PDA

View Full Version : high end tube amp klinkt als transistor?



mennen08
7 september 2014, 16:33
Hee allemaal

Van de week weer een nieuwe amp gekocht.
Het gaat om een morgan sw50r !
Hij klinkt clean echt te gek!

Alleen bij het in schakelen van mijn OD (mercury box bijv.) Klinkt het "unnatural" om het zo maar te noemen.
Het klinkt wat transistorachtig..

Alle trafos zijn van MM en het een mooie eyelet constructie met high end componenten volgens vd haar.

Wat zou de reden kunnen zijn dat ie wat minder klinkt? Zou de bias te koud zijn afgesteld?
Of is is dit gewoon de sound van de amp?? ( weet niet als iemand ervaring met dit merk heeft)

Of is er wellicht een andere reden?

Hoor t graag van jullie

dunhill1
7 september 2014, 17:00
Niet alle pedalen matchen even goed met alle amps.
Gewoon een ander pedaal proberen zou ik zeggen.

Die morgan heeft helemaal geen scheur van zichzelf?

mennen08
7 september 2014, 17:17
Is bij alle pedalen zo.
Nee het is een single channel amp.

Pepe
7 september 2014, 17:27
De Mercury is een typisch ts achtige overdrive (bassen en top hoog verdwijnen) en waarschijnlijk is je Morgan daar geen fan van. Ik zou een pedaal proberen dat al je frequenties in tact laat zoals een Matchless Hot box of de (Mad Professor) Simble.

dunhill1
7 september 2014, 17:58
Single Channel kan toch ook scheuren?
Anyway, gewoon naar een zaak met een goed assortiment om van alles te proberen.

jacky
7 september 2014, 19:58
is die amp niet een dumble achtige ? mischien is dat gewoon een lastige amp voor bepaalde pedalen ..inderdaad meerdere pedalen testen

alfred
7 september 2014, 20:09
Staat de brightswitch aan?

the sure thing
7 september 2014, 20:14
Ik heb het exact hetzelfde. Ik heb nu ook een boetiek amp en de overdrive pedalen die ik heb, klinken helemaal nergens meer naar.... Idd lelijk transistorgeluid! Ik VERMOED dat het toch een buizenkwestie is. Of een verrotte buis, koude bias, whatever.

mennen08
7 september 2014, 20:39
Heb even contact met joe gehad van morgan.

Volgens hem hem kon het zoals the sure thing zegt verschillende dingen zijn.

- kapotte pre amp buis.
- kapotte eindbuis

Of een verkeerde bias.

Joe stelde de bias van de eindbuizen af op 40ma .. wellicht dat de buizen ooit zonder nieuwe bias zijn verwisselt.
(Amp was second hand)

Dus dat ga ik morgen even checken.
zal in de loop van de week een nieuw berichtje sturen!!

the sure thing
7 september 2014, 21:36
Graag! Ik moet mijn amp ook nog wegbrengen...

guitarnijboer
7 september 2014, 22:00
Als de versterker een mastervolume heeft zou je even kunnen checken of daar een brightcapje overheen zit. Dit klinkt clean wel fijn, maar met een pedaaltje ervoor...brrrrrr! Alsof je een gitaaramp op een HiFi speaker aansluit.

Of jij een master met brightcap hebt is eenvoudig te controleren: mastervolume op 10, volume regelen met de 1e volumeknop. Even kijken wat je prettiger vind, bright switch aan of uit.

mennen08
7 september 2014, 22:32
En dan? Brightcab verwijderen en is t probleem opgelost?

dml
8 september 2014, 10:14
Geweldig dit!! Men koopt een high end/ boetiek/ schreeuwend dure/ super-eerlijke amp, sluit er vervolgens transistorpedaaltjes op aan en nu klagen dat het als een transistoramp klinkt? Het moet potverdorie niet gekker worden!

the sure thing
8 september 2014, 10:54
Eeehhhhh.... Je koopt geen hifi-buizenbak.... Die zijn "eerlijk" in de versterking. Gitaar-buizenbakken niet...

Pepe
8 september 2014, 12:32
Dit topic is best wel een beetje surrealistisch. Het begint met een pedaal dat niet goed klinkt en een paar posts verder ligt de amp al open.

caliban
8 september 2014, 13:01
Spijtig toch...

Mitch
8 september 2014, 13:07
Als de versterker een mastervolume heeft zou je even kunnen checken of daar een brightcapje overheen zit. Dit klinkt clean wel fijn, maar met een pedaaltje ervoor...brrrrrr! Alsof je een gitaaramp op een HiFi speaker aansluit.

Of jij een master met brightcap hebt is eenvoudig te controleren: mastervolume op 10, volume regelen met de 1e volumeknop. Even kijken wat je prettiger vind, bright switch aan of uit.
Alle flauwe grappen ten spijt: bovenstaand klopt als een bus.

Pepe
8 september 2014, 13:50
De aanwezigheid van een brightcap controleer je door te kijken of ie er zit. Afgezien dat hij er juist zit omdat onze oren lage volumes anders ervaren dan hoge volumes en zoiets dus lastig te controleren valt, als er ook een brightcap op de ingang zit wordt het helemaal een hachelijke test. Afgezien of dat uberhaupt het probleem is want volgens die logica zou je pedaal prima klinken op hoge volumes.

Er zijn een hoop mogelijkheden. Het ligt aan het pedaal, de combinatie, je speakercab, je oren, de amp...
En misschien ligt het wel aan de amp en een brightcap maar voor je zover bent zou je eerst een paar andere parameters weg moeten strepen, althans, lijkt mij.

Misschien speelt ie over Celestions vintage 30 speakers, dat is al een brightcap op zich. Die Morgan klinkt wel als een grote dikke brightcap moet ik zeggen...

alfred
8 september 2014, 15:08
Volgens mij zit er op de SW50r een brightswitch, dus die kun je simpel aan/uit zetten, maakt dit veel verschil?

Ik heb pas een Morgan PR12 getest; clean was een super geluid!
Met een Brunetti Mercury Box verschrikkelijk krijsend geluid, vermoedelijk een brightcap in de Amp.

dunhill1
8 september 2014, 15:20
Ik begrijp nooit zo heel goed waarom je een "cleane" versterker zou kopen en er vervolgens mee gaat scheuren dmv een pedaal.
Zeker met zo'n high end concept.

Is toch doodzonde van je investering in een super tubegeluid?

Als scheuren belangrijk is, koop dan een amp die dat naar jouw smaak ook goed doet zou ik zeggen.

Een Porsche 911 koop je toch ook niet als je lekker offroad wilt rijden?
Als je offroad belangrijk vindt neem je een Hummer.

Best off both worlds: koop een range rover.

Hopelijk helpt dit voorbeeld om m'n gedachtengang over de morgan te verduidelijken.

Kim Wilson
8 september 2014, 15:26
En als je nou graag een éénkanaals versterker wilt? Mijn ouwe Fender geef ik ook een randje met een paar pedalen.

Brum
8 september 2014, 15:30
Misschien speelt ie wel het meest clean en is hij voor het clean van deze versterker gevallen, plus dat ie van een simpele versterker houdt, weet jij veel. Ik vind dat je niet zo gauw moet oordelen over iemand z'n aanschaf, Dunhill. Dat vind ik dan weer.:)

Ik gok ook op de bright switch, eventueel in combinatie met de bass emphasis switch. Als het een buizenprobleem zou zijn geweest, dan zou je het clean al kunnen horen en in het geval van een eindbuizen probleem doet de versterker vaak niet veel meer, qua geluid dan. En wat eerder al aangehaald is, niet elk pedaal is een match met je versterker, al klinkt ie nog zo goed op een andere versterker.

Ik dacht niet dat er een fx loop op deze versterker zit, maar ik gooi het toch maar even op. Je hebt toch niet toevallig je scheurpedaal in de fx loop zitten? Die fout heb ik gitaristen nog wel 's zien maken met een fx loop.

dunhill1
8 september 2014, 15:45
Even voor de duidelijkheid:
Ik veroordeel niemand, vraag me alleen wat af.
Daar is dit forum toch voor brum?

Sorry.

mennen08
8 september 2014, 16:36
Ik heb idd de amp aangeschaft omdat ik over t algemeen clean gebruik (met een randje) mijn mercury box was een voorbeeld..
Met een Ts9 of zelfs een drivetool klinkt hij niet natuurlijk. Ik lees recencies op bijvoorbeeld the gearpage dat het echt een pedalen platform is en alles als een malle pakt..

Er zit overigens geen fx loop op.

Ik gok dat de bias te koud staat.. Heb dit ook al eens met mijn bf bandmaster gehad.. clean hoorde ik het niet zo gauw maar zodra ik er een pedaal voor gooide oei oei..

Heb de bright switch ook al uitgezet en de bass emphasis ook, boekt weinig resultaat tot nu toe.

mennen08
8 september 2014, 22:21
Problem solved!

T bleek dat de brightswitch en bass emphasis anders werkten dan verwacht.
Na een avondje aan de eq knoppen te hebben gedraaid klinkt ie eindelijk zoals het moet!!

Dus wellicht dat jij (the sure thing) dat ook moet proberen.. (wss heb je dat al gedaan haha)

Brum
8 september 2014, 22:46
Heb je nu de bright switch uit en de bass emphasis switch aan? Dat zou ik haast denken dat dat beter werkt, klopt dat?

the sure thing
8 september 2014, 22:59
He gadver... Knoppen draaien: iew!

Mijn boetiek overdrives klinken nog steeds ruk. Sterker nog: bij het aan switchen van een overdrive verlies ik alle bas..... Nog ff verder zoeken dus...

mennen08
8 september 2014, 23:25
Heb je nu de bright switch uit en de bass emphasis switch aan? Dat zou ik haast denken dat dat beter werkt, klopt dat?


Jep, al moet de treble dan wel min op 3u staan wil je geen dof geluid hebben.. Maar hij klinkt nu super !! en daar gaat t uit eindelijk om :D

mennen08
8 september 2014, 23:26
He gadver... Knoppen draaien: iew!

Mijn boetiek overdrives klinken nog steeds ruk. Sterker nog: bij het aan switchen van een overdrive verlies ik alle bas..... Nog ff verder zoeken dus...

Misschien heeft er iets in t circuit een kleine revisie nodig?? Om welke versterker gaat het als ik vragen mag.

mennen08
8 september 2014, 23:58
Maar oke ik gebruik ook een two rock 112 cab met een wgs g12-65 dus dat is al donkee van zich zelf

telerocker
9 september 2014, 01:24
Volgens mij zit er op de SW50r een brightswitch, dus die kun je simpel aan/uit zetten, maakt dit veel verschil?

Ik heb pas een Morgan PR12 getest; clean was een super geluid!
Met een Brunetti Mercury Box verschrikkelijk krijsend geluid, vermoedelijk een brightcap in de Amp.

Oei, zo'n PR12 lijkt een heerlijk ampje. Ik zit er al een tijdje op te gassen, maar daar moet ik dus niet mijn Mercury Box 2 voor zetten. Da's weer minder, anders had je een drietrapsraketje. Nog andere pedaaltjes geprobeerd?

the sure thing
9 september 2014, 09:35
Misschien heeft er iets in t circuit een kleine revisie nodig?? Om welke versterker gaat het als ik vragen mag.

Bogner Metropolis v1. 2e hands gekocht. Zonder drive pedalen een super geluid en de eigen drive klinkt ook goed, maar met drive pedalen (maakt niet uit welke) wordt het een iel transistor beestje.

alfred
9 september 2014, 14:01
Volgens mij is een Metropolis een EL84 amp.
EL84 werkt slecht met overdrive pedalen is mijn ervaring, kon er nooit aan wennen
Erge piek in het middengebied, waarschijnlijk door het EL84 karakter.

the sure thing
9 september 2014, 17:28
Bij al mijn VOX versterkers ging het uitstekend! Wel wat zoeken idd, maar ik vermoed dat "iets" aan de amp toch niet goed is.

postbus31
9 september 2014, 17:51
........EL84 werkt slecht met overdrive pedalen.......

Excuse my French, wat een kolder.

Dirk_Hendrik
9 september 2014, 19:03
Excuse my French, wat een kolder.

Wat mij betreft geexcuseerd. Ik ga namelijk volledig mee in je mening dat het kolder is.

Pepe
9 september 2014, 19:15
Nou nou, het is toch algemeen bekend dat Voxen, Blues Juniors, Laneys, Matchless en Dr. Z's ABSOLUUT niet overweg kunnen met een pedaaltje.

:chicken:

alfred
9 september 2014, 19:44
Natuurlijk zullen er ook andere ervaringen zijn, gelukkig maar.

Mijn ervaringen met de Fender Pro Junior en Koch Studiotone zijn zodanig dat ik er niet aan kon wennen, heel vreemde mid hump
Vrijwel al mijn Barber pedalen (DD,DDSS,LTD), originle Pro Co Rat en Brunetti Mercury Box klonken wat mij betreft niet fijn.

Op mijn Fender Silverface Deluxe, Princeton Reverb en Two Rock Studio Pro veel beter.

telerocker
9 september 2014, 19:53
Ik vind de Mercury Box 2 een fijn pedaal. Op een The Valve 2/50 klonk ie geweldig. Op een hoop andere amps niet echt tot mwah. Dat pedaal is vanzelf ook een beetje picky. Mijn Emma Reezafratzitz pakt verschillende amps beter. Ook de Suhr Riot (als je er van houdt) is breed inzetbaar. Ook ik heb de indruk dat EL84-amps kieskeurig zijn als het gaat pedaaltjes. Dat geldt ook voor sommige 6L6 bakken. En niet te vergeten de Orange Rockerverb 50/6V6 die ik heb gehad.

Antoon
9 september 2014, 22:23
Excuse my French, wat een kolder.

Nou, een TS op een AC30 klinkt nergens naar. Ik gebruik al 25 jaar ac30s.

postbus31
9 september 2014, 23:47
Dus? Zegt meer over een TS dan de Vox.
Mijn RAT en Mooer Blues Mood klinken prima op de Blues Junior
Dus mag ik dan automatisch het statement maken dat EL84's prima pedaaltjes vreten? Nee natuurlijk niet. Blijf het kolder vinden om te stellen dat een bepaald type buis per definitie wel, of niet, goed met stampertjes werkt.
Gelukkig zijn er nogal wat meer factoren die invloed hebben

Brum
10 september 2014, 00:21
Het zegt net zo min wat over een TS. Ik krijg met een overpuntige BC Rich geen metalgeluid uit een AC30, zegt dat dan wat over die AC30?

Overigens vind ik persoonlijk een AC30 ook niet echt een overdrive/distortion happer, maar of dat aan de buizen ligt, ik heb geen idee en zal ook een smaakkwestie zijn.

Mitch
10 september 2014, 10:19
Ik ben er na oeverloos maar ook nuttig uitproberen, lezen over het onderwerp en praten met experts wel achter dat het aan het totale ontwerp ligt. En dan kan soms één bright capje net datgene zijn wat een amp tot 'pedalenvreter' bombardeert of juist tot een krasbak met pedalen. Voor mij dus geen AC30 mét bright cap :listen: Vlak overigens ook niet uit hoeveel de combinatie gitaar/pedaal/versterker uitmaakt en dan heb ik het nog niet eens over aanslag, pickups en persoonlijke voorkeuren...
Waarom zoveel gitaristen automatisch denken dat het de eindbuis is die primair de klank bepaalt is me een raadsel. Of kolder, zo u wilt :D

Brum
10 september 2014, 10:32
Sowieso wordt de invloed van eindbuizen vaak overschat. Een Orange TH30, of een Vox AC30, allebei EL84 versterkers, zoek de verschillen. Ik heb met voorversterkerbuizen experimenteren altijd meer bereikt dan met eindbuizen. De rest van het ontwerp is mijns inziens ook veel belangrijker en dat werd ook wel bevestigd door wat versterkerbouwers/reparateurs waar ik mee gepraat heb.

LRS
10 september 2014, 11:05
Sowieso wordt de invloed van eindbuizen vaak overschat. Een Orange TH30, of een Vox AC30, allebei EL84 versterkers, zoek de verschillen. Ik heb met voorversterkerbuizen experimenteren altijd meer bereikt dan met eindbuizen...


^ dit


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mitch
10 september 2014, 11:47
Consensus :cheerup: :grouphug: :cheerup:

Antoon
10 september 2014, 17:19
Ik denk dat het bij de AC30TB vooral aan het top boost circuit ligt maar op het normal channel klinkt het ook niet echt geweldig. Op de 18W marshall (ook el84) klinkt een TS wel redelijk maar nog steeds niet zo goed als op de gemiddelde Fender versterker. Geen ervaring met andere el84 versterkers. Toch is er iets als de klankkleur van een EL84, EL34, KT66 en een 6L6 bijvoorbeeld. Bij sommige SE versterkers kun je makkelijk eindbuizen verwisselen. Dan hoor je wel een verschil tussen een 6l6 en een kt66.

Pepe
10 september 2014, 20:53
Een rangemaster TB tussen je tele en je AC30 en veel beter wordt het niet.

Hendriks
10 september 2014, 22:24
Een rangemaster TB tussen je tele en je AC30 en veel beter wordt het niet.

Rory knows :)

Gearjunkie
11 september 2014, 07:50
En Brian heeft van zijn kennis dankbaar gebruik gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

RB-1
12 september 2014, 09:34
En Brian heeft van zijn kennis dankbaar gebruik gemaakt.Maar hield daar dan ook meteen de mooiste el. gitaartoon ever since aan over.....http://www.easyfreesmileys.com/smileys/lol-016.gif (http://www.easyfreesmileys.com/skype-emoticons.html)