PDA

View Full Version : moeite om eigen stem in de mix te zetten



Rick trodat
6 september 2014, 10:12
Ik beleef de laatste tijd veel plezier aan het opnemen en daarna mixen van songs. Voornamelijk mixen. De meeste instrumenten speel ik zelf in, maar zodra ik de vocals in de mix zet (mijn eigen vocals) zit ik uren of dagen te tweaken. Ik ben ik nooit tevreden.
Mijn bas en gitaarpartijen kan ik altijd goed naar luisteren, maar mijn stem ben ik niet dol op.

Is dit een algemeen probleem? Aangezien de meeste mensen niet van hun eigen stem houden, of is het uberhaubt niet slim om als muzikant je eigen partijen te mixen?

lcvanderhelm
6 september 2014, 10:36
Ik denk dat de meeste mensen daar moeite mee hebben.
Je stem klinkt ,als je hem terughoort,altijd anders als je denkt dat hij klinkt.
Het is dan ook het meest emotionele instrument dat er is en bij je zelf hoor je elke weifeling en andere onzekerheid,het beste.

Plant
6 september 2014, 13:24
Je moet idd wennen aan hoe je eigen stem op een opname klinkt en daar het beste van maken. Vooral niet tweaken. Niet je stem zo proberen te laten klinken zoals je hem zelf hoort want dat kan in feite niet. En als het je bij benadering voor jouw gevoel al lukt en je laat de mix aan iemand anders horen, is de kans groot dat je voor die ander totaal onherkenbaar klinkt.

purplejohn
6 september 2014, 14:47
Toen ik mezelf voor de eerste keer hoorde gaf ik de band het advies om een normale zanger te zoeken. Vreselijk geluid! Maar dat is nou eenmaal hoe iedereen je hoort. Dus een ander je stem laten mixen en zoals Plant al zegt niet aan rotzooien.

denis.hermans
6 september 2014, 20:12
Ik neem mezelf ook wel eens op bij het oefenen omdat ik sinds enige tijd ook oefen op zingen en gitaarspelen tegelijkertijd (lesjes van justinguitar)

In het begin was dit inderdaad erg wennen omdat je stem zoals je die altijd zelf gehoord hebt toch wel anders klinkt dan op een opname (waarbij je "intern gehoor" dus niet meer meespeelt. )

Dit is dus voor een stuk wennen.
Anderzijds heb ik ook geleerd dat bepaalde "gewoonten" bij het zingen gewoon niet zo goed klinken dan dat ik dacht dat ze klinken en heb ik mijn "techniek (voor zover ik die heb) ook wel wat aangepast.

showband
6 september 2014, 22:48
er is een eenvoudige wijze om te testen of iets te hard of te zacht in een mix staat:

je zet de muziek zo zacht dat je het net nog kan horen uit je speakers. Als de partij die je wil controleren niet meer hoorbaar is staat ie zachter dan de rest. Als je hem er nog behoorlijk duidelijk hoort terwijl de rest van de muziek amper meer hoorbaar is staat ie harder.

even uitgaande van een mix waarbij je het niet over achtergrondpartijen hebt en natuurlijk ook dat je een beetje behoorlijke monitors hebt. ;)

Plant
6 september 2014, 23:12
Ik neem mezelf ook wel eens op bij het oefenen omdat ik sinds enige tijd ook oefen op zingen en gitaarspelen tegelijkertijd (lesjes van justinguitar)

In het begin was dit inderdaad erg wennen omdat je stem zoals je die altijd zelf gehoord hebt toch wel anders klinkt dan op een opname (waarbij je "intern gehoor" dus niet meer meespeelt. )

Dit is dus voor een stuk wennen.
Anderzijds heb ik ook geleerd dat bepaalde "gewoonten" bij het zingen gewoon niet zo goed klinken dan dat ik dacht dat ze klinken en heb ik mijn "techniek (voor zover ik die heb) ook wel wat aangepast.

Wat ook altijd helpt is even afstand nemen van je muziek. Niet zelden ben je kort na het opnemen ervan overtuigd dat alles er goed op staat. Als je er een paar dagen later naar luistert kom je tot hele andere inzichten.

Een nog grotere valkuil is jezelf beoordelen terwijl je speelt/zingt. Tijdens b.v. een bandrepetitie ben je zelf aan het spelen en luisteren tegelijk. Je denkt dan dat alles goed gaat omdat van alles je simpelweg ontgaat. Laat maar eens een recorder meelopen en luister de opname de volgende dag af.


er is een eenvoudige wijze om te testen of iets te hard of te zacht in een mix staat:

je zet de muziek zo zacht dat je het net nog kan horen uit je speakers. Als de partij die je wil controleren niet meer hoorbaar is staat ie zachter dan de rest. Als je hem er nog behoorlijk duidelijk hoort terwijl de rest van de muziek amper meer hoorbaar is staat ie harder.

even uitgaande van een mix waarbij je het niet over achtergrondpartijen hebt en natuurlijk ook dat je een beetje behoorlijke monitors hebt. ;)

Daar zit een adder onder het gras en dat is dat ons gehoor op verschillende geluidsniveaus anders registreert. Op zich is het heel goed om op achtergrondniveau de mix te beluisteren, maar de mix die je waarneemt zal bij hard of zacht altijd anders zijn.

Rick trodat
7 september 2014, 08:14
Ja wellicht werkt het een keer om iemand anders exact dezelfde sporen te laten mixen en dan kijken waar je uitkomt.

showband
7 september 2014, 11:53
Daar zit een adder onder het gras en dat is dat ons gehoor op verschillende geluidsniveaus anders registreert. Op zich is het heel goed om op achtergrondniveau de mix te beluisteren, maar de mix die je waarneemt zal bij hard of zacht altijd anders zijn.

maar dat is een algemeenheid die voor alles met mixen telt.
feit is dat je luisteraar de track ook op elk volume zal kunnen horen en dat de vraagsteller problemen heeft met leadzang tov de mix.
dan is dit handvat toch echt een prima approach.

en de rest telt gewoon ook. (even een dagje laten rusten, goede ruimte, meerdere afluistersituaties, crunch eens naar MP3/fm/mono/radio enz)

Plant
7 september 2014, 12:18
maar dat is een algemeenheid die voor alles met mixen telt.
feit is dat je luisteraar de track ook op elk volume zal kunnen horen en dat de vraagsteller problemen heeft met leadzang tov de mix.
dan is dit handvat toch echt een prima approach.

Natuurlijk heb je gelijk.
Ik doel er alleen op dat ons gehoor op verschillend volume een andere gevoeligheidskromme heeft. Voor zang/instrumenten die grotendeels buiten elkaars frequentiebereik zitten kun je op een ander volume een net iets andere balans ervaren.

http://www.natuurkunde.nl/servlet/supportBinaryFiles?referenceId=3&supportId=940141

guhlenn
11 september 2014, 09:37
Natuurlijk heb je gelijk.
Ik doel er alleen op dat ons gehoor op verschillend volume een andere gevoeligheidskromme heeft. Voor zang/instrumenten die grotendeels buiten elkaars frequentiebereik zitten kun je op een ander volume een net iets andere balans ervaren.

http://www.natuurkunde.nl/servlet/supportBinaryFiles?referenceId=3&supportId=940141


Dat is dan ook waarom de optie van showband werkt... :)