PDA

View Full Version : Head 2xEL84 of 2x6v6?



scabiosa
6 september 2014, 13:53
Lieverds,

Ik ben één van de vele mietjes op zoek naar wat minder power. Ik hou van mijn 100 watters maar als de master altijd rond level 1 blijft zijn die 100 watts misschien toch wat overdreven...

Mijn oog valt op de Laney cub head (2xEL84's) en de ibanez TSA15H (2x6v6).
Of iets duurder, de Peavey Valveking 20 Micro Head, ook 2xEl84 maar dan 20 watt (zou er dan veel verschil zijn met een 15 watter?)

Beiden 15 watt. Nu vraag ik mij af wat mij het meeste voldoening zal geven. Ik weet dat ik van 15 watt geen superclean moet verwachten, wat ik wil is in bandverband knallen (heavy groovy psychy toestanden), een lekkere crunch hebben en die dan nog eens boosten met fuzz & muffs. :crazyhappy:
Is 15 watt genoeg in mijn geval?
En vooral, zal er genoeg laag zijn voor dat gegeerde én noodzakelijke vibrerende buikgevoel?

Ik denk dat 6v6 iets cleaner blijft, dus op zich is dat wel interessant. Maar ja, misschien is de transfo of de EQ-sectie van de laney dan weer beter...
iemand ervaring met één of meer van deze leuke ampjes?

Rock 'n roll!

Gearjunkie
6 september 2014, 16:15
Ik ken de versterkers persoonlijk niet goed om er wat van te vinden. Ik reageer toch omdat ik denk te lezen dat je je focust op type eindbuis. EL84 en 6v6 lijken best veel op elkaar. Verschil zit veel meer in het ontwerp van een versterker, eindbuis is daar dan maar een onderdeel van.
Een kathode bias Vox AC30 lijkt bijvoorbeeld in de verste verte niet op de (oude) Marshall DSL401 combo, die ook 4x el84 gebruikt (fixed bias).
Die Valveking zal ook wel fixed bias zijn.
Ga die versterkers lekker uitproberen zou ik zeggen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

scabiosa
6 september 2014, 16:50
owkay, merci!
sowieso neig ik meer naar de laney... en proberen ga ik zeker doen.

maar wat praktische ervaringen zijn altijd leuk natuurlijk!

fixed bias wil zeggen dat je de lampen niet meer moet biassen veronderstel ik, als je eens iets anders wil proberen. maar wil dat ook zeggen dat er verschil is in de klank?

Buzzel
6 september 2014, 17:00
fixed bias wil zeggen dat je de lampen niet meer moet biassen veronderstel ik, als je eens iets anders wil proberen. maar wil dat ook zeggen dat er verschil is in de klank?

Fixed biased is precies het tegenovergestelde van wat de naam doet denken. Fixed moet je dus altijd biassen. Cathode bias hoef je niet te biassen, hoewel er soms toch wel wat aangepast moet worden.

De bias methodes resulteren in een ander geluid. Ik kan zelf zo niet zeggen wat de verschillen zijn. Heb ik te weinig ervaring mee.

Gearjunkie
6 september 2014, 17:34
Het fijne weet ik er ook niet van, dus ik kan het niet uitleggen. Wat je ziet is dat een versterker met fixed bias meer vermogen levert. Kathide bias met 2 eindbuizen levert 15-20 Watt, fixed bias 20-25 Watt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
6 september 2014, 18:03
Fixed bias is precies wat het zegt. Een vast ingestelde bias ongeacht wat de buisstroom doet. Dit kan gevaarlijk zijn als je zomaar buizen vervangt. Fixed bias kan overigens helemaal vast uitgevoerd zijn of instelbaar zijn, toch zijn beide vastgelegd.

Bij een kathode bias zit er in het circuit van de buis een meetweerstand welke de buisstroom registreerd en automatisch een bepaalde waarde inneemt. Als er hetere buizen worden geplaatst zal de daarmee gepaard gaande stroomtoename een hoger spanningsval veroorzaken wat de biastoename binnen zekere grenzen compenseerd. Dit spanningsval over die kathode weerstand gaat ten koste van de voedingsspanning en geeft daarom vermogensverlies.

Jannnus
6 september 2014, 18:42
mijn ervaring
6v6 rondere zwoelere toon mooi clean
el84 meer hoog ringing(denk vox, fender blues jnr)

Gearjunkie
6 september 2014, 20:48
Dit spanningsval over die kathode weerstand gaat ten koste van de voedingsspanning en geeft daarom vermogensverlies.

Dank je!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Mitch
6 september 2014, 21:04
Ja, meteen het juiste antwoord. Kijk, zeker bij deze moderne low/medium budget versterkers niet naar het type eindbuis, het totale ontwerp en gebruikte onderdelen zijn véél belangrijker. Verder geen ervaring met de door jou voorgestelde amps dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen helaas. Mijn globale ervaring met dit type versterkers is dat je minder body in de sound hebt en uiteraard minder headroom/dynamiek clean maar dat het vooral aan de voicing ligt of je lekker door de mix komt. Daar heeft het vermogen niet alles over te zeggen.

telerocker
6 september 2014, 21:07
Orange OR15?

pasqual
6 september 2014, 21:08
Ik ben toch bang dat 15 watt erg klein gaat klinken als je 100 watt gewend bent. Qua volume zal het heus wel voldoende zijn maar een groots geluid zal het niet worden. Ik denk dat het tegen gaat vallen.... Als je in een muziekzaak gaat uitproberen of bij iemand thuis zal het allemaal mooi en vol klinken maar in een grote oefenruimte terwijl de rest van de band staat te blazen zal er niet veel van overblijven. Uiteraard ken ik jouw specifieke situatie niet! Bij een klein Bluestrio zal zo'n 15 watter waarschijnlijk goed tot z'n recht komen. Waarom niet een 4 x el84? Zeg maar zo'n 40 á 50 watt? Ik denk hier bij aan een Tubemeister 36 of een Statesman Quad el84.

Gearjunkie
7 september 2014, 08:53
Minder vermogen is dan een feit, maar als hij zijn versterker op 2 of 4x12 aansluit kan dat toch best mooi uitpakken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

LRS
7 september 2014, 09:48
20W 6V6 kan absoluut knallen! Ben er zeer tevreden mee in m'n Budda Superdrive V20. Heb in deze combo alleen de speaker vervangen, maar dat was omdat de klank kleur van de originele Budda Phat speaker mij niet aanstond (te aggressief / "in your face"), opgelost met een Celestion Alnico Gold. Ik zou zeggen: weet niet over welke 100 Watters je nu speelt, maar probeer eens van hetzelfde merk een 15-20 Watter uit. En ja, Amps in een kleine combo kunnen klein klinken, dat hoeft niet aan het amp circuit/eindbuizen te liggen...


Sent from my iPhone using Tapatalk

scabiosa
7 september 2014, 10:52
Bedankt allemaal!

Nuttige antwoorden.

De bedoeling is inderdaad om de head op een 4x12 aan te sluiten. Speel nu meestal over een laney KLIPP 100w en soms over een bassman 70. Heerlijke amps maar beiden te luid. De KLIPP omdat er geen mastervolume op zit. De bassman is ook super maar iets te clean op lager volume.
En kun je een Laney van 74' nog vergelijken met één van 2014?

Ik zou eigenlijk de bassman moeten weg doen en voor dat geld een mooie 20/30 watter kopen maar ja, het zou al een héél mooie vervang amp zijn om zonder verdriet afscheid te nemen van de bassman... Dus als er iemand een interessant ruilvoorstel heeft op dat vlak?
Een dr Z. headje zou me wel iets doen denk ik... :-)

Na alles wat door te lezen vermoed ik dat de Peavey Valveking 20 Micro Head dan miss iets meer ballen zal hebben dan de Laney cub.

Of misschien de Jet City 22H?

cluseau
7 september 2014, 12:32
De bassman is ook super maar iets te clean op lager volume.

Ik zou eigenlijk de bassman moeten weg doen en voor dat geld een mooie 20/30 watter kopen


6v6jes er in :)

scabiosa
7 september 2014, 12:37
Haja?

Zou het werkelijk zo eenvoudig kunnen zijn dan?
In dat geval ben je mijn held van de dag!!!

cluseau
7 september 2014, 13:05
Zo simpel is het eigenlijk wel. Natuurlijk wel een setje zoeken wat lekker bij je 6L6jes past anders kun je niet wisselen mocht je dat willen en een beetje op de impedantie letten.

Een 70watter is een ultralineaire eindtrap wat je ook omschakelbaar kan maken naar een lineaire 50watt

scabiosa
7 september 2014, 16:26
hmmmmm, in het archief (http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-18500.html) heb ik hierover het één en ander gevonden en blijkt dat de bassman dan op 8ohm zou draaien. Niet ideaal, al mijn cabinetten zijn 4 of 16 ohm...
En blijkbaar zou het dan ook problemen kunnen geven met een te hoog voltage door de buizen.
Men zegt er ook dat je de (pentode) 6L6 in triode stand kan schakelen dan ga je van ong. 50W naar 30W. Het verschil zou een kleine 3 dB zijn.
Maar ja, lijkt me veel gedoe voor niet zoveel stiller.

Denk dat ik misschien toch gewoon eens zo'n Laney Cub headje ga proberen...

Gearjunkie
7 september 2014, 17:36
wat denk je van een power soak?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Eko
7 september 2014, 17:36
Ik heb een Blonde Showman met 85 watt ( 1963 ) die voor veel zaken eigenlijk te veel volume levert. Daarnaast heb ik nu een Kitty Hawk Junior , een Bluesjunior , een Excelsior en een Laney VC30 212. Die laatste is 30 watt en levert een prachtig breed geluid.
Ik experimenteer wat met geluid op die manier. Hangt ook een beetje af van de stijl muziek die je speelt. Als je veel clean , reverb , delay en chorus gebruikt is een vc30 een prima optie en hij is goedkoop. Hij heeft ook nog 2 kanalen.
De bluesjunior heeft dezelfde EL84 eindbuizen , maar slechts 2 tegenover de 4 van de Laney. Levert 15 watt en gaat echt hard. Kleine cafe`s zijn geen probleem. Lekker tilbaar ook nog.
De Excelsior levert met z`n 6V6 ook 15 watt , maar de 15 inch levert meer bottom end. Eveneens rete goedkoop en heeft zijn eigen geluid. De 6v6 levert een andere drive op omdat die alleen maar ontstaat bij het open draaien van de amp ( geen gain regeling ).
Door met die kleine amps te experimenteren kun je het jezelf veroorloven de amps gewoon te houden en door elkaar te gebruiken i.p.v. highend gear te kopen en te verkopen...... en het levert een hoop lol op en een stukje ervaring.

cluseau
7 september 2014, 22:08
En blijkbaar zou het dan ook problemen kunnen geven met een te hoog voltage door de buizen.

Voor de oorlog was het argument uit het verhaaltje idd een breekpunt. Vandaag de dag kan een 6V6 gewoon 500V aan.

Maar, wie houdt zich tegenwoordig nog aan fabrieks spec's?

Een AC30 met zijn EL84 in klasse "A" draait op meer dan 150% bias in rust of wat dacht je van die duitse ampjes waar 90Watt uit twee EL34 wordt geperst............op 900V.

Het enige probleem voor jouw zou de hogere impedantie kunnen zijn maar een 100% mismatch is toelaatbaar. Gaat hij juist nog iets eerder opbreken.

scabiosa
8 september 2014, 17:47
Ga mijn bassman niet veranderen, het idee voelt niet lekker...

heb ondertussen al veel zitten lezen over de ibanez tsa15h. En het lijkt me toch wel een lekker ding. Naar het schijnt warme cleane klank, ideaal om te mishandelen met fuzz & muffs. 4-8-16ohm aansluiting wat ook wel handig is.
Is cathode bias vermoed ik, dus daar zal niet veel meer aan te prutsen zijn, maar wel handig om es een ander setje lampen in te pleuren...

vrijdag test ik 'm

en bedankt voor de input!

Eko
9 september 2014, 08:56
Schiet me net te binnen. is het een oplossing om met Yellow jackets een setje EL84 er in te gooien?

Speeddemon
13 september 2014, 10:58
Minder vermogen is dan een feit, maar als hij zijn versterker op 2 of 4x12 aansluit kan dat toch best mooi uitpakken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Mijn ervaring daarmee (18-20W head op 4x12 of 2x12 in luid bandverband) is: het *kan*, maar houdt niet over.
Qua volume loopt zo'n amp dan wel op z'n tenen, zelfs met een 4x12, en als die 4x12 relatief inefficiënte speakers heeft (minder dan 95dB/1W/1m), ga je het in een heavy rock/metalband niet snel meer trekken als de drummer type Gene Hoglan/Scott Columbus (of *shudder*...L. Ulrich) is.

Ik denk als je zou kijken naar amps met een maatje grotere eindbuizen (6L6, EL34) in de 40/50W range, je voldoende overhoudt.
En theoretische dB/W verhoudingen daargelaten, de praktijk leert mij dat je een 100W (4x EL34) qua master nauwelijks boven de 2 hoeft te zetten, terwijl de 18W (2x EL84) heads gewoon voluit moeten (boven Master volume op 7 voegen ze bijna geen volume meer toe en gaat 't naar mijn mening eerder beroerder klinken...te los en verzadigd, maar goed da's voor andere muzieksoorten misschien juist gewenst).

Disclaimer: Overigens berust deze ervaring dus wel op het repeteren en optreden met hardrock/metal bands. Kan me voorstellen dat in 'intiemere' soundstages je veel minder volume nodig hebt dan ik graag tot m'n beschikking heb.

scabiosa
13 september 2014, 11:11
Merci Sounddemon!

Gisteren in de winkel de Orange OR15 en de Ibanez getest.

Waw, die Ibanez is de max, heerlijk vol in het laag, lekkere crunch (zonder het tubescreamercircuit al)

In heavy bandverband zal hij het ofwel net wél - ofwel net niét trekken... :-)
Ik laat het jullie volgende week weten...

Maar sowieso heel blij ermee! Fantastisch ding: is het niet voor de heavy band, dan wel voor thuis of voor minder heavy projectjes...

Die OR15: jakkiebakkie zeg, zelfs met treble en mid op 0 klonk het schreeuwerig

Speeddemon
13 september 2014, 12:08
Altijd goed dat je zelf test; zo ben ik er ook achter gekomen hoe bepaalde merken/types wél of niet m'n ding zijn.

Ik weet niet wat je budget is, maar kijk evt. ook 2e hands. Genoeg kleine +/- 40W heads (Egnater Tweaker 40), die breed inzetbaar zijn.
Je geeft aan muffs en fuzzes te gebruiken; dit werkt sterk samen met hoe het clean klinkt én werkt icm eindtrap! Een hoop fuzzes kunnen van zichzelf (op een té cleane amp) snel scherp klinken...Andere amps kunnen moeilijk overweg met een signaal dat veel laag bevat (zoals bij een Big Muff snel 't geval is).

Heb een tijdje een Little Big Muff gehad *let wel, ben -ondanks dat ik er diverse gebouwd heb- totaal geen fuzz gebruiker!* en die vond ik wel vet. Boss OC-2 Octaver ervoor en instant stoner/psychedelica (Wolfmother enzo). Misschien komt er nog wel eens een Nano Big Muff bij; Boss FZ-2 is ook een aanrader (zeer vermaard vanwege z'n cleanboost mogelijkheden, 2e hands niet heel goedkoop meer daardoor...beetje té gehyped geweest op TGP).

Qua amps verder...kan me zo voorstellen dat in jouw genre de Mesa Mini Rectifier misschien wel goed werkt. Heeft sowieso een prachtig clean (IMO).

scabiosa
17 september 2014, 22:51
wow, vet ding die tsa15!!

zelfs bij al het zwaar geweld was hij nog altijd lekker hoorbaar boven een luide drummer en ampeg svt classic.
weliswaar niet het geblaas als anders, maar als ie met deze band meekan, dan kan ie zeker mee met alle andere projectjes waarvoor hij eigenlijk gekocht is!

op vol volume slikt ze muffs en zware fuzzen nog steeds als een prinses

ik ben content!