PDA

View Full Version : Wat voor een basgitaar?



Hellgast
5 september 2014, 16:25
Hey, een vriend van mij wil binnenkort beginnen met bas spelen maar we weten niet welke we moeten kopen hij wil graag metal spelen...
Zijn er speciale soorten bassen daarvoor?

Mvg, hellgast:blast:

zoldergitarist
5 september 2014, 17:34
Hey, een vriend van mij wil binnenkort beginnen met bas spelen maar we weten niet welke we moeten kopen hij wil graag metal spelen...
Zijn er speciale soorten bassen daarvoor?

Mvg, hellgast:blast:

Ik zou er één van metaal kopen.

arcane
5 september 2014, 18:10
In principe kun je met elke bas metal spelen. Het hangt er een beetje vanaf welk geluid je mooi vindt.
Ik zelf heb altijd metal gespeeld op een Peavey Grind BXP 5 en op een Status Graphite Energy. Twee behoorlijk verschillende basgitaren. de ene passief en de andere actief, de een met 5 snaren, de andere met maar 4 snaren.

Misschien is het handig om hier eens te posten welke bands jouw vriend als voorbeeld ziet, en welke geluid hij mooi vindt.

MWB
5 september 2014, 18:31
Voor de meeste metal is een 5 snarige bas geen overbodige luxe denk ik. Maar zoals gezegd is het wel zo handig om even een paar voorbeelden te posten van bands.

Hellgast
5 september 2014, 18:37
Metallica enzo willen we graag. Want ik heb ook gezien j bassen enzo...

Vincent A.
5 september 2014, 18:46
De geluidssamples op de site van thomann bij de meeste basgitaren vertellen je redelijk het geluidsverschil tussen de verschillende modellen bassen. Let wel op: het klinkt op de site natuurlijk wat fantastischer dan in het echt maar je hoort wel de verschillen tussen de modellen.

Groeten Vincent.

Hellgast
5 september 2014, 18:51
OK, bedankt

MikeD
7 september 2014, 15:34
Wellicht dan andere er anders over denken maar net als arcane: iedere bas moet kunnen. en als beginner misschien toch maar met een traditionele 4snaar beginnen… (of moeten er meteen accoorden geslagen worden…?). Ik ben geen die hard metaal bassist maar met m'n Thunderbird kan ik veel.. iedereen die 'm even probeert vindt 'm heerlijk spelen en als je 'm goed afhangt heb je geen last van de head dive.. bedenk ook of je wilt plukken of met plectrum spelen.. bij sommige bassen kan je niet diep met je vingers graven wanneer de elementen hoog staan.