PDA

View Full Version : Gitaar laten vallen....



Input79
6 september 2014, 01:42
Net schoot mijn squier classic vibe uit mijn handen....
In mijn poging ze nog te redden maakte ik het alleen maar erger en viel ze vlak op haar rug.....
Resultaat:
Cosmetische lakschade
Barst in body
Gebroken tuners

http://img.tapatalk.com/d/14/09/06/5e5yduha.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/09/06/evy5u9us.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/09/06/edy3epy3.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/09/06/tyva5uvu.jpg

Vooral die body baart me zorgen ...
Te herstellen of ....

barno
6 september 2014, 02:00
barst aan de neckpocket : als het meer is dan enkel de lak die gebarsten is (wat ook kan), dan is het eenvoudig te herstellen: verdunde titebond inspuiten en uurtje klemmen.

de cosmetische schade, tja, is te herstellen maar dat is lastig en/of duur. ik zou het fier bekijken als battlescars, gewoon zo laten, er komen, als het goed gaat, zeker nog meer sporen bij :)

tuners: setje Tonepros Klusons en je hebt gelijk een degelijke upgrade qua tuners

Input79
6 september 2014, 11:50
Die lakschade is idd het minst van mijn zorgen ...
Evenmin de tuners ...
De barst is niet enkel de lak maar effectief de body.
Dus met verdunde tidebond en goed klemmen en ze is weer als tevoren?

FruscianteFan
6 september 2014, 12:07
Toen ik mijn Jag - mijn eerste 'echte' gitaar, een echte Fender! - net een paar maanden had viel ze. Ik had de strapbuttons erin gelijmd, maar de lijm was nog niet droog toen ik de gitaar naar achter draaide (naar m'n rug).

Ik kon wel janken, de schade aan de body was vergelijkbaar met dit geval. Maar goed, het zij zo. Eerste keer doet het heel veel pijn, zo ook toen ik een deukje in de binding van mijn gloednieuwe Gretsch ontdekte, en later dat hapje uit de lak van de headstock.

Enfin, als de tuners niet kapot zijn lijkt me dat er weinig aan de hand is...

Input79
6 september 2014, 12:44
http://img.tapatalk.com/d/14/09/06/jydu7ere.jpg

Tupelo
6 september 2014, 15:13
Die barst bij de neckpocket is toch een flinke jaap vind ik, hoop dat dat goed afloopt.

dunhill1
6 september 2014, 18:52
Moet ook een behoorlijke klap zijn geweest,
Kan me bijna niet voorstellen dat er op al deze plekken zulke schade ontstaat als je hem "alleen maar" uit je handen laat lazeren.
Tenzij je bovenop de Domtoren stond natuurlijk...

Input79
6 september 2014, 21:31
Tijdens de val wou ik ze nog uit de lucht graaien maar mispakte compleet ... Daardoor kreeg ze nog een extra duw en viel ze 2 meter verder op haar rug. ....stom stom ...

dunhill1
6 september 2014, 22:46
Vette pech, balen.

lauke_101
7 september 2014, 08:54
Ouch, niet leuk om te zien :(

Gelukkig is die body gewoon te lijmen, wat Barno al zegt. Daarna zal hij nooit meer op dezelfde plaats barsten, lijm is sterker dan hout. Die tuners, zijn die echt kapot of zijn alleen de schroefjes eruit gestript?

caliban
7 september 2014, 19:47
Tuners zou ik vervangen (indien nodig) door Gotohs, is wat Fender over het algemeen zelf op de Amerikaanse Reissues zet? Kan zijn dat je de 'ringetjes' waar je de tuners in steekt wat hardhandig er in moet duwen, maar het lukt naar mijn ervaring wel degelijk (bij een J Mascis Squier trouwens)

Input79
7 september 2014, 20:02
Bedankt allemaal voor de tips en de steun...
Zal ze morgenavond eens meenemen naar gitaarles... De leerkracht (die ook gitaarbouwer is) zal er eens naar kijken.....

Tupelo
7 september 2014, 20:32
Als je toch besluit dat het restoreren wordt zou ik inderdaad een setje Gotoh Vintage Locking Tuners op de kop slaan.
Moet passen, zijn erg fijn, en goed.

Input79
16 november 2014, 02:29
Body is gelijmd :-)
Tuners waren nog ok dus gewoon de uitgestripte schroefjes terug gezet...
In de toekomst wel eens kijken voor gotohs ;-)
Wel heb ik nu volgend probleem...
Fretbuss op de g-snaar op de 9de fret positie (en een beetje op 8) :-(
Iemand tips ?
Trussrod ?

harrie-beton
16 november 2014, 12:00
Twee dingen. Ten eerste is een zeer goedkope en dus met goedkope onderdelen gebouwde Chinese gitaar. Nu je waarschijnlijk beter gaat spelen, hogere eisen stelt en meer ervaring hebt kom je er meer achter dat de gitaar niet perfect is. Je kunt van een Ezel geen Paard maken. Geef niet teveel geld uit aan repareren maar spaar voor een betere gitaar.

Tweede en meer praktische tip, bekijk op youtube een paar video's van DAVE WORLD OF FUN STUFF. Hij is grappig en legt goed uit hoe je een gitaar moet afstellen. Hij heeft vele video's over fret-buzz.
Gitaren afstellen is ingewikkeld en NIET AAN DE TRUSSROD KOMEN ALS JE NIET WEET WAT JE MOET DOEN.

https://www.youtube.com/user/davey4557/videos

Input79
16 november 2014, 12:28
Heb "betere" en duurdere gitaren staan....Fender, gretsch , Gibson...
En weet dat er een verschil is in kwaliteit... Maar toch mijn favoriete gitaar is een epiphone Sheraton ook made in China ;-) perfect afgesteld, deftige pick-ups er in gestoken en gewoon super gitaartje...
Voor zijn val was de classic vibe ook vrij van fretbuzz dus vroeg ik me af of ik dit weer goed kon krijgen.
En juist het voordeel van zo'n cheap Chineesje is dat je er zelf wat kan aan prutsen en zo bijleren....

grayfink
16 november 2014, 12:46
Dan vermoed ik dat er door de val enige fretschade ontstaan is als het alleen die ene snaar op die ene positie is en geen verkeerd afgestelde trussrod. Zou er inderdaad fretschade zijn, dan zou je de toets kunnen (laten) vlakken. Bij een extreem geval zou je de fret kunnen (laten) vervangen. Ook dan moet je weer vlakken om alle frets gelijk te krijgen. Best een behoorlijk klusje, alle frets moeten dan ook weer gecrownd (rond gemaakt) en gepolijst worden.
Als je die ambitie hebt, er is genoeg info te vinden op het internet. :)

Input79
16 november 2014, 13:09
Gitaar plat op zijn rug gevallen... Lijkt me moeilijk om dan schade aan de fret te hebben of bedoel je dat de fret misschien wat naar boven gekomen kan zijn in zijn sleuf?

grayfink
16 november 2014, 13:31
O ja, dat kan prima, alhoewel onwaarschijnlijk is die kans groter dan dat het aan de trekstang ligt, dan had je op meer plaatsen fretbuzz. Lijkt me dat je het beste naar iemand kan gaan die er kijk op heeft.

harrie-beton
16 november 2014, 14:15
Wat Grayfink zegt en aanvullend daarop, eerst kijken waardoor de fretbuzz komt. Dan pas met oplossingen komen, zomaar frets afslijpen of halspen aandraaien is dom. Fretbuzz oorzaken zijn een te rechte hals of backbow, ongelijke frets, getordeerde hals, te lage actie, schade aan topkam of brug en slijtage aan de toets..

Tupelo
16 november 2014, 17:41
8e, 9e fret doet me toch vooral de halscurve vermoeden, which if so, is lucky, want gemakkelijk te verhelpen door iemand die weet hoe je een halscurve afstelt.

Ik laat dat soort toestanden doen.
Lees veel over hoe en wat, maar heb er het geduld niet toe, bovendien zou ik zelf nooit tevreden kunnen zijn over het resultaat. Naar een expert brengen, biedt mij het comfort dat ik weet dat ik het maximale uit mijn afstelling haal.

Input79
16 november 2014, 17:59
Als ik de achterkant van de kop van de hals heel zacht tegen de muur aandruk verdwijnt de buzz... Halscurve dus???

Nejra
16 november 2014, 19:43
Misschien gewoon deze handleiding (http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen) volgen vanaf stap 2??
Dan kun je eea vanzelf opmeten en oplossen.
Zonder de gitaar te zien kun je er namelijk moeilijk iets over zeggen.