PDA

View Full Version : Minimalistische akkestische of zoiets...



Jambi
5 september 2014, 18:31
Hey guys,

Ik ben een hele tijd afwezig geweest hier, maar ben weer aan de slag! Ik ben aan het reizen en woon momenteel in Argentinie voor in ieder geval de komende maand. Ik wil hier een akkoestische gitaar gaan bouwen (ik heb er in mijn leven pas 1 gebouwd, maar komt goed! :)), maaarrrr nu komt ie:

- Ik heb een budget van 0,0 dus de hals wordt gemaakt van pellet hout (wat hier achterlijk sterk en droog is en in mijn amateuristische ogen geschikt). Ik heb fruitkratjes gekocht voor 5 peso de stuk en wil daarmee top en zijkanten maken. Het zijn kleine latjes, dus moet ze eerste verlijmen.
- Ik moet zelf een truss rod systeem verzinne of jatten. Ik neem aan dat ik niet de eerste ben hiermee. Maar het is voor mij erg lastig zonder freesmachien het kanaal te maken. Ik denk dat ik een beitel en een schaaf koop, dus misschien met beitel...
- Een alternatief voor fretdraad???? Ik ga hier naar de muziekinstrumentenboer morgen en vraag in mijn steenkolenspaans of hij gitaaronderdelen heeft. Ik neem aan dat ze sowieso wel stemmechanieken hebben en misschien zelfs fretdraad, maar als ze geen fretdraad hebben; heeft iemand ervaring met alternatieven?

Dus kortom; zo goeiekoop mogelijk en met minimaal gereedschap. Ik heb er echt enorm zin in!

Tips en links en dergelijken meer dan welkom! Alvast bedankt.

grizzly
6 september 2014, 23:20
Whow, dat lijkt me een heel cool project Jambi.
Als je beschikking hebt over internet kun je misschien iets ritselen op de Argentijnse marktplaats voor wat oud gereedschap.
Bijtel zaag en schaaf zijn wel het minimale. En iets om mee te schuren?
Kijk voor hout ook eens naar afgedankte meubelen/kasten/deuren/ en ander sloophout.
Dat zelfde geldt voor fretdraad.
Ga eens langs een sloperij en kijk naar staal/messing/koperdraad en experimenteer met het plat slaan van een randje. Je zult dan wel weer goede 2comp lijm nodig hebben om het in je fretboard te lijmen.
In Argentinie groeit echter genoeg hardhout om fretboards (en halzen) van te maken.

Of nog mooier, zoek een oude klassieke gitaarbouwer en vraag of je bij hem "for free" mag helpen en in de leer mag, in ruil daarvoor krijg je de beschikking over gereedschap en tijd om zelf te rommelen? :sssh:

Verdere tips heb ik zo voor de hand niet, maar dit draadje is er een die ik ga volgen.