluk heb ik over 63 jaar en talloze pogingen een hele gave versterker :D.

Eén van de nadelen van zo'n kit vind ik dat 't NOOIT een echte tweed deluxe of zo wordt. En dan heb ik 't niet over 't merkje, maar over de onderdelen die erin zitten en zo. Vooral met zo'n printplaat en allerlei extra 'moderne' zooi zal 't nooit een echte tweed kunnen worden. Ook de condensatoren en zo zullen niet die ouwe papier-en-olie dingen zijn. Dat scheelt hoe dan ook in 't geluid...

Daarom kan je volgens mij dan beter meteen ff wat meer doorzoeken en -lezen om zelf van nul af wat te gaan maken... in een aantal stappen uiteraard. Niet meteen beginnen met allerlei moeilijke dingen.

PeeVee
9 juli 2003, 17:18
Dan Torres voordat ie dit bedrijfje heeft opgericht in een "butcher shop" (slagerij) gewerkt, dat zie je nu nog wel terug in zijn modificaties.

Verkoopt allerlei "mods": handje vol onderdelen (5$) en een instructie voor het 5 of 10 voudige van kostprijs. Mooi kletsverhaal erbij en zakken vullen.

SymphonY-X
9 juli 2003, 19:06
thx voor de replies alvast... Ik twijfel nog steeds, ik was dan wel van plan om gelijk een knap setje samen te stellen, waarmee ik als ie eenmaal klaar zou zijn een poosje verder kan, dus het zou een dm2000 en ik denk dat ik er een 100 watt poweramp in zou willen maken, en er dan een versterker top van maken en er een beetje knap cabinetje bij te kopen van marshall of london city of iets dergelijks, zou je dan geen knap dingetje hebben als alles naar behoren zou werken?? . Wat ik mij dus ook afvraag is of iemand ervaring heeft met de manier waarop het wordt uitgelegd enzo. Op de website staat dat iedere leek het kan.. Nu ben ik dus idd een beginner op dit gebied, ik kan dan een beetje met een puntsoldeerbout omgaan en een multimeter heb ik ook wel ergens liggen. Maar is er dan echt amper "echte" kennis van zaken van tevoren nodig??

pimmetje
10 juli 2003, 10:50
Een basiskennis van electra is wel handig hoor. Buizenbakken zijn echt levenslink. Dat is ook een van de redenen waarom ik simpel wil beginnen. Ik zelf weet wel wat, maar ben nog niet helemaal tevereden met de kennisstand.

Als je dan meteen met een moeilijk en/of groot project begint is de kans dat je 't project vergoort groter, maar ook de kans dat je jezelf aan yoghurt helpt. Ik heb pas weer een waarschuwings-stoot van een klein ampje gehad dankzij dom enthousiasme... daardoor heb ik de eerste tijd weer wat extra respect voor electriciteit :D.

Zo'n kit is op zich wel weer makkelijk dankzij de printplaat en handleiding. Het is zeg maar weer een stapje meer richting dat verven met van die cijfertjes voor de kleuren (ravensburger of zo ?) getrokken. Maar als de amp 't de eerste keer dat je 'm in 't stopcontact steekt niet meteen naar behoren doet, dan kom je op 't gebied dat de handleiding slechts ten dele bruikbaar wordt en je jezelf goed pijn kan gaan doen. Vooral als je nog niet weet wat je precies doet.

Er zijn wel kleine boekjes op de markt over de werking van allerlei onderdelen en waarmee je de wet van ohm weer een keer of 1000 onder ogen krijgt, zodat je daarmee weer wat beter leert denken. Als je dat combineert met het proberen te begrijpen van een paar (simpele) schema's, dan loop je tenminste niet blind wat te solderen.

Casseman
27 juni 2004, 15:44
Op www.madamp.biz kun je ook kits bestellen.

EmgMaster
27 juni 2004, 15:53
beetje oud topic ofniet???
:-D :-D

Casseman
27 juni 2004, 15:57
haha...ja, maar ik zat een beetje rond te kijken over kits

nicoverduin
27 juni 2004, 17:19
Op www.madamp.biz kun je ook kits bestellen.
Trouwens niks meer over gehoord? Iemand het nog gedaan?
NIco

svokke
27 juni 2004, 18:14
Ik heb nog wat transfo's en condensatoren besteld bij madamp. Correcte afhandeling van de bestelling. De transfo's moet ik wel nog proberen (nog geen tijd gehad)

Negative K3 fan
27 juni 2004, 18:27
die kits lijken wel vrij duur

volgens mij kon je ook kits bestellen bij tubetown

Casseman
27 juni 2004, 20:32
Op www.madamp.biz kun je ook kits bestellen.
Trouwens niks meer over gehoord? Iemand het nog gedaan?
NIco

Ja, ik wilde het doen, maar heb nog geen geld :wink:
Maar zodra ik het geld heb ga ik er misschien een bestellen

birt
27 juni 2004, 21:42
ik heb een tiental transfos en BERGEN vintage componenten klaarliggen, ik wacht gewoon tot het moment dat ik weet welk schema ik wil gebruiken, het word alleszinds een 18watter :)



en intussen lees ik een boekje 'buizenversterkers: toepassingen voor hifi en gitaar' :)

Daniël_san
2 juli 2004, 17:04
Zijn die kits van madamp buizen? Ja tog? Ik wil er 1 bestellen namelijk :-D Ik heb zeg maar ook de ballen verstand van elektronika dus vandaar :oops: :wink:

BLOK182
2 juli 2004, 17:25
Mij lijkt het ook erg leuk als eerste projectje, je kan wel meteen alles zelf doen maar zo technisch ben ik niet, verder lijkt het me ook niezo heel erg duur, voor die mk1 set ben je in totaal 169+49+14+ ongeveer 20 verzenden kwijt, heb je toch een leuke tubeamp voor thuis voor +/-250.

nicoverduin
2 juli 2004, 17:48
Het is een buizenversterker. Maar daar houd het ook bij op. Zeker wat kwaliteitsspullen betreft. Maar dat kan ook niet anders voor die prijs.
Nico

BLOK182
2 juli 2004, 17:50
Nja, dan zoek ik nog wel eens een zvex nanohead :-D

Daniël_san
3 juli 2004, 00:13
okee Nico tnx Ik mocht niet met een fender twin beginnen als eerste versterker van mun pa ookal had k hulp van mun oom :x Majaa deze koste niet duur dus vandaar. Als ik hem binnen heb zal k er een verslag op me site ervan maken

Daniël_san