PDA

View Full Version : gitaargeluid anders bij opnemen.



Super Slinky
8 juli 2003, 23:43
Ik ben momenteel wat dingen aan het opnemen. Een van de dingen waar ik van baal en steeds tegen aan loop is dat bij het inspelen je met een koptelefoon werkt en dat het gitaargeluid zo anders is op je hoofd dan wanneer je lekker voor je versterker staat te spelen.

De koptelefoon is nodig om de click te horen natuurlijk en om te horen hoe je signaal binnekomt. Maar het is een ramp vindt ik omdat je zoveel andere dingen hoort als gekke bijgeluidjes e.d. en de sound is wat hol.

Ik heb 2 mics voor de versterker opgesteld. 1 voor direct geluid dichtbij en 1 iets verder weg voor de ambience. Als ik wat ik opgenomen heb terug luister via de boxen is het wel een normaal geluid.
Het is alleen lastig inspelen als je geluid zo anders klinkt dan je gewent bent. Je bent dan steeds met het geluid bezig en niet met je spel.

Hebben meer mensen deze ervaring of is dit gewoon simpel op te lossen.
Ik krijg steeds meer een hekel aan opnamen zo.

Ic3gl0vE
9 juli 2003, 00:00
check van te voren hoe je signaal binnenkomt. Zet de koptelefoon alleen op om de click te horen en luister verder gewoon naar je versterker. Dat werkt wel lijkt me :???:
En anders moet je net zolang over de koptelefoon spelen tot je aan het geluid gewend bent... alleen is dat niet echt een leuke oplossing

bert k
9 juli 2003, 00:21
Nix aan te doen :-( wen er maar aan: monitorgeluid op de koptelefoon is altijd slecht. Maar het gaat om de opname! Als die maar goed wordt.

Een bekende truc als je met kopto op voor je versterker staat: 1 schelp op je oor en de andere schelp er achter, dan hoor je een lekker geluid op 1 oor en de klik op het andere. (dat is geloof ik ook wat Iceglove bedoelt?)
De andere truc: versterker in de opnameruimte, op 10, en jij in de regiekamer, lekker luisteren naar de monitorboxe. Maar dan moet je dus wel een aparte regiekamer hebben.

sleep_to_saturate
9 juli 2003, 11:02
Ik heb zelf alleen een koptelefoon op voor de zang. Laat de rest gewoon over de monitors meelopen. Maar dan alleen als ik direct of closemike opneem. Als je ambiance opneemt dan moet je idd of de koptelefoon op of de versterker in een andere kamer zetten.
Wat voor koptelefoon heb je trouwens en waar plug je hem in? Dat zou namelijk ook nog verschil kunnen maken in het monitorgeluid van de koptelefoon.

Super Slinky
9 juli 2003, 16:39
Ik heb het vandaag anders geprobeerd. Ik heb eerst geprobeerd de monitor voor de gitaar op de koptelefoon uit te zetten om zo alleen de klik/guide en de versterker te horen. Dat werkte redelijk goed. Daarna heb ik gewoon alleen de monitor van de close mic. iets toegevoegd op de koptelefoon en die van de 2e mic uit gelaten. Het geluid is niet meer hol maar heel droog en dat werkt. Logisch eigenlijk maar je moet het even doorhebben.
Het speelt een stuk prettiger en echter.

Bedankt voor de tips. Opnemen is natuurlijk een kwestie van ervaring en ik kan nog veel leren. Zo heb ik enorm prettig gewerkt met de punch control. Ook heb ik van te voren goed nagedacht over welke geluiden ik op welk spoor ging zetten om er geen zooitje van te maken. Is ook voor de mix stukken makkelijker.